Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Diskuze

Dluh: Strašidlo či skutečná brzda ekonomiky?

Státní dluh má negativní dopad na reálnou ekonomiku jen tehdy, je-li zadlužený i soukromý sektor. Českou republiku netrápí ani jedno z toho.

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
Dluch tedy na co
Jinak na kosmetiku řešící snad odpor k vlastnímu tělu, neb pes se podobně válí v cizím lejně, aby nebyl tak sám. Jinak na zbytečnou dovolenou, neb tam byla herečka XX a Kateřina Z. tam bude filmovat. Jinak na každodenní šoping, kde jen potravin v česku jde do odpadu 5o %. Elektronika skoro všechny, nebo někde překáží. Kdysi v komunismu se snilo, že japonci mají umělé ženské se státní dotací, aby se nepřelidnili. Když to dovezeno, nastalo zklamání. Atd. Investice jen Pánu Bohu do oken. Jinak husa na dvoře, stojí tedy co house stovku, ale má housata, živí se skromně, posledním jablkem nepohrdne. Housata na pekáč, kdyby němec cizozemec germán kapitalista dorazil, za pečenou mu i sedlák naúčtuje 5OO. Kdyby k tomu byl na něj vlídný, porodal by i za 1000. To je návratnost dluhu 1OO kaček. Dvůr je pořád dvorem, jabka vozí lufťáci na kompost. Navíc husa nepolkne napínáček, když povedený potomek lufťáka ho tam huse v rámci televizní legrace zamíchá, zapíchne se jí v zobáku a to se vyndá snadno. Opačný příběh, nájemné nedosahuje ani 1% ceny domu měsíčně, pokud se to tak nechá, bude večírek snadného bydlení končit pod mostem, padá barák za barákem a dnešní mají životnost bez investic jen roky. To je dluh jako kráva, ne ty v bance, bankéř půjde do politiky a ve volebním programu všechny dluhy odpustí.
0 0
možnosti

Poutníkalf

6. 11. 2013 17:53
Kupecké počty
Myslím, že je zbytečné řešit státní dluh bez znalosti jeho struktury. Pokud investiční část dluhu přesahuje rozdíl mezi výběry a výdaji nutně se neděsím. Obráceně je to vždy půšvih (upozorňuji, že v této formulaci obnovu stávajícího majetku nepovažuji za investici). Pokud se soustředím na Čechy, je zde jeden problém, který se začal řešit až relativně nedávno. Tabulky MF sice říkají, že ČR se začalo do dluhu propadat relativně nedávno, bohužel však nezohledňují předchozí příjmy z podílů a zisky z prodeje státních podílů. Pokud bychom ta data očistili náš státní dluh by byl několikanásobně vyšší.Samostatnou kapitolou je MMF. Tato organizace mi přijde jako největší záškodník v ekonomice, pokud pominu FED který vyloženě překračuje zákony. Dnes kritizuje zadlužené země a nutí je k nevýhodnému odprodeji státniho majetku a moralizuje,  i když jim předtím blahosklonně pomáhali k úvěrům. Na druhou stranu kritizuje Německo za velký export, který mu vytváří přebytky a snaží se ho přesvědčit aby jej zreguloval?????  Logiku to nemá, proto je jasné, že je v tom politika a cizí zájmy.Z toho plyne, že pokud bude svět ovládán finančními šmelináři je celkem jedno kolik % HDP tvoří státní či složený dluh, neboť budou dělat cokoliv aby se ta % dostala do pro ně výhodné výše a pak si nás koupí. 
0 0
možnosti

C75h20á87n 98Š41í26m74a

16. 12. 2013 22:43
Takže to nakonec logiku má.
Myslím, že dobrý způsob zvolili Řekové. Napůjčovali si, vlezli do Eurozóny s velkým HDP na hlavu a mají se, až na výjimky, líp než Slováci, kteří jim museli půjčit. A všechny jejich vlády pracují na tom, aby nemusely nic prodat nebo splatit. Říkám tomu Řecká lekce Eurozóně. Proti staré známé fintě lichvářů, zadlužit a pak majetek levně odkoupit (dnes praktivované ve spolupráci s MMF) postavili Řekové židovksé rčení: Dlužíš-li bance milion, máš problém, dlužíš-li jí sto milionů, má problémy banka.Měli bychom následovat příkladu Řeků. Přece nechceme jít do Eurozóny s kurzem 28 Kč za euro a průměrným platem 900 euro?
0 0
možnosti

6. 11. 2013 17:09
Státní dluh
Lze snížit?Ano vím jak ale nemám možnost to dokázat.Bez dotací z EU tonení možné.Jde o řešení globálního problému(Pitná voda pro 2 miliardy lidí)Jsem schpen dokázat cynikům z OSNže je to možné a že zdravý selský rozum zvítězí nad neschpností politiků.Eduard tel:723731197
0 0
možnosti

6. 11. 2013 16:58
státní dluh
Zadlužení státu může být smazáno  projektem,který bez dotací EU nelzerealizovat.Jde o řešení globálního problému pitná voda pro 2 miliardy lidí. 
0 0
možnosti

Igorjansen

5. 11. 2013 19:16
Tak mi to neda...
Dluhy statu je potreba trochu postavit do kontextu, takze: 1. Problem s dluhy obecne je, na co jsou pouzity. Pokud pouziji dluh na zafinancovani nejake investice (postavim treba novou tovarnu), u ktere cekam, ze v budoucnu mi prinese penize navic oproti soucasnemu stavu, tak Ok, to zni vice nez rozumne, zadluzme se. Bohuzel v praxi statu nic takoveho nenastava, tj. nevzpomenu si na zadny pripad, ktery by se dal oznacit za neco obdobneho "investicnimu uveru", v praxi jsou veskere dluhy proste "prozrany" a zadny budouci uzitek neprinesou.2. Absolutni vyse zadluzovani - v absolutni vysi byl schodek rozpoctu v roce 2012 101 miliard, v roce 2011 byl schodek (tj. zvyseni dluhu) 143 miliard. Tj. kazdorocne se do ekonomiky nalejou prostredky z dluhu ve vysi stavby stareho temelina nebo vystavby pulky noveho temelina bez toho, aby to nejakym vyraznym zpusobem stimulovalo rust ci jinak necemu pomohlo (proste se kazdorocne prozere jeden temelin...). Ze by byla situace jina, kdyby se kazdorocne prozrali temeliny dva, tomu se mi nechce verit...3. Rust dluhu, ci vyse dluhu se z optickych (cili ekonometrickych) duvodu udava v pomeru k HDP. Dela se tak schvalne, protoze potom ty cisla vypadaji lepe (tj. mensi a nikdo si to moc nepredstavi). Aktualni rust dluhu na urovni 3% HDP ve skutecnosti predstavuje rust dluhu ve vysi 10% prijmu rozpoctu v roce 2012, ci az 15% prijmu rozpoctu v letech predchazejicich. Jestli tohle nekomu pripada rozumne je na jinou diskusi. 4. Co jsou tedy prijmy rozpoctu v udavane vysi okolo 1050 miliard v roce 2012? Svete div se, ale danove prijmy jsou pouze okolo 560 miliard. Dalsi nejvyznamnejsi prijem je socialni pojisteni (coz jsou temer vylucne duchody) ve vysi 384 miliard. Zbytek EU a ruzne droboty (treba dividendy CEZ...). Kdyz vezmeme, ze duchody se platit snad musi, tak na obsluhu dluhu zbyvaji prave danove prijmy, tj. neco jako 500 miliard - tj. zrusim stat a platim jenom dluhy, tak muzu rocne snizit zadluzeni maximalne o 500, potrebuji tedy aspon 4 roky na splaceni soucasneho dluhu pri stavu zadni policajti, zadna armada, zadne skoly atd... Rust dluhu o 101 miliard je v tomto pripade uz na urovni 20% volnych zdroju v roce 2012, 30% v letech predchozich (a volne je opravdu hodne volne slovo). 5. EU - I kdyz se na EU nadava prakticky vsude tak je nutne si uvedomit, ze v roce 2012 jsme s EU meli kladne financni saldo (tj. prijmy z EU prevysujici nase platby do EU) ve vysi shruba 74 miliard Kc (prijmy jsou priblizne trojnasobne oproti platbam). Tj. bez EU by lonsky deficit nebyl 101, ale 175 miliard...6. Na uroky z dluhu v soucasnosti padne bratru 50 miliard za rok. Cili v soucasnoti davame 10% danovych prijmu pouze na zaplaceni uroku, resp. z dluhu platime uroky ve vysi jako jsou celkove vydaje ministerstva vnitra (== bez dluhu by mohlo byt 2x tolik policajtu...). Na zaver jeste jednou zopakovani z uvodu - veskere nove dluhy/schodky rozpoctu se okamzite prozerou a nicemu neprispeji. Jakekoliv zadluzovani statu v praxi znamena okamzitou spotrebu, ktera bude v budoucnosti zaplacena nasimi detmi. Defakto si dneska vsichni zereme svickovou, kterou budou platit nase deti o chlebu a o vode...
0 0
možnosti

Dank

9. 11. 2013 17:35
Diky, absolutni souhlas
Igor ma recht. :) Nejsem schopny cisla potvrdit, ale celkem se mi zdaji verohodna. Diky za hezky komentar bez urazek.Souhlasim take s tim, ze obecne mit nekdy deficit nemusi byt v podstate zle. treba v dobe krize, kdyz stat prevezme trochu iniciativy a zvysi vystavbu infrastruktury a smyslupnych investici aby udrzel hospodarstvi nad vodou. Jenze dluhy by se pak v dobe blahobytu mely splacet...Problem je bohuzel, ze ono to pak najednou hodne chutna politikum i v dobe celkem slusneho ekonomickeho rustu. Vzdyt to nakonec nejsou jejich miliardy... No, a pak tu mame pastelkovne a otatni blbosti, ktere nam (nejen diky Paroubkovi) akcelerovaly rust dluhu do zavratnych vysin.Ale ono nejsou na vine politici, kazdy narod (v Evrope) si je voli sam, takze je to nakonec zodpovednost (tupost) nas vsech...
0 0
možnosti

Goeg

5. 11. 2013 16:54
Souhlasim s lekci 1 pana
Souhlasim s lekci 1 pana Vozky: neverit studiim IMF. A ja bych k tomu pridal neverit moc tomu, co nam radi "tradicni" ekonomie. Ukazalo se, ze vubec nedokazali predpovedet financni kolaps roku 2008 nebo pred nim varovat. Pan autor jiste zna historku, kdyz se britska kralovna Alzbeta II, ktera mimochodem prisla of 25 milionu liber diky krizi, zeptala na London School of Economics "Jak to, ze si toho nikdo nevsiml?" [kam to povede]. Ekonomove z LSU se pul roku radili a pak oficialne odpovedeli, ze ackoliv peclive studovali mikroekonomicke procesy, tak vsichni nejak opomneli  "systemicke riziko", kterym se nikdo z mainstreamu nezabyval.  Americky ekonomicky mainstream tam dokolecka radi, jak nekonecne zadluzovani nevadi. A to neni pro to, ze by neexistovaly ekonomicke pristupy, ktere by financni krizi a kolaps nepredvidaly: pan autor jiste dobre zna prace americkeho ekonoma Hymana Minskeho, ktery presne popsal dusledky neregulovaneho financniho trhu jiz v sedesatych letech ve sve hypoteze financni instability. Jenze protoze pouzival pouze svuj hodne dobry "selsky" rozum a nehodil to do rovnic a formalnich ekonometrickych modelu, tak to ekonomicky mainstream jednose ignoroval a ignoruje. Mainstream nepovazuje soukromy dluh za jeden z "faktoru". To je pro me jenom dalsi z dukazu totalniho odtrzeni ekonomie (radoby "vedy" jako jsou fyzika a chemie) od skutecne ekonomiky. Jako "ekonometrik" se mnou asi nebudete souhlasit, ale to co se skutecne delo a deje podporuje myslenky Minskeho a ne IMF a ruznych "analytiku" z mainstreamu. A mimochodem, pro Minskeho je rychle rostouci soukromy dluh velky problem, ktery nakonec povede k financni krizi, jak se stalo naposledy v USA v dusledku "subprime" hypotek - tj. soukromy dluh, ktery tu krizi vyvolal.A jeste malickost k vasemu clanku: Irsko, Kypr, Portugalsko, Belgie, Nizozemsko, Malta a Španělsko... Ceska republika. Nedavalo by daleko vetsi smysl: Irsko, Kypr, Portugalsko, Belgie, Nizozemsko, Malta a Španělsko... Cesko. Anebo tedy oficialni politicke nazvy vsech zemi (coz se mi nechce vypisovat) nejen Ceska. Ja vim, ze je jednodussi obcas otrocky prekladat, co nam IMF a jine publikace serviruji, ale to neznamena, ze to musi byt spravne. Jako vzdelany a ocividne velice inteligentni clovek by vam nemelo delat problem pochopit takovou jednoduchou vec jako je rozdil mezi oficialnim politickym jmenem zeme a jejim (kratkym) zemepisnym jmenem. A jako vedec si urcite potrpite na systematicnost pristupu a mysleni. Mel byste to aplikovat i v tomto pripade a nemotat hrusky a jablka (zemepisna jmena pro vsechny zeme s vyjimkou Ceska) a pouzivat tedy systematicky zemepisna jmena pro vsechny zeme anebo oficialni politicka jmena pro vsechny zeme.
0 0
možnosti
Vážený pane Novotný
Lekce 1:Nevěřit studiím Měnového fondu. To je jako když vám lupičský gang doporučuje jaký zámek si máte pořidit k Vašemu bytu.Lekce 2:Posuzovat dluhy jako primární jev je nesmysl, dluh je vždy následkem něčeho. Stejný jev se tedy může vyskytnout v období konjunktury díky reálnému posouzení vlastní budoucnosti, nebo ve stadiu krize jako bezhlavá snaha navrátit šťastnou minulost.).Lekce 3:Růst státního dluhu je skoro vždy následkem snahy politiků udržet se u vlády. Dluh je jedinou možností jak plnit nereálné sliby. A protože jejich touha po moci je ukrutná, jsou ukrutné i dluhy, které nadělají.  Zakázat.S pozdravemStanislav Vozka  
0 0
možnosti