Bohuslav Sobotka versus České dráhy

Premiér Sobotky řekl, že bude „hájit zájmy ČR a s tím související zájmy českých podniků“. Pokud jím myslí Škodu Transportation, která vede spor s Českými drahami a jejím podílníkem je lídr ČSSD v Plzeňském kraji Josef Bernard, pak je třeba mu připomenout, že jediným akcionářem této společnosti je zcela neznámá kyperská firma CEIL.

Premiér Bohuslav Sobotka. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Premiér Bohuslav Sobotka. | foto: MAFRA
Premiér Bohuslav Sobotka. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Do politiky míří další bohatý podnikatel – Josef Bernard (50), podílník ve společnosti Škoda Transportation a někdejší blízký spolupracovník miliardáře Martina Romana. Jako lídr sociální demokracie v Plzeňském kraji se chce stát letos hejtmanem. Od premiéra a předsedy strany to byl nesmírně chytrý krok, především ze dvou důvodů. Má v čele kandidátky absolutně loajálního člověka a jeho volební kampaň nebude stát stranu možná nic.

Firma, kterou kandidát Bernard spoluvlastní, dostala před několika týdny od státních Českých drah 468 milionů korun a počítá se s tím, že obdrží dalších 628 milionů. Část této úctyhodné částky jistě připadne akcionářům a jeden z nich, který by rád byl hejtmanem, může svůj podíl z peněz získaných od státního dopravce použít na financování kampaně.

Nepřívětivá situace

Veřejnosti je velmi dobře známá podstata sporu mezi Českými drahami a Škodou Transportation, která měla dodat 20 nových lokomotiv nejpozději v roce 2009, ale dodala je až v roce 2014. Místo toho, aby zaplatila smluvní pokutu, u soukromého rozhodčího soudu dosáhla toho, že má naopak dostat od Českých drah zaplaceno více, než bylo původně sjednáno. Neuvěřitelné, že?

Premiér Bohuslav Sobotka prohlásil, že situace není pro Škodu Transportation přívětivá a že i tato firma je významný zaměstnavatel, se kterým by se České dráhy měly dohodnout

Zajímavé je, jak se k celé věci staví Bohuslav Sobotka, stranický šéf kandidáta Bernarda. Od premiéra občané očekávají především jednu věc – že se postaví na stranu daňových poplatníků, a tedy Českých drah. Jenže tomu tak není. Sobotka prohlásil, že situace není pro Škodu Transportation přívětivá (i když v tomto ohledu není moc srozumitelné, proč by tomu tak mělo být) a že i tato firma je významný zaměstnavatel, se kterým by se České dráhy měly dohodnout, aby celou věc dál zbytečně neeskalovaly.

Ještě zajímavější je, že ze slov premiéra plyne, že podklad pro uvedené doporučení si podle vlastních slov sám načerpal z veřejně dostupných informací. Jak jsme si mohli přečíst ve zveřejněných e-mailech Bohuslava Sobotky, jejichž obsah premiér nijak nekomentuje, zmíněný spor byl na programu jednání, které měl mít Pavel Švagr, předseda Správy státních hmotných rezerv, a Honza (zřejmě poslanec ČSSD Birke) se Sobotkou ke konci loňského roku.

Ani na vteřinu nepřipouštíme, že by podklady ke sporu mezi Českými drahami a Škodou Transportation, o nichž se zmínil předseda Švagr, náhodou nebyly tytéž veřejně dostupné materiály, z nichž čerpal premiér. Ostatně je přece určitě hlavní pracovní náplní šéfa Správy státních hmotných rezerv, aby dělal premiérovi rešerše o sporech, které vedou České dráhy.

Dva občané z Monaka

Kyperskou firmu CEIL se sídlem v Limassolu v dozorčí radě Škody Transportation zastupují dva občané z Monaka – Marek Čmejla a Jiří Diviš

Nakonec poznámka k souvisejícímu výroku premiéra Sobotky, že vždy bude „hájit zájmy České republiky a s tím související zájmy českých podniků“. Pokud takovým podnikem Sobotka myslí Škodu Transportation, pak mu připomínáme, že jediným akcionářem této společnosti je zcela neznámá kyperská firma CEIL.

Tuto firmu se sídlem v Limassolu v dozorčí radě Škody Transportation zastupují dva občané z Monaka – Marek Čmejla a Jiří Diviš. I když možná počítají s tím, že se budou brzy stěhovat do vězení do Švýcarska, kde byli nepravomocně odsouzeni za trestnou činnost související s privatizací Mostecké uhelné společnosti.

Počet příspěvků: 1, poslední 4.2.2016 08:36 Zobrazuji posledních 1 příspěvků.