Čeští muži nevyhledávají nejnovější módní trendy

Značka konfekční módy Pietro Filipi změnila svého většinového majitele. Osmdesátiprocentní podíl nedávno koupil za desítky milionů korun Michal Mička. „Chceme se teď víc zaměřit na dobře padnoucí střihy,“ nastiňuje strategii. Při pohledu na jeho sako s pestrým kapesníčkem tomu lze bez problémů věřit.

V pánské módě vede nabouraná elegance. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy V pánské módě vede nabouraná elegance. | foto: Shutterstock
V pánské módě vede nabouraná elegance. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Jako příhodný prostor pro investici vidí Mička český módní průmysl, v němž by chtěl vytvořit i vlastní skupinu oděvních značek. S firmou Pietro Filipi má nyní své plány – spustit nový e-shop nebo oslovit více pánských zákazníků, které chce nalákat na detaily. „Čeští muži totiž nejsou z těch, kteří by vyhledávali nejnovější trendy,“ vysvětluje Mička v rozhovoru pro LN.

Pietro Filipi letos slaví 25. výročí na trhu. Je jedním z předních oděvních výrobců v Česku, šijící především módu do kanceláře – obleky, kostýmky, zkrátka formální oděvy. V roce 1993 firmu založil Petr Hendrych, jemuž po příchodu Mičky zůstal pětinový podíl.

V tuzemsku má značka 23 obchodů, v Bratislavě pět. Dále působí v Litvě, Lotyšsku, Bělorusku, Kazachstánu a Rusku. Tyto pobočky se ale na obratu podílejí minimálně.

LIDOVÉ NOVINY: Myslíte, že je v Česku stále prostor pro značku, jako je Pietro Filipi?

MIČKA: Určitě. Nejsme na tom špatně. Letošní kolekce pro období podzim/zima se nám vydařila, historicky patřila mezi nejúspěšnější. Navíc pomyslné módní nůžky jsou na evropském trhu hodně rozevřené. Je tu „fast fashion“ (levná móda produkující trendy oblečení za nízkou cenu), a pak velmi drahé luxusní firmy, značkou Max Mara počínaje. Ta propast je poměrně velká, a právě tam je prostor pro více nám podobných značek.

LIDOVÉ NOVINY: Které značky tedy vnímáte jako konkurenci?

MIČKA: Záleží na tom, zda se díváme na pánskou, nebo dámskou kolekci. My jsme primárně dámskou značkou. Ostatně osmdesát procent obratu tvoří právě dámská řada. Myslím, že konkurenci přímo v Česku nemáme. Podobná značka ve stejné cenové kategorii tu není. Nejblíže je nám asi jen Massimo Dutti ze skupiny Inditex. V pánské kolekci je naší konkurencí například Blažek.

LIDOVÉ NOVINY: Co se teď po vašem nástupu do firmy pro zákazníky Pietro Filipi změní?

Zaměříme se na ještě vyšší kvalitu. Což neznamená, že by Pietro Filipi v minulosti nedělali kvalitní věci, ale v současném konkurenčním prostředí je potřeba pracovat na tom, aby to bylo ještě lepší.

MIČKA: V naší dikci bude plně až příští rok – 2019. Zaměříme se na ještě vyšší kvalitu. Což neznamená, že by Pietro Filipi v minulosti nedělali kvalitní věci, ale v současném konkurenčním prostředí je potřeba pracovat na tom, aby to bylo ještě lepší. Aby poměr cena a výkon lépe odpovídal dnešní době, protože konkurence je dnes jiná než před deseti lety. Teď vybíráme kvalitnější materiály pro kolekci podzim/zima příštího roku a tvoříme zajímavější funkčnější střihy. Nejpozději v dubnu bychom také chtěli spustit nový e-shop.

LIDOVÉ NOVINY: Když chcete zvýšit kvalitu, budete také zdražovat?

MIČKA: Zdražovat neplánujeme. Naopak dojde k drobnému zlevnění v některých kategoriích. Ovšem nebude to nic zásadního. Levnější značka se z nás nestane.

LIDOVÉ NOVINY: Na jaké zákazníky se zaměříte?

MIČKA: Partneři našich zákaznic si u nás pravděpodobně nic nekoupí, to spíše jejich synové. Pietro Filipi byla historicky značkou silně se orientující na trendy. Snažila se je rychle reflektovat a některé z nich implementovat jako první. Ale nemyslím si, že by to byla naše strategie i na další období. Spíše se chceme zaměřit na detaily, dobré, padnoucí střihy. Nechceme se stát nějakým fashion guru. Na to v tuto chvíli nemáme.

LIDOVÉ NOVINY: Zbavit se trendů je pro módní značku dost překvapivý krok...

Čeští muži nejsou z těch, kteří by vyhledávali nejnovější trendy. Z dat, která máme k dispozici, lze vidět, že k módě přistupují dost konzervativně. Nehledají módní výstřelky ani extravagantní věci.

MIČKA: My se jich nezbavíme. Ale pánové v Česku jsou velmi konzervativní. Snažit se tu být „trendsetter“ (člověk udávající styl – pozn. red.), to by ocenilo jen velmi malé procento lidí. To, co je trendy, nyní frčí v Itálii a u nás to bude za pět let. A protože chceme zvyšovat obrat pánské kolekce a být ziskoví, nemůžeme si dovolit dělat vysokou fashion. Čeští muži nejsou z těch, kteří by vyhledávali nejnovější trendy. Z dat, která máme k dispozici, lze vidět, že k módě přistupují dost konzervativně. Nehledají módní výstřelky ani extravagantní věci. Spíše jdou po jednoduchosti, eleganci, kvalitních materiálech. Dnes už se více než dříve zajímají o to, jestli je oblek vlněný, nebo jestli je svetr upleten z kašmíru. V dámské kolekci je naopak prostor pro daleko větší kreativitu a pro ni se snažíme trendy sledovat. Také se chceme více zaměřit na neformální módu, aby si u nás vybraly i mladší zákaznice.

LIDOVÉ NOVINY: Jak se tato změna odrazí v návrhářském týmu?

MIČKA: Zůstává v původní sestavě. Pro pánskou kolekci máme jednoho designéra, pro dámskou řadu tři návrhářky. V designovém oddělení došlo k jediné změně, a sice že jsme se s dosavadním vedoucím celého ateliéru Pavlem Ivančicem dohodli na ukončení spolupráce. V historii nefungovalo zadávání práce návrhářům úplně nejlépe, což chceme změnit. Celý systém výroby a designu se snažíme zjednodušit.

LIDOVÉ NOVINY: Kdo Pavla Ivančice v čele týmu nahradí ?

Už jsme se ale také bavili o možnosti objednání zboží po internetu a jeho vyzvednutí v obchodě. Nebo o možnosti mít prodejny, kde je vystaven od každého typu a velikosti oblečení jen jeden kus. Zákazník přijde, nakoupí a my mu objednávku dovezeme do 24 hodin.

MIČKA: Nikdo. Není potřeba mít pozici „head of design“. Pro pánskou i dámskou kolekci máme produktového manažera, který je za výrobek zodpovědný. Ručí, že bude fungovat komplexně, po stránce designu i technologie.

LIDOVÉ NOVINY: Jak naložíte s počtem obchodů?

MIČKA: Neplánujeme otevírat nové. Ty stávající chceme spíše propojit s onlinem. Právě tam jsou totiž značky, kterým se expanze daří. Jdou tou cestou, že otevřou jednu vlajkovou prodejnu v hlavním městě s dobrými skladovými zásobami a silným onlinem. To je mi sympatičtější než postupovat řetězovitě jako dosud. Už jsme se ale také bavili o možnosti objednání zboží po internetu a jeho vyzvednutí v obchodě. Nebo o možnosti mít prodejny, kde je vystaven od každého typu a velikosti oblečení jen jeden kus. Zákazník přijde, nakoupí a my mu objednávku dovezeme do 24 hodin. O takových variantách uvažujeme ale spíš na regionální úrovni než v Praze. Máme poměrně velkou retailovou síť, a abychom ji byli schopni kvalitně zásobit, je třeba velkých nákupních objemů. Ty tu ale poslední dva až tři roky příliš nefungovaly kvůli tomu, že finanční kondice společnosti nebyla nejlepší.

Michal Mička (30)

  • V minulosti působil v investičním fondu DRFG podnikatele Davida Rusňáka

  • Před dvěma lety založil vlastní investiční fond Incomming Ventures.

  • Kromě firmy Pietro Filipi, kde nyní vlastní 80procentní podíl, investoval desítky milionů korun do taxislužby Liftago.

  • Peníze vložil i do startupu Papíromat, automatů na školní potřeby nebo do české značky Favorit. Do tuzemského výrobce kol loni investoval celkem 70 milionů korun, a získal tak ve firmě 30procentní podíl.



Diskuse neobsahuje žádné příspěvky.