Budoucnost ukrajinské energetiky spočívá v jejím dobrém řízení

Ukrajinská vláda považuje závislost země na ruských zdrojích energie za jednu z hrozeb pro národní bezpečnost. Lídři ukrajinského byznysu a občanské společnosti by se však měli zaměřit na odpolitizování energetického dialogu Ukrajiny a Ruska.

Rusko, Ukrajina, plyn | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Rusko, Ukrajina, plyn | foto: Ilustrace Richard CortésČeská pozice
Rusko, Ukrajina, plyn

Diverzifikace za každou cenu je stále považovaná za opatření, jež spasí ukrajinskou energetickou bezpečnost. Závislost Ukrajiny na ruské energetické společnosti Gazprom je vnímaná jako klíčový problém, který je třeba vyřešit. Ukrajinu však nejvíce ohrožují neefektivita, selektivní aplikace reformních balíčků a válka v jejích východních částech.

Současná ukrajinská vláda se velmi obává závislosti Ukrajiny na zahraničních zdrojích energie a považuje ji za jednu z největších hrozeb pro národní bezpečnost. Ukrajina se proto již několikrát pokusila objevit alternativní dodávky vybudováním zpětného toku plynu společně se Slovenskem, uvažovala o možnosti přestavby plynového terminálu i zkoumala alternativní trasy plynovodů.

Zpětné dodávky plynu

Prozatím se ukázala jako dosažitelná a funkční pouze možnost zpětných dodávek plynu z Evropské unie na Ukrajinu. Podle údajů firmy Ukrtranshas dosáhly zpětné dodávky plynu v roce 2013 2,13 miliardy metrů krychlových a 5,1 miliardy v roce 2014. Převis nabídky zemního plynu v Evropě vedl ke konkurenceschopným cenám nabídek reverzních dodávek.

Prozatím se ukázala jako dosažitelná a funkční pouze možnost zpětných dodávek plynu z Evropské unie na Ukrajinu

Pokles cen ropy však změnil cenovou dynamiku ve větší části Evropy – ceny Gazpromu pro Ukrajinu klesly na 247 dolarů za tisíc metrů krychlových pro druhou čtvrtinu 2015. Tato částka je cenově výhodnější než zpětné dodávky z EU. Místní politické nepokoje, ekonomická krize a ozbrojené konflikty navíc vedly k výraznému poklesu spotřeby primární energie a zemního plynu na Ukrajině.

V roce 2014 klesla ukrajinská spotřeba plynu z 50,3 na 42,6 miliardy metrů krychlových a dovoz z 27,8 v roce 2013 na 19,6 miliardy v roce 2014, přičemž dovoz ruského plynu na 14,5 miliardy v roce 2014. Celkový účet za ukrajinský dovoz zemního plynu klesl z dvanácti miliard dolarů v roce 2013 na 8,8 miliardy v roce 2014.

Nový fiskální systém

Prudký pokles dovozu energie a ukrajinské spotřeby plynu spolu s nižšími cenami měly snížit deficit státní energetické společnosti Naftogaz. Ve skutečnosti se její ztráty zvýšily z dvou miliard dolarů v roce 2013 na 7,59 miliardy o rok později. Ke ztrátě Naftogazu sice přispěla platební neschopnost a devalvace národní měny, ale tyto faktory nemohou vysvětlit více než trojnásobné zvýšení deficitu společnosti.

Nový fiskální systém například upřednostňuje držitele licencí pro velké oblasti, jako je společnost Naftogaz, před malými soukromými firmami, čímž však ohrožuje růst „nezávislých“ i liberalizaci ukrajinského plynárenského trhu

Vedení Ukrajiny sice provedlo kroky, aby potvrdilo svůj závazek k energetickým reformám v duchu třetího energetického balíčku, jejichž důsledkem je zrušení monopolu Naftogazu, navzdory tomu má Kyjev stále dlouhou cestu před sebou. Další reformní opatření by ale měla být v souladu s obecnou fiskální a energetickou politikou.

Nové zákony by měly být účinné nejen na papíře, ale i v praxi. Nový fiskální systém například upřednostňuje držitele licencí pro velké oblasti, jako je společnost Naftogaz, před malými soukromými firmami, čímž však ohrožuje růst „nezávislých“ i liberalizaci ukrajinského plynárenského trhu. Nový daňový systém může nejen zabít slepici, která nesla zlatá vejce, ale i ohrozit perspektivu ukrajinské produkce zemního plynu.

Spolupráce Ukrajiny a Ruska

Stabilní a konkurenční regulační systém může společně s vnitřní politickou stabilitou připravit cestu pro rozvoj dlouhodobých a stabilních domácích dodávek energetických surovin na Ukrajině. Navzdory tomu je energetická reforma nejen důsledkem příslušných politických opatření, ale závisí i na vnitřní stabilitě Ukrajiny. Pouze mírové řešení vnitřního napětí zohledňující zájmy všech regionů a zúčastněných stran pomůže oživit ukrajinskou ekonomiku a energetiku.

Z obchodního hlediska dává spolupráce Ukrajiny a Ruska smysl, zejména vezme-li se v úvahu ekonomická závislost obou zemí

Z obchodního hlediska dává spolupráce Ukrajiny a Ruska smysl, zejména vezme-li se v úvahu ekonomická závislost obou zemí. Budoucnost této spolupráce v plynárenské oblasti však také značně závisí na postoji ukrajinské vlády. Z ekonomického hlediska je spolupráce s Gazpromem – zejména v době nízkých cen – komerčně výhodná a výhodnější než všechny dostupné nebo plánované diverzifikační možnosti.

Dnes však na Ukrajině do byznysu zasahuje politika, a to ne vždy pozitivně. Lídři ukrajinského byznysu a občanské společnosti by proto měli zabránit politikům zamířit do slepé uličky výhružných scénářů a zaměřit se na odpolitizování energetického dialogu Ukrajiny a Ruska na technické i obchodní úrovni.

Článek byl původně zveřejněn Ruskou Radou pro mezinárodní záležitosti: http://russiancouncil.ru/en/author_profile/index.php?author_id_4=553

J. Křivan Co Vy na to pane Lewe? 11:12 6.10.2015

Počet příspěvků: 1, poslední 6.10.2015 11:12 Zobrazuji posledních 1 příspěvků.