Sobota 20. dubna 2024, svátek má Marcela
130 let

Lidovky.cz

Diskuze

Bohové byli vyhnáni ze svých domovů

Je třeba odmítnout Huntingtonovu tezi o střetu civilizací. Vychází totiž z předpokladu, že základ civilizací tvoří náboženství, ale je tomu naopak.

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
PS

5. 7. 2011 10:49
K čemu
tyhle pomatené kváky vedou?Žádný Bůh není, to za prvé.Za druhé: Náboženství je útěkem slabých od každodenní tvrdé reality, se kterou si nevědí rady. Tím se ovšem ne zcela dobrovolně (tíží je totiž strach z trestu za jejich "hříchy"), nicméně plně, vydávají do rukou kněží - obchodníků s životem věčným - tito fiškusové si vymysleli Boha a stvoření světa a posmrtný život, k němuž jen oni dovedou zprostředkovat cestu za podmínky, že je budou napravení "hříšníci" dobře živit. Nikdo nechce ze světa navždycky zmizet, a jen silní s touto jedinou možnou realitou Vesmíru dovedou vyrovnat...Za třetí: Když se kněží cítí ohroženi, posílají své zotročené “hříšníky” na sebevražednou misi proti této hrozbě - Antikristovi a spol. - s příslibem okamžitého odchodu do Ráje. (mnozí jim to žerou, bohužel)Za čtvrté: Není to všechno tak trochu nechutné?Víra, že život pokračuje i po tělesné smrti zajisté mnoha lidem pomáhá přežít jejich tělesný život. Ale to je vše. Pak už nic není.Všem věřícím doporučuji při návštěvě Tesca podívat se na ten dlouhatánský pult s chlazenými kuřaty - nic jiného po své fyzické smrti nebudeme ani my...
0 0
možnosti
T

Terezamatejckova

30. 6. 2011 18:00
Fundamentalismus
Dobrý den,máte jistě pravdu, že fundamentalismus existuje ve všech abrahamovských náboženstvích (na badatele Kepela autor hojně odkazuje). Roy se pokouší ukázat, že určité fundamentalistické rysy lze v současnosti pozorovat i v rámci náboženských tradic, které nejsou běžně spojovány s fundamentalismem. Sleduje tak určitý fundamentalistický rys i  v rámci buddhismu, a to v buddhistickém hnutí Sokka Gakkai, respektive v jeho internacionálním odnoží, které je aktivní ve Spojených státech. Domnívá se, že tato tendence k fundamentalismu napříč náboženskými tradicemi je právě určitým plodem sekularismu i sekularizace.K té boží prostotě: autor se zaměřuje skutečně pouze na Vámi zmíněný masově šířený "zpaskřivený" typ prostoty. S pozdravem, Tereza Matějčková
0 0
možnosti
JS
Fundamentalismus je ve všech abrahamovských náboženstvích
tedy v judaismu, křesťanství i islámu (tedy přinejmenším v nich všech, ostatní náboženství ponechme stranou tohoto diskursu). Gilles Kepel toto téma zpracoval pod názvem "Boží pomsta. Křesťané, židé a muslimové znovu dobývají svět" (Atlantis, Brno 1996; orig. vyšel v témže nakladatelství jako recenzovaná kniha /Seuil, Paris, 1991/). Kepel abstrahoval fundamentalistické jevy od materie (kultury, sociálního kontextu) a doložil, že tentýž jev se vyskytuje v judaismu, katolictví, islámu a v protestantismu.Na druhou stranu - ani fundamentalismus není černobílý. Významná postava Muslimského bratrstva Sayyid Qutb měl z poválečné libertinistické Ameriky podobný pocit jako guru neoconů Leo Strauss. Reagovali podobně, odlišnosti jsou dané kulturním kontextem.A ještě k té "boží prostotě" - rychlá asociace: "František, prosťáček boží". Samozřejmě, František z Assisi. A velká úcta, nejen k němu, ale opět - ke všem podobným jevům ve všech náboženstvích (paralelu můžeme vidět u chasidů, například). A ještě douška - samozřejmě, že se hnutí, navazující na tyto "prosťáčky boží", se pěkně zpaskřivila a udělala z toho byznys.A pak zase sekularizace, a reakce na něj (fundamentalismus), a další kolečko prosťáčků božích a upřímné lidové religiozity a zas a dokola a ještě jednou dokolečka a hopla hop, a dokola, jak zpívá Vladimír Vysockij, ale to už bylo těch asociací příliš.
0 0
možnosti