Bylo štěstí, že firmy Avast a AVG šly do světa ve správný čas

Pavel Baudiš je jedním ze dvou zakladatelů a částečný vlastník české antivirové společnosti Avast. Dobrých nápadů je spousta, říká v rozhovoru zakladatel „českého Googlu“. A dodává: „Nezáleží, kde firma sedí, ale má-li dobrý produkt.“

Spoluzakladatel antivirové firmy Avast Pavel Baudiš v novém moderním sídle... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Spoluzakladatel antivirové firmy Avast Pavel Baudiš v novém moderním sídle... | foto:  Dan Materna, MAFRA
Spoluzakladatel antivirové firmy Avast Pavel Baudiš v novém moderním sídle...

Pavel Baudiš, jeden ze dvou zakladatelů a částečný vlastník české antivirové společnosti Avast, v rozhovoru mimo jiné říká: „Avast byl už před spojením nejrozšířenějším antivirem na světě. Teď jsme svou pozici ještě posílili. Naším cílem je bránit co nejvíce lidí, protože čím větší přehled v hrozbách po celém světě, tím více se můžeme zlepšovat a být efektivnější. Cílem je stát se v oblasti ochrany proti škodlivým programům číslem jedna, a to nejen na počítačích, ale i v mobilních zařízeních.“

LIDOVÉ NOVINY: Máte novou a velkou budovu, přestěhujete sem AVG?

BAUDIŠ: Tak daleko se spojením ještě nejsme. Uzavřeli jsme dohodu, ale tím, že AVG je veřejně obchodovaná společnost na americké burze, musíme se řídit pravidly. Musí to schválit mimo jiné regulátor burzy. Do konce září se tedy nic moc dít nebude a společnosti budou fungovat samostatně jako doposud.

LIDOVÉ NOVINY: Co bylo impulzem pro akvizici?

Uzavřeli jsme dohodu, ale tím, že AVG je veřejně obchodovaná společnost na americké burze, musíme se řídit pravidly. Musí to schválit mimo jiné regulátor burzy. Do konce září se tedy nic moc dít nebude.

BAUDIŠ: Trhy se mění a osobní počítače, které jsou největším zdrojem firem, jako jsme my, stagnují. Když před dvanácti lety měl někdo tři roky staré PC a porovnal ho s tím novým, byl to velký rozdíl. V displeji, v rychlosti a podobně. Dnes, když máte tři roky staré PC, nenajdete příliš mnoho důvodů ho obnovovat.

Stejně se mění způsob, jak lidé počítače používají. Dnes už u nich nevysedávají, hodně věcí řeší přes mobily a tablety. Windows jsou s námi 20 let a nedá se předpokládat, že by dalších 20 let vydržely. Je to klasická konsolidace na trhu. Dřív nebo později k ní dojde i jinde, jinak některé firmy skončí. Především ve spotřebitelském segmentu není situace jednoduchá. Windows 10, přestože testy říkají opak, jsou řadou uživatelů vnímány jako dostatečně bezpečné, a ti proto nepoužívají bezpečnostní software.

Nepříznivý je i vývoj na počítačovém trhu. Symantec má obrovské problémy s klesajícím počtem uživatelů. Intel, který před pěti lety koupil firmu McAfee, by se jí teď nejraději zbavil, ale vůbec neví, jestli najde kupce. Situace je komplikovaná a spojení sil nám může pomoci ji zvládnout.

LIDOVÉ NOVINY: Pro kolik podobně velkých hráčů je na trhu místo?

BAUDIŠ: Těžko říci, protože matematika používaná jednotlivými firmami se hodně různí. Když Kaspersky Lab uvádí, že má 400 milionů uživatelů, počítá do toho i zákazníky, kteří například provozují freemailovou službu, a udělá si čárku za každou jednu e-mailovou adresu. V případě nás a AVG jde o ověřená čísla. Jsou to zařízení aktivní za posledních 30 dnů. Našich 400 milionů tak bude někde jinde.

Trhy se mění a osobní počítače, které jsou největším zdrojem firem, jako jsme my, stagnují

Před lety jsem byl na jedné konferenci, kde byla prezentována analýza, ze které vyplynulo, že 60 až 70 procent počítačů není vůbec chráněno. Bylo to ale tím, že na nich byly nainstalovány freemium antiviry. Analýza počítala jen se softwarem, který je předinstalovaný v zařízení, když si ho člověk koupí.

Před deseti lety firmy, jako je Norton nebo McAfee, zaznamenávaly 25procentní úspěšnost v tom, kolik lidí si pak jejich software opravdu koupilo. V roce 2011 však toto číslo kleslo někam kolem šesti procent. Nelze tedy říci, pro kolik firem je tu místo, protože se neví, jak je trh přesně velký.

LIDOVÉ NOVINY: Trh už si ale jednou konsolidací prošel, nebo ne?

BAUDIŠ: Na začátku devadesátých let 20. století byl téměř v každé zemi nějaký antivirus. V Československu byly tři, další v Polsku, Nizozemsku a tak dále. Postupem času pak většina zanikla, což se málem stalo i nám. Přišel sem Symantec s agresivní politikou a bylo mu jedno, že první tři nebo čtyři roky nebude vydělávat, když zlikviduje lokální konkurenci. Možná kdyby tehdy tušili, jak budou Avast a AVG úspěšní, rozmysleli by si to. My bychom tak v klidu přežili o pár let déle a pak už by pro náš nástup asi bylo pozdě. Takže všechno zlé je k něčemu dobré.

LIDOVÉ NOVINY: V čem byl klíč k úspěchu Avastu? Proč přežil, zatímco jiní nikoliv?

Nelze říci, pro kolik firem je tu místo, protože se neví, jak je trh přesně velký

BAUDIŠ: Jednak jsme měli šikovné programátory, jednak to byla trochu souhra náhod. AVG přišlo s freemium modelem jako první, asi rok dva před námi. My jsme se vždycky dívali, co dělají, a snažili jsme se to vylepšit. Jejich antivir zdarma měl jen anglickou verzi a firma říkala, že je cílený na USA a Velkou Británii, za což jim v mnoha evropských zemích hodně nadávali.

Když nám došly peníze a uvědomili jsme si, že jediná šance je jít do světa, rozhodli jsme se nastavit stejné podmínky pro všechny, i když třeba právě v ČR jsme šli trochu sami proti sobě, protože nějaké příjmy jsme tu z antiviru přece jen měli.Z hlediska programu je ale jedno, jestli ho programuji pro Česko, nebo pro jinou zemi. Musí být ale dobrý. Když není, je jedno, je-li zadarmo.

S pomocí místní komunity se podařilo program přeložit do mnoha jazyků. Byli jsme například první antivirus, který byl zdarma ve Francii a mluvil francouzsky. Před třemi lety jsme se díky tomu dostali v kategorii spotřebitelů na 66procentní podíl na trhu. Bez toho, abychom utratili euro za marketing.

Na začátku devadesátých let 20. století byl téměř v každé zemi nějaký antivirus. V Československu byly tři, další v Polsku, Nizozemsku a tak dále. Postupem času pak většina zanikla, což se málem stalo i nám.

Bylo štěstí, že obě firmy, tedy Avast a AVG, šly do světa v ten správný čas. Esetu, který je víc orientovaný na firemní klientelu, zase pomohlo, že po rozdělení zůstal na Slovensku jediným hráčem. A protože měl dobrý produkt, stal se jednou z nejhodnotnějších slovenských firem.

LIDOVÉ NOVINY: Kam má v takovém prostředí jít firma se 400 miliony uživatelů?

BAUDIŠ: Avast byl už před spojením nejrozšířenějším antivirem na světě. Teď jsme svou pozici ještě posílili. Naším cílem je bránit co nejvíce lidí, protože čím větší přehled v hrozbách po celém světě, tím více se můžeme zlepšovat a být efektivnější. Cílem je stát se v oblasti ochrany proti škodlivým programům číslem jedna, a to nejen na počítačích, ale i v mobilních zařízeních.

LIDOVÉ NOVINY: A mimo oblast spotřebitele?

BAUDIŠ: Tento segment je pro obě firmy klíčový, a tak to i zůstane. V segmentu malých a středních firem už jsme nějaké pokusy učinili, AVG zde je o něco úspěšnější, takže bychom na to chtěli navázat. Nebudeme se ale zřejmě pouštět do velkého korporátního byznysu. Je příliš nákladné si v tomto segmentu vybudovat pozici a udržovat ji. Oblast soukromých uživatelů je mnohem ziskovější a my ji navíc umíme.

LIDOVÉ NOVINY: Jak se vyvíjí byznys technicky?

Z hlediska programu je ale jedno, jestli ho programuji pro Česko, nebo pro jinou zemi. Musí být ale dobrý. Když není, je jedno, je-li zadarmo.

BAUDIŠ: Škodlivé programy se za posledních 20 let hodně posunuly. Dříve to psali mladí kluci, studenti, kteří chtěli zažít svých pět minut slávy, nebo je fascinovalo, že jeden program je schopný se epidemicky šířit. Jenže tehdy bylo výsledkem, že se uživateli zobrazil obrázek nebo přehrála písnička.

Dnes už to tak není. Věnují se tomu profesionálové a dělají to pro peníze. Jde jim o přístup k počítači, k datům a o jejich zneužití. Když například za deset let osobní počítače skončí, budou hledat další cesty. A těch existuje řada.

Mobily si sice z počítačů vzaly ponaučení a nejsou od začátku stejně lehce zranitelné, jako byly první počítače, ale pořád jsou zranitelné dost. Hodně se v souvislosti s budoucností mluví také o internetu věcí, kam vstupují výrobci různých zařízení, kteří s IT nemají příliš zkušeností, a vidíme, že právě bezpečnost hodně podceňují. Ještě toho bude tedy hodně co chránit.

LIDOVÉ NOVINY: Za pět let tedy budou Avast s AVG chránit naše auta?

BAUDIŠ: Je to možné. Automobily už dnes jsou v řadě případů připojené, ale mají oddělené řídicí systémy. To, že selže navigace nebo komunikace s mobilním telefonem, je sice nepříjemné, ale ne životně nebezpečné. V USA už ale byly případy, kdy někdo na dálku ovládal elektromobil Tesla, troubil a podobně. Záleží tedy na tom, budou-li uživatelé vůbec cítit potřebu chránit svá auta. Horizont pěti let je v našem oboru strašně dlouhá doba. Co bude za pět let, se nedá říct. Za tři roky budou v popředí mobily a další rozvoj internetu.

LIDOVÉ NOVINY: Jsou uživatelé hloupější či neopatrnější, než byli dříve? Nebo se útočníci zdokonalují?

Byli jsme například první antivirus, který byl zdarma ve Francii a mluvil francouzsky. Před třemi lety jsme se díky tomu dostali v kategorii spotřebitelů na 66procentní podíl na trhu. Bez toho, abychom utratili euro za marketing.

BAUDIŠ: Absolutní počet uživatelů je dnes mnohonásobně vyšší, než když jsme začínali. Logicky tak s tím vzrostl počet těch, kteří se svými zařízeními neumějí zacházet bezpečně, třebaže procentuálně je znalost bezpečnostní problematiky vyšší. Metody útočníků, kteří dokážou zneužít třeba účet blízkého člověka na sociální síti, jsou však někdy opravdu hodně propracované.

LIDOVÉ NOVINY: Čtvrtstoletí je poměrně dlouhá doba. Jak velký milník v historii firmy spojení s AVG je? Je to spíš evoluční, nebo revoluční krok?

BAUDIŠ: Začínali jsme jako malá firma a v pěti lidech jsme vydrželi dlouho. Přechod na freemium model a globální expanze nám jednak zachránily krk v době, kdy jsme po roce 2000 měli krizi, jednak znamenaly asi největší boom v historii firmy. Měli jsme štěstí na lidi i na dobu, protože se masově rozšiřoval internet a uživatelé na to byli připraveni. O pět let dřív bychom neměli šanci a o pět let později by už bylo pozdě.

V roce 2009, kdy jsme se stěhovali poprvé, nás bylo 78. Když jsme se stěhovali letos do našeho současného sídla, bylo nás přes 600. V tomto kontextu se tak dnes už těžko mluví o revolucích. Formální struktury řízení už máme, neměníme se z malé firmy na střední nebo velkou.

LIDOVÉ NOVINY: Pro řadu tuzemských firem jste vzorem. Je i dnes možné napodobit cestu Avastu a stát se světovým lídrem z české kotliny?

Nebudeme se ale zřejmě pouštět do velkého korporátního byznysu. Je příliš nákladné si v tomto segmentu vybudovat pozici a udržovat ji. Oblast soukromých uživatelů je mnohem ziskovější a my ji navíc umíme.

BAUDIŠ: Je to těžké. Chce to nápad a štěstí, které ale přeje připraveným. Také jsme měli dva nebo tři projekty, které jsme po roce odpískali. Ani síla a přístup na trh, které máme, totiž není zárukou úspěchu. Kdybychom věděli, co bylo tím zlomovým bodem ve Francii, už bychom to opakovali jinde.

LIDOVÉ NOVINY: Je dnes k úspěchu potřeba jít přes Silicon Valley, jak se někdy tvrdí, nebo to stále jde třeba přes ty Francouze?

BAUDIŠ: Nemyslím si, že je to nezbytně nutné. Dá se to dělat odtud, stejně jako to děláme celou dobu my. Praha je krásné mezinárodní město s dobrou geografickou polohou. Je tu spousta šikovných vývojářů z celého světa. Virální šíření je velmi mocné, stačí se podívat na mobilní hry. Finské Rovio a jejich Angry Birds, teď Pokémon GO. Nezáleží, kde firma sedí, ale má-li dobrý produkt.

LIDOVÉ NOVINY: Stahujete AVG z burzy. Vrátí se tam někdy spojený podnik?

BAUDIŠ: Nikdy neříkej nikdy. Na AVG ale bylo vidět, že burza má v posledních letech negativní efekt, a to ten, že strašně záleží na nejbližších čtvrtletních výsledcích a na číslech, která oznámíte. Vymyslet projekt, jehož výsledky začnou přicházet za rok nebo rok a půl, je pro veřejně obchodovatelné technologické firmy problematické, protože analytici je mezitím minimálně čtyřikrát strhají. My si to naopak dovolit můžeme.

Horizont pěti let je v našem oboru strašně dlouhá doba. Co bude za pět let, se nedá říct. Za tři roky budou v popředí mobily a další rozvoj internetu.

Výsledkem je například naše dceřiná firma Jumpshot, která se zabývá analýzou velkých dat. Majoritní investoři ze CVC Capital Partners jsou s námi dva roky. Mají horizont pěti nebo šesti let, kdy budou chtít investici ukončit a jednou z možností exitu je IPO. Zatím se to ale neřeší. Uvidíme za tři nebo čtyři roky, jaká bude situace na trhu, a jestli by to byl vhodný krok.

LIDOVÉ NOVINY: To, že jste nakonec nešli na burzu, byl tedy jeden ze šťastných momentů?

BAUDIŠ: Asi by to dnes vypadalo hodně jinak. V jednu chvíli už to vypadalo. V bance nám radili, ať to uděláme, že je vhodný čas, ale zpětně se ukázalo, že tomu tak nebylo.

Pavel Baudiš

  • Má magisterský titul z informačních technologií na pražské Vysoké škole chemicko-technologické. Pracoval jako specialista na grafiku ve Výzkumném ústavu matematických strojů (VÚMS).
  • V roce 1988 napsal původní program, ze kterého se postupně vyvinula všechna bezpečnostní řešení, která Avast nabízí.
  • Spolu s Eduardem Kučerou je jedním ze dvou zakladatelů antivirové firmy Avast.
  • Od roku 1991 hrál klíčovou roli ve vývoji firmy. Od transformace společnosti na Avast Software, a. s., v prosinci 2006 je členem představenstva firmy.
  • Ačkoliv se to o něm moc neví, je dnes jedním z nejbohatších Čechů. Při osobním styku to však absolutně nedává znát.