České podnikatele čeká na čínském trhu řada bariér

Konkrétní byznys, který dojednali účastníci podnikatelské mise doprovázející prezidenta Miloše Zemana při jeho dubnové cestě do Číny, byl z různých oborů. Prosadit se na čínském trhu není jednoduché. Důvodem je jazyková bariéra, jinakost kultur, regulace tamního trhu či rozdílné standardizační procedury. Překážek je však mnohem víc.

Zemanova obchodní mise do Číny. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Zemanova obchodní mise do Číny. | foto: Ilustrace Richard CortésČeská pozice
Zemanova obchodní mise do Číny.

Kontrakt na vývoz kosmetiky z chmele, smlouva na výstavbu akvaponických farem či dohody s čínskými cestovními kancelářemi – konkrétní byznys, který dojednali účastníci podnikatelské mise doprovázející prezidenta Miloše Zemana při jeho dubnové cestě do Číny. Podobně jako při předchozích Zemanových cestách, i tentokrát v delegaci figurovali velcí hráči – finančníci Pavel Tykač, jehož energetická skupina Sev.en Energy uzavřela dohodu s firmou China Huaneng Group, a Jiří Šmejc, výkonný předseda představenstva úvěrové společnosti Home Credit.

Nešlo ale jen o miliardový byznys. O obchodu přímo v Číně nebo v Česku s nějakým čínským partnerem vyjednávaly i menší společnosti, ať už šlo o producenty kovového nábytku či lehkých letadel, zástupce cestovních kanceláří, nebo obchodníky s textilem. Byznysové plány mají i firmy z oborů, o kterých se v souvislosti s Čínou dosud nehovořilo. Jde například o estetickou medicínu nebo zmíněnou výstavbu akvaponických farem.

Škoda Auto a PPF

Mise do Číny se účastnila i čínská společnost podnikající v Česku – Triangles World. Ta kromě Česka působí v Maďarsku, Polsku, na Slovensku a ve Španělsku a zaměřuje se především na obchod s textilem. V Číně vlastní několik textilek. V Česku vystupuje i jako zprostředkovatel dovozu a vývozu pro české firmy. V průběhu mise společnost podepsala několik smluv na dodávky zboží z Česka. „Jde nám hlavně o typické české produkty, jako jsou kosmetické přípravky z chmele nebo hroznového vína, ale také třeba český křišťál,“ říká jednatelka společnosti Ťia Ťien-pching.

Skutečně velký byznys s Čínou dosud dělají pouze dvě firmy, které mají vazbu na Česko – Škoda Auto a PPF. Pro značku Škoda je Čína dokonce největším trhem. Poskytovatel spotřebitelských úvěrů Home Credit spadající do skupiny PPF nejbohatšího Čecha Petra Kellnera se v Číně dostal mezi největší hráče, má tam více než 14 milionů aktivních klientů.

Skutečně velký byznys s Čínou dosud dělají pouze dvě firmy, které mají vazbu na Česko – Škoda Auto a PPF. Pro značku Škoda je Čína dokonce největším trhem. V roce 2018 dosáhla Škoda v Číně nejlepšího výsledku v historii a tamním zákazníkům dodala celkem 341 tisíc vozů. A automobilka plánuje další investice. Do roku 2020 chce zdvojnásobit dodávky čínským zákazníkům na 600 tisíc aut ročně.

Poskytovatel spotřebitelských úvěrů Home Credit spadající do skupiny PPF nejbohatšího Čecha Petra Kellnera se v Číně dostal mezi největší hráče, má tam více než 14 milionů aktivních klientů. Navíc je čínský trh pro Home Credit stěžejním a největším, co se týče počtu klientů. Podle údajů, které má společnost na svých webových stránkách, Čína tvoří více než polovinu všech jejích zákazníků po celém světě. Home Credit v Číně zaměstnává okolo 64 tisíc lidí.

Náročný trh

Dle Českého statistického úřadu český vývoz do Číny loni dosáhl 56 miliard korun, jako v roce 2017. Z Číny k nám doputovalo zboží za 568 miliard korun, v meziročním srovnání téměř pětinový nárůst. Dle analýz Hospodářské komory ČR se sice vývoz do Číny od roku 1999 do loňského roku zvýšil 27krát, potenciál tamního trhu ale naše firmy nevyužívají dostatečně. „Vývoz Česka do Číny představuje jen něco přes procento celkového vývozu Česka a tento podíl zůstává prakticky neměnný od roku 2011,“ upřesňuje Miroslav Diro, mluvčí Hospodářské komory, jež podnikatelskou misi organizovala.

Čína je velmi náročným trhem pro firmy z celého světa, nejen pro Českou republiku, a navázání stálých obchodních vztahů trvá v Číně nesrovnatelně déle než v Evropě. Často mu totiž předchází nutnost navázání vztahů až v osobní rovině.

České firmy, menší i ty větší, mají s Čínou plány. Jenže prosadit se na čínském trhu není jednoduché. Důvodem je jazyková bariéra a jinakost kultur i regulace tamního trhu, administrativní překážky či rozdílné standardizační procedury. Překážek je však mnohem více. „Čína je velmi náročným trhem pro firmy z celého světa, nejen pro Českou republiku, a navázání stálých obchodních vztahů trvá v Číně nesrovnatelně déle než v Evropě. Často mu totiž předchází nutnost navázání vztahů až v osobní rovině,“ uzavírá prezident Hospodářské komory Vladimír Dlouhý.

Diskuse neobsahuje žádné příspěvky.