Češi nesmějí podlehnout strachu

František Bublan byl šéfem civilní rozvědky a později i ministrem vnitra, a proto by se dalo očekávat, že ho na migrační vlně způsobené Islámským státem budou zajímat zejména bezpečnostní otázky. Senátor za ČSSD ale naopak v rozhovoru hájí integraci a zdůrazňuje, že Češi nesmějí kvůli strachu z teroristických útoků „lidsky upadnout“.

František Bublan, senátor za ČSSD a bývalý ministr vnitra. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy František Bublan, senátor za ČSSD a bývalý ministr vnitra. | foto: Foto Richard CortésČeská pozice
František Bublan, senátor za ČSSD a bývalý ministr vnitra.

Chování prezidenta Miloše Zemana je nehorázné, říká v rozhovoru o Evropě v éře po teroristickém útoku v Paříži bývalý ministr vnitra a senátor František Bublan. A mimo jiné dodává: „Ministr vnitra bude vždy z logiky věci sledovat zejména bezpečnost. Když dojde na uprchlíky, jeho reakce je: zabezpečíme, zaženeme, ozbrojíme policisty. Ale to není řešení, to je jen jeden z úkonů, neřeší se nic.“

ČESKÁ POZICE: Je to, co se odehrálo v pátek 13. listopadu v Paříži, přelomová událost? Hovoří se o evropském 11. září, o válce.

BUBLAN: Úplně přelomové to není, podobné akce už jsme zažili v Londýně nebo Madridu. Spíše to graduje a má to spojitost s tím, že Islámský stát trochu přichází o své pozice, ztrácí sílu, kterou měl na území Iráku nebo Sýrie. Cítí se oprávněně ohrožen ve svém působení, a snaží se proto zastrašit Evropu jako takovou.

Islámský stát se cítí oprávněně ohrožen ve svém působení, a proto se snaží zastrašit Evropu jako takovou

Obávám se, že to bude pokračovat. Nebudou mít jinou cestu, ve své zaslepenosti sáhnou k čemukoli. O tom svědčí sebevražedné útoky.

ČESKÁ POZICE: Jde o projev slabosti?

BUBLAN: Jde o zahnání do kouta, proto přenesli frontu do Evropy. Dalo se to čekat. Jejich cílem není ovládnutí Evropy, chtějí ovládnout arabský svět. Evropské státy se proti nim spojily v pseudokoalici a oni se snaží mstít.

Souvisí to i s migrační vlnou, protože kdyby se teroristům z Islámského státu podařilo vrazit klín mezi původně arabské obyvatele, kteří už na starém kontinentu žijí, a původní Evropany, docílí tím svého. Získají původně arabské obyvatele na svoji stranu, protože evropští muslimové budou také zahnaní do kouta, budou v podezření a nenávisti původních Evropanů. Přesně tohoto vnitřního rozvratu v Evropě chce Islámský stát docílit.

ČESKÁ POZICE: Myslíte, že se pak muslimové, kteří už v Evropě nějaký čas žijí, budou také radikalizovat?

Kdyby se teroristům z Islámského státu podařilo vrazit klín mezi původně arabské obyvatele, kteří už na starém kontinentu žijí, a původní Evropany, docílí tím svého

BUBLAN: Určitě ne všichni, určitě ne většina. Ale část by mohla podlehnout. Vidíme to ve Francii, kde se navíc v poslední době nedaří integrace. Mladí lidé, kteří už se tam narodili a mají občanství, jsou mnohdy bez práce a frustrovaní, pak lehce najdou záchytný bod u imámů, v líčení toho, jak je vynikající země, odkud původně pocházeli, jaký je tam řád...

ČESKÁ POZICE: Řád tam není, když se právě odtud valí takové množství uprchlíků. Evropa je pro ně klidná a ekonomicky prosperující.

BUBLAN: To jsou lidé, kteří byli skutečně vyhnáni ze své země, kteří tamní realitu na rozdíl od imigrantů druhé nebo třetí generace zažili. K nim se přidají ekonomičtí běženci, kteří situaci malinko zneužívají, pak to má neblahé následky pro celou Evropu. Lidé jsou rozpolcení, mají strach, většina států se bojí, co to udělá s jejich sociálními systémy.

Nemyslím si, že by uprchlická vlna byla organizována, aby se do Evropy dostaly hordy džihádistů, to není pravda. Teroristé samozřejmě zneužijí jakékoli cesty, aby se do Evropy dostali. Je ale vidět i na pařížských událostech, že většina teroristů byli Francouzi.

ČESKÁ POZICE: Jak je možné, že integrace těchto druhých a třetích generací je ntolik nezvládnutá? To už by přece měli být běžní občané se stejnými právy, přístupem ke vzdělání a na trh práce.

Nemyslím si, že by uprchlická vlna byla organizována, aby se do Evropy dostaly hordy džihádistů

BUBLAN: Je to dáno mnoha faktory. Jednou jsem hovořil s nizozemskou ministryní pro migraci a uvědomil si, že to je u nás chyba – že se tomu na vládní úrovni nikdo nevěnuje. Většina severských států má resort pro migraci, ministerstvo nebo instituci, která u migrace neřeší jenom bezpečnostní otázky, ale i integraci.

Ministryně mi tehdy líčila, že se hodně snaží, aby imigranti nevytvářeli ghetta, a zejména ve škole, kde se děti učí dějiny Nizozemska, proto žáci z imigrantských rodin k tomu mají i dějiny země, odkud pocházejí. Potom je nemůže žádný imám obelstít a tvrdit jim, že v Somálsku je to lepší.

Bohužel je faktem, že imigranti mají horší podmínky na trhu práce, neovládají třeba stejně dobře jazyk, ale musíme k nim přistupovat citlivě. Pokud se jim něco nedaří, měli bychom hledat cestu, aby se jim dařilo něco jiného a nebyli zahnáni na okraj společnosti. Odtud je cesta k radikalismu velmi krátká.

ČESKÁ POZICE: Na dlouholetých snahách o integraci Romů ale vidíme, že vyvolávají jistou radikalizaci některých „původních“ obyvatel, kteří budou namítat, že je to pozitivní diskriminace a že je to nespravedlivé.

Bohužel je faktem, že imigranti mají horší podmínky na trhu práce, neovládají třeba stejně dobře jazyk, ale musíme k nim přistupovat citlivě

BUBLAN: Chce to vyváženost, známe to právě typicky z romské komunity. Máme tu přístup ode zdi ke zdi. Buď se menšině toleruje úplně všechno, promíjí se, že děti nechodí do školy, dospělí do práce, a menšina si navykne na dávkový systém.

Nebo je druhý extrém, že jsme na ně příliš přísní, hned chceme, aby byli úplně stejní jako většinová společnost. To také nejde. Potřebujeme středovou cestu – nabídnout pomocnou ruku a současně dbát, aby se většinové společnosti blížili. Je to těžká práce, stojí hodně úsilí a peněz, ale zatím jinou cestu nevidím.

ČESKÁ POZICE: Zmínil jste speciální úřad pro migraci. Byl by řešením v hledání a naplňování středové cesty? Teď je azylová politika především pod ministrem vnitra.

BUBLAN: Kdybych mohl premiérovi něco doporučit, pak zřízení úřadu pro migraci nebo resortního ministra. Mám zkušenosti z dob, kdy jsem jezdil na Radu pro justici a vnitro – když se projednávaly otázky migrace, a že se projednávaly už před deseti i více lety, bylo patrné, že specializovaní ministři ze severských zemí tématu rozumí lépe.

Potřebujeme středovou cestu – nabídnout pomocnou ruku a současně dbát, aby se většinové společnosti blížili

Ministr vnitra bude vždy z logiky věci sledovat zejména bezpečnost. Když dojde na uprchlíky, jeho reakce je: zabezpečíme, zaženeme, ozbrojíme policisty. Ale to není řešení, to je jen jeden z úkonů, neřeší se nic. Teď jsme v Senátu vytvořili platformu, kde je nás 20 z různých politických stran, a chceme se otázce migrace věnovat hlouběji. Nejde nám o to kritizovat nebo chválit vládu. Chceme, aby byla zabezpečená integrace, pokud přijmeme část uprchlíků, a to doufám, že přijmeme.

Musí být připraveno ministerstvo školství, práce, kultury, nemůže to zůstat jen na vnitru, které bude vždycky poněkud represivní, to patří k věci. Ale ostatní resorty se zatím trochu tváří, jako by se jich to netýkalo. Už jsme měli první schůzku se zástupci těchto ministerstev a nabádali jsme je, aby byli připraveni.

ČESKÁ POZICE: Co si myslíte o povinných kvótách na přijetí uprchlíků? V souvislosti s pařížským útokem už se ozvalo třeba Polsko, že nevidí, jak by se mohla dohoda plnit.

BUBLAN: Od začátku jsem považoval za velmi nešťastné, že Evropská komise přišla s prvním opatřením na uprchlickou krizi s kvótami. Vyvolalo to nespokojenost, diskuse vůbec nebyla o imigraci, ale o kvótách.

Od začátku jsem považoval za velmi nešťastné, že Evropská komise přišla s prvním opatřením na uprchlickou krizi s kvótami

Nejdřív se měla hledat jiná řešení – zabezpečení hranic, fungující hotspoty, dohody s Tureckem a dalšími zeměmi. Pak se dalo bavit o tom, jak se vypořádat s potřebnými lidmi. Pak si myslím, že by s tím ani v České republice nebyl problém. Jak se začalo s kvótami, celá debata se rozbila.

ČESKÁ POZICE: Jakou má Česká republika absorpční kapacitu na uprchlíky?

BUBLAN: Nebudu počítat jen zařízení, které má vnitro na azyl, ta nejsou tak velká, opustili jsme hodně těch, co jsme měli z dob balkánské krize. Ale pokud by se zapojily nevládní organizace, církve a obce, zvládli bychom deset tisíc uprchlíků, ani by si toho nikdo nevšiml.

ČESKÁ POZICE: V této souvislosti si zástupci církve i obcí stěžovali, že tu není nikdo, kdo by zmíněné hráče koordinoval, kdo by s jejich kapacitami a možnostmi pracoval a dal jejich síly dohromady.

BUBLAN: To je pravda, není tu nikdo takový.

ČESKÁ POZICE: Ministerstvo vnitra to být nemůže?

Pokud by se zapojily nevládní organizace, církve a obce, zvládli bychom deset tisíc uprchlíků

BUBLAN: Mohlo by. Asi teď nezvládneme rychle zřídit imigrační úřad, ale určitě by vláda mohla najít pověřence, který si vytvoří pracovní skupinu a bude činnost koordinovat.

ČESKÁ POZICE: Ve Francii se hovoří o tom, že v ní je deset tisíc lidí, kteří představují riziko. Byl jste šéfem tajné služby, ministrem vnitra, máte zkušenosti – jak lze takový dav kontrolovat, aby v něm nebyl byť jeden terorista?

BUBLAN: Odhad vychází z toho, že deset tisíc jedinců ve Francii, většinou mladých, působilo v Islámském státu, bojovali za něj nebo byli na výcviku. Pro tajné služby by to znamenalo mít pod kontrolou všech těch deset tisíc lidí. Snad je to reálné ve Francii, ale u nás naprosto ne.

ČESKÁ POZICE: My ale zase nikdy nebudeme muset hlídat takový počet lidí.

Vláda by mohla najít pověřence, který si vytvoří pracovní skupinu a bude činnost koordinovat

BUBLAN: To nebudeme. U nás by šlo o desítky podezřelých lidí, a to by naše bezpečnostní služby zvládly.

ČESKÁ POZICE: Pokud někdo prošel výcvikem Islámského státu nebo za něj dokonce bojoval, neměl by na to pamatovat zákon? To těžko někdo udělá z pohnutek přátelských k zemi, kde žije.

BUBLAN: Jasně. Pokud by se takové osobě prokázalo, že za toto seskupení bojovala, měl by to být trestný čin. Jenomže se to prokazuje velmi těžko.

ČESKÁ POZICE: Debata o takovém zákoně se vede už dva roky a není nic. Proč?

BUBLAN: Jen podle razítka v pasu nebo zmapování letecké přepravy poznáte, že ten člověk byl na území ovládaných Islámským státem. Ale pokud nemáte svědky, prokazuje se cokoli velmi těžce.

Pokud by se někomu prokázalo, že za Islámský stát bojoval, měl by to být trestný čin. Nejspíš by to ale chtělo jednotnou evropskou legislativu, jednotný přístup.

To může být jedna z pohnutek, proč zákony o trestním stíhání takových osob nebyly v Evropě přijaty. A může to být i tím, že třeba hodně mladých Britů odjelo s nadšením pro ideologii Islámského státu, ale po dvou měsících se vrátili s prozřením, že je to celé špatně. Trestat je by pak bylo obtížné, protože můžeme být jen rádi, že tomu nepodlehli. Ale nejspíš by to chtělo jednotnou evropskou legislativu, jednotný přístup.

ČESKÁ POZICE: Hrozí bezprostřední nebo výhledové nebezpečí v České republice?

BUBLAN: Tajné služby musejí vycházet z predikce. Musejí vědět, jestli je tu skupina, která k radikalizaci inklinuje. Jestli jde o lidi na okraji společnosti, kteří mají problémy se vzděláním nebo nalezením zaměstnání. Musejí odhadnout, jestli se z nějaké společenské vrstvy mohou radikálové rekrutovat.

V tuto chvíli většina Arabů, která žije v České republice, je tu od sedmdesátých nebo osmdesátých let. Jsou to většinou obchodníci, inženýři nebo lékaři. Ti se tu etablovali, neměnili by, našli si tu životní partnery a založili rodiny. Ti by se k ničemu takovému nepřiklonili. Pokud by ale v Česku vzniklo ghetto jako na okraji Paříže, pak je nebezpečí reálné.

ČESKÁ POZICE: Nakolik je reálné, že se tady takové ghetto vytvoří?

Tajné služby musejí vycházet z predikce. Musejí vědět, jestli je tu skupina, která k radikalizaci inklinuje.

BUBLAN: Musela by sem přijít silnější imigrační vlna, třeba sto tisíc lidí. Mezi nimi by se určitě našli i náchylní jedinci.

ČESKÁ POZICE: V těch vámi zmíněných deseti tisících uprchlíků, které by republika hladce zvládla, je to kontrolovatelné?

BUBLAN: Podle mne ano. Doufám, že se budeme snažit přijímat rodiny. Pomohlo by to i nám, vymírajícím Čechům, pomohlo by to ekonomice, a byl by v tom pro nás určitý klid, aby se lidé nebáli.

ČESKÁ POZICE: A co původem Arabové, kteří už v České republice žijí? Mají důvod se obávat o svou bezpečnost po demonstracích 17. listopadu a poté, co prezident Miloš Zeman označil veřejně islám za zločineckou ideologii neslučitelnou s evropskými hodnotami?

BUBLAN: Jak je vidět i z jejich prohlášení, mají strach a cítí se ohroženi. Co se stalo na Albertově a postoj pana prezidenta, to je nehoráznost. Tak se jen zasévá nenávist mezi lidi a je to špatně.

ČESKÁ POZICE: Miloš Zeman dlouhodobě deklaruje svůj postoj k muslimům. Může to představovat i bezpečností riziko, že k Česku přitáhne zájem radikálů?

Doufám, že se budeme snažit přijímat rodiny. Pomohlo by to i nám, vymírajícím Čechům, pomohlo by to ekonomice, a byl by v tom pro nás určitý klid, aby se lidé nebáli.

BUBLAN: To ne. Džihádisté se z toho budou spíše radovat, tohle chtějí. Zaset strach a nejistotu, vyvolat vlnu odporu proti islámu jako takovému, což je úplný nesmysl. Zároveň budou muslimové, kteří už tu léta žijí, a budou mít strach, zatímco jich se budou bát zase jiní.

Ti budou napadat muslimy na ulici nebo v tramvaji jen proto, že žena bude mít na hlavě šátek. To už se děje. Z toho budou mít teroristé radost a v těch, které takhle zaženeme do kouta, budou diskriminováni a napadáni, mohou hledat své nové přívržence. Jediné, co Miloš Zeman dokázal, je, že zase rozdělil společnost, hádáme se, mnohdy i v rodinách. Lidsky upadáme.

ČESKÁ POZICE: Prezident všechno musí vědět, má zprávy od tajných služeb, ví, že česká muslimská komunita není radikalizovaná. Sám ještě v devadesátých letech vystupoval proti fašistickým sklonům.

BUBLAN: Závidím Slovákům jednu věc – jejich prezidenta. Ten se k věci staví jasně a nejde mu o oblibu. Má přesvědčení a říká ho. U prezidenta Zemana mám pocit, že se chce zalíbit, nebo dokonce společnost přetvářet jednoduchými výroky, kterým každý rozumí. A ti lidé pak stojí za ním. Na prvním místě je u něj touha po popularitě a jeho osobnost. Kde je pravda, to ho moc nezajímá.

ČESKÁ POZICE: Máme tu i vládu. Vyvažuje dostatečně prezidenta?

Jediné, co Miloš Zeman dokázal, je, že zase rozdělil společnost, hádáme se, mnohdy i v rodinách. Lidsky upadáme.

BUBLAN: Velmi dobré a dlouhodobé postoje zastávají ministři Jiří Dienstbier a Robert Pelikán, toho si cením. Někdy se vyjádří lidovci, ale jen někdy. Velmi mile mě překvapil premiér Bohuslav Sobotka. Jeho projev o státním svátku, kde vyzval, abychom nesměšovali muslimy s teroristy, byl vyvážený a státnický, netrpěl na jednostrannost.

Body mu to teď nepřidá, ale je to otázka dlouhodobého přemýšlení. Plytké proklamace a spojení s konvičkovci nebo Úsvitem přece nemohou mít v delším horizontu váhu, lidé u nás tak hloupí nejsou.

ČESKÁ POZICE: Otázkou je, nepřevládne-li strach nad rozumem, pokud budou útoky pokračovat, jak jste naznačil. Kde podle vás teroristé udeří příště?

BUBLAN: Mohou to být země, které se v boji proti Islámskému státu hodně angažují, ale může jít i o zemi, která se příliš neangažovala, protože Islámský stát jde proti celkové evropské ideologii, způsobu života.

ČESKÁ POZICE: Budou si tedy teroristé vybírat spíše události – velké koncerty, sportovní utkání – než zemi?

Velmi mile mě překvapil premiér Bohuslav Sobotka. Jeho projev o státním svátku, kde vyzval, abychom nesměšovali muslimy s teroristy, byl vyvážený a státnický.

BUBLAN: To je problém. To jsou takzvané měkké cíle a je jich strašně moc, všechno od kultury a sportu až po veřejné shromáždění, nelze prakticky odhadnout, které z nich si teroristé vyberou. Protože v důsledku je jedno, jestli při útoku zemře deset nebo sto lidí, vzbuzuje to pořád stejnou hrůzu a strach. Může to být i obchodní dům, cokoli.

Byli jsme zvyklí na evropské teroristy, IRA nebo ETA, kteří bojovali proti vojákům a policistům. Ale Islámskému státu je všechno jedno. Je-li to dítě, nebo dospělý člověk, muslim, nebo křesťan, policista, nebo civilista.

ČESKÁ POZICE: Francie doporučila svým lidem, aby se neshromažďovali, ruší se sportovní utkání i koncerty, francouzský ministr vnitra oznámil, že během pěti let nabere asi 500 zpravodajců, navyšovaly se pravomoci tajných služeb. Mají si Evropané zvykat, že se budou muset v zájmu bezpečnosti vzdát části demokratických svobod?

BUBLAN: Prezident Hollande shromažďování nezakázal, jen doporučil. A Francouzi se stejně shromažďují. Ukazují: bojíme se, ale nenecháme se zlomit, nedáme si vzít svobodu. Toho si cením.

Islámskému státu je všechno jedno. Je-li to dítě, nebo dospělý člověk, muslim, nebo křesťan, policista, nebo civilista.

Že se ruší utkání, musí každý pochopit – pokud má stát informaci, že hrozí nebezpečí, musí se zrušit. Zpravodajci by potřebovali více specialistů, kteří budou nejen umět arabsky, ale i znát terén, aby v regionu už nějaký čas žili. Takoví lidé budou vždycky chybět.

ČESKÁ POZICE: Pařížské události ukázaly i to, že zpravodajci informace sice mají, ale nedovedou je sdílet a pospojovat, aby jim vznikl celkový obraz. Změní se to?

BUBLAN: To je stará bolest, to bylo i po 11. září 2001. Ukázalo se, že americké zpravodajské služby měly střípky, ale chyběla společná platforma, kde by se vše spojilo. Pak také v USA vytvořili úřad pro národní bezpečnost, jenomže ochota služeb odevzdat všechny potřebné informace je omezená. Změna je nutná.

ČESKÁ POZICE: Vy o tom už mluvíte dlouho, svého času jste doporučoval premiérovi, aby při úřadu vlády založil útvar, který by informace dával dohromady a analyzoval.

Zpravodajci by potřebovali více specialistů, kteří budou nejen umět arabsky, ale i znát terén, aby v regionu už nějaký čas žili. Takoví lidé budou vždycky chybět.

BUBLAN: Mám představu britského modelu, kde mají zvláštní výbor. Jen pár lidí, nic velkého. Informace se sbíhají u nich, připravují premiérovi jednoduché podklady. Důležité je, že koordinují.

Pokud se objeví shodná informace u více služeb, dají jim úkol, ať vytvoří společný tým. A především funguje zpětná vazba, která mi tu vždycky chyběla. Odevzdáte zprávu a nikdo se vám neozve, je-li v pořádku, chce-li něco doplnit, nebo zda ze zjištění vyplývají další úkoly.

ČESKÁ POZICE: Co by měla Evropa udělat, aby se účinně ubránila hrozbě Islámského státu?

BUBLAN: Ze strategického hlediska se domnívám, že má-li se podařit porazit Islámský stát, je nejdůležitější útočit na jejich konvoje cisteren s ropou. To je nejdůležitější, to jsou jejich peníze, z toho žijí. Mám podezření, že se to neděje tak často, jak by mělo, protože s nimi prostě někdo obchodoval, ať už to bylo Turecko nebo Saúdská Arábie. Někdo od nich ropu kupoval, jinak by neměli z čeho žít.

Mám představu britského modelu, kde mají zvláštní výbor. Jen pár lidí, nic velkého. Informace se sbíhají u nich, připravují premiérovi jednoduché podklady. Důležité je, že koordinují.

Na územích, která Islámský stát okupuje, vedle represivní ideologie zavedl také dost štědrý sociální systém. Protože potřeboval lidi získat na svoji stranu. Pokud jim přetneme ekonomiku, přidá se vojenská akce, musí to skončit, a ani to nebude trvat. V Evropě pak zbude pár izolovaných jedinců, kteří skončí také, když je nebude nikdo úkolovat a financovat.

ČESKÁ POZICE: Jak je možné, že na to přišli spojenci až teď?

BUBLAN: Na to se ptám také. Byl jsem v Íránu zhruba před měsícem, a až tam jsem pochopil, jak je to složité. Íránci jsou trochu proruští a hodně proasadovští. Nemusejí Turecko ani USA. Vůči Saúdům jsou také zle naladěni, protože to jsou sunnité a Íránci šíité.

Navíc Turecko nepovažuje za hlavního nepřítele Islámský stát, nýbrž PKK (Strana kurdských pracujících) a kurdské separatisty. Hlavním zájmem Saúdské Arábie je zase ropa, ostatní je vedlejší. Na území Sýrie a části Iráku mají všichni svůj zájem, každý jiný, a každý má jiného spojence. Proto to nechávali raději být.

ČESKÁ POZICE: Co kdyby si dali Turci podmínku v jednání s Evropskou unií, že nesmí uznat samostatný kurdský stát? Byl by to v boji proti Islámskému státu přijatelný ústupek?

Ze strategického hlediska se domnívám, že má-li se podařit porazit Islámský stát, je nejdůležitější útočit na jejich konvoje cisteren s ropou

BUBLAN: Určitě ne. Ale takovou podmínku nedají, spíše se snaží z domluv získat co nejvíc peněz a dalších obchodních výhod.

ČESKÁ POZICE: Co byste poradil G20, když víte, jak složitá je situace v regionu?

BUBLAN: Na první místo bych dal diplomatické řešení. Musejí se zapojit Turecko, Írán a Saúdská Arábie, bude se muset přizvat i syrský prezident Bašár Asad, bez něhož to zatím nepůjde. Vedle toho musí být ekonomický tlak, bez peněz z ropy se Islámský stát vyhladoví.

Tím trpí hodně i Rusové, kteří mají levnou ropu, a dělá jim to díry v rozpočtu. A pak vojenské řešení, při níž musí být od Evropy a USA jen dílčí pomoc, ale zodpovědnost za tradiční pozemní operaci musejí převzít ty tři okolní státy.

ČESKÁ POZICE: Je ale reálné, že bude bojovat Turek po boku Íránce a Saúda, aby potlačili Islámský stát?

Na území Sýrie a části Iráku mají všichni svůj zájem, každý jiný, a každý má jiného spojence

BUBLAN: Na území už má svoje vojáky Irák a Iráčany školí Íránci, dokonce jim dělají velitele. Takže ono se to už děje, nepřátelství bylo potlačeno a spojili síly.

ČESKÁ POZICE: Kdo by měl být protektorem takové dohody?

BUBLAN: USA určitě ne, ty jsou pořád úhlavním nepřítelem pro celý arabský svět. Budou s nimi obchodovat, budou uzavírat dohody, ale intervence jako vojenské řešení by ze strany USA byla špatně.

ČESKÁ POZICE: Vladimír Putin? Jednání mezi ním, Obamou a Hollandem se už odehrávají.

To ne, raději Rada bezpečnosti OSN. Kdyby se toho chopil jen Putin, vnímal by to okolní svět jako jeho vítězství a sílící ruský vliv. Musí jít o kolektivní orgán.