Bájné míry už modelky nepotřebují. Instagram však ano

Míry 90–60–90 jsou již v modelingu stejně passé jako neochvějné přesvědčení, že nezbytnou podmínkou úspěšné kariéry je pro manekýny zajímavá tvář a výrazná štíhlost. Dieta a pravidelný dril v posilovně musejí být v současné době okořeněny tím správným počtem fanoušků na sociální síti Instagram.

Během benefiční akce pro Demokraty si modelka a televizní osobnost s Hillary... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Během benefiční akce pro Demokraty si modelka a televizní osobnost s Hillary... | foto: Reuters
Během benefiční akce pro Demokraty si modelka a televizní osobnost s Hillary... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Dlouho to vypadalo, že ze slávy supermodelek zbyl jen prach. Na začátku nového tisíciletí byla pryč doba, kdy Linda Evangelista nevstala za méně než deset tisíc dolarů z postele. Slavné tváře z 90. let jako Naomi Campbell nebo Kate Moss se tehdy rozhodly mít děti či vrhnout se do podnikání, kde by byly vlastními paními. V roce 2010 se ale zrodila sociální síť Instagram, která za pár let dokázala z obyčejných holek udělat opět hvězdy.

Není na nich zajímavé jen to, co jedí a kolik hodin denně stráví v posilovně. Od dob „heroin chic“ (jak se britské supermodelce Moss přezdívalo) mají modelky znovu tolik fanoušků jako rockové hvězdy a hollywoodské star. Sotva dvacetileté dívky se staly nástroji obratných marketérů, kteří jejich vkus v oblékání a každý kousek z jejich soukromí využívají k byznysu.

Bez Instagramu nechoď

Síť založenou na obrázcích „prohnaných“ barevnými filtry ale není jen prostředkem k podpoře kampaně nebo způsobem, jak prodat nový produkt. V podnikání s krásou je již nepostradatelnou součástí modelek, stejně jako občanský průkaz nebo vizitka. Jak je důležité míti Instagram, se ukázalo přibližně před třemi lety, kdy se české modelky začaly ve Spojených státech setkávat s otázkou, kolik mají na sociální síti fanoušků. „Doba se mění.

Dříve se na castingu řeklo, kdo je menší než 177 centimetrů, může jít domů. Dnes je to tak, že kdo má méně než 25K followerů (25 tisíc sledujících fanoušků – pozn. red.), může odejít. Bohužel je to teď součást byznysu,“ popisuje pro LN bookerka Monika Podaná z agentury Scouteen. Naráží tak i na supermodelku Caru Delevingne, jejíž předností je spíše 40 milionů fanoušků na Instagramu než výška 173 centimetrů.

„Sociální sítě jsou jedním z hlavních komunikačních kanálů současnosti a dobře zvládnutá prezentace může při získávání zakázek pomoci.“

„Sociální sítě jsou jedním z hlavních komunikačních kanálů současnosti a dobře zvládnutá prezentace může při získávání zakázek pomoci,“ říká pro LN Martin Brát, headbooker agentury Czechoslovak Models, který je přesvědčen, že při ucházení se o práci v zahraničí je Instagram nutností. Modelům a modelkám jsou proto nabízeny i rady, jak s publikovanými fotkami zacházet.

„Jsme pro to, aby sociální sítě odrážely osobnosti jednotlivých modelek, a zasahujeme pouze tehdy, máme-li pocit, že se prezentace ubírá nevhodným směrem,“ doplňuje Brát. „Nevhodný způsob prezentace by je mohl poškodit u klientů.“

Vedení Instagramu tak není jen o zveřejňování roztomilých selfíček, ale má i svá pravidla. „Ve smlouvě s mojí losangeleskou agenturou je sociálním sítím věnována celá jedna kapitola. Stojí tam třeba, že nesmím sdílet fotky, na nichž piji alkohol, konzumuji drogy nebo jsem v nějakých řekněme společensky nevhodných situacích, které by mohly zapříčinit případné odmítnutí klientů,“ říká 27letý model Šimon Kotyk.

Kérky a koťátka

Od doby, kdy ho hledač talentů objevil v obchodě Ikea, má za sebou přehlídky pro velké módní domy jako Dior nebo Lanvin. Účet si na sociální síti zakládat nechtěl, ale jak LN kvůli časovému posunu v půl páté ráno píše, byl k tomu donucen okolnostmi. „Ještě před rokem jsem měl telefon pro seniory s velkými tlačítky, což byl můj protest proti sociálním médiím. Po asi dvouroční pauze jsem se k modelingu vrátil – a byl to návrat do úplně jiného světa. Udály se obrovské změny, kterým jsem se musel přizpůsobit,“ odpovídá Kotyk, který se po cestování mezi Prahou, Japonskem a Spojenými arabskými emiráty nakonec usadil v Los Angeles.

„Zjistil jsem, že se do dotazníků na konkurzech už nevyplňuje jméno, agentura, telefon, míry, věk atd. Dnes je na dotazníku kolonka pro jméno, agenturu a Instagram. Tu jsem tenkrát vždy proškrtával a lidi mě měli za podivína. Nejprve jsem se tomu bránil, ale pak jsem si uvědomil, že jde o vývoj, a podřídil se tomu,“ doplňuje Kotyk a změnu ve své profesi přirovnává k nahrazení pošty e-mailem, taxi Uberem a televize Netflixem. Ostatně v Instagramu vidí i výhody jako třeba odpadnutí nutnosti nosit těžké portfolio s fotkami z jednoho castingu na druhý.

„Zjistil jsem, že se do dotazníků na konkurzech už nevyplňuje jméno, agentura, telefon, míry, věk atd. Dnes je na dotazníku kolonka pro jméno, agenturu a Instagram. Tu jsem tenkrát vždy proškrtával a lidi mě měli za podivína.“

Změna způsobu prezentace podle něj zcela proměnila i získávání práce. „Prostřednictvím konkurzů dostávám odhadem 30 procent práce a zbylých 70 je díky Instagramu. Buď klient najde přímo můj profil, nebo mě vidí označeného na profilu jiné značky či fotografa,“ popisuje Kotyk. Sítě, na níž si model přidává fotografie sám, využívají značky k nahlédnutí do soukromí modelů a modelek. Jednoduše tak zjistí, jak vypadají bez líčení a zásahu Photoshopu. Zveřejněné obrázky také něco prozradí o povaze modela, což značky neváhají při výběru zohlednit.

Co na fanoušky, jichž má něco přes devět tisíc, funguje nejvíce, má model vyzkoušené. „Kérky a koťátka,“ odpovídá Kotyk, který má tetování nejen na celé hrudi a obou pažích, ale i na obličeji nebo kolenech. Mezi jeho portréty je pak na jeho instagramovém účtu i několik příspěvků se zvířátky. Fotka se zrzavou kočkou se líbila o více než tisícovku vyššímu počtu sledovatelů, než je u jeho snímků běžné. Dvakrát větší úspěch mělo také video, v němž drbe kotě v peřinách.

Z nádoby osobností

O tom, že rozhoduje nejen počet fanoušků, je přesvědčen Rahul Titus, který v britské agentuře Ogilvy spolupracuje s influencery. „Obsah je mnohem důležitější,“ říká Titus pro LN. „Pokud značka vidí, že modelka komunikuje se svým publikem autentickým způsobem a obsahem, který je trvalý, je to stejně důležité jako počty fanoušků.“ Kromě fotek z nové kampaně pro kosmetickou značku Estée Lauder tak nejsledovanější modelka současnosti Kendall Jenner pod fotografií prostřeného stolu se sklenicí červeného vína a rozkrojenou bagetou děkuje všem za gratulace k dvaadvacátým narozeninám.

Titus tedy v sociálních sítích nevidí ani tak nezbytnou nutnost, jako spíše potenciál, který pro módní nebo kosmetické firmy Instagram představuje. „Z modelek jako pouhých nádob pro kampaně firem se staly osobnosti, které jim mohou pomoci se spojit s publikem takovým způsobem, který doposud nebyl možný,“ vysvětluje a uvádí příklad módních přehlídek, které se z nudných prezentací staly něčím, čeho může být uživatel Instagramu důležitou součástí. Módní show už se jen nepřenášejí živě, ale modelky z nich prostřednictvím fotek a videí zachycují dění svým osobním pohledem. Jejich fanoušci tak mohou být u toho, když Gigi Hadid maskérky kulmují vlasy nebo lakují nehty.

Když v roce 2009 fotila svou první kampaň, nikdo netušil, že se z mladší sestry Kim Kardashian stane nejsledovanější modelka na sociálních sítích. Hvězdu všech přehlídek největších módních domů sledovaly na Instagramu desítky milionů lidí a její účet se proměnil v místo pro reklamu značek jako Fendi, Adidas nebo Calvin Klein.

Sílu Instagramu dobře ilustruje případ modelky Kendall Jenner. Když v roce 2009 fotila svou první kampaň pro módní řetězec Forever 21, nikdo netušil, že se z mladší sestry Kim Kardashian stane za pár let nejsledovanější modelka na sociálních sítích. Hvězdu všech přehlídek největších módních domů sledovaly na Instagramu desítky milionů lidí a její účet se proměnil v místo pro reklamu značek jako Fendi, Adidas nebo Calvin Klein.

Přesně před rokem si instagramový účet smazala a její odchod tehdy zaplnil i stránky bulvárních časopisů. Ať už ale bylo modelčino gesto vedené osobním přesycením, nebo šlo pouze o marketingový tah, nikterak jí neuškodil. Za pár dnů se znovu vyšvihla do sedla nejsledovanější modelky světa – k uzávěrce tohoto vydání LN ji na sociální síti sledovalo již 84,5 milionu lidí. Na druhém místě je aktuálně její kolegyně Cara Delevingne s 40,6 miliony fanoušků, které pak na paty šlape jen supermodelka Gigi Hadid se základnou čítající 36,4 milionu lidí.

Že ale počty fanoušků nutně neznamenají více peněz, dokazují příklady slavných supermodelek. Britka Kate Moss účet na sociální síti ani nevlastní, přesto ještě ke konci loňského roku patřila k nejlépe placeným tvářím světového modelingu. Ovšem nejdražším tělem módního průmyslu je podle magazínu Forbes stále Brazilka Gisele Bündchen, kterou na Instagramu sleduje „pouze“ něco přes třináct milionů lidí…



Diskuse neobsahuje žádné příspěvky.