Co že hrozí na železnici? Útok teroristů?

Neměla by Správa železniční a dopravní cesty zpřísnit bezpečnostní opatření kvůli reálnějším hrozbám?

 | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy foto: © ČESKÁ POZICE, Richard CortésČeská pozice
 | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Agentura ČTK v pondělí oznámila, že „česká železnice dnes zpřísnila bezpečnostní opatření kvůli možné hrozbě teroristického útoku na železniční dopravu v Evropě“. Podle mluvčího Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Jakuba Ptačinského mají tato opatření preventivní charakter a cestující by je neměli nikterak pocítit. Nadto nebudou konkretizována, protože by přestala být účinná.

Varování týkající se možných útoků prý dostala SŽDC před několika dny od bezpečnostních složek. ČTK ale shrnula, že ani česká policie, ani Bezpečnostní informační služba (BIS), ani s ní spolupracující cizí zpravodajské služby nedisponují informací, že by Česku hrozilo bezprostřední nebezpečí.

Podle mluvčího BIS Jana Šuberta možné riziko pro Česko vyplývá pouze z toho, že země je členem euroatlantické civilizace, součástí široké mezinárodní protiteroristické koalice, členem NATO a přítelem USA. Stručně a jasně řečeno: riziko znamená už jen to, se vůbec narodit.

Ono varování se má navíc odvíjet od mytické telefonní konference vysoce postavených členů al-Kájdy. Tu prý odposlechla druhdy tak pomlouvaná a osočovaná americká Národní agentura pro bezpečnost (NSA) a nezištně ji nechala zveřejnit, protože lid neví, co je to úleva od strachu, když mu občas někdo ten strach nenažene.

Zpráva ČTK končí enigmatickou citací mluvčího úřadu Martina Nováka, že ministerstvo dopravy nabídlo v případě potřeby součinnost s bezpečnostními složkami státu, avšak samo o sobě žádná bezpečnostní opatření nařizovat nemůže.

Nezbývá, než se ptát, co to vlastně ta „česká železnice“ v prvním odstavci provedla? Ona mohla zpřísnit bezpečnostní opatření, ačkoliv je ani nadřízené ministerstvo nemůže nařídit? Jakým jazykem to vůbec mluví, a hlavně – proč? Neměl by se radši celý ten ajznboňácký management starat o to, aby železniční provoz neohrožovali sběrači kovů a s nimi spolupracující výkupny? Zdá se totiž, že toto je nebezpečí mnohem větší než útok nějakých telefonních konferenciérů. Nejen větší, ale především proklatě reálné.