Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Diskuze

Do vlády míří Kalouskův zákon, na který všichni s…!

Novela zákona o finanční kontrole má zavést manažerskou odpovědnost a nezávislý interní audit ve veřejné správě. Je tomu skutečně tak?

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Tointonteod

10. 3. 2012 11:33
Tiffany Outlet Pendants Elsa Peretti Open Heart [7009] - $48.00
tiffanyTiffany and Cotiffany jewelrytiffany outlettiffany co Tiffany Outlet Pendants Elsa Peretti Open Heart [7009] - $48.00 : US Dollar Euro GB Pound Canadian Dollar Australian Dollar CNY Your cart is empty tiffany All Products Register Payment Shipping Info Contact Us Login Email Address: Password: Categories Tiffany Cuff Link Tiffany Bangles Tiffany Pendants Tiffany Earrings Tiffany Rings Tiffany Key Chain Tiffany Necklaces Tiffany Bracelets tiffanyTiffany Pendants ::  Tiffany Outlet Pendants Elsa Peretti Open Heart Tiffany Outlet Pendants Elsa Peretti Open Heart $108.00  $48.00Save: 56% off Please Choose: Necklace Size 16 IN 18 IN 20 IN 24 IN 26 IN 30 IN 36 IN Add to Cart: Tiffany Outlet Pendants Elsa Peretti Open Heart is the top pinnacle of Elsa Peretti series. This sliver open heart shape is famous all over the world, and it becomes most dreaming owning for the entire women. Tiffany Jewelry Outlet open heart sliver pendant combine with the beautiful tiffany chain will be very shine and beautiful. This pendant is about 27 mm wide, total weight of 0.72 karats. You can easy to get this pendant in the price of 65$.Production Detail:[1]Brand: Tiffany[2]Material: 925 Sliver[3]Style: Pendants without chain[4]Methods: toothpaste water to clean[5]Customers who purchased this item are also interested in Tiffany Cuff Link . Shipping Weight: 500g Wholesale |  Contact Us |  Shipping Info |  Payment Methods |  Privacy |  FAQ |  Conditions of Use |  Coupons buy tiffany jewellery tiffany bangles tiffany gold bangles cheap tiffany bangles discount tiffany bangle .Replace the youngsters ruffled and / or theme shutters with tab topped curtains inside a denim or even canvas to get a more personal look. Bedding available for you teen could be plain, or way-out - whatever matches the area.Depending in your teens personal taste, a simple colored bed furniture set together with nicely distinctive fabrics such as silks or maybe a velvet down comforter can put interest without having being too flashy.Or if you would like make typically the bed a focal point, how concerning an k9 print set in place or some thing in vivid colors just like hot pink and tangerine? Accents usually are where one add interest and allow the place personality.Some entertaining accents can include chairs shaped such as a giant footwear, faux fur covered lighting fixtures in nuts colors, bean tote chairs off types, phones in most sizes and heights, funky highlight pillows, mats and wall structure art
0 0
možnosti
Děkuji za obsáhlou reakci.
Pokusím se odpovědět, neboť komentář ministerstva financí může navozovat pocit, že některé informace v článku nejsou pravdivé. Vzhledem k tomu, že jde o poměrně složitou agendu, požádal jsem o konzultaci odborníky, kteří se finančním řízením a auditem zabývají. Zjištěné poznatky předkládám k diskuzi: MF: Autor článku vychází ze závěru, že novelu připravili výlučně úředníci MF a pomíjí legislativní proces jako celek. ČP: Článek popisuje nepřehledný systém, který ministerstvo financí nastavilo a který je neefektivní. Zmiňuje i jiné typy kontrolních aktivit, například přezkum hospodaření, kontroly NKÚ či evropských institucí. Pro tyto postupy existuje samostatná legislativa. Vnější připomínkové řízení, jehož obsah je veřejně dostupný obsahuje 472 stran připomínek různých subjektů. Po jednáních MF o jejich vypořádání přetrvává rozpor například s: ministerstvem práce a sociálních věcí, ministerstvem vnitra, Středočeským, Libereckým a Zlínským krajem ohledně jejich požadavku na zpracování nového zákona. ministerstvem pro místní rozvoj, vnitra a zdravotnictví a Moravskoslezským krajem ohledně zapojení územních finančních orgánů v systému finanční kontroly. MF: Novela skutečně vytváří dvoustupňový systém finanční kontroly na jednotlivých úrovních veřejné správy, a to v souladu s evropskou legislativou. První úroveň tvoří kontroly v odpovědnosti řídících a výkonných struktur  (tzv. veřejnosprávní kontroly v působnosti správců veřejných rozpočtů a tzv. řídící kontroly v rámci vnitřního kontrolního systému organizace), druhou úroveň tvoří auditní funkce (audit ve veřejné správě v působnosti   správců veřejných rozpočtů a interní audit v rámci vnitřního kontrolního systému organizace). Roli centrální koordinace plní Ministerstvo financí. V současnosti je systém finanční kontroly fondů Evropské unie nastaven a funguje podle aktů práva EU.  Smyslem novely je současně sladění národní legislativy s akty práva EU a dle stanoviska odboru kompatibility Úřadu vlády je novela plně slučitelná s právem Evropské unie.ČP: Model PIFC, který se česká republika zavázala zavést, definuje tři pilíře založené na:finančním managementu a manažerské kontrole; funkčně nezávislém interním auditu; centrální koordinaci.Systém ministerstva (viz níže) tento doporučovaný model komplikuje vlastními procesy a je tedy českou specialitou:veřejnosprávní kontrola – uskutečněná poskytovatelem dotace – konkrétním ministerstvem, krajem nebo obcí; veřejnosprávní kontrola – uskutečněná ministerstvem financí; veřejnosprávní kontrola – uskutečněná územním finančním orgánem, respektive daňovým úřadem; audit ve veřejné správě – uskutečněný ministerstvem financí; audit ve veřejné správě – uskutečněný poskytovatelem dotace – konkrétním ministerstvem, krajem nebo obcí.Podle názoru odborníků navíc novela zákona není plně slučitelná s právem EU. Zásadní jsou nedostatky v oblasti funkční nezávislosti interního auditu a nejasné a nedostatečné manažerské odpovědnosti při řízení veřejných příjmů a výdajů. MF: Veřejnosprávní kontroly na místě v manažerské odpovědnosti bude u příjemce veřejných prostředků vykonávat poskytovatel nebo územní finanční orgán. Zapojení finančních úřadů do kontrol na výdajové stránce rozpočtu není nic nového, novela zákona úpravu zpřehledňuje a vytváří podmínky pro omezení duplicit.ČP: Finanční správa opravdu již dříve vykonávala veřejnosprávní kontroly v koordinaci s ministerstvem financí. Tento postup však není dle expertů správný a je nadbytečný. Není zřejmé, proč finanční respektive daňová správa kontroluje dotace a nezaměří se na důsledný výběr daní. Novela nově zavádí pravomoci finanční správy a možnosti jejího zapojení do veřejnosprávních kontrol na vyžádání ze strany poskytovatelů dotace. Finanční správa si tímto může legitimizovat nadbytečné působnosti, které bude v budoucnu složité odstranit a zachová si stovky nadbytečných úředníků. MF: Ve druhé úrovni je vykonáván audit ve veřejné správě, který bude vykonávat ministerstvo financí vůči správcům veřejných rozpočtů a poskytovatelům veřejných prostředků a dále  správci veřejných rozpočtů vůči zřizovaných subjektům. Cílem auditu ve veřejné správě je vyhodnotit spolehlivost, přiměřenost a účinnost  veřejnosprávních kontrol v manažerské odpovědnosti. Organizační a funkční nezávislost útvarů auditu ve veřejné správě je zajištěna v souladu s mezinárodními auditorskými standardy.ČP: Druhý stupeň bude zahrnovat „audit ve veřejné správě v působnosti správců veřejných rozpočtů a interní audit v rámci vnitřního kontrolního systému organizace“. Jde o rozdrobování procesu interního auditu na dva samostatné procesy. Správně by měl dle expertů interní audit ověřovat procesy a finance jak uvnitř organizace (formou auditu systému), tak i vně při ověření jednotlivých projektů. Při rozdělování procesů mezi interní audit (který požadují mezinárodní standardy) a „Kalouskův“ audit ve veřejné správě nastane pouze tříštění a oslabování. MF: Na několika místech je tvrzení, že zákon preferuje následné kontroly, aniž by bylo patrné, z čeho tak autor soudí. Pravý opak je pravdou. Každý, kdo rozhoduje o nakládání s veřejnými prostředky, je vázán postupem stanoveným zákonem o finanční kontrole a jeho prováděcí vyhláškou. Postup určuje závazné kroky a zaručuje personální oddělení rolí – nikdo se nemůže rozhodnout, že určitý výdaj z veřejných prostředků učiní a také ho sám zrealizovat. Na tomto principu je postaven zákon od samého počátku a novela na něm nic nemění.ČP: MF směšuje manažerské ověřování, které v ČR probíhá formou takzvané „řídící kontroly“. V praxi tedy nejde o „kontrolu“ ale o schvalovací procesy. Pokud se článek zmiňuje o neefektivních ex-post kontrolách, jde vždy o takzvanou veřejnosprávní kontrolu. Tu vykonávají jak kontroloři úřadů, které poskytují dotace, tak i finanční - daňová správa. Statistiku počtu veřejnosprávních kontrol v členění na předběžnou, průběžnou a následnou sice nemáme, ale možná by stačilo se zeptat příjemců dotace, kolikrát k nim přišli „veřejnosprávní kontroloři“ před tím, než nastala chyba. Kolikrát poradili, jak chybu napravit, a umožnili tím čerpat dotaci bez finančních korekcí. A naopak kolikrát přišli ex-post a protokolovali pochybení a vyčíslovali odvod za porušení rozpočtové kázně. MF: Autor viní zákon z toho, že na jeho základě není vymáhána odpovědnost úředníků či politiků, za schvalování nevýhodných smluv. To je ovšem k zákonu velmi nespravedlivé, zákon aplikují živí lidé a ti rozhodují o tom, zda budou vymáhat satisfakci za chybný postup či nevýhodné rozhodnutí pracovněprávní či dokonce trestněprávní cestou. Jinými slovy, záleží na rozhodnutích vedoucích pracovníků, jakým způsobem budou sankce využívané. Navíc, MF se již delší dobu snaží zavést osobní odpovědnost přímo do textu zákona, to však naráží na značný odpor.ČP: Zákon vždy aplikují živí lidé, ale ministerstvo financí má funkci takzvané centrální harmonizace, která by měla napomáhat tomu, aby byl systém průhledný, pochopitelný a v souladu s principy modelu PIFC. Současně je v jeho zájmu, aby se předcházelo špatné aplikaci zákona. Když je však špatný samotný zákon, je nesmysl požadovat jeho správnou aplikaci.Zmiňovaná snaha MF zavést osobní odpovědnost prý není odborné veřejnosti známa. Bylo by to ale přínosem. MF: Chvályhodná je pozornost věnovaná funkční nezávislosti interního auditu. Jeho nezávislé postavení a odborné fungování je klíčovým prvkem systému. Zajišťováno je v různých zemích různým způsobem v závislosti na celkové koncepci organizace a fungování správy veřejných financí.Výbory pro audit, které autor prezentuje jako jedinou záruku nezávislosti auditora, fakticky však ve vládním sektoru fungují pouze v několika málo zemích a to s velmi rozdílnými pravomocemi a úkoly. Samotný výbor pro audit nezajistí, že se interní audit stane najednou silným a funkčně nezávislým.ČP: Ze zemí, které vnímáme jako vyspělé, definovaly výbor pro audit legislativně: Velká Britanie – audit committee; Švédsko – Board of the Audit Office; Belgie – Comité d''Audit.Ale jsou to i další evropské státy:Rumunsko – Výbor pro veřejný vnitřní audit (VVIA); Lotyšsko – výbor (rada) pro vnitřní audit; Kypr – výkonný orgán (výboru) pro interní audit; Bulharsko – auditní výbor; Estonsko – audit committee; Gruzie - Internal audit board; Maďarsko - Committee for Public Internal Financial Control system including the internal audit system; Irsko - Audit Committee; Kosovo - the FMC Advisory Committee; Malta - Audit Committee; Rumunsko - The Committee for Public Internal Audit.Samozřejmě nemohou výbory pro audit samy o sobě zajistit funkční nezávislost, pokud nebudou obsazeny odborníky a zástupci veřejnosti.  Zde je potřeba vést odbornou diskuzi nad jejich složením a strukturou. MF: Jak došel autor k miliardovým nákladům na mzdách (sic!) na armádu úředníků, kteří se věnují následným kontrolám, není jasné. ČP: Zkusme tedy kalkulaci: Mzdové náklady na jednoho kontrolora za rok při průměrné mzdě 24 000 Kč jsou včetně odvodů 380 000 Kč. Na jednu miliardu korun bychom při této konstrukci mohli dospět k počtu cca 2600 kontrolorů. Pokud bychom spočetli kontrolory finanční správy, kteří kontrolují dotace a řeší odvody za porušení rozpočtové kázně, jsme na úrovni řádů stovek. Dále můžeme připočítat kontrolory ministerstva financí, ostatních ministerstev, krajů, obcí, regionálních rad, ostatních institucí veřejné správy – fondů a jiných podřízených organizací. Pokud půjdeme do větší hloubky, bylo by vhodné započíst i další náklady na tyto zaměstnance – vybavení, nájem kanceláří, kancelářské potřeby, auta. MF: Výčet prvků Kalouskova systému svědčí o absolutním nepochopení – některé působí pouze uvnitř orgánů veřejné správy, jiné mezi nimi v rámci hierarchického uspořádání, pouze některé mohou být použity vůči nepodřízeným osobám s nějakým finančním vztahem (např. dotací).ČP: „Kalouskův“ systém obsahuje procesy, které jsou roztříštěné, nelogicky strukturované, zapojují subjekty typu finanční (daňové správy). Z toho plynou pro veřejnou správu rizika. Ministerstvo financí by mělo nastavit transparentní řídící a kontrolní systém, což by napomohlo v boji proti korupci.
0 0
možnosti
O kontrole
"Na úkor silného, funkčně nezávislého interního auditu se bude dále kontrolovat jako za komunismu."  Takovýto nesmyslný a ideologicky zabarvený výrok by si mohl autor zdánlivě odborného textu odpustit. Nehledě na to, že v době, kterou autor charakterizuje jako komunismus, fungovala kontrola v národním hospodářství nesrovnatelně lépe než dnes. Spousta zatím a asi navždy nepostižitelných aktuálních kauz rozkrádání a jiného zneužívání státního majetku by nebyla vůbec myslitelná a většina dnešních zbohatlých vládních úředníků by byla ráda, že vlastní nějakou malou chatičku, pokud vůbec něco. Je jisté, že úroveň a účinnost kontroly je zásadně ovlivňována motivací toho, kdo kontrolu řídí a usměrňuje a zároveň využívá její výstupy. To ale vyžaduje určitý stupeň odbornosti, která ale dnes zůstává jako druhořadý požadavek až za kvalifikací politickou, čehož zářným příkladem je současná vládní garnitura.
0 0
možnosti

J68a16k94u81b 47H59a16a13s

17. 1. 2012 15:06
v článku je spousta nepravdivých a nepřesných věcí
Autor článku vychází ze závěru, že novelu připravili výlučně úředníci MF a pomíjí legislativní proces jako celek. Novela skutečně vytváří dvoustupňový systém finanční kontroly na jednotlivých úrovních veřejné správy, a to v souladu s evropskou legislativou. První úroveň tvoří kontroly v odpovědnosti řídících a výkonných struktur  (tzv. veřejnosprávní kontroly v působnosti správců veřejných rozpočtů a tzv. řídící kontroly v rámci vnitřního kontrolního systému organizace), druhou úroveň tvoří auditní funkce (audit ve veřejné správě v působnosti   správců veřejných rozpočtů a interní audit v rámci vnitřního kontrolního systému organizace). Roli centrální koordinace plní Ministerstvo financí. V současnosti je systém finanční kontroly fondů Evropské unie nastaven a funguje podle aktů práva EU.  Smyslem novely je současně sladění národní legislativy s akty práva EU a dle stanoviska odboru kompatibility Úřadu vlády je novela plně slučitelná s právem Evropské unie. Veřejnosprávní kontroly na místě v manažerské odpovědnosti bude u příjemce veřejných prostředků vykonávat poskytovatel nebo územní finanční orgán. Zapojení finančních úřadů do kontrol na výdajové stránce rozpočtu není nic nového, novela zákona úpravu zpřehledňuje a vytváří podmínky pro omezení duplicit. Ve druhé úrovni je vykonáván audit ve veřejné správě, který bude vykonávat ministerstvo financí vůči správcům veřejných rozpočtů a poskytovatelům veřejných prostředků a dále  správci veřejných rozpočtů vůči zřizovaných subjektům. Cílem auditu ve veřejné správě je vyhodnotit spolehlivost, přiměřenost a účinnost  veřejnosprávních kontrol v manažerské odpovědnosti. Organizační a funkční nezávislost útvarů auditu ve veřejné správě je zajištěna v souladu s mezinárodními auditorskými standardy.  Na několika místech je tvrzení, že zákon preferuje následné kontroly, aniž by bylo patrné, z čeho tak autor soudí. Pravý opak je pravdou. Každý, kdo rozhoduje o nakládání s veřejnými prostředky, je vázán postupem stanoveným zákonem o finanční kontrole a jeho prováděcí vyhláškou. Postup určuje závazné kroky a zaručuje personální oddělení rolí – nikdo se nemůže rozhodnout, že určitý výdaj z veřejných prostředků učiní a také ho sám zrealizovat. Na tomto principu je postaven zákon od samého počátku a novela na něm nic nemění. Autor viní zákon z toho, že na jeho základě není vymáhána odpovědnost úředníků či politiků, za schvalování nevýhodných smluv. To je ovšem k zákonu velmi nespravedlivé, zákon aplikují živí lidé a ti rozhodují o tom, zda budou vymáhat satisfakci za chybný postup či nevýhodné rozhodnutí pracovněprávní či dokonce trestněprávní cestou. Jinými slovy, záleží na rozhodnutích vedoucích pracovníků, jakým způsobem budou sankce využívané. Navíc, MF se již delší dobu snaží zavést osobní odpovědnost přímo do textu zákona, to však naráží na značný odpor. Chvályhodná je pozornost věnovaná funkční nezávislosti interního auditu. Jeho nezávislé postavení a odborné fungování je klíčovým prvkem systému. Zajišťováno je v různých zemích různým způsobem v závislosti na celkové koncepci organizace a fungování správy veřejných financí. Výbory pro audit, které autor prezentuje jako jedinou záruku nezávislosti auditora, fakticky však ve vládním sektoru fungují pouze v několika málo zemích a to s velmi rozdílnými pravomocemi a úkoly. Samotný výbor pro audit nezajistí, že se interní audit stane najednou silným a funkčně nezávislým. Porovnání řídících a kontrolních systémů pro veřejné finance mezi jednotlivými zeměmi EU se bude věnovat konference připravovaná na únor tohoto roku v Bruselu. Zástupci MF se jí zúčastní a poznatky využijí při zdokonalování stávajícího systému. Ten je třeba zdokonalovat průběžně, musí reagovat na změny vnějších podmínek fungování veřejné správy i vnitřních poměrů v ní. Jak došel autor k miliardovým nákladům na mzdách (sic!) na armádu úředníků, kteří se věnují následným kontrolám, není jasné. Výčet prvků Kalouskova systému svědčí o absolutním nepochopení – některé působí pouze uvnitř orgánů veřejné správy, jiné mezi nimi v rámci hierarchického uspořádání, pouze některé mohou být použity vůči nepodřízeným osobám s nějakým finančním vztahem (např. dotací). 
0 0
možnosti