Český rapper Revolta bojoval proti elitám. Teď sjednocuje mládež.

„Když chci něco změnit, tak nezůstanu někde meditovat pod stromem, ale půjdu a budu jednat,“ říká v rozhovoru Marek Kaleta alias Revolta.

„Postupně jsem odložil konspirační teorie, jak v hudbě, tak v mysli, protože nemám moc tyhle velké věci změnit. Je to boj s větrnými mlýny. Kašlu i na politiku a zaměřuju se spíš na to, co změnit můžu. Tedy sebe a své okolí.“ | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy „Postupně jsem odložil konspirační teorie, jak v hudbě, tak v mysli, protože nemám moc tyhle velké věci změnit. Je to boj s větrnými mlýny. Kašlu i na politiku a zaměřuju se spíš na to, co změnit můžu. Tedy sebe a své okolí.“ | foto: Repro foto z klipu Petra ŠpetlyČeská pozice
„Postupně jsem odložil konspirační teorie, jak v hudbě, tak v mysli, protože nemám moc tyhle velké věci změnit. Je to boj s větrnými mlýny. Kašlu i na politiku a zaměřuju se spíš na to, co změnit můžu. Tedy sebe a své okolí.“ | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Je to podobné, jako kdyby se Mirek Dušín dal na východní filozofii a začal rapovat a používat rétoriku a údernost Daniela Landy. Český rapper s pseudonymem Revolta (vlastním jménem Marek Kaleta) se zejména mezi mládeží proslavil svými songy o konspiračních teoriích, přestože jejich smyslu část z posluchačů pravděpodobně ani nemůže rozumět. V legendární masce Guye Fawkese (a sympatizantů skupiny Anonymous) Revolta ve svých textech brojil proti nadvládě bankéřů, elit a proti Novému světovému řádu. Čerpal z konspiračních webů, nejrůznějších dokumentů, ale inspirací mu byly podle jeho slov i přednášky sociologa Jana Kellera, které navštěvoval na nikdy nedokončené vysoké škole.

Nyní masku nadobro sundal a věnuje se mládeži. Objíždí základní školy a po městech zakládá takzvané Seberevolta skupiny, jejichž členové mají žít dle pravidel ctnosti. Jedná se často o lidi s problematickou minulostí či s drogovými zkušenostmi, kterými si rapper sám také okrajově prošel. Mladí se schází po sokolovnách a cvičí tělo i ducha, v létě jezdí na hromadné motivační kempy. Příznivců jsou prý už tisíce.

Revoltovým snem je být tak slavný, aby mohl inspirovat davy k reálným činům pro dobro společnosti. Možná i pro tyto velkolepé plány ho odpůrci nařkli z příklonu ke komunismu, pak zase k nacismu, a zrušili mu kvůli tomu i koncert. „Jak můžu být nácek, když můj velmi dobrý kamarád je cikán? Prostě jen chci, aby mladí ctili morálku, nebrali drogy a makali na sobě,“ říká dnes třiadvacetiletý Revolta v rozhovoru pro ČESKOU POZICI, ve kterém mimo jiné vysvětluje, co znamená SebeRevolta, proč se po přečtení jeho slohové práce na téma dnešní svět učitelka i máma zděsily a v čem respektuje Daniela Landu.

O rapu a konspiracích

ČESKÁ POZICE: V rodném Krnově jsi zkoušel rapovat už od 16 let, ale byl to takový ten klasický drsný rap bez hlubší myšlenky, kterého se mnoho rapperů drží celou svou kariéru. Bavilo tě to tehdy?

REVOLTA: V tu dobu ano. Nedělal jsem jen ten tvrdý rap. Měl jsem i citlivější songy, ale u posluchačů jsem dostával obdiv jen za ty tvrdé. Tak jsem si nějakou dobu říkal, že je to tak dobře. Postupně jsem si ale začal uvědomovat, jak je hudba silný nástroj, konkrétně rap je u mládeže nejposlouchanější. A to, o čem dnešní rappeři zpívají, jsou s prominutím sračky – drogy, party, alkohol, promiskuita. Mládež to silně ovlivní, špatné vlastnosti a věci začne brát jako normální, protože to kolem sebe vidí. A když chce někam patřit, tak se chová jako ty vzory.

ČESKÁ POZICE: I ty ses tak choval? Bral jsi drogy?

„Rozhodl jsem se, že se poctivou cestou stanu slavným a dám mládeži dobrý vzor, protože žije hlavně ze vzorů, rodiče na ně moc času dnes nemají“REVOLTA: Právě že jsem negativní sílu hudby začal pozorovat i sám na sobě a viděl jsem, jak mě ovlivňuje. A najednou přišel zlom, kdy jsem si uvědomil, že se toho nechci účastnit a že to chci změnit. Rozhodl jsem se, že se poctivou cestou stanu slavným a dám mládeži dobrý vzor, protože žije hlavně ze vzorů, rodiče na ně moc času dnes nemají. Pokud jde o drogy, tak jsem zkusil například marihuanu, ale měl jsem po ní spíš negativní zkušenost. Zkusil jsem i jednu tvrdou drogu, se kterou jsem nějakou dobu experimentoval. Pak jsem si řekl, že to stačí, a přestal jsem. Chtěl jsem mít tu zkušenost, abych neodsuzoval něco, co neznám.

ČESKÁ POZICE: Tvoje první a zatím jediné album pod pseudonymem Revolta se jmenuje Evoluce vědomí. V písni Tak bojuj se ke své minulosti vracíš. Zpíváš v ní, že jsi v šestnácti letech napsal slohovou práci na téma dnešní svět a učitelé volali do školy rodiče, že s tebou něco není v pořádku. To je pravda?

REVOLTA: Já jsem se v té době hodně začal zajímat o problémy dnešní společnosti, hodně jsem se izoloval, četl a sledoval různé dokumenty. Zkoumal jsem, jak ve skutečnosti funguje bankovnictví, jak nás ovládají velké korporace a politici jsou jen jejich loutky. Jak si myslíme, že žijeme svobodně nějaký svůj svět, ale přitom žijeme jen svět, který nám byl předložen jinými, prostřednictvím médií. Četl jsem hodně knížek o Novém světovém řádu, o globalizaci. A tak jsem zlomek z toho do té práce napsal. Učitelka si zavolala do školy rodiče s tím, že jsem se asi zbláznil, a chtěli mi domluvit psychiatra. Máma si taky myslela, že jsem blázen, a zhoršil se jí kvůli mě zdravotní stav, což mě hodně mrzelo, a proto jsem si dal od těch konspiračních teorií raději pauzu.

ČESKÁ POZICE: Prý jsi v té době trpěl depresemi.

REVOLTA: To je pravda. Bylo to i tou izolací. A uznávám, že jsem na tyhle velké věci byl v té době moc mladý a nedokázal jsem je ustát. Hudba mě těch depresí a problémů ale postupně zbavila a ve 22 letech jsem se už cítil dostatečně vyzrálý a silný, abych to všechno dokázal i ustát. A tak jsem dal dohromady album Evoluce vědomí.

Revolta: Ovládni svou mysl

ČESKÁ POZICE: Album začíná hodně agresivně, nadáváš na bankéře, farmaceutické firmy, politiky, kteří ovládají svět. V textu písně Otevři svou mysl se přikláníš i k teorii, že za útoky 11. září nebyla al-Káida, ale tajné služby USA. Vážně si myslíš, že by tajné služby zavraždily tisíce vlastních lidí?

REVOLTA: Samozřejmě to s jistotou říct nelze, ale dal bych krk za to, že to al-Káida neudělala. V literatuře i na internetu je spousta důkazů, které to potvrzují.

Pokud jde o farmaceutický průmysl, tak tam je to zcela evidentní. Dnes už malým dětem, které jsou třeba hyperaktivní (syndrom ADHD), předepisují Ritalin. To je psychofarmakum, které bylo vytvořeno za druhé světové války k ovládání druhých. Je to droga příbuzná amfetaminu, která navíc vyvolává silnou závislost. Tato látka jen pořád mění názvy a užívají ho spousty lidí na světě. A takových farmak, které lidem nepomohou, je hodně, jen je třeba utlumí, aby se nemohli vzepřít. Má to dva efekty: ovládají nás, a ještě z toho mají zisk. Farmaceutický průmysl je výdělečnější než zbrojařský. Dnes už není k ovládání třeba válek, stačí prášky. Sníží ti vědomí, otupí tě, ovládnou.

ČESKÁ POZICE: Jsou pod těmito vlivy i Češi? Jsme ovládaní?

REVOLTA: O tom není pochyb. A mnoho lidí si to i uvědomuje. Občas se v nich nahromadí ta nespokojenost se sociální situací, s tím, jak hrstka bohatých elit krade, žije na úkor milionů, a odhodlají se k činům. Já jsem se třeba účastnil těch obřích demonstrací, co tu byly na jaře 2012 (odborářské demonstrace – pozn. red.), sto tisíc lidí na Václaváku, padesátitisíce v dalších městech, to bylo úžasné, ta jednota, revolta v lidech.

Čekal jsem, co se bude dít dál. A co se stalo? Zatkli Davida Ratha. Mocní si řekli, dáme jim oběť. A masy začaly utichat, protože dostaly „spravedlnost“. Co přišlo dále? Přímá volba prezidenta. Dali nám iluzi svobody, že máme osud téhle země v rukou, a lidi chodili vysmátí s plackami nebo bez nich a účastnili se ochotně téhle předem připravené show.

ČESKÁ POZICE: Podle tebe to bylo celé řízené?

REVOLTA: Lidi už začínali být opravdu hodně nasraní a jednotní a mohli něco opravu změnit, takže mocní dostali strach. Těmi volbami je chytře rozdělili na tva tábory: zemanovci a schwarzenbergovci. Lidé se v té době pomalu báli říct, koho budou volit, aby ho ten druhý tábor neodsoudil. Prostě stačily dvě takovéto řízené akce, a bylo po jednotě, bylo po všem.

ČESKÁ POZICE: Druhá část alba už je ale umírněnější...

„Emocí většiny mladých lidí je nasranost – na politiku, na tenhle svět. Když je chci oslovit, nemůžu přijít a říct: ,Hej, kámo, svět je krásný, usmívej se.‘“REVOLTA: Agresivní písně ze začátku alba jsou ale důležité. Lidská mysl funguje na základě emocí. A emocí většiny mladých lidí je nasranost – na politiku, na tenhle svět. Když chci tyhle lidi oslovit, nemůžu přijít a říct: „Hej, kámo, svět je krásný, usmívej se.“ Byl bych pro ně nereálný a nezískal jejich pozornost.

To album je tedy stavěno evolučně, vývojově. Od těch nejnižších emocí, od nejnižší úrovně vědomí, agrese, pudovosti, nasranosti. Takže mě začali poslouchat třeba i metalisti, punkeři. Střed alba už je o sebepřeměně. Zamakat na sobě, najít si cíl, přestat s alkoholem, drogami. Protože aby mohl být člověk prospěšný druhým, musí nejprve změnit sám sebe. A nejvyšší úroveň je spirituální, vrchol evoluce vědomí. Kdyby lidé slyšeli nejdřív poslední písně, třeba Evoluci vědomí, tak by tomu nemohli samostatně porozumět. Je třeba projít i předchozími fázemi.

Revolta: Evoluce vědomí

O SebeRevoltě

ČESKÁ POZICE: Jakou fází teda nyní procházíš ty?

REVOLTA: Postupně jsem odložil ty konspirační teorie, jak v hudbě, tak v mysli, protože nemám moc tyhle velké věci změnit. Je to boj s větrnými mlýny. Kašlu i na politiku a zaměřuju se spíš na to, co změnit můžu. Tedy sebe a své okolí. Dělám co mě baví a co mi jde. Je totiž třeba začít od začátku, od té lokální úrovně, až pak jít dál.

ČESKÁ POZICE: Asi máš na mysli projekt SebeRevolta. Jaké je jeho poslání?

„Chci motivovat mladé k tomu, aby změnili svůj život a žili v duchu nějakých pozitivních hodnot“REVOLTA: Základním mottem projektu je: Motivace – moudrost. SebeRevolta je vyústěním toho, co jsem se snažil sdělit ve svém albu, a ještě více se odrazí v připravovaném druhém albu. Chci motivovat mladé k tomu, aby změnili svůj život a žili v duchu nějakých pozitivních hodnot. Jdu na to skrze tělo, protože to funguje.

Pořádáme tak dnes už ve většině větších měst takzvané SebeRevolta workouty, kde se mladí lidé schází a cvičí speciální série cviků na posílení těla. Po Česku už je asii 50 až 60 komunit, na Slovensku asi 30, mají své internetové stránky SebeRevolta workout, na kterých se domluvají, kdy si půjdou zacvičit. Třeba SebeRevolta Olomouc, tam se pravidelně třikrát týdně na tréninku schází 30 až 40 lidí. Mariánské Lázně to mají podobně. V menších městech to ještě není tak organizované, spíše si prostě jen napíšou a jedou cvičit.

Revolta? – Workout project: „SebeRevolta aneb Řekni NE!“

ČESKÁ POZICE: Sami od sebe? Ty do toho nijak nezasahuješ?

REVOLTA: Občas se tam přijedeme podívat, ale jinak je organizace na nich. Po roce fungování to teď trochu změníme, protože někteří si to vykládají trochu po svém a chybí tam ten cíl, takže si chci od jara udělat víc času a začnu jim více vysvětlovat tu ústřední myšlenku, že to není jen o síle. Cvičení je jen prostředek upoutání pozornosti, ale nesmí chybět ani duchovní rozvoj. Každopádně za námi chodí během koncertů po různých městech už stovky, možná i tisíce lidí, kterým to změnilo život, kteří na sobě začali makat.

ČESKÁ POZICE: Takže tam může přijít každý?

REVOLTA: Ano. Nemusíš být ani nijak příliš fyzicky zdatný, je to o odhodlání a vůli se změnit. Jsou tam silné příběhy, od drogově závislých až po lidi, kteří ty komunity vedou. Vždycky to začíná tak, že když přijde někdo nový, tak se představí a řekne svůj příběh. Ti lidé cítí ihned takovou sílu komunity, že někam patří.

ČESKÁ POZICE: A to funguje? Protože určitá část společnosti má ke všem možným formám kolektivismu odpor už proto, že nám ho v minulém režimu nutili...

REVOLTA: Ale těm lidem je dnes v průměru kolem dvaceti. Nezažili minulý režim a nic moc o něm neví a ani nechtějí vědět. Žijí v dnešní době, která je naopak strašně individualistická, což má určitě své výhody, ale i problémy. A na velkých věcech je třeba pracovat v týmu. Takže si všichni v rámci SebeRevolty dáváme nějaký společný cíl a za tím jdeme. Tím cílem by podle mě měla být morálka a čestnost. Takové to rytířství, které tvoří pravého chlapa. Lidé si toto mužství představují jako mít svaly, být drsný, zvedat 150 kilo na bench, mít každý týden novou holku. Ale tak to přece být nemá. Chlap znamená být věrný, poctivý, bránit slabší.

ČESKÁ POZICE: V létě v tomto duchu pořádáš i kempy. Jak to probíhá?

„Cílem SebeRevolty by měla být morálka a čestnost. Takové to rytířství, které tvoří pravého chlapa.“REVOLTA: Je to rozdělené do skupin podle obtížnosti, část dne se cvičí, část dne jsou přednášky a zbytek je osobní volno.

Pokud jde o cvičení, pochází z USA, přišel s tím můj kamarád Adam Raw, ke kterému jsem původně chodil s pár lidmi. Mně to pomohlo a líbilo se mi to, tak nás napadlo to spojit. Pokud jde o přednášky, jsou například o zdravé stravě, veganství či vegetariánství, lokálních potravinách. Nikoho ale k ničemu nenutíme, je to dobrovolné, ať si každý vybere, co mu sedne. Takže já teď celému projektu dávám tu myšlenku, směr, motor a Adam profesionalitu cvičení.

O „náckovství“ a Danielu Landovi

ČESKÁ POZICE: Někteří lidé tvrdí, že tíhneš k ultrapravici. Že si tímto po republice buduješ bojové jednotky.

REVOLTA: To je úplný nesmysl (smích). Já ve svých textech vyzývám k pravému opaku. K nenásilí…

ČESKÁ POZICE: V minulosti ti ale kvůli podezření z příklonu k ultrapravici zrušili i koncert. Jak to tedy vzniklo?

REVOLTA: To začalo tím, že jsem měl klip Povstaň s láskou, kde kameramanka, mimochodem křesťanka, přeostřila kamerou ze zdi na bezdomovce. A na té zdi, kde stál ten bezdomovec, bylo mezi spoustou dalších graffiti tagů napsáno „Good night left side“, což je prý heslo pravicových extremistů. V klipu také hrají dva kamarádi, kteří jsou plešatí, a už hned začaly spekulace, že jsem nácek. A taky jsem hudbu vydával u vydavatelství, které obviňovali z toho, že podporuje jednu ultrapravicovou skupinu. Když se zjistilo, že členové té skupiny skutečně k ultrapravici trochu tíhnou, vydavatelství s nimi okamžitě přerušilo kontakt a vymazalo jejich hudbu ze svých stránek. Obviňování ale nepřestalo ani poté. Dnes už je to snad v pořádku a vyřešené.

Revolta: Povstaň s Láskou, ft. Oheň

ČESKÁ POZICE: Také zpěvákovi Danielu Landovi celý život lidé a média vyčítají, že je nácek či fašista. Sleduješ to?

REVOLTA: To je přesný příklad. On už za tím zaprvé dávno udělal tečku, a stejně mu to lidé stále předhazují, protože neumějí žít přítomností, a navíc hnutí Skinheads, kde Landa byl, nemělo původně nic společného s fašismem, akorát fašisti se k nim infiltrovali.

ČESKÁ POZICE: A viděl jsi Landovo vystoupení po předání Českého slavíka?

„Kdo z umělců tady dneska dělá nějakou hudbu, která se o něco snaží?“REVOLTA: Viděl. Je to podle mě chlap. Je dobré, že někdo tohle dokáže udělat a nekouká na to, co si o něm lidi budou myslet. Nejvíc se mi líbilo, když řekl: „Jsem na vás nasrán.“ To já cítím taky tak. Umělci jsou ti, kdo tvoří ideály a skrze ideály pak budoucnost, protože lidé ty ideály sdílí. Kdo z umělců tady dneska dělá nějakou hudbu, která se o něco snaží? Která se snaží tu budoucnost národa změnit k lepšímu? Možná Tomáš Klus, Landa. Kdo víc? Spousta umělců má obrovský vliv, ale neudělají nic.

ČESKÁ POZICE: Mně tvoje myšlenky a názory Daniela Landu vlastně dost připomínají.

REVOLTA: To jsi už druhý, kdo mi to říká. Zrovna nedávno jsem mluvil s jedním člověkem, který se s Landou zná, a on mi řekl, že když mě poslouchá, tak je to, jako kdyby mluvil on. Já jsem se o něj dříve nezajímal, až před pár měsíci, kdy se vyjádřil k něčemu na mých stránkách. Když jsem slyšel jeho píseň Protestsong, tak jsem měl po celém těle husí kůži. Vůbec nechápu, proč o něm lidé říkají, že je nácek. Protože jen z toho textu je jasné, že to má v hlavě srovnané. Začal jsem si zjišťovat jeho další názory a zjistil jsem, že jich s ním mám opravdu hodně společných.

ČESKÁ POZICE: Myslíš tím i Landovu víru ve vůli? Že když budeš chtít, dokážeš všechno? Ve svých písních jí říká touha.

REVOLTA: Přesně tak. Když máš motivaci a chceš, můžeš cokoliv. Stačí si dát cíl.

ČESKÁ POZICE: Už jsme to částečně zmínili, ale zeptám se znovu: V některých písních zpíváš o boji, odhodlání, což by se dalo filozoficky vyjádřit jako nietzscheovské přitakání vůli po životě. Jindy ale zase zpíváš o samotě, náhledu do nitra a skoro až buddhistické meditaci, přičemž buddhismus vyzývá spíše k popření vůle po životě a nabádá k žití okamžikem, bez chtění, bez vůle. Která cesta ti je tedy bližší?

REVOLTA: V každém náboženství se dá najít něco, co je v dané chvíli pro člověka prospěšné. Mně například buddhismus dal poznání, že člověk není jen tělo, že je tam i duchovní bytost, která je tělu nadřazená a skrze tělo vykonává a tvoří. Ale pak se ptám, co s tím? Když chci něco změnit, tak nezůstanu někde meditovat pod stromem, ale půjdu a budu jednat.

„Ať děláte cokoliv – hudbu, obchod, řemeslo –, vždycky se ptejte: Pomůže to nějak společnosti, národu, druhým lidem?“Dá se říct, že stále hledám, a proto studuji většinu náboženství, protože náboženství, na rozdíl od některých proudů v moderní psychologii, k člověku alespoň nepřistupují jako k myslícímu zvířeti, ale jsou si vědomy jeho duchovní podstaty. Četl jsem bibli i korán, momentálně mě zaujala díla zakladatele dianetiky a scientologie Hubbarda, ale to neznamená, že jsem křesťan, muslim, buddhista nebo scientolog. Mezi těmi moudry hledám vše, co je praktické a pravdivé.

ČESKÁ POZICE: Připravuješ druhé album – o čem bude, co jím chceš sdělit?

REVOLTA: Bude hodně právě o motivaci a o vůli. Chci tím sdělit: Nebuďte zbabělci, vezměte zodpovědnost do svých rukou a dejte si nějaký hodnotný cíl. Ať děláte cokoliv – hudbu, obchod, řemeslo –, vždycky se ptejte: Pomůže to nějak společnosti, národu, druhým lidem? Když tohle každý udělá, tak bude dělat to, co ho baví, a bude to dělat dobře.