Dodavatelé tiskových řešení zbrojí

České firmy se snaží omezovat štosy papíru. Tradiční tisk sice bude nadále růst, ale postarají se o to obalové materiály a etikety. Trend v jiných oblastech tisku je klesající.

Hit štábu TOP 09: 3D tiskárna | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Hit štábu TOP 09: 3D tiskárna | foto: Ondřej Koutník, Lidové noviny
Hit štábu TOP 09: 3D tiskárna | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Co není na papíře, neplatí. Tiskárnu musí mít každý, nebo se alespoň o ni podělí ve skupince. Tuto zažitou praxi českých firem by však měl změnit letošní rok. Tendry na tisková řešení vypíše několik velkých firem z finančnictví, energetiky a dalších odvětví. Tiskárenské firmy se proto těší, že konečně naučí české podniky, jak moderně zacházet s dokumenty v digitální éře.

Tradiční tisk sice bude růst i v příštích letech, ale postarají se o to obalové materiály a etikety. Trend v jiných oblastech tisku je klesající, podle analytické společnosti Canalys navíc skončí 60 procent ze 45 bilionů ročně vytištěných stránek v koši. Proto firmy hledají lepší řešení. V České republice letos vyprší několik dodavatelských kontraktů, a je tak k tomu ideální doba.

„Bezpapírová“ banka

„Český zákazník se řadí mezi náročnější uživatele informačních technologií a rád sleduje trendy. Nicméně tiskárna ho většinou zajímá až tehdy, pokud se vyskytne problém – chybí papír, došel inkoust či toner, netiskne,“ říká Jan Zeman, manažer tiskárenské divize české pobočky Hewlett-Packard (HP). „Jde o nekončící proces ,evangelizace‘, jehož významnou kapitolu letos, společně se zákazníky, napíšeme,“ doplňuje obchodní ředitel Konica Minolta Business Solutions Czech Pavel Štěpán.

Česká spořitelna by se ráda stala „bezpapírovou“ bankou. Na podzim proto připravuje tendr na nové řešení výpisů pro klienty.

Některé soutěže už jsou v běhu. Například ČSOB se chce naplno přeorientovat na centrální tisk a zapojit do denního provozu služby jako automatické objednávání spotřebního materiálu, poskytování informací o využití zařízení a další. „Od tendru si slibujeme především zvýšení uživatelského komfortu a optimalizaci nákladů,“ říká mluvčí banky Pavla Hávová.

„Bezpapírovou“ bankou by se ráda stala Česká spořitelna. „Většinu interních procesů se nám podařilo nastavit tak, že probíhají výlučně nad digitální podobou dokumentu. Stejně bychom chtěli v budoucnu nastavit i komunikaci s klientem, která dnes probíhá z velké části papírově,“ uvedla Klára Pačesová z tiskového odboru. Na podzim proto banka připravuje tendr na nové řešení výpisů pro klienty.

Úspora nákladů

Omezování štosů papíru se už odehrává v ČEZ, kde se loni podle mluvčí Barbory Půlpánové podařilo dosáhnout výrazného snížení počtu vytištěných stran. Klíčovým přesvědčovacím argumentem dodavatelů je právě úspora nákladů. HP se například opírá o nové technologie inkoustového tisku, který by měl být až o polovinu levnější než zatím převažující barevný laserový tisk.

Klíčovým přesvědčovacím argumentem dodavatelů je úspora nákladů. HP se například opírá o nové technologie inkoustového tisku, který by měl být až o polovinu levnější než zatím převažující barevný laserový tisk.

Konica Minolta nebo Canon zase sázejí na digitalizaci dokumentů a vytěžování dat, monitoring tisku či elektronickou archivaci. První jmenovaná firma loni otevřela inovační centrum v Brně, které je součástí světové sítě pěti středisek a jediné svého druhu ve střední a východní Evropě. Druhá v Česku provozuje vlastní Centrum Excelence, které zpracovává přes 20 milionů stran dokumentů pro mezinárodní zákazníky.

Velké korporace ale nejsou jediné, koho chtějí tiskárenské firmy oslovit. „Střední a malé firmy se mnohdy domnívají, že takováto řešení se vyplatí jen velkým společnostem, ale to není pravda. Řešení ušitá na míru mohou ušetřit na přímých i nepřímých nákladech až 25 procent. Některé si to pomalu, ale jistě začínají uvědomovat,“ vypočítává Veronika Brázdilová, generální ředitelka společnosti Xerox pro ČR, Slovensko a Maďarsko.

Dodavatelé se přitom postarají o vše potřebné. Zanalyzují podnikové procesy a navrhnou koncept, který by měl zákazník zavést. „Například řízením dokumentů lze v případě správy elektronických faktur u středně velké firmy, která obdrží deset tisíc faktur ročně, dosáhnout celkové úspory 350 až 500 tisíc korun za rok,“ uvádí příklad Pavel Štěpán.

Tisk

Tisk ve světě

Velikost trhu (v miliardách dolarů)

2014: 640

2018: 980

Podíl digitálního tisku (%)

2014: 9,50

2018 19,70

3D tisk (v miliardách dolarů)

2014: 3,8

2018: 16,2

Tisk v Evropě

Velikost trhu (v miliardách eur)

2010: 106

2014: 88

Ročně se vytiskne 45 bilionů stránek... až 60 procent z nich skončí v koši

Tisk ve střední a východní Evropě (v miliardách stran)

2013: 90,803

2014: 89,727

2015: 89,053

Zdroj: Gartner, IDC, Canalys, Evropská unie

Diskuse neobsahuje žádné příspěvky.