Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Diskuze

„Dalajlámismus“ a vášnivé odmítání vlastní kultury

Dalajlámovým darem není náboženská tolerance, ale světonázorový relativismus, který je odrodilým obyvatelům křesťanské Evropy stále bližší.

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Martin Cabejšek

4. 10. 2012 19:37
Semínismus do zdravé společnosti nepatří
         Rád bych autora poprosil, aby místo "církev" psal "katolická církev". Není to totiž naše církev, ale jejich církev. Historicky má navíc velký podíl na ničení "naší" kultury, nejen na tvorbě.         Ještě bych upřesnil, že odluka církve od státu, která nás může posunout směrem k civilizaci, znamená, že stát se neplete do církevních záležitostí a církev se neplete do politiky. Je však otázka zdali to někdejší StBáčtí kněží mohou vůbec pochopit.
0 0
možnosti

Jan Blanický

9. 10. 2012 17:58
Titulek jak z Rudého práva
Pane,sdělte mi prosím, jak se katolická církev podílela na onom "ničení naší" kultury", aniž byste se snížil k oné přihlouplé tradici typu "jezuité pálili knihy". Kdyby se vám toho přece jen zachtělo, připomínám, že z jezuitských kolejí vyšly celé davy tvůrců, jejichž jména se nesmazatelně zapsala nejen do české, ale i evropské a světové kultury.Povězte mi, zda jste se vůbec někdy rozhlédl v naší vlasti, abyste spatřil či zaslechl, co pro její tvář (i pro peněženky těch, kteří se o to nijak nezasloužili, tyjí z toho a současně disponují stejnou prvosignální nesnášenlivostí jako vy) znamená sakrální architektura, duchovní hudba a literatura. Co můžete uvést jako srovnatelný přínos z kultury vaší "zdravé" společnosti ?Sdělte mi též prosím, jak lze srovnat "někdejší StBácké kněze" s plejádou pronásledovaných, vězněných a nezřídka umučených či prostě "náhodně" odstraněných duchovních a věřících. Zcela jistě nevíte, že česká katolická církev byla jedinou církevní institucí v bývalém komunistickém bloku, která oficiálně tento režim neuznala, a proto se jí dostalo největšího pronásledování v jeho rámci.Co o tom víte kromě zdrojů v propagandistických filmech O.Vávry a rudých čítanek ? Zdá se, že zhola nic. A i kdyby, pro svůj chtěný pohled na svět vědět prostě nebudete, neb především nechcete. Pokud je pro vás současná antropocentrická, bezvýhradně materialistická a morálně naprosto rozložená společnost  zdravá, pak mi nezbývá, než vám, stejně jako tisícům dalším, duchovně vykastrovaným lidským stínům této "zdravé společnosti" přát prozření, jakkoli jest to pravděpodobně nemožné.
0 0
možnosti

Phoebe2

18. 9. 2012 2:00
V tomto článku je cosi silně patologického.
V každém případě je demagogický. Že je náboženská snášenlivost křesťanství vlastní? Už jen tato věta svědčí o tom, že toho víte o tématu, o kterém píšete, velmi málo. Jděte k šípku!
0 0
možnosti

Martin Cabejšek

17. 9. 2012 21:56
Nevím zda existuje až tak výrazný rozdíl mezi ...
...učením buddhů a mnohými křesťanskými světci, mystiky a teology, kteří přece také prodělali duchovní probuzení. Po přečtení textů p. Semína, však mám často pocit, že existuje velký rozdíl mezi křesťanstvím a katolictvím.         Co má být na Pussy riot onou ideologií, o níž píše p. Semín? Snad, že církev nemá být poskokem placeným a ovládaným státem tak jako je tomu v Rusku nebo v ČR? Měli by katolíci prázdné kostely, kdyby byli závislí na penězích od věřících, a ne na zločinné sebrance, které se podařilo uchvátit stát?
0 0
možnosti
Foto

17. 9. 2012 8:20
Politicky nekorektní?
Pan Semín označil premiérův projev za "politicky nekorektní". Jakkoli s premiérem nesouhlasím, na jeho projevu nic politicky nekorektního neshledávám. V čem má být jeho projev nekorektní?
0 0
možnosti

Phoebe2

18. 9. 2012 2:06
Na to vám autor článku sotva rozumně odpoví.
Z textu vyplývá, že s premiérem vřele souhlasí, dokonce i s jeho názvoslovní perverzí., která je obzvlášť ohavná.
0 0
možnosti

Hynek

16. 9. 2012 15:41
Chápu, že někteří křesťané
Chápu, že někteří křesťané jsou smutní z toho, že náboženství, které považují za pravé, nevyvolává u nás u většiny lidí zájem a že mu a jeho dědictví nerozumí, byť z něj pořád ještě žijí. Článek pana Semína ve mě však vyvolal jisté znepokojení.1.) To, že je něco tradiční, samo o sobě nepředstavuje žádnou hodnotu.  Znám spoustu negativních věcí, které jsou tu s námi stejně dlouho nebo i déle než křesťanství.2.) Mnohé hodnoty, které se často vydávají za tradičně křesťanské jsou často přejímky z předcházejících tradic, což ví každý filosoficky vzdělaný čtenář, tj. byť křesťanství přineslo, zejména v oblasti sociálního cítění, některé hodnoty nové a celkově znamenalo značný posun jinam, nedá se jednoznačně říci, že s jeho odchodem by došlo k nějakému mravnímu kolapsu, popř. že zděděné hodnoty nepřejme od křesťanství někdo jiný.3.) Mnoho lidí nekriticky obdivuje Buddhismus, aniž by o něm něco věděli, pan Semín také ví, soudě podle zkratkovitých vyjádření o Buddhismu, o této tradici jen velmi málo a podle mne ji nekriticky  kritizuje.4.) Spojení Nečasova kolapsu soudnosti s krizí křesťanství a hrozbou Dalajlámových banálních pravd pro civilizaci, v níž se pan Semín domnívá žít, se mi pochopit nepodařilo. Civilizační minimum se v Evropě hledá již přes dvěstě let (viz např. Kant K věčnému míru) a nikdo a nic se z toho nezhroutilo. Vyzývá-li Dalajláma k hledání hodnot, jejichž porušování společně nedovolíme a o jejichž zasazování se zasadíme (neboť to je zde smysl pojmu minimum), má to k postoji, že minimum už samo o sobě stačí, které pan Semín Dalajlámovi podsouvá, velmi daleko. Skoro bych řekl, že jsou to úplně jiné věci. Čím toto minimum doplnit je jiná otázka. Pro mne osobně jsou křesťanství a buddhismus zhruba stejně nepřijatelné. Nevěřím ani na vtěleného boha, ani na převtělování.
0 0
možnosti

Smaug

16. 9. 2012 2:56
Dalajláma před pár dny a Facebooku napsal:
"All the world''s major religions, with their emphasis on love, compassion, patience, tolerance, and forgiveness can and do promote inner values. But the reality of the world today is that grounding ethics in religion is no longer adequate. This is why I am increasingly convinced that the time has come to find a way of thinking about spirituality and ethics beyond religion altogether." A vzbudil tím pozdvižení. Je to opravdu k smíchu, kam tento ubohý člověk své náboženství vede.
0 0
možnosti

Jvs

15. 9. 2012 20:43
Pokud měl být článek podporou Nečase
a jeho výroků na veletrhu, jak by se podle úvodu mohlo zdát, tak se autorovi téma zcela vymklo z rukou. Klausismu "dalajlámismus" užil premiér v souvislosti s podporou exportu a rovněž přitom zmínil státní politiku jedné Číny. Zjevně jím měl tedy na mysli vyjadřování podpory dalajlámovi jako symbolu odporu proti čínské politice vůči Tibetu. Pokud to bylo myšleno vážně (a nebyla to jen úlitba Otci Zakladateli), řekl bych, že mu dělá větší starost vyvěšování tibetských vlajek na radnicích než vliv budhismu v křesťanské (spíš křesťansko-židovké, pane Semíne) Evropě.
0 0
možnosti

Vladimir1950

14. 9. 2012 21:20
Trochu jinak..
Nechme každému jeho názor, ať už obyčejný, okoukaný nebo výjimečný..Aby člověk něčeho dosáhl, měl by si totiž napřed tak trochu nabít ústa..Uznávám  jakékoliv  náboženství nebo víru která  mne a kulturu, kterou vyznávám,  nezkouší zničit.Pokud tomu tak není, nějaká tolerance pak nepřichází v úvahu, tam už je nutné použít ostřejší prostředky. To se týká např. muslimů, kteří nám, Evropanům, vnucují svůj způsob myšlení,ktarý neodpovídá našim duchovním a kulturním hodnotám.Jakýkoliv ústupek berou muslimové jako vítězství, tolerance se nám v tomhle směru musí nutně vymstít.Dalajláma ani budhismus mi nevadí, protože to nejsou agresivní náboženství, na rozdíl od islámu. Ten začíná být největším nebezpečím pro Evropu,  pokud k němu budeme smířliví.Závěr:Každý ať si vyznává co chce a čemu věří, pokud to  vyznání nebude mít agresivní formu. Člověk musí něčemu věřit,tím se odlišuje od zvířete.Dobrý článek pane Semíne.
0 0
možnosti

Margita

14. 9. 2012 19:15
cizorodý prvek
  Vyjádřila  bych  se  k  tomu,  co  napsal  pan  Semín o  cizorodém prvku:  Již  totiž  tato  představa    čehosi  dokonalého   a  našeho  a vnitřního    je  děsivá    a  venku  spousta  toho  cizorodého, špinavého  a vnějšího   -  to  je  tím,  co  Evropu  zničí. Tam  je  ten  chaos  to peklo  a ženství  a my  si   z  toho  všecho  vyabstrahujeme  jednu jedinou  perfektní a   čistou  hostii  a  tu  pak    spapáme   a  budeme  se  tvářit  u  toho  jako  Budha  s  Dalajlámou  dohromady  a budeme všichni  jeden  muž.    Koncentrace   čistoty  vede  pouze  k  d okonalému pracímu   a  voňavému  prostředku  pro  144 000   vzorných  spravedlivých.  Myšlenkový   tento  model  je  již  překonaný  a  mladá  generace  již  tomuto  tradičnímu  evropanství   vůbec  nerozumí.  To  není  věc  nějakého   moderního  či  jiného   myšlenkového    ISMU.     Já  jsem  také  dříve tolik  nevnímala,  jak   se  převtěluji  a že  jsem  de  facto  průchozí   osoba a  často  ze  mě  mluví  různé  ismy  a  osoby, které   mě  ovládají a  je  to  tak  díky   zcela jinému  komunikačnímu  uskupení  prostoru.     Pan   Semín   bude  a si  žít  ve  stále  koncentrovanějším  a uzavřenějším  čistém prostoru  perfektně  zbudovaných  individualit.  bude  tam   mít    všechny  ty  vozataje  a   ctnosti  a  inteligenci.  Žít  s  tímhle  vědomím  vedle  pana  Semína   je  jako  dostat  na  kabát    žlutou  hvězdu,  to  mi  věřte.
0 0
možnosti

Vladimir1950

14. 9. 2012 11:22
Národ a my ..
"Kdo se za svůj národ stydí,hoden potupy všech lidí. Jen ten, kdo sám svou mateřskou řeč miluje a ctí, má též úctu pro jiné"..Snažme se být Čechy a vlastenci..Hic Rhodos,hic salta!
0 0
možnosti

Hynek

16. 9. 2012 15:47
To je parafráze z Kolára a
To je parafráze z Kolára a ten to měl od Němců (konkrétně od romantiků typu Herdera a filosofů typu Friese), takže bacha, abychom nedoskákali do nějaké ..., no prostě Rhodos tu přeci jen není :-).
0 0
možnosti