ČSSD spustila „slevovou kampaň“. Podle odborníků může uspět

ČSSD slibuje Pražanům bezplatné jízdné městkou hromadnou dopravou, nulový poplatek za psa pro zodpovědného majitele, 2500 Kč pro každé dítě na lyžařský výcvik a školu v přírodě nebo třeba 2000 dostupných bytů každý rok z přebytku rozpočtu. Podle odborníků cílí svou „slevovou“ kampaň dobře a své voliče může oslovit.

Eliška Nová 12.9.2018
Předvolební sliby sociální demokracie. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Předvolební sliby sociální demokracie. | foto: Lidovky.cz
Předvolební sliby sociální demokracie.

Bezplatná veřejná doprava, žádné poplatky za psa, zdarma sto hodin parkování pro vaše hosty a řemeslníky... Při čtení slibů, které ČSSD dává před komunálními volbami obyvatelům Prahy, se zdá, že někdejší levicový hegemon sází na stejnou kartu jako supermarkety: sleva prodává. ČSSD předkládá velmi konkrétní nápady, jimiž chce voliče nalákat.

„Přijde mi to rozumné, mohli si všimnout, že v celostátním pohledu přestaly obecné slogany fungovat,“ řekl LN analytik Pavel Ranocha z agentury Kantar TNS a dodal, že u své cílové skupiny může ČSSD s podobnou srozumitelností uspět. Jediná další strana, která v Praze vykresluje konkrétní nápady, jsou Zelení, zavazují se třeba k výsadbě stromů.

Proslulý zelený mimozemšťan před časem z televizních obrazovek pokřikoval, že rozdává sto tabletů týdně. Pražští sociální demokraté ho teď trochu připomínají. V komunálních volbách vsadili na to, že všem nadělí.

Proslulý zelený mimozemšťan před časem z televizních obrazovek pokřikoval, že rozdává sto tabletů týdně. Pražští sociální demokraté ho teď trochu připomínají. V komunálních volbách vsadili na to, že všem nadělí. Část uživatelů sociálních sítí se jim za to pošklebuje – pokrytí internetem zdarma, pes zdarma, platby za energie o desetinu nižší, příspěvek dětem na lyžařský výcvik či školu v přírodě, to jsou přece sociální demokraté, jak je známe. Jenže právě o to jde – ČSSD potřebuje svým zbloudilým voličům připomenout, že se nezměnila.

Důvody k panice tu jsou. Od chvíle, kdy se na politické scéně zjevilo hnutí ANO, oranžoví chřadnou. Ve sněmovních volbách zaznamenali svůj dosud nejhorší výsledek, propadli se do potupné sféry jednociferného zisku. Pokud ČSSD ztroskotá i ve volbách komunálních, ztratí poslední zázemí, kde se ještě víceméně drží. To bude bolet i finančně, protože nad stranou visí stamilionový dluh již zesnulému právníkovi Zdeňku Altnerovi.

Pražská buňka ČSSD nikdy nevynikala zvláště oslnivými volebními zisky, ale jakmile se jí podařilo prosadit na magistrát, zvládla se dostat k rozhodování a vlivu. Kdyby ale pokračoval trend z posledních dvou komunálních voleb, oranžoví zůstanou pod pětiprocentní hranicí. Před osmi lety strana získala v Praze 17,85 procenta, před čtyřmi lety 10,43 procenta – podobný pokles by znamenal pád ke třem procentům.

Vágní hesla pro pravici

Sázku na rozsáhlé snížení životních nákladů pro obyvatele hlavního města vnímají odborníci jako životně nezbytné gesto, kterým se ČSSD snaží udržet nad hladinou. „Jeví se mi to jako sbírka slibů určených sociálně slabým. Vykládám si to tak, že sociální demokracie má obavu z velmi špatného výsledku, a zaměřuje se i na tuto poměrně malou skupinu v naději, že bude tím hlavním subjektem, který osloví její potřeby,“ říká sociolog Jan Herzmann.

Podle něj ČSSD cílí dobře, její tradiční volič na konkrétní a jasně formulovaný závazek slyší; obecný slogan, jaký si může dovolit vůči svým příznivcům třeba ODS – „Splníme vaše očekávání“ –, by na sympatizanty levice nezabral. S vhodným zacílením, byť na omezený segment obyvatel hlavního města, souhlasí i Pavel Ranocha z agentury Kantar TNS. Shodují se i na tom, že pro ČSSD je cílem spíš neztratit než posílit.

„I když se budou stavět nové byty, je naprostá iluze myslet si, že budou dostupné a levné. Takže druhou cestou je snižovat jiné životní náklady v Praze, aby se lidem ulevilo – snížit jim ty náklady, na které máme vliv. MHD zdarma pro rodinu se dvěma dětmi není úplně malá položka.“

Potíž ale spočívá v tom, že velký díl voličů ČSSD si našel novou základnu. Větší část se utekla k hnutí ANO, městští liberálové k Pirátům. Pražská buňka strany si proto, slovy svého předsedy Petra Pavlíka, společně namáhala mozky, aby zběhlé příznivce přivedla „domů“. Velká slevová akce je vedena logikou, že to hlavní, co Praze chybí, je cenově dostupné bydlení. Jenže to se nedá napravit rychle ani snadno. „I když se budou stavět nové byty, je naprostá iluze myslet si, že budou dostupné a levné. Takže druhou cestou je snižovat jiné životní náklady v Praze, aby se lidem ulevilo – snížit jim ty náklady, na které máme vliv. MHD zdarma pro rodinu se dvěma dětmi není úplně malá položka,“ řekl Pavlík. Zvolená taktika podle něj zaujme méně majetné lidi, tradiční jádro i městské liberály, kteří „si uvědomují, že aby Praha zůstala rozmanitá, musí v ní být místo pro všechny“.

Centrální vedení ČSSD dalo regionům volnost v tom, jaká témata budou akcentovat. „V žádném případě jsme neschvalovali, jak někde vypadá konkrétní kampaň. Věříme, že se všichni naši kandidáti budou držet v obvyklých sociálnědemokratických mantinelech a takzvaně neulítnou,“ sdělil první místopředseda strany Jiří Zimola. Přenesení zodpovědnosti na regiony má z pohledu vedení výhodu i v tom, že když dojde na debakl, vina se rozloží.

Linie sociální štědrosti se ale potáhne většinou republiky, předseda partaje Jan Hamáček už dříve řekl, že komunální nabídka bude kopírovat pozici ČSSD na celostátní úrovni. I tam strana sází na to, že když se daří, mají z toho mít profit všichni, a tak tlačí na růst mezd či důchodů. V prozatímní fázi líčení na voliče se tak ČSSD vymyká tím, že jasně popisuje, co nabízí, a voliči se na slibech mohou polarizovat. U ostatních stran zatím převládá obecná rovina změny bez detailů, jak by se jí dalo dosáhnout.



Počet příspěvků: 2, poslední 18.9.2018 06:48 Zobrazuji posledních 2 příspěvků.