Celý projekt dopravní stavby by nově měli vypracovat soutěžící

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) chce stále častěji žádat, aby stavební firmy přicházely s vlastními projekty. O změnu přitom dlouhodobě usilují samotné stavební firmy, kterým se nelíbí, že musejí stavět podle špatných plánů a narychlo. V zahraničí už to funguje, soutěží se tak například téměř všechny dálniční stavby na Slovensku.

Roman Šitner 19.3.2019
Stavbaři posouvají ocelovou konstrukci mostu. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Stavbaři posouvají ocelovou konstrukci mostu. | foto: Lidovky.cz
Stavbaři posouvají ocelovou konstrukci mostu.

Dopravní stavby se budou soutěžit jinak. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) chce stále častěji žádat, aby stavební firmy přicházely s vlastními projekty. O změnu přitom dlouhodobě usilují samotné stavební firmy, kterým se nelíbí, že musejí stavět podle špatných plánů a narychlo. „Když projektant spolupracuje přímo se stavební firmou, přijde nová invence. Nynější stav nikoho ke zlepšování nenutí,“ popisuje Pavel Růžička, technický ředitel velké stavební firmy Hochtief. Podle něho by se to vyplatilo prakticky u všech dopravních staveb.

V zahraničí už to funguje, soutěží se tak například téměř všechny dálniční stavby na Slovensku. A běžné jsou v západní Evropě. ŘSD chce tento typ soutěží upřednostňovat. „Chceme postupně zvyšovat podíl zakázek soutěžených takzvaným systémem design-build,“ uvedl mluvčí podniku Jan Studecký. K tomu ale potřebují propracovanější systém hodnocení jednotlivých nabídek. Když soutěží pouze stavbu, stačí jim prakticky jen porovnat cenu.

Vylepšení až v průběhu stavby

Soutěže typu design-build, kdy se ve výběrovém řízení spojují projektanti se stavebními firmami, znamenají, že stát pouze řekne, co si přeje postavit. Stavební firmy pak přicházejí s nápady, jak postupovat – například jaký typ mostu použít. Do užšího výběru pak postoupí například čtyři firmy, které vypracují i projekt. Ten jim stát zaplatí, i když nakonec bude proveden jen jeden z nich. Jde ale o relativně malé náklady v poměru k celkové hodnotě zakázky i k úsporám, které lze takto získat.

Protože na nabídky není obvykle mnoho času, nezbývá stavebním firmám než spekulovat, že se až v průběhu stavby podaří projekt vylepšit. Právě to je často tím, co rozhoduje o zisku a ztrátě.

Projekty, které zadává ŘSD špatně připravené, podle Růžičky z Hochtiefu škodí všem. Popisuje, že projekty na české silnice a dálnice jsou často nesrozumitelné, mnohdy dokonce zcela špatné. „Důkazem může být to, že stavební firmy ve výběrových řízeních podají i tisíc žádostí o vysvětlení, jak je co myšleno,“ tvrdí Růžička. Protože na nabídky není obvykle mnoho času, nezbývá stavebním firmám než spekulovat, že se až v průběhu stavby podaří projekt vylepšit. Právě to je často tím, co rozhoduje o zisku a ztrátě.

„Takto ale pracovat nechceme, chceme mít dobrý projekt, nacenit si práce, přidat si pět až deset procent marže,“ říká Růžička. A dodává, že v nadnárodní společnosti je obtížné nechávat si v centrále schvalovat nabídky, když je projekt špatně napsaný a riskantní. I to podle něho mnohdy způsobuje velké cenové rozdíly v jednotlivých nabídkách v Česku. Někdo se pokusí nacenit přesně to, co je v projektu, a započítá rizika spojená s nejasnostmi, druhý sází na to, že se mu podaří prosadit změny, které stavbu zjednoduší. „Kdyby byly projekty dobře připravené, nespekulujeme,“ říká Růžička.

Velké nároky

„Ano, často se setkáváme s nedostatečnou projektovou přípravou zadaných projektů,“ přitakává mluvčí firmy Eurovia Iveta Stočková. To podle ní stavby prodlužuje a prodražuje. ŘSD potvrzuje, že u některých projektů se sejde více dotazů na nejasnosti. Není to ale pravidlem. „Jsou zakázky, kde je dotazů v průběhu výběrového řízení minimum, ale pak jsou složité zakázky většího rozsahu, kde je dotazů větší množství a může dosahovat i několik stovek,“ popisuje mluvčí podniku Studecký.

Soutěže typu design-build ale nejsou bez rizik. Kladou velké nároky na to, aby si zadavatel dobře řekl, co chce, a z nabízených projektů si dobře vybral. Potíž může nastat i časem. Nyní stát připraví projekt, vyřídí stavební povolení a následně se soutěží stavební firma. Nový systém by musel posunout samotnou soutěž i o dva až tři roky dopředu.

Soutěže typu design-build ale nejsou bez rizik. Kladou velké nároky na to, aby si zadavatel dobře řekl, co chce, a z nabízených projektů si dobře vybral. Potíž může nastat i časem. Nyní stát připraví projekt, vyřídí stavební povolení a následně se soutěží stavební firma. Nový systém by musel posunout samotnou soutěž i o dva až tři roky dopředu.

Pro stavební firmy změna znamená riziko, že samy přijdou se špatným projektem, na druhé straně ale budou mít jeho provedení více pod kontrolou. Nyní se podle Růžičky děje, že se stavební firma dozví, že získala zakázku a za měsíc už má stavět. „To je české specifikum. Na přípravu máme velmi málo času. Snažíme se na to připravovat, i když zakázku nemáme jistou, ale nemohu na to vyčlenit 30 lidí,“ popisuje Růžička. Když je špatný projekt, snaží se stavební firmy zahájení prací zdržovat, aby získaly čas.

Diskuse neobsahuje žádné příspěvky.