Bitva o autorská práva pokračuje: YouTube versus GEMA

Internetová platforma YouTube musí smazat klipy obsahující hudbu, k níž vlastní práva německý autorský svaz GEMA.

 | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy foto: © ČESKÁ POZICE, Richard CortésČeská pozice
 | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Zemský soud v Hamburku vyhověl stížnosti autorského svazu GEMA a rozhodl, že internetová platforma YouTube musí smazat klipy obsahující hudbu, k níž autorský svaz vlastní práva. Německá internetová komunita se tedy v budoucnosti bude muset obejít bez šlágrů typu Rivers of Babylon (a já pevně věřím, že to přežije). Jenže ve sporu mezi YouTube a GEMA jde o mnohem víc, než je krákání Boney M., pochybný eurodance hit Club Bizarre anebo perverzně komerční techno skladba Alexe Christensena Sex An Der Bar. Jde o peníze, vyjednávací sílu, otázku, zda on-line platformy musejí kontrolovat obsah videí svých uživatelů – a samozřejmě i budoucnost samotného internetu.

Minulý pátek se hamburský soud ve většině bodů postavil na stranu svazu GEMA. Ten zastupuje asi 60 tisíc textařů a hudebníků. Svaz postavil YouTube, vlastněný společností Google, před soud za 12 hudebních videoklipů, které se dočasně objevily na sdílecím serveru a za které prý nebyly řádně zaplaceny poplatky k autorským právům. Sedm z videoklipů musí YouTube na základě rozhodnutí soudu odstranit. Zatím není jasné, zda se firma odvolá.

Porážka nikoli absolutní

Přesto němečtí experti nepovažují rozhodnutí soudu za absolutní porážku videoportálu. GEMA totiž původně požadovala, aby YouTube coby poskytovatel obsahu ručil za obsah svých uživatelů. V takovém případě by koncern musel kompenzovat také porušení autorského zákona v minulosti. Konkrétně od roku 2009, kdy mu vypršela původní licence se svazem GEMA.

Protože YouTube videa sám nenahrál, odpovídá za obsah jen jako takzvaný narušitel, nikoli pachatelTak radikální hamburský soud ale nakonec nebyl. Protože YouTube videa sám nenahrál, odpovídá za obsah jen jako takzvaný Störer, tedy narušitel, nikoli pachatel (Täter). V takovém případě platforma odpovídá za obsah svých uživatelů až v případě, kdy někdo poukáže na konkrétní porušení autorského zákona a YouTube obsah včas nesmaže.

Což ostatně vysvětluje i překvapivě pozitivní reakci společnosti Google: „Rozhodnutí soudu jen potvrzuje, že YouTube jako platforma na sdílení obsahu nemůže být povinna kontrolovat obsah všech nahraných videí. I nadále jsme odhodláni najít řešení v rámci problematiky licencování hudebních děl v Německu, které bude přínosem pro umělce, skladatele, autory, vydavatelství a nahrávací společnosti, stejně jako i pro širší YouTube komunitu.“

Filtr jako páka

Google se nicméně dle rozhodnutí soudu musí pomocí speciálních filtrů postarat o to, aby se sedm zakázaných písniček na YouTube už neobjevilo. Za každý případ porušenívideoportál  zaplatí 250 tisíc eur. Nutno podotknout, že uživatelé nahrají na YouTube každou minutu šedesát hodin videí a jejich plošná kontrola je téměř nemožná.

Ostatně zmínil to během své přednášky v České republice i spisovatel a bojovník za liberalizaci copyrightu Cory Doctorow. „Jakýkoliv pokus zábavního průmyslu zasáhnout do fungování internetu bude z hlediska omezení kopírování neúspěšný,“ řekl Doctorow, podle kterého neexistuje způsob, jak platformě YouTube zabránit v porušování autorských práv. „I kdyby si každý expert na copyright, který kdy žil, denně šestnáct hodin prohlížel videa, která uživatelé na YouTube nahráli, nic by to nezměnilo,“ míní Doctorow.

Šéf autorského svazu: „Buď YouTube začne aktivně chránit autorská práva, anebo se s námi posadí ke stolu a uzavřeme smlouvu.“To samozřejmě ví i šéf autorského svazu GEMA Harald Heker. A ví to i Google: „Provoz platforem s obsahem tvořeným uživateli by byl o mnoho složitější a náročnější. Zavedení filtrování obsahu by ohrozilo nejen YouTube, ale i všechny ostatní inovativní služby na internetu, které umožňují uživatelům nahrávání a sdílení obsahu.“ Soudní rozhodnutí tak Hekerovi poslouží spíš jako páka při dalším vyjednávání s internetovým gigantem.

A Heker ho odstartoval hned v pondělí. V rozhovoru s týdeníkem Spiegel řekl, že nebude požadovat smazání dalších děl, pokud YouTube přistoupí na jeho požadavky. „Jedná se o spor precedenčního charakteru. Doufáme, že s námi teď YouTube začne zase vážně jednat. Buď YouTube a další služby s podobným modelem podnikání začnou aktivně chránit autorská práva, anebo se s námi posadí ke stolu a uzavřeme smlouvu,“ konstatuje rozhodně Heker. A nenechá se obměkčit ani námitkou německého redaktora, že taková ochrana je v kyberprostoru téměř nemožná. „YouTube buď taková opatření zavede, anebo se musí dohodnout s námi. Nechceme se s YouTube soudit, chceme smlouvu.“

Když Heker mluví o smlouvě, má na mysli především peníze, konkrétně 0,6 eurocentu za každé kliknutí a 10,25 procenta z výnosů z reklamy. Jenže to si YouTube prý nemůže dovolit. V současné situaci mu však nejspíš nic jiného nezbude.

Piráti: Absurdní rozhodnutí

Proti rozhodnutí hamburského soudu ostře vystoupili němečtí piráti. Pirátská strana Německa se obává, že by rozsudek mohl mít dalekosáhlé následky i pro další internetové platformy. Dle jejich názoru musí v nejbližší době dojít k zásadním reformám copyrightu. „Je velmi smutné, že GEMA odmítá hledat s YouTube řešení, které by vyhovovalo oběma stranám, a nadále trvá na svých nerealistických požadavcích,“ řekl německým médiím expert pirátské strany na copyright Daniel Neumann, který požadavek soudu po filtru, jenž by předem rozeznával materiál narušující autorské právo, považuje za naprosto absurdní.

OSA má se společností Google řádně uzavřenou licenci již od roku uvedení lokalizované verze YouTube v ČeskuDle člena programové komise pro kopírování a internet České pirátské strany Jakuba Michálka se jedná o další pokus, jak přenášet odpovědnost nositelů práv, kteří by si svá práva měli vymáhat sami, na IT sektor. „Jakmile nasadíte celý ten systém filtrování, bude mít stejné důsledky bez ohledu na to, zda to děláte pro pět anebo pět milionů skladeb – každá skladba bude tím filtrem muset projít. Vidím v tom obrovskou ekonomickou zátěž pro poskytovatele, a tudíž i spor s právem na svobodné podnikání,“ míní Michálek.

V tuzemských vodách se piráti podobného sporu obávat nemusejí. „Za nás mohu prohlásit, že OSA neregistruje žádné problémy v komunikaci se společností Google. Máme s nimi řádně uzavřenou licenci, a to již od roku uvedení lokalizované verze YouTube v České republice. Google řádně hradí autorské odměny za užití hudebních děl na YouTube,“ vzkázal ČESKÉ POZICI prostřednictvím SMS zprávy šéf Ochranného svazu autorského Roman Strejček, který je v současné chvíli v zahraničí.

Velký význam rozhodnutí německého soudu nepřisuzuje ani ředitelka české pobočky Mezinárodní federace hudebního průmyslu IFPI Petra Žikovská: „Je to jeden z názorů, který tentokrát potěšil spíš nás, jako majitele práv. Že by to ale byl nějaký zásadní průlom, to si nemyslím. Kdyby tak judikoval například Evropský soudní dvůr, bylo by to určitě podstatnější než rozhodnutí hamburského soudu, proti kterému se YouTube zajisté ještě odvolá.“