Čepro je obchodník, který nabízí vše, co zákazníci žádají

Státní distributor pohonných hmot, společnost Čepro, loni při tržbě více než 58 miliard korun dosáhl rekordního hrubého zisku 1,25 miliardy. Šéf firmy Jan Duspěva v rozhovoru říká, že se jeho společnosti daří především v prodeji pohonných hmot.

Miroslav Petr 20.3.2019
Jan Duspěva, generální ředitel státem ovládané firmy Čepro. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Jan Duspěva, generální ředitel státem ovládané firmy Čepro. | foto: Foto Dan MaternaMAFRA
Jan Duspěva, generální ředitel státem ovládané firmy Čepro.

Šéf společnosti Čepro, státního distributora pohonných hmot, Jan Duspěva v rozhovoru mimo jiné říká. „Správa státních hmotných rezerv už nějakou dobu hovoří o tom, že objem zásob u nás klesl kvůli rostoucí spotřebě paliv. My ale potřebu navýšení zásob nehodnotíme a neřešíme. To nespadá do naší kompetence. Prostě vyjdeme vstříc požadavkům české správy rezerv, pokud by vláda rozhodla o nějaké změně.“

LIDOVÉ NOVINY: Co váš loňský hospodářský výsledek nejvíc ovlivnilo?

DUSPĚVA: V podstatě všechny naše byznysové aktivity, velkoobchodní prodej, logistika i prodej na čerpacích stanicích. Zaznamenali jsme rekordní prodeje na čerpacích stanicích jak pohonných hmot, tak suchého zboží. Síť EuroOil kontinuálně roste už čtyři roky za sebou.

LIDOVÉ NOVINY: Suché zboží, tedy prodej občerstvení, doplňků a dalších věcí bez paliv roste už většině čerpacích sítí u nás. O kolik ve vašem případě?

Zaznamenali jsme rekordní prodeje na čerpacích stanicích jak pohonných hmot, tak suchého zboží. Síť EuroOil kontinuálně roste už čtyři roky za sebou.

DUSPĚVA: Dosáhli jsme hodnoty 1,5 miliardy korun, zatím nejvíc v historii. Nárůst prodeje pohonných hmot v síti EuroOil meziročně překročil deset procent. A podobné číslo u nás platí také ve velkoobchodním prodeji. Ve skladování máme také rostoucí trend, ale ten v zásadě kopíruje vývoj domácí spotřeby.

LIDOVÉ NOVINY: Přispívá k lepšímu prodeji paliv, a tedy i výsledku Čepra také spolupráce s francouzským koncernem Total, kterou jste zahájili loni?

DUSPĚVA: Určitě k hospodářskému výsledku přispěl celkově dobrý nákup motorových paliv a Total patří mezi naše význačné dodavatele pohonných hmot. Takže i Total přispěl, i když spolupráce zatím netrvá dlouho.

LIDOVÉ NOVINY: Do jaké míry se Total stává významným mezi dosud největšími partnery, kam patří hlavně Unipetrol s jeho rafineriemi v Litvínově a Kralupech a maďarský MOL s rafinerií v bratislavském Slovnaftu? Budete s Totalem spolupracovat i jinak než jen v nákupu pohonných hmot?

DUSPĚVA: Vedeme diskuse, ale zatím nejsou ve fázi, že bychom je mohli nějak konkrétně komentovat.

LIDOVÉ NOVINY: Jak moc jsou už dnes dodávky pohonných hmot od Totalu pro vás významné? Jinými slovy, kolik se u nás prodává „francouzské“ nafty a benzinu?

Total už patří mezi naše nejvýznamnější partnery, co se týče dodávek pohonných hmot pro naše potřeby mimo subjekty, jejichž rafinerie jsou napojeny na produktovodní síť Čepra. To znamená mimo Unipetrol a MOL. Na železnici patří Total mezi hlavní dodavatele.

DUSPĚVA: Total už patří mezi naše nejvýznamnější partnery, co se týče dodávek pohonných hmot pro naše potřeby mimo subjekty, jejichž rafinerie jsou napojeny na produktovodní síť Čepra. To znamená mimo Unipetrol a MOL. Na železnici patří Total mezi hlavní dodavatele.

LIDOVÉ NOVINY: Co to znamená konkrétně? Je Total v dodávkách pohonných hmot pro vás například už na třetím místě po zmíněných rafineriích?

DUSPĚVA: V posledních letech je třetí nebo spíš čtvrtý největší dodavatel pohonných hmot. Po Unipetrolu, MOL a polském Lotosu, ve kterém v současnosti probíhá velký projekt fúze s polským PKN Orlenem, majitelem Unipetrolu.

LIDOVÉ NOVINY: Je dovoz pohonných hmot vlakem z německé Leuny pro vás levnější než nakupovat doma od zdejších rafinerií a dopravovat z nich paliva potrubím produktovodů, které jsou považovány za nejlevnější způsob přepravy?

DUSPĚVA: Je to výhodnější. Nakupujeme striktně podle cenového klíče. Vždy je za tím ekonomika. Kdybychom započítali celý nákladový proces, cenová výhodnost platí od určité vzdálenosti. Například při započítání nákladů na vybudování a provozování produktovodů se vám tak do 50 až 150 kilometrů od rafinerie vyplatí vozit paliva autem. Nad 200 kilometrů se už vyplatí využívat produktovod. Efektivní doprava železnicí se pohybuje někde okolo těchto vzdáleností, tam, kde není produktovod, zůstává železnice jediným dopravním spojením.

LIDOVÉ NOVINY: Už několik let skladujete u nás v Česku německé rezervní zásoby pohonných hmot. I za tím je ekonomika?

Nakupujeme striktně podle cenového klíče. Vždy je za tím ekonomika. Kdybychom započítali celý nákladový proces, cenová výhodnost platí od určité vzdálenosti. Například při započítání nákladů na vybudování a provozování produktovodů se vám tak do 50 až 150 kilometrů od rafinerie vyplatí vozit paliva autem. Nad 200 kilometrů se už vyplatí využívat produktovod.

DUSPĚVA: Také. Podařilo se nám nyní už potřetí, tedy pro třetí časový cyklus obhájit náš smluvní vztah s německou společností EBV (Erdölbevorratungsverband, veřejnoprávní instituce Sdružení pro předzásobení ropou – pozn. red.). Na jaře tak začneme uskladňovat objem třetího kontraktu. Ten bude pokračovat do roku 2020.

LIDOVÉ NOVINY: Má po zkušenostech české Správy státních hmotných rezerv, která roky složitě vymáhala české krizové rezervy nafty z německých skladů zkrachovalé Viktoriagruppe, smysl držet sousednímu státu rezervy paliv? Není tam jisté riziko v případě, že stát bude tyhle zásoby akutně potřebovat?

DUSPĚVA: Samozřejmě, že to smysl má. Alespoň v našem případě. Jde to ale jen na základě toho, že si nás německá strana velmi důkladně prověřila a vzájemná smlouva je precizní. Máme v ní zakotvený přesný závazek, jak rychle a jakým způsobem musíme Německu jejich zásoby v případě potřeby uvolnit. Celý proces je také pravidelně kontrolován.

LIDOVÉ NOVINY: Česko má už delší dobu zásoby pohonných hmot a ropy na necelých 90 dnů, což je pod limitem, který doporučuje Evropská unie. Chystá se navýšení? Třeba na 120 dnů, o kterých se před lety hovořilo?

DUSPĚVA: Takové informace aktuálně nemáme. Nevím o tom, že by stát podobné navyšování chystal. Stále se vedou diskuse, jestli by měl stát pro případné navýšení zásob přikoupit pohonné hmoty, tedy ropné produkty, nebo spíš ropu jako surovinu pro jejich výrobu. Pokud by se navýšení jednou řešilo pomocí ropných produktů, jejich skladování pro potřeby České republiky vždycky zajistíme.

LIDOVÉ NOVINY: To je ale, předpokládám, samozřejmost. Jste státem vlastněný podnik a patří vám velká většina veškerých skladů u nás.

Stále se vedou diskuse, jestli by měl stát pro případné navýšení zásob přikoupit pohonné hmoty, tedy ropné produkty, nebo spíš ropu jako surovinu pro jejich výrobu. Pokud by se navýšení jednou řešilo pomocí ropných produktů, jejich skladování pro potřeby České republiky vždycky zajistíme.

DUSPĚVA: To je pravda. Ale mnoho lidí se nás ptá, jestli neomezujeme našimi obchodními aktivitami, třeba ve prospěch Spolkové republiky, potřeby českého státu. Zdůrazňuji, že v žádném případě.

LIDOVÉ NOVINY: Potřebuje Česko zvyšovat objem rezerv pohonných hmot?

DUSPĚVA: Správa státních hmotných rezerv už nějakou dobu hovoří o tom, že objem zásob u nás klesl kvůli rostoucí spotřebě paliv. My ale potřebu navýšení zásob nehodnotíme a neřešíme. To nespadá do naší kompetence. Prostě vyjdeme vstříc požadavkům české správy rezerv, pokud by vláda rozhodla o nějaké změně.

LIDOVÉ NOVINY: Máte sklady benzinu a nafty po celém Česku. Nebude ale třeba stavět další?

DUSPĚVA: Máme sice rozpracované možnosti investic do rozšíření skladovacích kapacit, ale v této fázi, kdy se u nás stále víc mluví o přechodu na alternativní zdroje paliv, jako je stlačený zemní plyn CNG nebo elektromobilita, jde spíše o záložní variantu.

LIDOVÉ NOVINY: Prodejci paliv, včetně Čepra, mají pod hrozbou pokut v řádu desítek až stovek milionů korun ze zákona povinnost do konce příštího roku snížit emise CO2 z množství všech prodávaných paliv o šest procent oproti roku 2010. Nyní jste ale teprve na úspoře nějakých 3,5 procenta. Je reálné to stihnout?

Mnoho lidí se nás ptá, jestli neomezujeme našimi obchodními aktivitami, třeba ve prospěch Spolkové republiky, potřeby českého státu. Zdůrazňuji, že v žádném případě.

DUSPĚVA: Myslím, že ano. Můžeme si pomoci právě prodejem těch alternativ. Nově si můžeme do celého mixu sledovaných paliv započítávat i prodej nízkoemisních pohonů, jako je CNG, LPG, případně elektřiny pro elektromobily. Ale ani tak to nebude lehké. Hrozba vysokých pokut je ale natolik zásadní, že si vůbec nepřipouštíme, že bychom limit nestihli splnit.

LIDOVÉ NOVINY: Obnovíte kvůli tomu jako nouzovou variantu i nabídku biopaliv, jako je bionafta, čistý olej MEŘO nebo lihový benzin E85, jejichž výroba je dražší než klasický benzin a nafta?

DUSPĚVA: Ano. S tím dokonce pro rok 2020 počítáme. Takže to ani není nouzová varianta.

LIDOVÉ NOVINY: Znamená to ale, že byste je, aby vůbec byla prodejná, museli nabízet pod cenou? Takže na nich proděláte?

DUSPĚVA: Je to tak. Bude to pro nás náklad, ať už si kupujeme zákonem vyžadovanou úsporu z CNG, z e-mobility, nebo jiného paliva, které je schopné úsporu CO2 vygenerovat. Musíme si to od daného subjektu koupit. Stejně tak do té kalkulace zahrneme náklad na koupi drahého vysoce objemového biopaliva jako třeba to zmíněné MEŘO.

LIDOVÉ NOVINY: Vaši největší dodavatelé biopaliv jsou firmy z koncernu Agrofert, který donedávna patřil, dá se říci, vašemu nejvyššímu nadřízenému – předsedovi vlády Andreji Babišovi. Jaký podíl má nyní koncern Agrofert na vašich nákupech biopaliv?

Máme sice rozpracované možnosti investic do rozšíření skladovacích kapacit, ale v této fázi, kdy se u nás stále víc mluví o přechodu na alternativní zdroje paliv, jako je stlačený zemní plyn CNG nebo elektromobilita, jde spíše o záložní variantu

DUSPĚVA: V dodávkách od podniků společnosti Agrofert máme v posledních třech letech pokles. I to je přitom dáno ekonomikou nákupu a následného využití biopaliv. Při výběru dodavatelů totiž v současné době klademe důraz i na udržitelnost, tedy velikost úspory CO2 z konkrétního biopaliva.

LIDOVÉ NOVINY: Jinými slovy jakési vyšší míry ekologické kvality konkrétního biopaliva?

DUSPĚVA: Přesně tak. Tady se otevřel prostor pro dodavatele ze zahraničí a jejich počet stále narůstá. A vlivem toho v dodávkách do naší sítě klesá podíl firem Agrofertu. Navzdory tomu z logiky věci jde o největší domácí výrobce, a jsou tedy silní. Významné dodávky jsme ale měli v minulém roce také z výrobních podniků v Německu nebo ze Slovenska.

LIDOVÉ NOVINY: Co si myslíte o různých nařízeních a ekologických limitech?

DUSPĚVA: To je těžké. Nikdo nezpochybňuje snahu chránit životní prostředí. Vadí mi ale, že se na to nedíváme komplexně. Například nasazení elektromobilů se považuje za něco, co má nulové emise. Nulovou zátěž pro životní prostředí. Tak si to mohou započítávat do plnění cílů výrobci automobilů. My jako ostatní průmysl máme ale cíle nastavené odlišně. V podmínkách pro nás se už zohledňuje, že například elektřina pro elektromobil se musela někde s určitou zátěží pro životní prostředí vyrobit.

LIDOVÉ NOVINY: Není špatně i to, že se nebere v úvahu, že moderní benzinové i naftové motory mají výrazně nízké škodlivé emise?

Nikdo nezpochybňuje snahu chránit životní prostředí. Vadí mi ale, že se na to nedíváme komplexně. Například nasazení elektromobilů se považuje za něco, co má nulové emise. Nulovou zátěž pro životní prostředí. Tak si to mohou započítávat do plnění cílů výrobci automobilů. My jako ostatní průmysl máme ale cíle nastavené odlišně.

DUSPĚVA: To je další věc, která handicapuje myšlenku, kterou jinak považuji za správnou. To je co nejefektivněji snížit zátěž pro životní prostředí.

LIDOVÉ NOVINY: Jak dlouho budou ještě v nabídce paliva, jako jsou benzin a nafta? Kdy je ta alternativní vytlačí?

DUSPĚVA: Čepro je obchodník, který se snaží nabízet vše, o co zákazníci žádají. To platí pro alternativní paliva a biopaliva – v nabídce máme takový mix. Jsem ale přesvědčený, že klasická fosilní paliva budou ještě několik desetiletí hrát prim.

Jan Duspěva (44)

  • Absolvent oboru geologie na Univerzitě Karlově v Praze.
  • Pracoval ve společnostech Benzina a v jejím mateřském Unipetrolu.
  • Do Čepra nastoupil v roce 2005 jako obchodní ředitel.
  • Firmu řídí od ledna 2013 – na postu generálního ředitele nahradil Jiřího Borovce.
  • Vede také Českou asociaci petrolejářského průmyslu a obchodu, která sdružuje největší firmy z oboru v tuzemsku.

Diskuse neobsahuje žádné příspěvky.