České dráhy dostaly varování. Politický vliv je může přijít draho

Státní dopravce se ocitl v hledáčku ratingové agentury Moody’s. Ta v červnu vydala zprávu, v níž popisuje neustálý personální průvan ve vedení podniku. Vládní vliv se může zle nevyplatit. Agentura má možnost zvýšit, ale samozřejmě i snížit ratingové hodnocení, od něhož se odvíjí pověst firmy dlužníka.

Michal Pavec 10.7.2019
Rychlík Interpanter Českých drah | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Rychlík Interpanter Českých drah | foto: České dráhy
Rychlík Interpanter Českých drah

Není tajemstvím, že na Českých drahách (ČD) politikům záleží. I proto se do vedení strategického státního podniku s více než 20 tisíci zaměstnanci, opentleného řadou zajímavých zakázek, snažili vždy protlačit co nejvíce „svých“ lidí. Křesla v představenstvu – tedy nejvyšším vedení podniku – si většinou proporčně rozdělily vládní strany.

Tentokrát vliv politiky na železničního dopravce, který provozuje rychlíkové, mezinárodní i krajské linky, může reputaci a možná i kasu ČD v budoucnu nepříjemně zabolet. Agentura Moody’s totiž v červnu vydala zprávu, která popisuje permanentní personální průvan na nejvyšších místech.

Před měsícem se musel z vůle ministra dopravy po pouhých devíti měsících ve funkci poroučet generální ředitel Miroslav Kupec. „Je možné, že změny v představenstvu byly ovlivněny politickými důvody. Například odvolání pana Kupce přišlo jen pár měsíců poté, co ministr dopravy Dan Ťok odstoupil a nahradil ho pan (Vladimír) Kremlík,“ popisují ve zprávě analytici z Moody’s.

Peníze na vlaky i staré dluhy

Tón hlasu, kterým tito lidé o hodnocené firmě mluví, je klíčový pro její budoucí půjčky. Agentura má možnost zvýšit, ale i snížit takzvané ratingové hodnocení, od něhož se odvíjí pověst firmy jako dlužníka. Tedy i důvěra investorů kupovat klidně i hůře zhodnocené dluhopisy. To se ostatně stalo v květnu: ČD vydaly velmi úspěšné sedmileté dluhopisy s úrokem pouhého 1,5 procenta.

Letos na jaře ČD pod drobnohledem Moody’s uspěly. Už třetí rok v řadě obhájily hodnocení s označením Baa2 „se stabilním investičním výhledem“. Volně přeloženo jde o slušné vysvědčení, které je pro zájemce o železniční dluhopisy zárukou, že mohou beze strachu půjčit stabilní společnosti s odpovídajícími výsledky.

Právě tyto cenné papíry jsou pro státního dopravce klíčové. Miliardami, které prostřednictvím dluhopisů získá, splácí starší dluhy nebo nakupuje nové moderní vlaky, aby přilákal na dráhu co nejvíce cestujících.

Letos na jaře ČD pod drobnohledem Moody’s uspěly. Už třetí rok v řadě obhájily hodnocení s označením Baa2 „se stabilním investičním výhledem“. Volně přeloženo jde o slušné vysvědčení, které je pro zájemce o železniční dluhopisy zárukou, že mohou beze strachu půjčit stabilní společnosti s odpovídajícími výsledky. Na druhou stranu, ratingové agentury negativně vnímají každý otřes. A těch bylo v posledním roce až až.

Drsný šéfův konec

Psal se 10. červen a generální ředitel a předseda představenstva Kupec ze dne na den skončil. Dozorčí rada ho odvolala na základě tajemných indicií: „Ztráta důvěry založená na režimových informacích bezpečnostních složek, z nichž některé již byly předány orgánům činným v trestním řízení,“ stálo v oficiálním zdůvodnění pro média. Spekulací se objevilo hodně, ale skutečných příčin už mnoho ne. Z toho hodnotitelé Moody’s dvakrát nadšení nebyli.

Ve zprávě zmiňují sousloví „credit negative“, které lze volně překládat jako negativní hodnocení a pomyslnou žlutou kartu před možným snížením ratingu. Důvodem pro tuto výstrahu jsou „změny v nejvyšším manažerském patře společnosti a nedostatek jasného racionálního zdůvodnění“. Hodnotitelé sice kvitují nedávné podpisy smluv na většinu krajských linek, ale zároveň zdůrazňují, že management potřebuje mít k dispozici dostatek času na to, aby se mohl zorientovat a začít naplňovat strategii společnosti.

Hodnotitelé sice kvitují nedávné podpisy smluv na většinu krajských linek, ale zároveň zdůrazňují, že management potřebuje mít k dispozici dostatek času na to, aby se mohl zorientovat a začít naplňovat strategii společnosti.

To v poslední době u státního dopravce moc nefunguje. Představenstvo má nyní jen tři členy z pěti a ze sestavy, která ČD vládla před rokem, tam nesedí už ani jeden člověk. „Agentura, jako je Moody’s, nevypustí jen tak nějakou informaci bez důkladné analýzy. Upozorňuje na rizika, která do budoucna mohou snižovat kredibilitu společnosti a potažmo její cenu i cenu jejích dluhopisů,“ říká hlavní analytik společnosti Cyrrus Michal Brožka. Změnu ratingu na základě této zprávy však nepovažuje za pravděpodobnou.

„Obecně platí, že každý politický zásah do obchodního modelu firmy, byť vlastněné státem, je vnímán jako hrozba její schopnosti generovat zisk. Například vyšší úspory za jízdné pro voliče jsou pro politiky obvykle zajímavější než hospodářský výsledek dopravce,“ popsal analytik České spořitelny Michal Skořepa.

Dráhy žádný problém v této věci nepřipouštějí. „Naše strategie ohrožena není. Na její podobě, v jaké byla prezentována v rámci obhajoby ratingu a emise dluhopisů, se nic nemění,“ vzkázal mluvčí Radek Joklík. Zástupci ministerstva dopravy, jehož vlivu se zpráva Moody’s dotýká, na dotazy LN nereagovali.

Mechanismus velkého třesku

Velké personální změny v ČD začaly loni v červenci. Spustil je tehdejší ministr dopravy Ťok. Důvodem byla nespokojenost s prací představenstva, jemuž vyčítal mj. údajně pomalou přípravu na vstup soukromníků na dříve hájená teritoria ČD.

Mechanismus, kterým se mění lidé v představenstvu, začíná zpravidla právě u ministerského záměru, který následně naplní takzvaný řídící výbor ČD složený ze zástupců několika ministerstev. Tento orgán má moc volit členy dozorčí rady, která pak jmenuje a odvolává manažery představenstva.

Mechanismus, kterým se mění lidé v představenstvu, začíná zpravidla právě u ministerského záměru, který následně naplní takzvaný řídící výbor ČD složený ze zástupců několika ministerstev. Tento orgán má moc volit členy dozorčí rady, která pak jmenuje a odvolává manažery představenstva.

Ťok nechal převolit dozorčí radu s cílem odpolitizovat dosazování politických nominantů. Ta v novém složení o dva měsíce později odvolala z představenstva Ludvíka Urbana, Martina Bělčíka i nejvyššího šéfa Pavla Krtka navzdory tomu, že se za jeho působení třeba povedlo po dvou poklesech získat vyšší rating.

Místo Krtka posunula dozorčí rada na nejvyšší post člena představenstva pro majetek Miroslava Kupce, kterého si jako šéfa firmy ministr Ťok velmi pochvaloval. Po tři čtvrtě roce se však Kupec musel z funkce poroučet také, nový ministr Vladimír Kremlík (za ANO) jej nechal prostřednictvím dozorčí rady odvolat a potvrdil, že vliv politiků na řízení státního dopravce je stále znatelný.

Diskuse neobsahuje žádné příspěvky.