Boj o Hrad: Za kandidáty finanční skupiny i zbrojařské lobby

Oproti volbám v roce 2013 se letos nesetkáváme se jmény klasických lobbistů a poradců, jako byl v případě Miloše Zemana Miroslav Šlouf. V letošní kampani se o vztahu politiků a zákulisních hráčů příliš nemluví. Ve skutečnosti jsou to však týmy analytiků, manažerů, expertů a rádců, jež připravují kandidátům strategii jejich kampaně.

Pražský hrad | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Pražský hrad | foto: Stefan Bauer/Wikimedia
Pražský hrad

Jedním z ústředních témat prezidentské kampaně v roce 2013 byla vazba Miloše Zemana na kontroverzního lobbistu a obchodníka Miroslava Šloufa. V letošní kampani se však o vztahu politiků a zákulisních hráčů příliš nemluví. Ve skutečnosti jsou to však celé týmy analytiků, manažerů, expertů a rádců, které připravují kandidátům strategii jejich kampaně. Určují témata jejich projevů, vybrali jim regiony, ve kterých se prezidentští aspiranti setkávali s občany, radí jim, jakým způsobem se prezentovat na televizních obrazovkách či v novinách.

S politicky nejprotřelejším a nejzkušenějším sborem vytáhl do boje Mirek Topolánek, který se může opřít o bývalého europoslance Edvarda Kožušníka či jednoho z autorů úspěšné sněmovní kampaně Pirátů Jakuba Horáka. Kožušník uvedl, že jejich tým je pružný a dokáže pracovat v menším počtu. Na zkušenost s prezidentským zápolením vsadil i Pavel Fischer, jemuž kampaň diriguje režisér Jakub Hussar. Ten v roce 2013 dokázal s kandidátem Vladimírem Franzem skončit na pátém místě.

Různá role a vliv

Otázkou zůstává, kdo všechno se podílí na kampani Miloše Zemana. Jeho tým v úterý 9. ledna přiznal, že za billboardy, letáky či inzerci utratil 17 milionů korun. Necelými 450 tisíci korunami přispěl i vlivný lobbista a podnikatel Tomáš Hrdlička, který má blízko k Zemanovým klíčovým spolupracovníkům Vratislavu Mynářovi a Martinu Nejedlému. Právě oni tvoří strategický opěrný tým Zemanovy prezidentské obhajoby.

Kandidáti se na svých webech pyšní svými týmy. Každý jeho člen však zastupuje různou roli a disponuje rozdílným vlivem na svého kandidáta.

Podle podnikatele a politického hybatele Romana Jurečka se situace v oblasti zákulisních hráčů od minulých prezidentských voleb změnila. Dnes dle něho za kandidáty nestojí jedinci typu Šloufa, ale celé finanční skupiny typu J&T nebo zbrojařské lobby podnikatele Jaroslava Strnada. Kandidáti se na svých webech pyšní svými týmy. Každý jeho člen však zastupuje různou roli a disponuje rozdílným vlivem na svého kandidáta. Podíváme-li se na tým Jiřího Drahoše, dlouhodobě platí za nejvlivnější figuru manažer kampaně a podnikatel Jakub Kleindienst.

Však to bylo jeho jméno, kvůli kterému se na bývalého předsedu Akademie věd loni v dubnu svalila první kritika. Ukázalo se totiž, že Kleindienst v letech 2011 a 2012 působil v dozorčí radě firmy ML Compet, která figuruje v korupční kauze exhejtmana Davida Ratha. Kleindienst společnost opustil krátce po vypuknutí skandálu. Ve funkci šéfa kampaně se Kleindienstovi zadařilo. Drahoš na svém účtu v uplynulých měsících nastřádal pro první kolo bezmála 36 milionů korun (včetně peněžitých a nepeněžitých darů).

Šloufovi nástupci

Kromě Kleindiensta je důležitou součástí volebního týmu historik Jaroslav Šebek, který má od začátku k Drahošovi velice blízko a určoval témata a ráz kampaně. K důležitým oblastem, se kterými Drahošovi radil, byla pozice ohledně uprchlické krize. Ideovým poradcem je i ředitel nakladatelství Academia Jiří Padevět. Jedním z poradců je i bývalý diplomat Petr Kolář, o kterém se v souvislosti s případným Drahošovým úspěchem hovoří jako o potenciálním kancléři.

Šloufovi nástupci –Vratislav Mynář a Martin Nejedlý – prezidentovu kampaň raději financují a organizují „na dálku“ prostřednictvím spolku Přátelé Miloše Zemana

Michal Horáček si loni na podzim na začátku kampaně maloval, že nebude potřebovat PR agenturu. Postupně však zjistil, že jeho tým na vše nestačí. Začal tedy spolupracovat s komunikační společností Ewing Public Relations. Její pracovnice Radka Hrstková funguje jako most mezi agenturou a Horáčkovým týmem. Jeho základním kamenem je ekonom Jiří Táborský, který Horáčka mediálně zastupuje a radí mu i s politickými tématy.

Oproti volbám v roce 2013 se letos nesetkáváme se jmény klasických lobbistů a poradců, jako byl v případě Miloše Zemana Miroslav Šlouf. Jejich cesty se v mezidobí rozešly a Šloufovi nástupci –Vratislav Mynář a Martin Nejedlý – prezidentovu kampaň raději financují a organizují „na dálku“ prostřednictvím spolku Přátelé Miloše Zemana.

J&T i Penta

Podnikatel a mocenský hybatel v ODS Roman Jurečko je přesvědčen, že doba se změnila. „U většiny kandidátů mi připadá, že jde o osobnosti. Každý trochu jiným způsobem. Jde o hotové lidi. Oproti období, kdy platilo spojení Zeman–Šlouf, nemají dnešní kandidáti taková spojení zapotřebí. Zeman si tehdy přivedl Šloufa tak trochu z jiné doby,“ řekl LN Jurečko.

Mirek Topolánek asi nemá daleko k J&T. Za Milošem Zemanem zase stojí zbrojařská lobby podnikatele Jaroslava Strnada. Vratislava Kulhánka podporuje skupina kolem podnikatele Pavla Sehnala. Kandidát Jiří Hynek má blízko ke straně Realistů, za kterou stojí Penta.

A dodal: „Dnes je doba o tom, že za kandidáty stojí spíše celé finanční či lobbistické skupiny. Mirek Topolánek asi nemá daleko k J&T. Za Milošem Zemanem zase stojí zbrojařská lobby podnikatele Jaroslava Strnada. Vratislava Kulhánka podporuje skupina kolem podnikatele Pavla Sehnala. Kandidát Jiří Hynek má blízko ke straně Realistů, za kterou stojí Penta.“ Podle Jurečka se zájmy mocných v čase proměnily. „Řekl bych to ještě jinak: nejdříve chtěli mít vlivní lidé hospody. Pak měli fotbalové kluby. Pak golfy a dneska mají celé strany nebo kandidáty,“ míní Jurečko.

Lobbista a kdysi muž s vlivem na někdejšího premiéra Stanislava Grosse Andrej Surňak považuje finišující kampaň za jalovou. „Kandidáti se snaží mluvit tak, aby se zalíbili co nejvíce voličům a co nejméně někoho naštvali. Kreativní kampaň, jakou měl minule Karel Schwarzenberg, nikdo nevede. Čekal jsem ji od Topolánkova týmu, ale bez Dalíka jede v jeho terminologii na jednu guli. Nejen v jeho případě je nejisté, zda to, co říká, si opravdu myslí,“ míní Surňak.

Miliardáře ulovili Drahoš i Topolánek

Expremiér Mirek Topolánek se do prezidentského zápolení přihlásil na poslední chvíli. Do kampaně však vlétl jako uragán a v posledních dnech před prvním kolem voleb je na internetu, v ulicích nebo podél silnic nepřehlédnutelný. Podařilo se mu ulovit i zajímavé sponzory. Mezi ně patří miliardář a majitel energeticko-průmyslové skupiny EPH Daniel Křetínský, podnikatel blízký skupině PPF nejbohatšího Čecha Petra Kellnera Richard Benýšek či právník a bývalý ministr vnitra za ODS Ivan Langer.

Navzdory svému tahu na branku není Topolánek kandidátem, který oslovil nejvíce sponzorů. Tučné miliony vybral další z favoritů voleb Jiří Drahoš, kterému poslala peníze pestrá sestava podnikatelů. Tři miliony korun získal od majitele společnosti Jablotron Dalibora Dědka, který před sněmovními volbami podporoval hnutí Starostů a nezávislých. Milion korun bývalému předsedovi Akademie věd věnoval developer Luděk Sekyra, který je sponzorem KDU-ČSL.

Transparentnost

Viditelná je i kampaň prezidenta Miloše Zemana, kterou organizace Transparency International označila za nejméně transparentní. Zeman totiž tvrdí, že kampaň žádnou nevede. Billboardy za něho vyvěsil spolek Přátelé Miloše Zemana, za nímž stojí hradní kancléř a jeden z nejbližších Zemanových spolupracovníků Vratislav Mynář.

Podle české pobočky Transparency International (TI) se nejvíce „svlékl“ Michal Horáček. Známý textař se rozhodl platit si kampaň kompletně ze svého. Podle výpisu z účtu vydal ke včerejšku 29,4 milionu korun. Odmítl i zájemce, kteří chtěli poslat na jeho volební konto peníze. Dokonce zablokoval příchozí platby z jiného než svého účtu. „Domluvili jsme si to s bankou. Vždy říkáme, že nám dárci mohou pomoci sbírat podpisy anebo s vyvěšením bannerů. Mnoho lidí nám volalo, že si je chce vyvěsit,“ řekl LN Jiří Táborský, Horáčkův mluvčí.

V posledních dnech chtějí lidé z jeho týmu utratit peníze především na reklamu venkovní a na internetu. Naznačují to i data za poslední týden loňského roku. Podle vyúčtování volebních nákladů mezi 22. až 30. prosincem vydal Horáček nejvíce na propagaci, reklamu, web, polep a dopravu. Celkem za to utratil 4,85 milionu korun. Druhou nejvyšší položku ve výši 800 tisíc představovaly náklady na další marketingové předměty jako pohlednice, placky či propisky.

Odlišné podmínky

Hned za Horáčkem se umístil v žebříčku TI bývalý diplomat Pavel Fischer. Plánuje utratit 7 milionů korun. Dosud utratil 5,5 milionu, přičemž štědří dárci mu poslali 6,4. Mezi nimi byli sponzoři z ciziny i Fischerova matka. Ve zbývajících dnech chce jeho tým zacílit podobně jako Horáček. „Peníze chceme nasměrovat do onlinové/webové podpory a především do tiskových materiálů pro kontaktní kampaň dobrovolníků,“ napsala LN Alena Ježková, Fischerova mluvčí.

Naopak nejméně průhlednou kampaň podle analytiků z Transparency vede obhájce funkce Miloš Zeman. „I když podle oficiálních prohlášení žádnou kampaň nevede, realita reklamních ploch (billboardy, online reklama či kniha) hovoří jinak,“ stojí ve zprávě TI. Ačkoli na voliče po Česku shlíží Zeman z množství billboardů, nestará se o ně hradní pán. Kampaň mu zajišťuje spolek Přátelé Miloše Zemana, v jehož čele stojí prezidentův kancléř Vratislav Mynář. Podle TI je Zeman ve výhodě, neboť v kampani vystupuje v roli hlavy státu.

„Mamutí část jeho kampaně za něho paradoxně vlastně vedou ti ostatní. Potvrzují to i statistiky výskytu jeho jména v online médiích, diskusích a na sociálních sítích, kde s přehledem vítězí,“ píše se dále ve zprávě protikorupční organizace. Podle jejího šéfa Davida Ondráčky jsou podmínky letošní kampaně oproti té v roce 2013 odlišné. Zejména z důvodu, že jsou přísnější zákonná nařízení.

Pozitivní vývoj

Kandidáti například musejí povinně disponovat transparentním účtem s přehledem financování volební kampaně. „Další změnou je, že letos se daleko více utrácí peníze na kampaň vedenou prostřednictvím sociálních médií. Obtížně se ale vyčísluje, kolik na takovou kampaň jde financí,“ řekl LN Ondráčka. Oproti předchozím volbám přece jen nastal pozitivní vývoj. „S výjimkou Miloše Zemana většina kandidátů přistoupila ke kampani proaktivně. Snažili se zveřejňovat údaje. Vidím to jako dobrý posun,“ dodal šéf TI.

Politolog Pavel Šaradín z olomoucké katedry politologie míní, že transparentnost financování kampaně řeší především vysokoškolsky vzdělaní voliči, kteří volí zejména středopravicové subjekty. „Pokud by takový kandidát z hlediska financování selhal, pak by se to v jeho výsledku mohlo projevit. V případě Miloše Zemana však jeho voliči takovou věc neřeší,“ řekl LN Šaradín.

Martin Shabu, Ondřej Koutník

Největší a další zajímaví sponzoři některých prezidentských kandidátů

Miloš Zeman

  • Účet, ze kterého prezident nečerpá.
  • Firma DAKO CZ ze skupiny zbrojaře Jaroslava Strnada – 2 000 000 korun.
  • Společnost Composite Components, blízká holdingu zbrojaře Jaroslava Strnada – 1 000 000 korun.
  • Podnikatel Jan Nekola – 900 000 korun.

Mirek Topolánek

  • Podnikatel Richard Benýšek – 1 000 000 korun.
  • Podnikatel Daniel Křetínský – 350 000 korun.
  • Bývalý ministr vnitra a právník Ivan Langer – 50 000 korun.
  • Místopředsedkyně ODS Alexandra Udženija – 20 000 korun.

Jiří Drahoš

  • Podnikatel Dalibor Dědek – 3 000 000 korun.
  • Nadace BLÍŽKSOBĚ podnikatele Martina Vohánky – 1 500 000 korun.
  • Lázně Luhačovice a Léčebné lázně Jáchymov – 1 300 000 korun.
  • Developer Luděk Sekyra – 1 000 000 korun.
  • Firma Y Soft Corporation – 1 000 000 korun.
  • Investiční firma BPD Partners – 1 000 000 korun.
  • Podnikatel Libor Winkler – 1 000 000 korun.
  • Podnikatel Tomáš Krsek – 1 000 000 korun.
  • Mediální společnost Motejlek.com – 900 000 korun.
  • Podnikatel Martin Wichterle – 700 000 korun.

Pavel Fischer

  • Německá investiční firma Fontis Family Office – 1 500 000 korun.
  • Developerská společnost Atkins a Langford Development – 425 000 korun.
  • Švýcarský účet s podpisem Kaete und Karolin – 699 000 korun.
  • Jana Fischerová, matka kandidáta – 900 000 korun.

Vratislav Kulhánek

  • Developer Pavel Sehnal – 5 500 000 korun.

Michal Horáček

  • Horáček si kampaň platí zcela sám, celkové výdaje dosáhly výše 29 400 000 korun.

Důležití lidé za prezidentskými kandidáty

Miloš Zeman

  • Hradní kancléř Vratislav Mynář.
  • Poradce a vlivný podnikatel Martin Nejedlý.
  • Zázemí proprezidentské Strany práv občanů.

Jiří Drahoš

  • Manažer kampaně: podnikatel Jakub Kleindienst.
  • Stratég kampaně: historik Jaroslav Šebek.
  • Ideový poradce: nakladatel Jiří Padevět.
  • Poradce: bývalý diplomat Petr Kolář.

Mirek Topolánek

  • Organizátor kampaně: bývalý europoslanec ODS Edvard Kožušník.
  • Tvůrce kampaně: expert na kampaně Jakub Horák, který pracoval i pro Piráty.
  • Poradkyně a organizátorka: bývalá politička pražské ODS Gabriela Kloudová.
  • Tvůrce projevů: Martin Schmarcz.

Michal Horáček

  • Mediální zástupce a poradce na ekonomicko-politická témata Jiří Táborský.
  • PR odbornice a most mezi Horáčkovým týmem a společností Ewing Public Relations Radka Hrstková.
  • Poradce v oblasti mezinárodní politiky: překladatel Viktor Janiš.
  • Analytička mezinárodních vztahů Blanka Šoulavá.

Pavel Fischer

  • Vedení kampaně: kreativec Jakub Hussar.
  • Mluvčí: spisovatelka Alena Ježková.



Počet příspěvků: 1, poslední 11.1.2018 12:47 Zobrazuji posledních 1 příspěvků.