Byznys s EET začíná. První na řadě jsou hoteliéři a hostinští.

Kolem 60 tisíc českých hoteliérů a hostinských už krouží dodavatelé systémů pro elektronickou evidenci tržeb. Právě hoteliéři a hostinští budou prostřednictvím internetu evidovat tržby jako první.

Miroslav Petr 15.7.2016
Neochota k odvádění DPH odráží neochotu lidí důvěřovat své vládě. Pouhé... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Neochota k odvádění DPH odráží neochotu lidí důvěřovat své vládě. Pouhé... | foto: Richard Cortés, Česká pozice
Neochota k odvádění DPH odráží neochotu lidí důvěřovat své vládě. Pouhé... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Příprava na elektronickou evidenci tržeb finišuje, a to nejen za zdmi ministerstva financí či berní správy. Na účtenkovou revoluci se horečně chystají i dodavatelé IT technologií. Bude to byznys za stamiliony nejen pro dosavadní dodavatele pokladních systémů, ale i mobilní operátory a další firmy.

Vývojáři pokladních systémů pro komunikaci s finančními úřady začínají na trh valit první nabídky programů a aplikací, které ve spojení s tiskárnou, mobilem, tabletem, počítačem nebo dosavadním pokladním systémem umožní splnit povinnou registraci tržeb.

„Zákazníkům se už nabízí celá řada řešení. Jsou to rozsáhlé systémy za desítky tisíc, jednoduchá softwarová řešení například od mobilních operátorů i komplexní systémy například na platformě Androidu, který využívá i naše zařízení,“ říká Petr Hulec, obchodní ředitel společnosti Dotykačka, která je jedním z řady zdejších dodavatelů pokladních systémů.

60 tisíc podniků na startu

V hledáčku obchodníků a dodavatelů těchto hardwarových a softwarových řešení je nyní především všech 60 tisíc podnikatelů v hotelnictví a pohostinství, kteří budou prostřednictvím internetu evidovat tržby jako první.

Velká část hotelů a restaurací už v současné době systém vlastních pokladen má. Často slouží i k evidenci zásob a je propojený s účetnictvím firmy.

Nákup technologie, tedy tiskárny a například tabletu či pokladny v počítači, vyjde každého z nich v průměru na pět i více tisíc. K této jednorázové položce se pak ještě přičítají paušální měsíční licenční poplatky v řádu několika set korun za speciální software nebo za připojení k internetu (tam, kde dosud není).

Velká část hotelů a restaurací už v současné době systém vlastních pokladen má. Často slouží i k evidenci zásob a je propojený s účetnictvím firmy. Další provozují samostatnou pokladnu, která jen tiskne účtenky. A pak jsou ostatní, kteří vypisují účtenky ručně. Pokud vůbec.

Všichni (až na nepočetné výjimky) ale budou muset být od prosince připojeni na internet, za každou přijatou platbu vydat účtenku a před jejím vytištěním ji zaevidovat prostřednictvím spojení s finančním úřadem.

Kupte si pokladnu

„Předpokládáme, že ve velmi krátké době přijde vlna nabídek od IT firem. Podnikatelé ale mají na výběr ještě čas. Na otestování pořízené technologie vyhradila podnikatelům finanční správa čas během listopadu,“ uvedl prezident Asociace hotelů a restaurací Václav Stárek.

Nabídku pokladního systému na EET pro podnikatele už představili i mobilní operátoři Vodafone a O2. Teď se přidal i T-Mobile.

Nabídku pro řešení EET už mají největší dodavatelé pokladních systémů, jako je třeba Vectron, Wincor-Nixdorf nebo Awis, účetních či informačních programů typu Pohoda nebo Abra i firmy jako Dotykačka nebo Pexeso, využívající platformu smartphonů Android či IOS.

Nabídku pokladního systému na EET pro podnikatele už představili i mobilní operátoři Vodafone a O2. Teď se přidal i T-Mobile. „Řešení lze využívat v různých odvětvích a zároveň mezi sebou kombinovat,“ říká Martin Záklasník, ředitel marketingu pro firemní segment T-Mobile.

Testy dopadly dobře

Operaci, která podle prvních testů zabere zhruba tři až čtyři desetiny vteřiny, si už vývojáři vyzkoušeli v testovacím provozu, spuštěném v polovině června finanční správou. Jedná se o dobu, která uplyne od odeslání dat z účtenky na finanční správu do zpětného doručení kódu, který potvrzuje zaevidování tržby a který bude následně uveden na vytištěné účtence.

Vývojáři tvrdí, že ani tak velká frekvence plateb nemůže systém zahltit, protože přenášený objem dat je velmi malý.

Podnikatelé sami mají zatím o fungování celého systému jen chabé informace. „Co když třeba během 15 minut budeme potřebovat zinkasovat 18 hostů? Obávám se, že to způsobí přetížení systému,“ říká například Michael Tretter, majitel pražského baru Tretter’s.

Vývojáři tvrdí, že ani tak velká frekvence plateb nemůže systém zahltit, protože přenášený objem dat je velmi malý. Servery finanční správy budou muset ve špičce zvládnout a odbavit po celé republice až pět tisíc registrací tržeb během jedné vteřiny.

Hotely a restaurace začnou naostro evidovat tržby od prosince. Další na řadě (od března 2017) jsou všichni maloobchodníci a velkoobchodníci, od 1. března 2018 pak všichni dosud nezařazení podnikatelé a od 1. června 2018 výrobní řemeslné činnosti.

Co na to Češi

(loňský průzkum agentury STEM, zadaný ministerstvem financí)

  • 75 % lidí věří, že evidence tržeb přinese lepší výběr daní

  • 60 % lidí považuje daňovou morálku v Česku za špatnou

  • 66 % lidí připouští rizika evidence tržeb

  • 22 % lidí si myslí, že pokladny nezabrání podvodům

  • 15 % lidí si myslí, že opatření zlikviduje i poctivé živnostníky



Diskuse neobsahuje žádné příspěvky.