Dan Ťok: Ještě jsme zákonu o veřejných zakázkách ani nedali šanci

Šéf Skansky a předseda Platformy pro transparentní zakázky odmítá záměr ministra Kuby provést další změny zákona, jenž platí necelý rok.

 | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy foto: © ČESKÁ POZICE, Jan KunderaČeská pozice

Novela zákona o veřejných zakázkách není v platnosti ještě ani rok (od dubna 2012), a už se hovoří o tom, že je potřeba provést další změny. Jejich zastáncem je například ministr průmyslu a obchodu Martin Kuba. Stejně jako Fórum Veřejné zakázky kvalitně, s nímž jeho resort loni spojil své jméno a úsilí, chce prosazovat především dva principy:

  • opuštění teze o nejnižší nabídkové ceně jako jediném hodnotícím kritériu při zadávacím řízení;
  • nepřípustnost nepřiměřeně nízké nabídkové ceny.

Oproti tomu Dan Ťok, generální ředitel společnosti Skanska a předseda Rady Platformy pro transparentní zakázky, která spolupracovala na novele zákona o veřejných zakázkách, je přesvědčen, že měnit nyní zákon není potřeba. „Ještě jsme nedali novele čas, aby se ukázalo, jak funguje, a už mluvíme o další novele,“ říká v rozhovoru pro ČESKOU POZICI. Koncem loňského roku zaslala platforma premiérovi Petru Nečasovi otevřený dopis, v němž nabádá k opatrnosti, co se doplňování zákona o veřejných zakázkách týče.

ČESKÁ POZICE: Malým zadavatelům veřejných zakázek vadí, že jim novela přinesla větší byrokratickou zátěž. Poukazují rovněž na to, že postupovat podle lhůt nastavených v zákoně je mnohdy nemožné. Co říkáte těmto výhradám?

ŤOK: Zákon o veřejných zakázkách v dnešní podobě je tím nejlepším kompromisem, kterého bylo v dané době možné dosáhnout. Není to dokonalý zákon, má své chyby. Už v době, kdy se novela připravovala, bylo slyšet kritiky, že podle ní nebude vůbec možné soutěžit, že zvýší administrativu... Když jsme v Platformě pro transparentní zakázky o novele debatovali, zvali jsme kritiky, aby přišli a společně abychom hledali nějaké řešení. Nikdo nepřišel. Mám pocit, že již tehdy měli strategii nechat novelu schválit, a pak dokazovat, že nefunguje a že je zákon potřeba znovu novelizovat.

ČESKÁ POZICE: Je tedy potřeba zákon znovu novelizovat?

„Většina státních úředníků, protože se chce vyhnout odpovědnosti, si vybere ze zákona, co jim vyhovuje, a tvrdí, že musejí rozhodovat na základě ceny“ŤOK: Myslím si, že to není potřeba. Ano, novela přinesla trochu více administrativy. Malým zadavatelům se snížil limit, do kterého mohou zadávat zakázky z ruky a nemusejí nic vysvětlovat. Jestliže někdo rozděluje peníze daňových poplatníků, tak by měl zdůvodňovat, proč vybral toho zhotovitele, a nikoli jiného. Jsou malí a střední zadavatelé, kteří si s novelou veřejných zakázek rychle poradili, a není to pro ně problém. A jsou zadavatelé, kteří chtějí, aby to problém byl.

V oblasti veřejných zakázek je ještě jeden důležitý moment, a to je situace na trhu. Jestliže máte mnohonásobně větší kapacity, než pojme trh, tak to vede k tomu, že se některé subjekty začnou chovat nerozumně, a aby získaly práci, tak v křeči požadují ceny, které jsou pod náklady. To je špatně. Myslím, že je nutné přečkat těžkou chvíli a situace se sama konsoliduje. Tomu ale nepomůžete, když se změní zákon o veřejných zakázkách.

ČESKÁ POZICE: Kromě malých zadavatelů se kritika vůči zákonu ozývá například od právních firem. Poukazují na to, že se zadavatelé rozhodují dle nejnižších cen. Na složité spory je nutné najmout ty nejkvalitnější advokátní kanceláře.

ŤOK: Zadavatel nemusí vybrat vítěze podle nejnižší ceny, to zákon nenařizuje. Říká, že by se měl rozhodovat především podle ceny a podle kvalitativních předpokladů, které specifikuje. Když zadavatel dobře specifikuje, co chce, nemusí vybírat podle ceny. Musí ale umět vysvětlit a obhájit, proč tak rozhodl. Většina státních úředníků, protože se chce vyhnout odpovědnosti, si vybere ze zákona, co jim vyhovuje, a tvrdí, že musejí rozhodovat na základě ceny. To není pravda. Chci úředníka, který nebude mít obavu a bude se umět správně rozhodnout. Vymlouvat se v tomto ohledu na zákon není správné.

ČESKÁ POZICE: Již po přijetí novely kritizovala vaše platforma měkčí pravidla pro sektorové zadavatele, tedy firmy z plynárenství, teplárenství, elektroenergetiky a vodárenství. Ti zůstali de facto ušetřeni všech opatření, jež mají zaručit větší transparentnost v zadávání veřejných zakázek. Ministerstvo pro místní rozvoj přislíbilo, že režim pro ně přitvrdí. Změnilo se v tomto ohledu něco?

ŤOK: Žádné změny nenastaly. Kritizovali jsme a kritizujeme úpravu pro sektorové zadavatele stále. Nestihneme ale bojovat na všech frontách.

Státní dluh se démonizuje

ČESKÁ POZICE: Jedním z nejčastěji se opakujících slovních spojení současné vlády je boj proti korupci. Dříve byl synonymem korupce stavební sektor. Pociťujete nějaké zlepšení poměrů?

ŤOK: Je cítit. Prvním důvodem je, že jsme přestali hrát hry. A když nehrají všichni, tak se hrát nedá. Zvlášť, když nehraje tak velký hráč, jakým je Skanska. Druhým důvodem je, že se není na čem domlouvat. Hovoří se o velkých zakázkách na opravu dálnice D1. Jde o kontrakty zhruba za miliardu. To pro žádnou firmu není záchrana. Pracujete na zakázce dva roky, máte obrat 500 milionů ročně při tak nízko nastavených cenách, jaké jsou. Potřebné betonové technologie na opravu dálnice tu mají dvě firmy – Skanska a Strabag. Strabag se tendru účastní, Skanska nikoli. Naši technologii bude někdo potřebovat.

ČESKÁ POZICE: Spoléháte tedy na to, že budete subdodavatelem?

ŤOK: Nespoléháme. Za jejich ceny to dělat nebudeme. A jsme zvědaví, jak dodrží kvalitativní požadavky.

ČESKÁ POZICE: Kritizujete, že se neinvestuje. Jak byste postupovat vy, kdybyste byl členem vlády?

ŤOK: Stále se démonizuje dluh. Tato vláda vystrašila lidi, že nás do dvou let čeká řecký osud, když nic neuděláme. Což nebyla pravda. Myslím si, že jsme si mohli půjčit peníze a investovat. Jsme takoví troubové, že nevyčerpáváme ani prostředky, které jsou k dispozici z Evropské unie. Tady se začalo masivně škrtat. „Jsme takoví troubové, že nevyčerpáváme ani prostředky, které jsou k dispozici z Evropské unie“Přitom peníze v ekonomice jsou, jen je potřeba je lépe distribuovat. Začal bych stavět. Tady zamrzla vnitřní spotřeba země. Když budou lidé vědět, že budou vydělávat, že bude práce, tak budou spotřebovávat.

Nechci říkat, kolik se vrátí z každé koruny, které dáme do stavebnictví. Faktem je, že na tento obor je navázána spousta dalších aktivit. Jestliže ze stavebnictví odešlo v posledních letech 50 tisíc zaměstnanců, tak jejich rodiny musejí šetřit, protože nemají zajištěnou budoucnost. Nevěřím tomu, že ekonomiku rozhýbá tato politická reprezentace, protože jí už nikdo nevěří. Má důvěru na úrovni deseti procent, devadesát procent lidí nevěří, že tito politici zemi někam posunou. Je potřeba nějakých nových tváří.

Ať si stát půjčí a investuje

ČESKÁ POZICE: Domníváte se, že řešením, jak rozhýbat investice, by byly PPP projekty, když jsou dosavadní výsledky tak tristní?

ŤOK: Věřím tomu. Proč jsou výsledky PPP projektů na celostátní úrovni zatím tak tristní? Protože se vždycky někdo snažil něco ukrást. Jsou tristní, protože projekty nebyly dobře připraveny. V Česku nikdy žádný PPP projekt na celostátní úrovni připraven nebyl. To, co tu vznikalo, byly kvazi PPP projekty.

Vzpomínám si, že se kdysi hovořilo o tom, že prvním dopravním PPP projektem bude výstavba dálnice D3. Spekulovalo se o tom, že největší šance na financování projektu má Sekyra Group. Jak by mohla Sekyra Group financovat PPP projekt? Neví, o čem to je. PPP projekt financuje konsorcium bank vedené Mezinárodním měnovým fondem (MMF), Světovou bankou nebo Evropskou bankou pro obnovu a rozvoj (EBRD). Správný princip výběru PPP projektu do velké míry eliminuje korupci. Když banka typu MMF nebo EBRD uvidí nějaký náznak netransparentnosti, tak do toho odmítá dát peníze. S nimi se nedají hrát hry, které se chtějí hrát v Česku.

ČESKÁ POZICE: Často se objevují výhrady k modelu PPP, totiž že stát si půjčí za výhodnějších podmínek než soukromé firmy...

ŤOK: Vtip je v tom, že je to jinak. Na dobrém PPP projektu se podílejí velké finanční instituce, které si umějí půjčit lépe než český stát. Je pravda, že jsou okamžiky, kdy se PPP projekt dle úrokových měr na trhu vyplatí, a kdy nikoli. To je fakt. Tady se ale nevede odborná debata. Ministrovi financí Miroslavu Kalouskovi se metoda PPP nelíbí, tak se řekne, že je to blbost. Nikdo už ale nevysvětlí proč. Když někdo argumentuje tím, že si stát umí půjčit levněji, odpovídám: Tak si půjčte a investujte.