Co srazilo vaz šéfovi ŘSD René Porubovi, muži Víta Bárty?

Ministr dopravy hodlá jmenovat nového generálního ředitele ŘSD do dvou týdnů. Jeho úkolem mimo jiné bude dořešit spor na D47.

Pověřený šéf Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) René Poruba ve funkci končí. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy foto: © ČTKČeská pozice
Pověřený šéf Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) René Poruba ve funkci končí. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Pověřený šéf Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) René Poruba ve funkci končí. Ministr dopravy Pavel Dobeš hodlá nového generálního ředitele jmenovat v nejbližší době„Jméno nového ředitele bude známo během následujících dvou týdnů,“ upřesnil Dobeš. „S panem Porubou jsme tuto skutečnost otevřeně prodiskutovali a na tomto postupu jsme se společně dohodli. Panu Porubovi jsem každopádně poděkoval za dosud odvedenou práci v čele ŘSD, dodal ministr. Resort dopravy důvody personální výměny komentovat nechce.

O tom, že se Porubův mandát na ŘSD chýlí ke konci, se spekulovalo již delší dobu. Poruba byl pověřen řízením organizace na začátku září loňského roku. Ve funkci měl setrvat do vyhlášení výběrového řízení na generálního ředitele. Uplynulo však víc než osm měsíců a Poruba stále seděl na ředitelské židli. Měl silného spojence – Víta Bártu. Tím se ostatně Poruba nikdy netajil. Ještě před rozštěpením Věcí veřejných se o Porubovi uvažovalo jako o jednom z kandidátů za nepohodlného Pavla Dobeše.

Konec Bárty i Poruby

Poté, co se Dobeš s Bártou definitivně rozešli, však byla Porubova pozice neudržitelná. Deník MF Dnes koncem dubna zveřejnil nevalné výsledky kontroly, kterou na ŘSD provedl Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI). Kontroloři ze SFDI se dle deníku MF Dnes zaměřili na menší zakázky na opravy silnic, na něž jdou ročně miliardy korun. A zjistili, že ŘSD zadává rekonstrukce buď přímo jedné firmě bez soutěže, nebo jen pětici vyvolených.

view counterCelkem bylo sledováno 30 zakázek z 572, které loni ŘSD na opravy silnic vypsalo. Výsledek kontroly je tristní. „U 29 zakázek bylo z rozdílných důvodů konstatováno porušení zákona o zadávání veřejných zakázek,“ uvedla pro MF Dnes Andrea Volaříková z tiskového odboru ministerstva dopravy. ŘSD výsledky auditu nekomentovalo.

Prioritami nového ředitele budou podle ministra dopravy Pavla Dobeše například stabilizace ŘSD či čerpání evropských peněz

A veřejné zakázky ještě jednou. K dnešnímu dni byla v internetovém Věstníku veřejných zakázek zveřejněna informace, že ŘSD ruší na pokyn ministerstva dopravy 20 výběrových řízení vypsaných ještě před platností novely zákona o veřejných zakázkách, které se týkaly přípravných prací na výstavbu komunikací včetně stavební přípravy pro zapuštění pražské magistrály pod zem. S touto stavbou ministerstvo dopravy vůbec nepočítalo.

Ministerstvo dopravy tvrdí, že ŘSD tyto zakázky předem nekonzultovalo. Pokud by se výběrová řízení skutečně uskutečnila, šlo by o závazky v hodnotě okolo 3,5 miliardy korun, které však resort nemá. „Je tedy třeba vypisovat soutěže, které odpovídají stupni přípravy a mají finanční krytí,“ uvedl pro ČESKOU POZICI tiskový mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák. A dodal, že v některých případech byly požadavky ve výběrových řízeních diskriminující a do soutěže by se mohl přihlásit pouze omezený počet zájemců.

Prioritami nového ředitele budou podle ministra dopravy zejména stabilizace ŘSD, zajištění transparentního prostředí pro výběrová řízení, čerpání evropských peněz a příprava projektů na realizaci během nového rozpočtového období.

Z infrastrukturálních projektů jmenoval Dobeš rekonstrukci D1, dokončení dálnice D8, příprava PPP projektu na dálnici D3 a část obchvatu kolem Přerova. Nový ředitel bude mít za úkol také dořešit spor okolo zvlněného úseku na D47. „Dořešení sporu znamená, že tato komunikace bude opravena a uvedena do odpovídajícího stavu,“ doplnil ministr Pavel Dobeš. Doufejme, že konečně ustanou mediální přestřelky a dočkáme se optimálního řešení konfliktu.