Česko je pionýrem robotiky. Může za to i nízká nezaměstnanost

V České republice je podíl robotů vůči lidem ve výrobě jeden z nejvyšších na světě. Robotizaci nahrává tuzemská rekordně nízká nezaměstnanost.

Automatizace, roboti a lidská práce. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Automatizace, roboti a lidská práce. | foto: Ilustrace Richard CortésČeská pozice
Automatizace, roboti a lidská práce. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Když loni přišlo Světové ekonomické fórum se studií, podle níž roboti připraví v příštích pěti letech o práci celosvětově přes pět milionů lidí, mělo se obecně za to, že jde o problematiku Česku ještě hodně dlouho vzdálenou. Přitom ale poslední data ukazují, že Česká republika patří co do podílu robotů vůči zaměstnancům ve výrobním průmyslu do první dvacítky zemí světa.

Evropská unie obecně patří mezi pionýry robotiky. Nachází se zde 65 procent zemí, které jsou v počtu robotů na deset tisíc zaměstnanců nad světovým průměrem. Ten dle Mezinárodní federace robotiky (IFR) činí 69 robotů.

Český robotický rekord

„Nejvyšší míru růstu vykazují středo- a východoevropské státy. Nárůst v prodejích těchto zařízení tu byl v roce 2015 zhruba 25 procent a za rok 2016 předpokládáme 29 procent. Česká republika je v tomto ohledu vůbec nejlepší. Od roku 2010 do roku 2015 rostla v průměru o 40 procent ročně,“ uvedl prezident IFR Joe Gemma.

S 93 roboty na deset tisíc zaměstnanců je Česko 12. v Evropské unii a 19. na světě. Celkovému umístění přitom napomohl tuzemský automobilový průmysl. V tomto oboru totiž na každých deset tisíc lidských pracovníků připadá 399 těch robotických. Pro srovnání, v roce 2007 bylo v českých fabrikách na deset tisíc lidí jen 26 robotů. Vše přitom nasvědčuje tomu, že trend bude pokračovat. „Českou ekonomiku čeká růstové období. To by mělo podpořit expanzi zdejších výrobců automobilů, zabydlují se zde i čínští výrobci komponentů. Do roku 2019 by ve zdejších výrobnách mělo ročně přibýt deset až patnáct procent nových robotů, mírně nad očekávaným celosvětovým průměrem,“ vypočítává Gemma.

S 93 roboty na deset tisíc zaměstnanců je Česko 12. v Evropské unii a 19. na světě. Celkovému umístění přitom napomohl tuzemský automobilový průmysl.

Nástupu robotů přitom podle IFR nahrává i tuzemská rekordně nízká nezaměstnanost, která byla na přelomu roku podle Eurostatu dokonce nejnižší v celé EU. Firmy proto často nemohou sehnat zaměstnance, což brzdí přijímání nových zakázek a růst. Právě roboti by tak tento nedostatek měli pomoci vyřešit.

V Česku robota, který pracuje přímo vedle lidí na výrobní lince, jako první použila společnost ABB v Jablonci nad Nisou. YuMI, jak se stroj jmenuje, jako první svého druhu na světě nemusí na rozdíl od běžných průmyslových robotů být uzavřen v bezpečnostní kleci. Je určen k montáži malých součástí, přebírá od pracovníka drobnou práci, která byla ergonomicky velmi náročná. Do zásuvky vkládá pojistku a dvě pružinky, nacvakává kryty pojistek.

„Jeho dvě ruce jsou potažené měkkou hmotou a má velmi citlivé senzory, které ho okamžitě zastaví, pokud se mu ‚pod ruce‘ připlete člověk,“ uvedl ředitel jabloneckého závodu Petr Kovář s tím, že zatímco běžný robot využívá většinou pro pohyb svého těla šest os, YuMI jich má 14 a je tak zručný, že dokáže provléknout nit ouškem jehly.

Pomocník, ne náhradník

Některé zaměstnance už nahradila roboty i Škoda Auto, konkrétně při montování převodovek v závodě ve Vrchlabí. I zde jde o takzvaného kolaborativního robota, který nemusí být izolován od lidí. Ještě v roce 2015 tu písty kompletovali zaměstnanci, jenže když s nimi při ergonomicky složité montáži ťukli do části převodovky, mohla na nich vzniknout miniaturní oděrka, která v budoucnu hrozila způsobit potíže s řazením. To robot chyby nedělá.

Podle IFR přitom rozvoj automatizace nemusí znamenat naplnění černých scénářů o strojích připravujících lidi o práci.

Podle IFR přitom rozvoj automatizace nemusí znamenat naplnění černých scénářů o strojích připravujících lidi o práci. Právě naopak – roboti lidskou práci ulehčují, nemají člověka ve výrobě nahradit.

„Automatizace má pozitivní efekt na zaměstnanost. V německém automotive sektoru rostl počet zaměstnanců v letech 2010 až 2015 paralelně s rozšiřováním automatizace. Potvrzuje to i studie Centra pro evropský hospodářský výzkum ZEW ve spolupráci s univerzitou v Utrechtu. Nižší výrobní náklady povedou k lepším koncovým cenám produktů, to zvýší poptávku a k jejímu uspokojení bude třeba najmout další lidi,“ ujišťuje Joe Gemma z IFR.



Počet příspěvků: 1, poslední 19.3.2017 10:34 Zobrazuji posledních 1 příspěvků.