Dceři kdysi sháněl motorku marně. Teď je vyváží do celého světa

Na motorkách jezdil Michal Kubánek od svých deseti let. Účastnil se dokonce nejrůznějších amatérských závodů. Nakonec svůj koníček přetavil v prosperující byznys. Na jeho začátku byla touha sehnat pro svou tříletou dceru malou motorku. Výsledkem je firma Kuberg, vyvážející elektromotorky do celého světa.

Petr Kain 20.5.2018
Michal Kubánek přetavil svůj koníček v úspěšný byznys. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Michal Kubánek přetavil svůj koníček v úspěšný byznys. | foto:  Tomáš Krist, MAFRA
Michal Kubánek přetavil svůj koníček v úspěšný byznys. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Mankovice je malá obec v Moravskoslezském kraji, žije v ní necelých šest set obyvatel, není tam ani hospoda, ani obchod. Přesto se s trochou nadsázky dá říct, že je tato obec na Novojičínsku světoznámá. Právě tady se totiž vyrábí elektromotorky Kuberg, které se vyvážejí skutečně do celého světa. Na strojích zakladatele firmy Michala Kubánka se jezdí v Austrálii, na Novém Zélandu, ve Spojených státech nebo i na Bermudských ostrovech. Celé to vlastně začalo náhodou.

Jak třiačtyřicetiletý Kubánek vypráví, původně elektromotorky vlastně vyrábět nechtěl, jen toužil koupit tříleté dceři malou motorku. „Bylo to před devíti lety. Jezdil jsem tehdy amatérské závody na motorce a moje dcera mne pořád obdivně pozorovala, tak jsem si říkal, že by bylo skvělé, kdyby mohla jezdit se mnou,“ vzpomíná Kubánek.

Nějakou dobu hledal, na čem by dcera mohla jezdit, ale žádný vhodný stroj nenašel. „Zkoušel jsem benzinové motorky i elektromotorky a nic se mi nelíbilo. Buď to nebylo pro dceru vhodné, nebo to bylo špatně udělané,“ říká. Služebně se tehdy také vypravil do Číny, kde už miliony lidí jezdily na elektrokolech či elektrických skútrech a motorkách. Čínské výrobky byly ale tak nekvalitní, že si nakonec Kubánek řekl, že stroj pro svou dceru nechá vyrobit v Česku.

„Nejprve jsem požádal kamarády, kteří jsou opravdu hodně zruční, aby motorku vyrobili, ale nebylo to ono. Nakonec jsem začal spolupracovat s designéry a skutečně se podařilo relativně rychle vyrobit první motorky,“ vzpomíná Kubánek. Od zadání do výroby prototypu uběhly jen nějaké tři měsíce. Jak ale Kubánek jedním dechem dodává, trvalo další dva a půl roku, než motorky začal vyrábět.

V začátcích mu bezpochyby pomohlo, že měl v té době jinou prosperující firmu, která prodávala látky na pracovní oděvy. Počáteční investice do Kubergu, jak pojmenoval svou novou společnost vyrábějící elektromotorky, tak pokryl z vlastních zdrojů. V roce 2011 se s prototypem motorky zúčastnil programu Czech Accelerator agentury Czech Invest. Dostal se mezi tři nejúspěšnější projekty, a mohl se tak vypravit na zkušenou do Spojených států, kde dva měsíce pobyl v Silicon Valley. V Křemíkovém údolí získal důležité zkušenosti a také kontakty, které mu pomohly v začátcích.

Motorka pro šejka i rapera

Kubánek se od počátku nesnažil aktivně oslovovat prodejce, spíše jezdil po výstavách a nechával svůj výrobek, aby se prodával sám. A ono se to skutečně dařilo. Třeba na výstavě v Dubaji před několika lety se na motorky od Kubergu přišel podívat místní šejk, který hned druhý den poslal svého sluhu, aby všechny vystavené stroje koupil. Na Kubánkově elektromotorce jezdí dokonce i slavný americký zpěvák Kanye West.

Když Kubánek vzpomíná, jak k tomuto konkrétnímu prodeji došlo, neubrání se úsměvu. „Byly asi čtyři dny před Vánoci, když jsem měl po Skypu hovor s naším zaměstnancem ve Spojených státech. Slyším, jak mu zvoní mobil, tak říkám, ať to vezme, že to bude určitě nějaká objednávka, že hovor dokončíme později. Za chvíli mi celý rozjařený volá, že mluvil se sekretářkou Kim Kardashian, že by Kim chtěla koupit pro svého muže Kanye Westa naši motorku Freerider,“ vzpomíná Kubánek, který prý tehdy rozjařenost svého zaměstnance moc nechápal, vůbec totiž netušil, o kom mluví.

Kubergu v některých částech světa bezpochyby pomáhá i skutečnost, že své stroje nevyrábí v Číně, ale v Česku. Proto Kubánek výrobu neplánuje z Mankovic přesunovat. Naopak do malé obce láká cizince z celého světa.

Ani americkou celebritu Kim Kardashianovou, ani slavného rapera Kanyeho Westa totiž tehdy neznal. „Můj zaměstnanec mi vysvětlil, o koho jde, s tím, že oné sekretářce řekl, že na prodej už je bohužel pozdě a motorku do Vánoc nestihneme dodat. Okamžitě jsem mu řekl, ať jí zavolá hned zpátky, že takoví lidé mají vlastní letadla, která si pro motorku mohou poslat. No a přesně to se nakonec stalo,“ směje se Kubánek.

Zpěváci mají evidentně pro jeho stroje slabost, před pár týdny si totiž zase jeden známý polský raper koupil od Kubergu motorku Freerider a následně natočil klip, ve kterém na ní jezdí. „To je pro nás samozřejmě skvělá reklama a mohlo by se to na prodejích v Polsku projevit,“ říká Kubánek.

Kubergu v některých částech světa bezpochyby pomáhá i skutečnost, že své stroje nevyrábí v Číně, ale v Česku. Proto Kubánek výrobu neplánuje z Mankovic přesunovat. Naopak do malé obce láká cizince z celého světa: „V odborných profesích tu máme většinou zaměstnané cizince. Pracuje u nás třeba Ital, Francouz, Angličan, Američan nebo Švéd.“

Z Čech až na konec světa

Původně Kubánek plánoval, že začne prodávat motorky v Česku, pak na Slovensku a teprve později začne s exportem do vzdálenějších zemí. Nakonec to ale bylo naopak. „První motorku jsme prodali na Nový Zéland, tu druhou do Austrálie. Z Česka přišla objednávka až po relativně dlouhé době,“ říká Kubánek. Byť se Kuberg stal i v Česku poměrně známou značkou a prodává tu relativně hodně motorek, naprostá většina strojů z Mankovic směřuje za hranice. „Na export jde asi 98 procent motorek.

Hodně prodáváme do západní Evropy, dobrými trhy jsou Francie, Velká Británie, Belgie, Švédsko, Německo, ale zájem je i v USA, Austrálii nebo třeba Jižní Africe,“ říká Kubánek. V Německu a Česku prodává Kuberg napřímo, v USA má dceřinou společnost Kuberg, Inc., a v ostatních zemích importéry, kteří se starají o prodej.

Prosadit se v zahraničí bylo podle Kubánka poměrně lehké, protože Kuberg byl na trhu dětských elektromotorek jedním z úplně prvních hráčů. I nyní je konkurence relativně malá, na celém světě jsou podle Kubánka jen čtyři firmy vyrábějící podobné produkty.

Prosadit se v zahraničí bylo podle Kubánka poměrně lehké, protože Kuberg byl na trhu dětských elektromotorek jedním z úplně prvních hráčů. I nyní je konkurence relativně malá, na celém světě jsou podle Kubánka jen čtyři firmy vyrábějící podobné produkty. Jak Kubánek dodává, v mnoha věcech je vůči nim Kuberg technicky napřed: „Oddělení vývoje společnosti KTM si od nás dokonce koupilo dvě naše motorky, aby je mohlo prozkoumat.“

Jak Kubánek vysvětluje, každý motocykl Kubergu má programovací tlačítko, případně ho můžete programovat přes telefon. „Na výběr máte tři jízdní módy, které nastavují výkon motocyklu.“ Rodiče se elektromotorek nemusejí bát, jízdu na motorce prý zvládnou děti daleko dříve než jízdu na kole. „Pokud umí vaše dítě jezdit na odrážedle, umí už jezdit na motocyklu. Rodič jen musí zodpovědně nastavit motorku tak, aby se rozjížděla pomalu, aby se dítě neleklo. Pak se na tom za tři čtyři minuty v pohodě naučí jezdit,“ vysvětluje Kubánek.

Kdyby dítě spadlo, tak se motorka díky pojistce automaticky zastaví. Pomocí mobilního telefonu je možné rovněž motorku na dálku vypnout, případně nastavit perimetr, ve kterém se dítě může pohybovat. „Když jdu na procházku, řeknu dítěti, aby jezdilo v okruhu sto metrů ode mne, když vyjede dál, motorka se mu automaticky zpomalí, už to není taková zábava, tak se rychle vrátí,“ říká Kubánek. Dnes už jeho firma zdaleka neprodává jen dětské motorky, ale i ty „dospělácké“, přičemž právě na ně se chce ve vývoji zaměřit.

Kromě toho má ale i další velké plány. Chce třeba vyrábět nejmenší motorku na světě. Jezdit by na ní mohly už jedenapůlroční děti. „Je to vlastně odrážedlo, když dítěti dojdou síly, nemusíte odrážedlo jako dosud tahat celou cestu domů v ruce, ale jednoduše k němu přicvaknete baterku a dítě si hezky pojede samo,“ vysvětluje Kubánek.

V současnosti Kuberg rovněž homologuje svou největší elektromotorku, aby se na ní dalo jezdit v normálním silničním provozu. Časem by chtěl Kubánek kromě motorek postavit i elektroauto.

V současnosti Kuberg rovněž homologuje svou největší elektromotorku, aby se na ní dalo jezdit v normálním silničním provozu. Časem by chtěl Kubánek kromě motorek postavit i elektroauto. „Neřeknu vám ale, kdy to bude, závisí to i na tom, jak se nám bude dařit, vždyť vývoj každého takového projektu stojí spoustu milionů korun,“ říká Kubánek.

Zatím se jeho společnosti daří. Každým rokem prodeje výrazně rostou, loni kupříkladu vylétly asi o čtyřicet procent. Jen loni vyrobil Kuberg 1400 motorek a všechny hned prodal. Není divu, že Kubánkovi každou chvíli klepou na dveře bohatí čeští i zahraniční investoři, kteří mají o jeho společnost zájem. Kubánek prý i zvažuje, že by finance na další investice sehnal i na burze. Je tak možné, že by se Kuberg mohl časem objevit na trhu Start pražské burzy.

Když elektřina porazí benzin

Na první pohled vypadá příběh Kubergu jako pohádka o úspěchu, jak ale Kubánek říká, potíží bylo a je hodně. Stejně jako většina firem v Česku i ta jeho třeba bojuje s tím, že je v současnosti těžké sehnat nové zaměstnance. „Potýkáte se se strašnou spoustou problémů, které navenek nejsou vidět. Byly tu samozřejmě technické potíže, museli jsme si třeba dělat vlastní formu na pneumatiku, protože žádná podobná neexistovala. Bylo zapotřebí také překonávat obrovský odpor motorkářů k elektromotorkám. Když jste jim řekli, že by mohli jezdit na elektromotocyklu, tak to brali skoro jako urážku,“ popisuje Kubánek.

O kvalitě elektromotorek ostatně svědčí i to, že stroje Kubergu jsou nyní v průběžném pořadí první v klubovém endurovém šampionátu v Anglii a druhé v motokrosu. A to v konkurenci desítek benzinových motorek.

Jak ale dodává, na stranu druhou elektromotorky velmi dobře fungují, a když se na nich sveze někdo, kdo motorkám obecně rozumí, tak už ho nijak složitě přesvědčovat není třeba. „Řekne jen wow, to jsem nečekal. Ze skeptiků se po jízdě na elektromotorce stávají velcí příznivci,“ dodává Kubánek.

O kvalitě elektromotorek ostatně svědčí i to, že stroje Kubergu jsou nyní v průběžném pořadí první v klubovém endurovém šampionátu v Anglii a druhé v motokrosu. A to v konkurenci desítek benzinových motorek. „Ve třídě do padesáti kubíků totiž mohou startovat elektromotorky s výkonem do osmi kilowattů,“ vysvětluje Kubánek. Kuberg prý navíc své stroje upravil tak, aby ani výkonu osmi kilowattů nedosahovaly: „Kdybychom moc často vyhrávali, tak by se na nás ještě mohli naštvat a výkon nám ještě více omezit.“

Na otázku, zda by na elektromotorkách Kubergu nakonec nechtěla závodit i vůbec první zákaznice firmy, jeho dcera, jen s úsměvem zakroutí hlavou: „Motorky ji baví a jezdí na nich, ale bere to jen rekreačně.“



Diskuse neobsahuje žádné příspěvky.