Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Jak diskutovat?

Příspěvky vyjadřují názory čtenářů. Redakce nemůže ovlivnit jejich obsah. Vyhrazuje si však právo je odstraňovat. Jejich délka může být maximálně 2000 znaků, delší budou zkráceny. Nepřijatelné jsou zejména urážky, vulgarismy, rasismus a neplacená reklama.


  • Příspěvků: 4
  • Poslední: 13.11.2012 2:24
  • Řadit dle: vláken
  • času vložení

Sympatický článek :) Design ani retro zřejmě nemají mít žádný vnitřní smysl, obsah, který by unavil jako zbytečný přívažek, mají působit prvoplánově. Současný reklamní průmysl do značné míry podsouvá každému výrobku, každému stylu anebo trendu nějakou přidanou legendu, hromadu žvástů, které jsou navíc, jsou zbytečné… namísto jednoduchého, přirozeného dojmu, legendy vnucují komplikované dojmy a unavují lidské smysly, někdo si přeje, abychom nereagovali přirozeně, abychom předem věděli, proč budeme mít radost, legenda začíná být důležitější než samotný artefakt. Lidé nejsou hloupí a zatěžování balastem se podvědomě brání, touží po jednoduchých dojmech bez návodu, touží po dojmech, které způsobí obyčejné smyslné potěšení, což design i retro samy o sobě nabízet mohou. Ty věci z minulosti a ty věci z budoucnosti nejsou prošpikované falešným marketingem, stojí samy o sobě jako artefakty, jejich vnímání nelze pokřivit reklamním průmyslem a takové věci lze milovat, lze si k nim najít upřímný vztah. Reklama je správná věc, pár přes hubu by zasloužili lidé, kteří to s reklamou začali přehánět a používat ji jako nástroj k vymývání mozků. "Nejedná se v našem případě spíše o neschopnost vyrovnat se závratným tempem rozvoje nových technologií a hrozící ztrátou smyslu v sekularizovaném světě?" Nové technologie jsou OK, jsou přívětivé, jak sama uvádíte, paní Jano. Trestuhodné je zneužívání reklamního průmyslu koňskými handlíři, pro které nemají duchovní hodnoty cenu ani jednoho šekelu.

Retrománie je odporná,

protože to je zase umělá hysterie, která pouze z důvodu vlastní vyprázdněnosti, protože nemá co vlastního nabídnout, parazituje na minulosti - a zase velmi často bez valného výběru. Každá mánie je špatná, protože manipulativní. Retrománie je přitom chytlavá, protože kromě mýtických starých dobrých časů vynáší na světlo boží - často mimoděk - velké poklady a hodnoty, nezasloužené převálcované následnými bezduchými módními vlnami.Názorným příkladem, že kvalifikovaný vhled do minulosti se těžko může stát "mánií", protože není ani komerčně příliš úspěšný (je-li veden snahou odhalit opravdové hodnoty minulosti), je klopotný život Originálního pražského synkopického orchestru, světově ojedinělého souboru, o němž jsme též psali. A přitom to je naprosto vzorový příklad vztahu k minulosti, vztahu vysoce konzervativního a důstojného, odkrývajícího s láskou a úctou díla nebývalé krásy.

Souhlasím...

... ne nadarmo se říká, že ten, kdo rád vzpomíná na "staré dobré časy" nevypovídá nic o oněch časech, jako spíše o své špatné paměti... :))

Ztráta smyslu života, ano, také

Materiální svět sebral lidem minulost, současnost a bere jim i minulost. Není čas žít pro nic jiného, než práce, splátky, nákupy. A teleologický smysl života také žádný není, společnost je sekularizována ze všech stran. Nicméně to asi tak lidé necítí a snaží se "navázat nit" - překlenout díru v ukradené minulosti, najít její reflexe v současnosti a nakonec extrapolací zkusit najít smysl toho všeho. Zatím je v tom ale každý sám za sebe, takže... chutě do toho, nenechte se odradit a najděte si v životě něco, za co opravdu stojí žít :)