Další zásah kampaně Me Too: Opera Carmen

Letos v lednu viděli ve Florencii diváci novou Carmen s pokrokovým závěrem v produkci divadla Maggio Musicale Fiorentino. Hlavní hrdinka na konci opery zabije svého žárlivého bývalého milence Dona Josého.

István Léko 15.2.2018
Carmen v Aix-en-Provence. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Carmen v Aix-en-Provence. | foto: Patrick Berger
Carmen v Aix-en-Provence.

Pokrokové hnutí Me Too už našlo horlivé příznivce i v oblasti vážné hudby. Poprvé to odnesla opera Carmen, která dnes patří mezi nejpopulárnější vůbec. Slavné dílo Georgese Bizeta mělo premiéru v roce 1875 a zcela propadlo. Letos v lednu v italské Florencii diváci viděli novou Carmen s pokrokovým závěrem v produkci divadla Maggio Musicale Fiorentino. Hlavní hrdinka na konci opery zabije svého žárlivého bývalého milence Dona Josého. V původní verzi je to přesně naopak.

Režisér Leo Muscato chtěl dílo uzpůsobit současné době a připomenout boj proti násilí na ženách. Mluvčí divadla uvedl, že Carmen vznikla v odlišném kulturním kontextu a od té doby se věci změnily – především v Itálii, kde násilí na ženách v poslední době plní noviny. „Jak můžeme ve společnosti poznamenané vraždami žen aplaudovat smrti jedné z nich?“ uvedl ředitel scény. Dodal, že je rád, že divadlo drží krok s dobou.

Podpora levicových politiků

Jenže diváci rádi nebyli. Místní deník La Nazione uvedl, že pískot byl určen pouze režisérovi, zpěvákům a orchestru lidé tleskali. „Bučení a zastaralé zbraně. Carmen, která zůstala naživu, ve Florencii propadla,“ napsal deník La Repubblica. Autor recenze zjevně narážel na komickou situaci z konce představení, kdy se pistole namířená na Dona Josého najednou zasekla, načež část obecenstva se začala smát, protože měla za to, že už i zbraň protestuje proti pokrokové verzi opery. Deník Il Giornale obvinil vedení divadla z absurdního zasahování do uměleckého díla.

Neortodoxní pojetí opery podpořili i místní levicoví politici. Představení prý obsahuje kulturní, společenský a etický vzkaz pro Itálii, kde se množí násilí vůči ženám.

Inovativní pojetí Carmen vyvolalo i politické diskuse. Podle dostupných zdrojů to byl intendant divadla Christiano Chiarot, kdo režisérovi navrhl, aby diametrálně změnil konec opery. Bylo by prý hrubou urážkou žen, které jsou v současnosti celosvětově vystavené násilí, aby obecenstvo nadšeně tleskalo oběti výbuchu žárlivosti. Neortodoxní pojetí opery podpořili i místní levicoví politici. Představení prý obsahuje kulturní, společenský a etický vzkaz pro Itálii, kde se množí násilí vůči ženám.

Je dobré vědět, že hlavní město Toskánska je baštou bývalého levicového premiéra Mattea Renziho (2014–2016), který dříve působil jako starosta Florencie. Jeho nástupce v čele města Dario Nardella je přitom skalním příznivcem Renziho. Předsedkyně národně-konzervativní strany Fratelli d’Italia (Bratři Itálie) Giorgia Meloniová, která ve čtvrté vládě Silvia Berlusconiho zastávala funkci ministryně mládeže, konec opery tvrdě kritizovala.

„Jde o absurdní krok. Z podobných důvodů by režiséři mohli nechat naživu Ofélii (Hamlet), Julii (Romeo a Julie), Anna Kareninová by neskočila pod vlak a babičku by snědla Červená karkulka, protože vlk je chráněné zvíře,“ prohlásila s tím, že levicoví politici Itálie by před diskusí o estetice měli dát přednost úsilí o zlepšení situace žen.

Poprava na sociálních sítích

Otázkou je, co je pokrokového na tom, když udělám z potvory Carmen, klasické femme fatale, jež vodí za nos zamilovaného troubu, ještě vražedkyni. Na to jistě odpoví militantní aktivistky, a kdo s jejich názorem nebude souhlasit, bude ve jménu tolerance a dobrosrdečnosti popraven na sociálních sítích.

Otázkou je, co je pokrokového na tom, když udělám z potvory Carmen, klasické femme fatale, jež vodí za nos zamilovaného troubu, ještě vražedkyni. Na to jistě odpoví militantní aktivistky, a kdo s jejich názorem nebude souhlasit, bude ve jménu tolerance a dobrosrdečnosti popraven na sociálních sítích.

Lze jen doufat, že hysterie Me Too nebude inspirovat režiséry a režisérky, aby příště nezemřela Gilda (Rigoletto), Tosca neskočila z hradeb, Čo-Čo-San z Madam Butterfly nespáchala seppuku a Lady Macbeth zůstala naživu. Ve výčtu tragických hrdinek slavných děl bychom mohli dlouho pokračovat.

Režisér Muscato svůj politicky korektní konec opery mohl ještě vylepšit podle dalších populárních globálních trendů asi takto. Sličná cikánská dívka poté, co zavraždí Dona Josého, dostane od feministické neziskovky letenku do Kanady, kde jako Romka pronásledovaná žárlivým bílým heterosexuálním Italem požádá o azyl, který jí premiér Justin Trudeau, jenž žije svůj liberální sen, slavnostně udělí.