Dluhová závislost imperiální elity USA: Dosud nevídané výšiny

Zadluženost USA nebyla v dobách míru ještě nikdy stejně vysoká jako dnes, kdy se blíží 20 bilionům dolarů. Úpadek impérií nastává, když od svých „provincií“ sice nadále vybírají tribut, ale výměnou za něj už jim nedokážou poskytovat „řád“, v tomto případě zvaný Pax Americana, ale naopak spíše sama vyvolávají chaos. Píše László Bogár.

„Chraňte děti: nenuťte je dýchat svůj metamfetamin“ a „Závislost na dluzích je... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy „Chraňte děti: nenuťte je dýchat svůj metamfetamin“ a „Závislost na dluzích je... | foto: Foto István LékoČeská pozice
„Chraňte děti: nenuťte je dýchat svůj metamfetamin“ a „Závislost na dluzích je...

V lexikonu se o závislosti dočteme: „V běžném slova smyslu se výraz závislost používá ve významu lpění, návyk, potřeba. Závislost sama o sobě nemá pozitivní ani negativní hodnotu, její význam je dán kontextem, například novorozencům závislost umožňuje přežít, podle skotského psychoanalytika Rpnalda Fairbairna (1889–1964) jde o takzvanou infantilní závislost.

V případě poruch v průběhu přechodu k závislosti zralé mohou vznikat patologické stavy závislosti (adikce) i nezávislosti. V důsledku patologické závislosti, jinak také adikce nebo chorobné vášně, se může dotyčná osoba i její okolí dostat do nepříznivé situace, neboť tato závislost sestává z forem nutkavého chování, jehož kontrola či řízení selhávají.“

Oba plakáty „krouží“ kolem otázky závislosti z několika hledisek. Za prvé tím, jak s cynickým humorem prezentují nabádání dospělých narkomanů, aby svůj crystal meth (metamfetamin, známější jako „speed“) udržovali mimo dosah svých ratolest, jako „ochranu dětí“. Navíc to celé činí tak, že do kompozice umisťují postavu Sněhurky od Walta Disneyho, která se právě chystá zakousnout do jablka od zlé macechy.

Neznámý protagonista

To celé už samo o sobě nabízí řadu kulturních interferencí, nicméně k dovršení všeho je tu druhý plakát, na němž vidíme bývalého amerického prezidenta Baracka Obamu jako drogově závislého kouzelníka, jenž ve smyslu popisku přivádí zadluženost USA do dosud nevídaných výšin. A opravdu, jejich zadluženost nebyla v dobách míru ještě nikdy stejně vysoká jako dnes, kdy překračuje 106 procent ročního amerického národního příjmu a blíží se částce 20 bilionů dolarů.

To vše za podmínek, kdy si Federální rezervní systém (Fed) plnící funkci americké státní pokladny může, pokud USA potřebují peníze, tisknout bankovky v podstatě v neomezeném množství. Tímto způsobem vznikající inflací poté už několik desítek let zatěžuje všechny, kdo své devizové rezervy uchovávají v dolarech, tedy prakticky převážnou většinu zemí světa. Zásadní příčina je jednoduchá – úpadek amerického impéria začíná nabírat obrátky.

„Neznámým protagonistou“ našeho příběhu je vlastně Donald J. Trump, který je podle filmového režiséra Michaela Moora hnán „jako živý Molotovův koktejl“ rozhněvanou střední třídou proti celé imperiální elitě. Dluhová závislost americké imperiální elity nás tedy v tomto případě přibližuje k jednomu z nejkritičtějších a nejnebezpečnějších úseků světových dějin.

Úpadek impérií nastává, když od svých „provincií“ sice nadále vybírají tribut, ale výměnou za něj už jim nedokážou poskytovat „řád“, v tomto případě zvaný Pax Americana, ale naopak spíše sama vyvolávají chaos. To obvykle rozpoutává řetězovou reakci, jelikož svět vykazuje čím dál menší ochotu impérium financovat, načež to přistupuje k donucování, což stojí peníze, a proto musí vysát ještě více prostředků z periferií, v důsledku čehož pouze roste jejich hněv, a tak pořád dál až ke konečnému rozpadu.

V uplynulých desetiletích se americké impérium opíralo o tři hlavní pilíře: globální finančně-mocenský systém („Wall Street“), gigantický strategický komplex a „americký sen“, tedy American Way of Life neboli pohádkové bohatství americké střední třídy a jeho promyšlené, okázalé vystavování. Jenže alespoň jednoho z těchto tří pilířů se musí čím dál zadluženější impérium vzdát, a protože finanční velmoc a vojenská síla jsou nedotknutelné, může to být pouze střední třída.

„Neznámým protagonistou“ našeho příběhu je tedy vlastně Donald J. Trump, který je podle filmového režiséra Michaela Moora hnán „jako živý Molotovův koktejl“ rozhněvanou střední třídou proti celé imperiální elitě. Dluhová závislost americké imperiální elity nás tedy v tomto případě přibližuje k jednomu z nejkritičtějších a nejnebezpečnějších úseků světových dějin.