Boeing musí současnou situaci zvládnout v co nejkratší době

Česká letecká společnost Smartwings má mimo provoz sedm Boeingů 737 MAX. A firmu to stojí velké peníze, zlobí se její majitel Jiří Šimáně. Celkem má provozovatel nízkonákladových linek a charterových letů 47 letadel. A absence sedmi z nich je citelná. „Škoda pravděpodobně přesáhne sto milionů korun měsíčně,“ říká v rozhovoru Šimáně.

Michal Pavec 26.3.2019
Miliardář Jiří Šimáně. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Miliardář Jiří Šimáně. | foto:  Dan Materna, MAFRA
Miliardář Jiří Šimáně.

Uzemnění nového typu boeingu může zkomplikovat odlety Čechů k moři nebo na obchodní cesty. Majitel tuzemských aerolinií Smartwings Jiří Šimáně v rozhovoru nezastírá, že mu zákaz pro Boeing 737 MAX 8 a 9 dělá starosti. Sedm jeho letadel musí zůstat na zemi. „Nezbývá než rušit lety naplánované s těmito letadly,“ řekl.

Karanténa platí kvůli dvěma tragickým pádům tohoto stroje. „Naše škoda pravděpodobně přesáhne 100 milionů měsíčně,“ odhaduje Šimáně. Nevyloučil, že bude od výrobce vymáhat odškodné. Smartwings s celkem 47 letadly provozují nízkonákladové linky a cestovním kancelářím zajišťují charterové lety. Dopravce navíc počítal s tím, že letos z USA dorazí ještě 14 dalších boeingů. Aerolinky v Evropě zatím stíhají, v červnu však začne naplno sezona dovolených a s ní větší poptávka po létání.

LIDOVÉ NOVINY: Jak dlouho může podle vás zákaz provozu těchto letadel trvat?

Nezbývá nám nic jiného než rušit lety, které jsme měli naplánované s těmito letadly. To přináší komplikace a zvýšené náklady nejen nám, ale i našim partnerům či klientům. Jiné řešení ale neexistuje.

ŠIMÁNĚ: To lze velmi těžko odhadnout, máme od výrobce minimum konkrétních informací. Musíme věřit, že se situace vyjasní co nejdříve.

LIDOVÉ NOVINY: Máte odstavených sedm letadel. Jak moc to komplikuje standardní provoz Smartwings?

ŠIMÁNĚ: Náš provoz to komplikuje zcela zásadně, nezbývá nám nic jiného než rušit lety, které jsme měli naplánované s těmito letadly. To přináší komplikace a zvýšené náklady nejen nám, ale i našim partnerům či klientům. Jiné řešení ale neexistuje.

LIDOVÉ NOVINY: Jakých letů se rušení dotkne?

ŠIMÁNĚ: To je dnes těžké říci. Postupujeme podle situace s výhledem na několik následujících dní a současně přemýšlíme o tom, pokud se situace nezlepší, jak budeme kombinovat linky v červnu až září, abychom co nejméně narušili naplánované lety v tomto období. Veřejnost bude pochopitelně včas a srozumitelně o jakýchkoli změnách informována. Nicméně věříme, že se situace brzy vyřeší.

LIDOVÉ NOVINY: Jaká vám zákazem pro letadla Boeingu vznikla škoda?

Postupujeme podle situace s výhledem na několik následujících dní a současně přemýšlíme o tom, pokud se situace nezlepší, jak budeme kombinovat linky v červnu až září, abychom co nejméně narušili naplánované lety v tomto období

ŠIMÁNĚ: Pohybuje se v rámci jednotek milionů denně, je těžké ji nyní přesně vyčíslit. Pravděpodobně bude přesahovat částku sto milionů měsíčně pouze na nepřímých nákladech, což jsou náklady na splátky letadel, pojištění, údržbu, posádky a tak dále.

LIDOVÉ NOVINY: Existuje možnost nějaké náhrady škod pro vaši společnost?

ŠIMÁNĚ: Kompenzace budou otázkou jednání, Boeing se musí postavit k této situaci čelem, žádná další možnost neexistuje.

LIDOVÉ NOVINY: Celkem máte objednáno 39 těchto strojů. Může mít toto opatření vliv na dokončení zakázky?

ŠIMÁNĚ: Nikdo po nás dost dobře nemůže chtít, abychom odebírali letadla, která stojí na zemi. Teď ale žádné závěry dělat nebudeme, ani nechceme. Boeing musí současnou situaci v co nejkratší době zvládnout, jinak budou náklady z ní vzniklé obrovské a v tom nejhorším scénáři i na hraně toho, co může sám zvládnout.

LIDOVÉ NOVINY: Jaké máte s letadly Boeing 737 MAX 8 zatím zkušenosti?

Kompenzace budou otázkou jednání, Boeing se musí postavit k této situaci čelem, žádná další možnost neexistuje

ŠIMÁNĚ: Naše zkušenosti jsou ty nejlepší, předchozí typ 737 NG je nejprodávanějším letadlem na světě a naši piloti si ho nemohou vynachválit.