Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Jak diskutovat?

Příspěvky vyjadřují názory čtenářů. Redakce nemůže ovlivnit jejich obsah. Vyhrazuje si však právo je odstraňovat. Jejich délka může být maximálně 2000 znaků, delší budou zkráceny. Nepřijatelné jsou zejména urážky, vulgarismy, rasismus a neplacená reklama.


  • Příspěvků: 2
  • Poslední: 28.10.2016 14:40
  • Řadit dle: vláken
  • času vložení
Nejen uctívat, ale také chápat

Důstojný článek k výročí státní samostatnosti. Žádné "bronzování" TGM. Připomíná jeho nadčasový význam pro naši rozháranou a malověrnou současnost. Masarykovo myšlení kotvilo v humanizaci společnosti zvyšováním její vzdělanosti a širším českým povědomím společných evropských zájmů, což autor článku podrobně rozvádí, a tak bych jen připojil něco z jiného soudku.

Prof. Masaryk měl jistý despekt k domácí románové produkci z českého prostředí, k jejímu provincialismu a písmácké barokně katolické sentimentalitě. Více si cenil "z mravního hlediska" americké románové literatury, která byla motivována dnes by se řeklo akčními dilematy kolonistů, s víceméně protestantskou duchovní výbavou.

Měl jsem v době "diktatury proletariátu" přístup k soukromé necenzurované knihovně univ. prof. dr. Špaldáka, kde jsem se mohl seznamovat s Masarykovými pracemi, často v brožovaných "salátech"; pan profesor nebyl jenom spořivý, ale také praktický a tištěný Masaryk byl pro něho "jen" informačním zdrojem ke kritickému studiu. Samozřejmě js

Re: Nejen uctívat, ale také chápat

Samozřejmě jsem si toho nesmírně vážil a ani odborné "odmítnutí" Masaryka, jako původního filozofa, tehdy v mých očích nijak "nesnížilo" jeho význam. Dnes vím, že byl vedle státníka více sociologem a politologem než filozofem, ale se všemi známými filozofy od řecké klasiky, přes filozofy anglosaské kultury, až po notoricky známé filozofy německých "škol" ve svých etických úvahách navzdory času polemizoval.