BMW ukázala nový elektromobil pro bezemisní městskou mobilitu

Elektromobil i3 je v mnohém revoluční. Zatím však v Česku chybí dostatek dobíjecích stanic.

Jan Charvát 14.9.2013
 | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy foto: © BMWČeská pozice

Zatím je v ulicích vozů vozů na čistě elektrický pohon vidět pomálu. Automobilky se jim věnují spíše okrajově a často vznikají tak, že do běžného sériově vyráběného vozu místo spalovacího či vznětového motoru namontují elektromotor a uloží do něj desítky kilogramů vážící baterie.

BMW šlo na vývoj přesně opačně. Hodně zjednodušeně řečeno: nejdříve vzali baterie a kolem nich pak zkonstruovali vůz, aby přesně sedl na potřeby elektromobilu. „BMW i3 je prvním prémiovým automobilem světa, který byl od počátku svého vývoje navržen pro pohon elektrickým systémem,“ říká Veronika Jakubcová z BMW.

Novinku automobilka představila světu tento týden na autosalonu ve Frankfurtu, fotografie už však byly zveřejněny v polovině prázdnin. Kdo očekával, že automobil přejede na jedno nabití celé Německo, zatím se nedočká. Jedná se o městský automobil.

Dojezd lze prodloužit až na 340 kilometrů

Prostor pro posádku je vůbec poprvé vyroben celý z karbonu, takže je o třetinu lehčí, než kdyby byl hliníkový. Ekologicky ladění zákazníci ocení, že interiér je vyráběn výhradně z přírodních či recyklovatelných materiálů, potahy jsou například z ovčí vlny.

Baterie nezaberou celý kufr, jak tomu alespoň v počátcích vývoje elektromobilů bylo, ale jsou uloženy velmi nízko, schované pod nohama posádky. Takto nízko umístěné těžiště je příslibem dobrých jízdních vlastností.

Z nuly na sto zrychlí za 7,2 sekundy a při běžném městském provozu ujede na jedno nabití 130 až 160 kilometrů. Dojezdovou vzdálenost lze prodloužit až na 200 kilometrů přepnutím na ECO PRO+ mód. V takovém případě vůz automaticky omezí například výkon klimatizace.

Poslední možností, jak prodloužit dojezd, je přikoupení jednotky REX. V jednoduchosti se jedná o malý spalovací motor, který umí baterii dobíjet. Dojet se s ním pak dá až 340 kilometrů. Na první pohled se může zdát, že se snad vývojáři zbláznili. Vyvíjejí elektromobil, aby se vyhnuli emisím vylučovaným klasickými motory, aby ho mohli pak do vozu zpětně namontovat. Opodstatnění to však mít může. Na běžné ježdění po městě se bez něj obejdete, když však chcete vyrazit dále, může se vám hodit, a zároveň přitom nebudete spalováním znečišťovat ovzduší ve městech.

Druhou praktickou výhodu REX ocení zejména čeští zákazníci. Těm se totiž zatím bohužel může snadno stát, že nestihnou dojet k nejbližší dobíjecí stanici. Rychlodobíjecí stanice kompatibilní s i3 jsou v Česku zatím jen tři, což je zároveň asi největší překážkou, ač dle automobilky se jedná o výstavbě dalších.

Kromě rychlodobíjecích stanic, ve kterých dobíjení trvá asi půl hodiny, lze dobít vůz doma. Běžně to trvá 6-8 hodin, pokud si zároveň koupíte speciální minidobíječku, lze čas zkrátit až na tři hodiny.

První zákazníci si budou moci v Česku vůz koupit od listopadu a podle informací ČESKÉ POZICE bude stát kolem 900 tisíc korun. Pro řadu zákazníků hodně, nicméně už se nejedná o parodii na vůz v podobě těžkopádných elektromobilů bez klimatizace či topení.