Byznys

Hledá se čtvrtý operátor. Může jím být Nordic Telecom

Vysokorychlostní internet v Česku.

Češi se mohou dočkat čtvrtého mobilního operátora. Alespoň se jej snaží nalákat Český telekomunikační úřad. Zájemce by tu byl – český Nordic Telecom. Ten však nechce jít do riskantního podniku za každou cenu. Dopředu už hlásí, že se chystané aukce zúčastní jen tehdy, pokud mu podmínky budou dávat smysl.

Pojišťovny v Česku jsou sankcionované za bezpečnost

Vláda chce v letech 2021 a 2022 získat zdaněním technických rezerv pojišťoven do státní pokladny 10,5 miliardy korun. „Budeme to muset promítnout do cen pro zákazníky,“ říká v rozhovoru Martin Diviš, šéf Kooperativy, největší pojišťovny v Česku.

Vojtěch Wolf 10.7.2019

Kvůli výpadku boeingů zvažujeme koupi airbusů

Miliardář Jiří Šimáně.

Letecká společnost Smartwings řeší kvůli uzemnění části boeingů výpadek ve flotile a půjčuje si na trhu letadla. K tomu tahanice s nevyzpytatelným čínskou firmou, která odmítala do firmy investovat. Stále je ve hře odkup tohoto podílu, říká v rozhovoru Jiří Šimáně, předseda představenstva Smartwings.

Michal Pavec 9.7.2019

Česku se pootevřely dveře k tureckým miliardám

Uhelná elektrárna Yunus Emre pro tureckou společnost Adularya.

Česko má o něco blíž k zisku alespoň části z více než desetimiliardové sumy, jíž na výstavbu elektrárny poskytlo prostřednictvím exportní banky tureckému holdingu Naksan. Ten se dostal do problémů po vojenském puči v roce 2016. Erdogan puč ustál a propučistické podnikatelské skupiny zkonfiskoval, mezi jinými i holding Naksan.

Čeká automobilový průmysl prosperita, nebo propad?

Je závislost Česka na automobilovém průmyslu nebezpečná?

Podle ikony Silicon Valley Petera Diamandise se výroba aut v příštích 20 letech může propadnout na desetinu. Automobilky ale mají velkou šanci, již dosud ignorovaly – naše data.

Každý neuspěje. Důležité je narodit se správným rodičům

Sam Friedman, Daniel Laurison, The Class Ceiling: Why it Pays to be Privileged.

Neviditelné „pomocné ruce“ pomáhají příslušníkům střední třídy uchovat pozici v elitních povoláních. Uchazeče o práci může v Británii znevýhodnit přízvuk i „neprivilegovaný“ způsob odívání. Prolomit bariéru je pro příchozího zvenku obtížné až nemožné.

Petr Kain 3.7.2019

Bydlet ve vlastním se v Česku stalo silnou sociální normou

Vizualizace bytového domu Sedmikráska v pražských Čakovicích.

Bezmála 80 procent českých obyvatel žije ve vlastním domě nebo bytě, v nájmu pouze 22 procent. Obdobné je tomu třeba v Polsku či v Maďarsku. Opačný trend je v západní Evropě. V nižší atraktivitě nájemního bydlení v Česku hraje roli také to, že nastavení podmínek, především ochrany nájemníků, není na úrovni obvyklé v západních zemích.

Operátoři hodlají snížit cenový rozdíl mezi firmami a domácnostmi

Volání z mobilního telefonu.

Nízké ceny pro firmy jsou jedním z důvodů, proč domácnosti platí za data tolik. Od 1. ledna začnou platit nová pravidla pro přechod mezi operátory, kteří si začínají uvědomovat, že bude třeba ceny domácnostem snížit. Chtějí-li si zachovat byznys, nezbývá jim než zkusit zdražit v korporátní sféře. Jak budou úspěšní, zatím není jisté.

Roman Šitner 24.6.2019

Cenu za elektřinu nově určí burza. Velcí dodavatelé od toho odrazují

Přeprava elektrické energie. Ilustrační foto.

Bohemia Energy se do budoucna rozhodla vsadit na ceny navázané přímo na burzu, vyúčtování se tak pro zákazníky stává sázkou do loterie. Účet za elektřinu totiž mají každý den jiný. Někteří obchodníci takové stanovení ceny považují za nový trend, zvláště velcí dodavatelé jsou ale skeptičtí a upozorňují na rizika.

Roman Šitner 19.6.2019

Zájem o spoření roste. Úroky se zvyšují, ale inflaci nepokryjí

Úroky (ilustrační foto)

Navzdory nepříliš výhodným podmínkám jsou na špici pozornosti spořicí účty. Už u více než deseti bank se lze dostat na dlouhodobé úročení mezi jedním až 1,6 procenta ročně. Problém je, že ani tato sazba nepokryje současnou inflaci, jež v dubnu byla 2,8 procenta. Za uložené peníze si tedy lidé koupí méně, než když je na účet ukládali.

Vojtěch Wolf 17.6.2019

Čínský obr si za vstupní bránu do EU vybral české koleje

Vlaky si objednal Leo Express od čínského obra CRRC.

Tři nové soupravy pro Leo Express připlují po moři. Výrobce? Čínská firma CRRC. Díky dodávce a následné certifikaci vlakových souprav získá vstupenku na prestižní evropský trh, který nyní ovládají firmy jako Siemens, Stadler či Alstom. Čínský obr se zhruba 180 tisíci zaměstnanci má na kontě zatím jen zakázky v Makedonii a Srbsku.

Michal Pavec 17.6.2019

Výpadek boeingů se dotkne až 80 tisíc českých turistů

Boeing 737 MAX.

Cestovní kanceláře přiměly aerolinky, aby vzhledem k uzemněným boeingům 737 Max zajistily dostatek letadel na letní sezonu. Letecké společnosti je stáhly z pravidelných linek a ruší některé spoje. Nouze o letadla mění Čechům dovolenou. Účastníci zájezdů se na letní dovolenou dostanou spíš než ti, kdo se chystají letět po vlastní ose.

Roman Šitner 14.6.2019

Eurohold podniká v pojišťovnictví. Teď chce majetek ČEZ v Bulharsku

Demonstrace proti ČEZ v Bulharsku.

Vedení společnosti ČEZ se snaží dostat z Bulharska – pokud možno s minimálními ztrátami. První pokus skončil před časem fiaskem. Teď česká energetická jednička jedná s bulharskou finanční skupinou Eurohold. Zjišťovali jsme, co je společnost, která se uchází o devítimiliardový majetek polostátního obra, vlastně zač.

Cena je jediný nástroj, jak návštěvnost sjezdovek ovládat

Finančník Igor Rattaj ve skiareálu Ještěd.

Je ambiciózní, sebevědomý a nebojí se říkat nepříjemné věci – například skiareály je třeba v exponovaných termínech „ovládat“ vyšší cenou. „Žádanější termíny budou dražší a méně vyhledávané za výrazně nižší cenu než dosud,“ říká v rozhovoru o příští sezoně slovenský investor Igor Rattaj, šéf společnosti Tatry Mountain Resorts (TMR).

Michal Pavec 12.6.2019

Fiat Chrysler jedná o fúzi s automobilkou Renault

Renault Clio na autosalonu v Ženevě

Renault začal vyjednávat o spojení s Fiatem (automobilka Fiat Chrysler). Jak to dopadne, není jisté, záleží i na politicích. Jde o transakci za zhruba 35 miliard eur. Fiat partnera hledá dlouho. Spojenectví nabízel aktivně téměř všem: General Motors, Peugeotu, Hyundaii, mluvilo se i o spojení s Volkswagenem. Nic z toho ale nedopadlo.