Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Diskuze

Co zbylo z avizované „reformy vysokých škol“?

Po porodních bolestech finišuje maximum možného: místo dvou nových vysokoškolských zákonů jedna novela, která je v lecčems kompromisní.

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Msebek

5. 3. 2013 22:07
  V Německu probíhá významná
 V Německu probíhá významná reforma, školy byly hodnoceny, rozřazeny do kategorií, celkově i po oborech. Rozdělení bylo dost přísné, provedla ho DFG, vážená odborná instituce, s velkou tradicí a prestiží. Má to výrazné dopady, nejen finanční a nebudu je tady hodnotit. Velmi mě ale překvapilo, že nikdo neprotestoval, alespoň ne hlasitě, nikdo nedemonstroval, nic podobného. Dovedete si to představit u nás? Ptal jsem se jednoho z viceprezidentů DFG, jak je možné, že nikdo nekřičel, nedemonstroval, ani ty školy, které dopadly špatně? Otázka ho překvapila a moc jí nerozuměl, protože odpověděl otázkou: „Jak by mohl někdo protestovat, když výběr byl proveden férově a podle čistě odborných hledisek?“ Dovedete si to představit u nás. U nás protestuje snad každý a proti všemu. Proč? Tak mě napadá: Co kdyby se k reformě našich univerzit vyjadřovali jen ti akademici, kteří strávili alespoň rok na nějaké hodně dobré světové škole, jen ti, kteří vědí, jak hodně dobrá světová škola funguje a proč? Co kdyby se k řízení a hodnocení vědy vyjadřovali jen ti akademici, kteří svými výsledky patří ve svém oboru alespoň mezi světový průměr? To bychom se posunuli kupředu rychleji!
0 0
možnosti

Mf

5. 3. 2013 15:20
školné
M. Sebek:"Pokud nebudou naše školy vybírat školné, žádná nebude výborná." Svatá prostoto, kdyby to bylo tak jednoduché. Obvykle se uvádí proti argument, proč nejsou tak výborné soukromé školy, když se tam vybírá školné.
0 0
možnosti

Msebek

5. 3. 2013 21:27
Nezaměňujte
 Nezaměňujte podmínku nutnou s podmínkou postačující. Tato je nutná, alespoň podle mě. Školné je významných finančním zdrojem špičkových světových škol, nejenom soukromých, ale i státních. Tak proč ho nechtít. Mimochodem, ty nejlepší školy na světě jsou většinou soukromé. Na naší celkem dobré katedře se spoustou projektů a grantů (evropských, amerických, tuzemských) i kontraktů s firmami (Porsche, Volkswagen, ČEPS, Honeywell, …) , mnoha špičkovými výsledky publikovanými v nejlepších světových časopisech máme peněz relativně dost. Přestože máme studentů dost a můžeme si vybírat, naše příjmy z výuky (ze školného placeného za naše studenty státem) relativně klesají, nyní tvoří jen cca 20%, a pomalu už přestávají být významné. Učíme tak spíš pro zábavu. Platy jsou u nás silně nadprůměrné, lepší než v některých firmách, takže máme relativně kvalitní akademiky, dobrý evropský průměr, někteří patří mezi světovou špičku. Zaměstnáváme i pár dobrých cizinců, stále více. S dalším finančním zdrojem, kterým bych mohlo být třeba školné, bychom ale mohli zaměstnat další špičkové lidi ze světa. Úroveň našeho výzkumu i výuky by přirozeně vzrostla. Co je na tom složitého? Založit novou soukromou školu není snadné, musí se to umět, chce to velké investice a nejspíš i pár desítek let, možná i stovek. Jen se podívejte třeba na KAUST. Jiná věc by byla povolit školné zavedeným českým univerzitám, existujícím stovky let, lokálně nejlepším, ale světově rozhodně ne. Pro ně by to byl významný další finanční zdroj, který by je, spolu s lepším řízením (!), posunul výrazně kupředu. Nicméně, tato debata je o současné pidireformě, která školné neobsahuje. 
0 0
možnosti

Mf

5. 3. 2013 15:09
Není třeba brát jen ČVUT jako
Není třeba brát jen ČVUT jako odstrašující případ.V nejrůznějších oblastech konkurzy žádnými konkurzy nejsou. Je předem rozhodnuto, kdo to vyhraje, a pak se podle požadavku vypíše výběrové řízení.Co s tím dělat, když je to takřka národní zvyk?
0 0
možnosti

Kecálek

5. 3. 2013 8:16
Jádro pudla
Školy jsou závislé na penězích od státu a ten jim vyplácí od počtu kusů - tj. od počtu studujících. Měřítkem je kvantita (v souladu s koncepcí vzdělávání EU, kde je kriteriem rostoucí počet vysokoškoláků a ne potzřebnost, prospěšnost či kvalita studovaného). Výsledkem je, že VŠ se předhánějí ve vymýšlení studijních oborů, na jejichž výuku mají minimální náklady - takže většina studovaného jsou tzv. "soft skills" obory - ať už na "technicky" orientovaných škol - které generují tlupy absolventů ""manažerismu" (budoucí škodiči či v lepším případě nezaměstnaní) a nebo školy orientované na humanitní obory, kde momentálně žebříček "popularity" studijních oborů vedou klony sociálních oborů - kde se líhnou tlupy lidí doživotně závislých na sociálních dávkách (buď přímo, nebo převlečených za dotace neziskovkám).Bohužel v reálném životě dnes firmy postrádají střední i VŠ vzdělané technické (a zvláště pak techniky se znalostí jazyka - lépe než ti, co umí anglicky jsou na tom ti co umí německy). A chybí nám kvalitní absolventi učilišť - řemeslníci... Zato máme tlupy nekvalitních a kenvalifikovaných "vysokoškoláků".
0 0
možnosti

Sebop

5. 3. 2013 7:38
Návštěva kampusu MU mluví za sebe
Není to jiste jenom jeho zásluha, začali to před ním J. Zlatuška s J. Slovákem a spol., ale jedťe se podívat na kampus MU v Brně, na CEITEC, INBIT a vše kolem co s tím v Brne souvisí. Počítají se jen výsledky, ne mediální dojem. Aspoň se pražští akademici budou mít kam stěhovat za prací, až 1.1.2016 nastane finanční blackout na území Hl. m. Prahy.
0 0
možnosti

Jiri Janecek

5. 3. 2013 19:40
No, já budu ve smysluplnou
No, já budu ve smysluplnou reformu doufat, až bude ministrem někdo, kdo od roku 1999 mlátil kusem železa na kolejnici a křičel, že není možné zvyšovat počet absolventů stávajících studijních programů podle vůle akademických samospráv bez ohledu na potřeby společnosti... (mimochodem, nevíte o někom takovém?)Petr Fiala (při vší úctě k jeho pracovitosti a možná i smysluplnosti části díla, které za ním zůstane...) je člověk toho špatného systému. Od něj pozitivní změnu nečekám a alespoň nebudu zklamaný...
0 0
možnosti

Census

4. 3. 2013 20:23
V tomto státě je každá snaha
V tomto státě je každá snaha marná. Všeobecný úpadek morálky se podepisuje na fungování všeho, včetně školství, pochopitelně. Každý si jako hyena touží urvat ten svůj kus žvance a neohlíží se napravo ani nalevo. Příliš mnoho protichůdných zájmů se navzájem paralyzuje ve snaze dosáhnout nezaslouženého. Ano, vysoké školství vytrvale bobtná, ostatně jako každá administrativní instituce vyživovaná produktivní vrstvou populace. Samostatnou kapitolou  jsou pak "soukromé" vysoké školy, poskytující tituly za úplatu. Troufnu si říci, že stejně jako fyzický zánik devíti desetin nejrůznějších úředníků včetně těch nejvyšších by chod této země výrazně neoslabil, nezruinovala by vědu a výzkum podstatná redukce většiny vědátorů a někdy hlavně bohužel pseudovědátorů, honosících se leckdy tituly velmi zvučnými. Nedávno jsem se při sledování jistého přírodopisného dokumentu poučil o tom, že dobrá polovina mravenců v mraveništi horlivou pracovní aktivitu jen předstírá a ve skutečnosti ke společnému blahobytu ničím nepřispívá. U nás je to stejné. A zdaleka se to netýká jen školství.
0 0
možnosti

Sam Zajicek

4. 3. 2013 16:53
Proc tomu tak je?
Ale reknete: proc se sem tech lidi hlasi tak malo? Proc neni ve verejnem konkursu na vedouciho katedry prihlasenych 200 lidi, ale jen - naposledy na FF UK konkurs na vedouciho Ustavu klasicke archeologie - sest, z toho tri z katedry? Konkurs byl cely konan v anglictine, jiste se tedy mohl prihlasit nekdo zvenci, dokonce ani docentura nebo jine takove "prkotiny" se nevyzadovaly. Proc se nikdo neprihlasil? Jinak jen opravim - lide z Nemecka by v me analogii meli vladnout ceskemu statu, ne univerzitam - tam si samozrejme vyssi (i treba zakonem dany) podil zahranicnich odborniku, zejmena ve vedeckych radach, dovedu velmi dobre predstavit (ostatne takove napady i padaly). Co se tyce padani v zebriccich,  to byl v poslednich nekolika letech fenomen dotykajici se cele CR (ale tusim uz letos to zase jde nahoru). O duvodu tohoto poklesu se pokud vim vedou inkonkluzivni spory - nekdo z toho vini kafemlejnek, nekdo financovani, nekdo tvrdi, ze je to bias dany politikou sestanovani zebricku (vypadavaji stari nobelisti, Oxbridge a podobni lobbuji za vahy, ktere se jim nejvice vyplati, atd.). Osobne nevim, co je duvodem, ale nedomnivam se, ze by to bylo tak jednoduche, jako ze nam ostatni utikaji proto, ze se neumime efektivne ridit. Zdravi,Sam Zajicek
0 0
možnosti

Msebek

5. 3. 2013 14:47
...
 Proč se na konkurzy hlásí tak málo lidí? Je to prosté:No tak například proto, že o nich ani nevědí. Nevím jak u vás, ale na ČVUT se skoro žádná místa, a rozhodně ne místa vedoucích kateder, děkanů či rektorů v cizině neinzerují vůbec a u nás také moc ne, často jen jeden povinný inzerát v nějakých místních novinách. Ostatně, i kdyby se inzerovala v cizině a někdo se přihlásil, dost tvrdě narazí: Na ČVUT FEL došlo při poslední volbě děkana na naprosté výjimce a mladí senátoři si vynutili na poslední chvíli a ve druhé kole jeden inzerát to IEEE Spectrum. A co se nestalo, jeden cizinec se přihlásil a na „volbu“ přijel. Nebyla to žádná hvězda, nicméně to byl šok. Při představení senátorům okamžitě narazil na to, že mnozí nerozumí anglicky (Není divu, nejsou to ti nejlepší z nás, ale ti, kteří v senátu uhájí zájmy lobbistických skupina těch průměrných, tedy hlavně to, aby se nic neměnilo). Na veřejném shromáždění FEL dostával kandidát-cizinec trapné otázky. Např. jeden mladý (!) akademik se ho zeptal: Proč jako cizinec se chcete dostat na České vysoké učení …, to nám tu chcete radit? Vždyť ani neumíte česky. Neznáte naše specifika. Jiný odstrašující příklad: Na jednu z našich špatných kateder (nebudu jmenovat) se do posledního konkurzu před pár lety o vedoucího překvapivě přihlásili dva kandidáti. Ten původní, který hlavně může za to, že je katedra špatná a proti němu mladý velmi schopný (skvělé články i patenty, hodně projektů a peněz), ale z jiné části fakulty. Samozřejmě vyhrál ten horší. V komisi totiž převážily hlasy lidí z té katedry (kteří se nového vedoucího báli, nutil by je pracovat, publikovat, žádat o projekty, možná by některé vyhodil, no fuj) a k tomu se přidal jeden z externích členů, který také chtěl, aby tato katedra zůstala špatná. Takže do příštího konkurzu se už zase přihlásí jen jeden. Atd. Mohu uvést mnohé příklady úmyslně špatných rozhodnutí senátů a výběrových komisí, při schvalování různých kandidátů, členů VR atp.Senát se často chová jako absolutistický panovník, který nemusí svá rozhodutí nikomu vysvětlovat a při rozhodování konkrétních lidech dokonce tají, který senátor jak hlasoval. Není ani divu, když pravdila svého jednání si určuje - no přece senát sám! Obecněji, kandidát na rektora či děkana nemá na našich školách šanci, pokud plánuje nějaké změny.  Volí ho přece senátoři volení většinou, která žádné změny nechce a nedovolí. Tato tzv. samospráva je u nás bohužel brzdou všeho. Na předních světových školách o tom akademická obec nerozhoduje. A když už ano, tak rozhoduje moudře, neboť to je jiná obec, tvořená těmi, kteří prošili náročnými konkurzy. Ale to už jsem psal. Nepřijde-li výrazná změna zvenku, bude současný marasmus trvat ještě desítky let.
0 0
možnosti

Sam Zajicek

4. 3. 2013 11:33
V teto metafore bych rekl, ze
V teto metafore bych rekl, ze dokud si nebudete uplne jist, ze se noha neda zachranit, budete rezat jen, kdyz jste polni chirurg a sekate to jako Bata cvicky. Jiste nekdo vnima stat jako bojove pole a jiste nekdo bude rezat uz jen kvuli záděře, protoze zabyvat se tim je zdlouhave a neefektivni a navic to vyzaduje diplomacii a uctu k protistrane.Na druhou stranu vysledkem bude beznohý.SZ
0 0
možnosti

Sebop

4. 3. 2013 22:00
Prestaňte dělat "svazáka", vyražte do světa
a uvidíte, že to co hlásáte je jenom výraz institucionalizovaného alibismu, kolektivní nezodpovědnosti a odborářské demokracie, kterou své přežití zašťitují ti, kdo odborně nemají moc co nabídnout. Takže si aspoň hlídají, aby jim někdo nešlápl na kuří oko a neukázalo se, že "král je nahý". V civilizaci by podobná diskuse ani nevznikla, neb zúčastnění od dětství chápou, že pokud má jejich země a instituce vzkvétat a prosperovat, tak ji musí řídit profesionálové a vzdělanci, ne sbor volených populistických diletantů hájících své osobní výhody a vlastní přežití, tedy "laťku nastavenou proklatě nízko..."Tudíž si v civilizaci do čela vybírají nadprůměrné, nikoliv průměrné, nebo podprůměrné jedince (kteří neohrožují).Proti humanitním vědcům nemám vůbec nic, sám jsem se kdysi vedle matematiky intenzivně zajímal o filozofii, sociologii a politologii, a nešel jsem je studovat hlavně proto, že onehdá na slovutné FF UK přednášel antickou filozofii RSDr. z "Vokovické Sorbony", který si to v brožurkách studoval o lekci napřed před studenty. Tohle je už naštěstí přes dvě desetiletí za námi, ale mnohdy mám pocit, že toho "svazáckého" ducha doby se z našich humanitně orientovaných vzdělávacích a výzkumných institucí pořád ještě úplně vypudit nepodařilo. Vy jste mi to živě připoměl.V přírodovědných a technických oborech, kde se vše relevantní odehrává v angličtině, jsme vystaveni globální konkurenci odnepaměti a zvykem je  strávit leta postdoktorálním působením na prestižních zahraničních pracovištích. Přivykli jsme tudíž, že každému ve světě je úplně jedno kolik se při práci napotíme a naběháme, a v jak mizerných podmínkách pracujeme, a že se počitá jenom výsledek, jeho kvalita a originalita, které jsou docela objektivně zhodnotitelné, a které musí obstát v celosvětové konkurenci, tedy musí přesáhnout hladinu masově nadprodukovaného celosvětového informačního šumu...Snad i Vy uznáte, že kdyby se za stejný objem vynakládaných veřejných prostředků vzdělávala, nikoliv "vykrmovala", poloviční masa vysokoškoláků, případně na polovičním počtu univerzit a "vysokých škol", že by to prospělo úplně všem, pedagogům, studentům i celé společnosti.Jenomže k tomu nikdy nedojde, neb prezidentem jmenovaný profesorský sbor (inovace zavedená Zdeňkem Nejedlým v 50. letech) a manipulovatelnými studenty navolené akademické senáty, si své hubené jistoty vlastního statutu a nezbytnosti sebrat nedají. Jen ať se ty disponibilní prostředky  rozředí jak jen to jde a jen ať je vše neřitidelné jak jen to jde, neb pod rouškou pseudodemokracie a "politické korektnosti" mohou úspěšně vegetovat (rozuměj přežívat na pokraji úbytu) a "být hájeny a důležité" i různé podivné existence, které by v civilizaci museli jít místo "svazákováni" a předstíráni "vědecké" činnosti někam pracovat.Mimochodem, jako student filosofie víte, že skutečná demokracie je funkční jenom mezi rovnými, svobodnými členy obce, kteří mají stejné šance v přístupu k infomacím a vzdělání, podle kterých se mohou rozhodovat, mají srovnatelné majetkové poměry, jsou zajištěni vlastněnými otroky, co na ně pracují, takže mají čas a prostor se uplatňování demokracie plně věnovat.Jak i taková opradová demokracie v antických Athénách nakonec skončila Vám asi nemusím připomínat...
0 0
možnosti

Sebop

3. 3. 2013 15:45
Nepřijde Vám to patologické, že
ani tak schopný a seriozní ministr školství, navíc bývalý velmi úspěšný rektor MU a  bývalý předseda konference rektorů, navíc sekundovaný superschopným náměstkem Hrudou, nedokáže přes Konferenci rektorů, Radu vysokých škol a především Akademický senát UK protlačit jakoukoliv hlubší a racionálnější reformu a novelu zákona o VŠ???Nevypovídá to náhodou o tom, že celé to nastavení systému je opravdu patologické?Tahle extrémní expanze pseudodemokracie, kdy i sebenekvalifikovanější hlas má při rozhodování o veleodborných otázkách stejnou váhu jako expertní a racionální doporučení, to tuhle zemi opravdu jednou zahubí. "Kapři si sami rybník nevypustí" a žádná smysluplnější reforma se nedá udělat zezdola, neb naprostá většina stakeholderů se jí bude cítit ohrožena a ve své institucionalizované vyčůranosti si bude hledet hlavně svých partikulárních zájmů, altruismu se zde nedohledáte... Stát, my daňoví poplatnící, si to ale vše platíme a nestojí to vůbec málo.Jestli chce Nečasova vláda pro tuhle zemi před příštími volbami ještě něco dobrého udělat, měla by se razantně postavit za svého ministra školství, vybídnout jej ke znovuzačlenení některých důležitých reformních bodů do schvalované novely a prostě to protlačit parlamentem i přes křik odborářsky volených Akademických senátů. Konference rektorů a Rady vysokých škol. Jinak ten šílený chaos a neuvěřitelné plýtvání veřejnými prostředky v naší přebobtnalé vysokoškolské soustavě bude pokračovat donekonečna. Za 10 let tak budeme zase nad tím jenom brečet, kolik nás to stojí peněz, to zbytečné magisterské studium celých zástupů nezaměstatelných absolventů pseudovysokoškolských oborů a studií, kteří pak v lepším případě dělají práci zvládnutelnou maturantem, v horším případě jsou trvale registrovaní na Úřadu práce...
0 0
možnosti

Msebek

3. 3. 2013 20:43
K tomu
není co dodat!
0 0
možnosti

3. 3. 2013 14:25
Reorganizace vzdělávání "zdola"
Před rokem zveřejněná zpráva Střediska vzdělávací politiky PF UK zbořila mýtus o lepší zaměstnatelnosti vysokoškoláků než středoškoláků když ukázala, že magistři a inženýři mnoha VŠ tvoří na pracáku podstatně delší fronty, než třeba vyučení elektrikáři nebo zámečníci (o středoškolsky vzdělaných chemicích nemluvě, ti na pracák nechodí téměř vůbec).Časem snad začnou maturanti a jejich titulůchtiví rodiče myslet jinak.A stát by měl vysoškolské studium svojí populace finančně podporovat jen tehdy a jen do té míry, do jaké jsou jeho absolventi společnosti prospěšní.
0 0
možnosti