České dráhy zvýší bezpečí svých vlaků. Bude to ale drahé

České dráhy (ČD) řeší jednu z největších zakázek své moderní historie. Nabídky na elektronické zabezpečení souprav, kterým má být osázeno 468 strojů, jsou výrazně vyšší, než čekaly. Původně odhadovanou cenu 4,7 miliard korun nabídky překračují více než dvojnásobně a i jinak zakázku provázejí značné rozpaky.

Michal Pavec 17.4.2019
Průvodčí (ilustrační foto). | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Průvodčí (ilustrační foto). | foto: Lukáš BíbaMAFRA
Průvodčí (ilustrační foto).

Národní dopravce stojí před historickým okamžikem. Jeho šéfové během několika týdnů rozhodnou o osudu obří soutěže na elektronické zabezpečení vlaků, které má být stejné pro celou EU. Osadit se jím mají moderní jednotky Pendolino či Railjet, ale i další soupravy nebo lokomotivy z flotily Českých drah. Celkem 468 strojů. Systém nejčastěji označovaný zkratkou ETCS dokáže například při selhání strojvůdce převzít kontrolu nad vlakem.

Zakázku rozdělenou do šesti soutěží podle druhu vozidel ovšem provází i velké rozpaky. Týkají se hlavně vysokých nabídkových cen a skutečnosti, že se do každého z tendrů přihlásil vždy jen jeden uchazeč: firma AŽD Praha nebo ČD-Telematika, kterou většinově vlastní České dráhy. V jednom případě podaly tyto společnosti nabídku dohromady jako konsorcium.

Nabídka za víc než 10 miliard

Manažeři ČD počítali s tím, že za bezpečnostní vybavení bezmála pěti stovek vlaků zaplatí nejvýše 4,7 miliardy korun. Podle informací LN však přišly nabídky přesahující částku 10 miliard. A to je oproti původním očekáváním výrazný rozdíl.

A aby toho nebylo málo, vedení drah se musí rozhodovat rychle. Aspoň jeden tendr by mělo uzavřít do konce dubna, aby si mohlo sáhnout na dotaci z Bruselu. Jde o velké peníze: příspěvek na jeden stroj může být v přepočtu až šest a půl milionu korun.

A aby toho nebylo málo, vedení drah se musí rozhodovat rychle. Aspoň jeden tendr by mělo uzavřít do konce dubna, aby si mohlo sáhnout na dotaci z Bruselu. Jde o velké peníze: příspěvek na jeden stroj může být v přepočtu až šest a půl milionu korun. V ideální situaci tak může na všechny vlaky, kterých se soutěže týkají, dostat až tři miliardy.

Situaci s malým počtem uchazečů a nečekaně vysokými nabídkami potvrdil v obecné rovině předseda dozorčí rady Českých drah Petr Moos. „Výrobců není mnoho a jsme rádi, že jsme vůbec nějakou nabídku dostali. Systém ETCS se zavádí po celé Evropě a ty nabídky jsou dány velkou poptávkou,“ řekl LN. Podle Moose je možné vyjednáváním s dodavatelem ještě před podpisem smlouvy cenu srazit. Že to jde, prokázali i manažeři nákladní dcery Českých drah ČD Cargo, kteří dosáhli snížení ceny oproti původní nabídce. S konsorciem AŽD Praha a ČD-Telematika uzavřeli v polovině března smlouvu na instalaci zařízení pro 78 lokomotiv za více než 754 milionů korun.

Dvojitá dávka pro Pendolino

U zakázky pro mateřské České dráhy jde ale o větší množství strojů a průměrná nabídková cena za kus je víc než dvojnásobná. V kalkulaci hraje roli například to, že pro každou poptávanou jednotku se vyvíjí prototyp, který je třeba zaplatit. A u vlaků Pendolino a Railjet je navíc nutné umístění dvojnásobného počtu „hlídacích“ zařízení v rámci jednoho vlaku.

Systém ETCS má dvě části: jedna je zabudovaná ve vlaku a druhá na trati. Vzájemně spolu komunikují. V obou případech soutěže téměř výhradně opanovala technologická firma AŽD Praha.

Systém ETCS má dvě části: jedna je zabudovaná ve vlaku a druhá na trati. Vzájemně spolu komunikují. V obou případech soutěže téměř výhradně opanovala technologická firma AŽD Praha.

Také v tendrech týkajících se instalace do koridorů byla nabízená cena vyšší než původní předpoklad. Soutěže v tomto případě pořádá Správa železniční dopravní cesty (SŽDC), která má trati v Česku na starosti. Nyní čeká AŽD Praha na výsledek „vlakových“ soutěží. „Účastníme se tendrů Českých drah na zabezpečení ETCS. O cenových a dalších záležitostech však nemůžeme podávat informace,“ vzkázal generální ředitel firmy Zdeněk Chrdle.

Vyšší nabízenou cenu či aktuální stav šesti výše zmíněných soutěží nechtěly komentovat ani ČD. „Výběrové řízení na dodavatele ETCS pro naše vozidla je ve finální fázi. Očekáváme jeho ukončení během několika týdnů, proto aktuálně nebudeme k tomuto výběrovému řízení poskytovat žádné informace,“ řekl mluvčí drah Petr Šťáhlavský.

Systém hlídá i rychlost

Jednotný systém pro celou EU by mělo výrazně zvýšit bezpečí na železnici. Nyní fungují v Evropě desítky různých systémů, které pomáhají zabraňovat nehodám. ETCS má ohlídat například i situaci, kdy se strojvůdce rozjede s vlakem příliš rychle. Dokáže jej také upozornit na nejrůznější nestandardní situace na trati. Nyní se nejčastěji skloňuje rok 2025, kdy by měly země EU systém na hlavních tratích uvést v život. V Česku je zatím nainstalovaný jen na trase mezi Kolínem a Břeclaví.

Diskuse neobsahuje žádné příspěvky.