Civilizace

Moderní západní člověk je špičkový globální dravec

Plakát „Objev, znič, zopakuj“ na berlínské zdi.

Místo pečování a zušlechťování se západní člověk stal cynickým vylupovačem vytvářejícím civilizaci permanentního zabíjení. Uloví-li lovec v tajze zvěř, provádí usmiřovací obřad, jehož podstatu se západní modernita snaží považovat za neexistující, přičemž stále méně dokáže řešit ničivé následky jejího potlačování. Píše László Bogár.

Shoda globalismu a lokalismu je civilizační nezbytností

Globální renta.

Stále se mluví o pravici a levici, ale tyto pojmy již nezachycují realitu. Globalisté hovoří o lokalistech v kategoriích „totalitarismu“. Ve skutečnosti však jsou na sebe obě skupiny odkázané.

Jak deset trendů změní lidstvo a svět

Mezi letošními trendy sociálních sítí, jak je pojmenovávají především...

V současnosti existují megatrendy – internetizace, demokratizace, individualizace, snižování nerovnosti, rozvoj vzdělanosti, rozvoj trhu, sdílení, pokles násilí, stárnutí, globalizace kultury –, které pravděpodobně budou pokračovat i v příštích desetiletích a na jejichž základě lze předpovědět budoucnost lidstva.

Spolupráce ovlivňuje soudržnost společnosti

Richard Sennett, Together: The Rituals, Pleasures and Politics of Cooperation.

Spolupráce má mnoho forem a v kombinaci s konkurencí je třeba v ekonomice, politice i v náboženských a světských rituálech, ať jde o modlitbu nebo o státní oslavy. Společenská pravidla jsou praktickým vyjádřením abstraktní představy respektu a formou spolupráce. V politice je příkladem spolupráce koalice stran umožňující vládnutí.

Steve Keen, Luther ekonomie

Profesor ekonomie Steve Keen.

Současná ekonomie potřebuje reformaci úplně stejně, jako ji potřebovala katolická církev v dobách německého teologa Martina Luthera. Podle australského ekonoma a spisovatele Stevea Keena, který se označuje za postkeynesiánce, totiž v mnohém připomíná spíše víru než moderní vědu. A proto také třeba ekonomové nerozumějí penězům.

Petr Kain 22.4.2018

Moderna se stala obětí morální katastrofy

Moderní společnost.

Skotský filozof Alasdair MacIntyre kritizuje představu, že se máme mít dobře, a dělat, co nás baví. Jeho nejnovější kniha Etika v konfliktech modernity je smířlivější než jeho přelomové dílo morální filozofie Ztráta ctnosti, ale na modernu, jež si spletla morální život s moralizováním, názor nezměnil.

Václav Smil: V minulých 50 letech žádná přelomová inovace nebyla

Václav Smil - vědec s českými kořeny, kterého obdivuje Gates a Zuckerberg.

Profesor Václav Smil, v současnosti asi nejvlivnější vědec českého původu, v rozhovoru říká: „Bez pokroku v osmdesátých letech 19. století by nebylo v naší moderní civilizaci nic. Podle mne byla nejpodstatnější pro další pokrok výroba, rozvod a používání elektřiny.“

Rok 1968: Temný symbol jedné z nejkrutějších kulturních zkáz

Plakát Svazu konzervativních studentů na zdi v Budapešti.

K vyvinutí „slintajícího konzumního idiota“ v poslušného konzumního tvora je třeba zlikvidovat tradicionalismus. Jedinou povzbudivou skutečností je, že se probouzejí kulturní imunitní reakce. To snad zpomalí náš úpadek směřující k zániku.

Makroekonomie se často mýlí, ale neselhává

Selhává ekonomie?

Selhává ekonomie, která by měla rozpoznat, co je v ekonomice špatně a navrhnout opravu? Spolupracovník LN Jan Macháček se předních českých ekonomů, analytiků a pedagogů ptá: Co soudíte o stavu makroekonomie? Jak se osvědčila v krizi?

Rozdělení na pravici a levici ztratilo opodstatnění

Alain de Benoist, Le moment populiste: Droit-gauche c’est fini!.

Jedno ze současných klišé tvrdí, že populismus je extrémně pravicový, což se však zdá být v rozporu s realitou. Jde totiž především o postoj proti elitám, což z něj dělá spíše levicový směr. Navíc je reakcí lidu na nečinnost politiků a na zklamání z demokracie. Populismus nechce zakládat nic nového, jen obydlet demokratický systém.

Demokracie ve věku hlouposti

Kolik blbosti unese demokracie?

Demokracie není dělaná, aby většina lidí dala průchod „pokušení hlouposti“ a nechala se dlouhodobě opíjet demagogickými přísliby. Stane-li se to, záhy nevyhnutelně degraduje jen na pouťové šidítko v rukou vyvolených spasitelů.

Manažerské řízení univerzit vede k centrálnímu plánování a šikaně

Univerzity šikany.

Samosprávná veřejná univerzita, která snoubí výzkum s výukou a již stát financuje, ale neřídí, je ostřeji kritizovaná. Zdá se, že se univerzitní model, jehož průkopníkem byl před 200 lety v Berlíně německý filozof Wilhelm von Humboldt, vyčerpal.

Programátor není živ jen kódováním

Kdo je programátor?

Softwaroví vývojáři jsou spojováni s dobře placenou prací, ale i oni se musejí vypořádat s lidskou přirozeností. Překvapuje míra jejich negativních interakcí, konfliktů nebo nevysvětleného vyloučení z komunity. Potenciálně je pak nejvíce ohrožuje umělá inteligence.

Jak odpovědnost na univerzitách nabyla škodlivých podob

Univerzity a veřejný zájem.

Otázka kvality intelektuální práce bude vždy zapeklitá, neboť její zodpovězení vyžaduje zasvěcený úsudek, nejen údajně objektivní měření. Společnost požaduje odpovědnost, ale mechanické aplikace tohoto požadavku jí přinášejí pouze její vnější projevy.

Přestane-li být nevinný lidský život nedotknutelný, vše končí

Lidský život a nevinnost.

Trest smrti lze hájit. Mučení je v jistých případech odůvodnitelné. Eutanazie není řešením. Potrat je morálně zavrženíhodný. Tyto postoje v rozhovoru hájí australský profesor etiky na britské Univerzitě v Readingu David S. Oderberg.