Články autora

České dráhy zvýší bezpečí svých vlaků. Bude to ale drahé

Průvodčí (ilustrační foto).

České dráhy (ČD) řeší jednu z největších zakázek své moderní historie. Nabídky na elektronické zabezpečení souprav, kterým má být osázeno 468 strojů, jsou výrazně vyšší, než čekaly. Původně odhadovanou cenu 4,7 miliard korun nabídky překračují více než dvojnásobně a i jinak zakázku provázejí značné rozpaky.

17.4.2019

Boeing musí současnou situaci zvládnout v co nejkratší době

Miliardář Jiří Šimáně.

Česká letecká společnost Smartwings má mimo provoz sedm Boeingů 737 MAX. A firmu to stojí velké peníze, zlobí se její majitel Jiří Šimáně. Celkem má provozovatel nízkonákladových linek a charterových letů 47 letadel. A absence sedmi z nich je citelná. „Škoda pravděpodobně přesáhne sto milionů korun měsíčně,“ říká v rozhovoru Šimáně.

26.3.2019

Moos: Liberalizace železnice je nevyhnutelný proces

Petr Moos.

Národní vlakový dopravce zastavil před důležitou výhybkou. RegioJet a další soukromníci mu už dlouhý čas přebírají tratě – a ČD se brání. „Novými vlaky i moderním prodejem jízdenek,“ říká Petr Moos, šéf dozorčí rady Českých drah.

9.3.2019

Vedení Českých drah je opět kompletní. Přichází i cizinec

Průvodčí (ilustrační foto).

Představenstvo státního dopravce doplní manažer slovenských drah Michal Vereš a exšéf polského těžaře Michal Heřman. Přicházejí v klíčový čas. Státní dopravce totiž v současnosti bojuje se soukromníky v krajích o zakázky. V řadě případů přitom prohrává. Mimo jiné proto, že konkurence nabízí krajům nižší cenu.

6.2.2019

Energetický trh ovládá nejistota. Regulační úřad nefunguje

Energetický regulační úřad.

Domácnosti od ledna zaplatí více za teplo. Ministerstvo průmyslu a obchodu varuje, že ceny mohou vzrůst o 10 až 20 procent. Teplárenské sdružení odhady mírní, přičemž teplárny přenášejí zátěž na zákazníky. Kolik si přidají, usměrňuje Energetický regulační úřad. Proto je právě teď mimořádně ošemetné, že se rozkládá v přímém přenosu.

17.12.2018

ČEPS zasáhlo personální zemětřesení. Skončil i šéf Kalina

Jan Kalina, šéf ČEPS.

Energetická společnost ČEPS zažila velký třesk. Dozorčí rada firmy odvolala nejvyššího šéfa Jana Kalinu. Jeho odvolání někteří pozorovatelé hodnotí jako ukázku síly ze strany premiéra Andreje Babiše vůči Danielu Benešovi, neboť Kalina byl považován za blízkého spojence generálního ředitele ČEZ.

26.10.2018

Máme plán B, kdyby antimonopolní úřad rozhodl ve prospěch Kapsche

Dan Ťok.

Podpis mýtné smlouvy s CzechTollem a personální průvan v Českých drahách. V obou případech je ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) přesvědčen, že jednal správně. A v rozhovoru také říká: „Mám pocit, že Kapsch neumí prohrávat.“

12.10.2018

Poražený správce českého mýta se nevzdává. Zvažuje žalobu

Jaká je budoucnost českého mýta?

U českého mýta jde o hodně – ve hře je desetiletá zakázka za více než deset miliard korun. Dle firmy Kapsch, jež ho spravuje, ale v nedávném tendru o správu mýta neuspěla, ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) kontrakt s konkurenční společnosti CzechToll podepsat neměl. Mimo jiné proto, že jejich stížnost na soutěž nebyla ještě uzavřena.

11.10.2018

Snažíme se naučit české firmy chovat na cizím trhu globálně

Silvana Jirotková, šéfka CzechInvestu.

„Nyní směřujeme větší část svých aktivit k zahraničním investicím a menší na startupy a malé a střední firmy. Tento poměr ale chceme otočit. Cílem je firmy propojovat,“ říká v rozhovoru Silvana Jirotková, která od konce března vede CzechInvest.

28.8.2018

Šéf Letiště Václava Havla: Musíme být atraktivní hlavně pro cizince

Václav Řehoř, šéf Letiště Václava Havla.

Loni Letiště Václava Havla odbavilo více než 15 milionů pasažérů. Už nyní se chystá na to, že v roce 2025 jich bude muset ročně zvládnout 25 milionů. Podle jeho šéfa Václava Řehoře ale řeší i to, aby se měli Češi kde najíst za rozumnou cenu.

28.7.2018

Jančura: Budeme chtít nazpět cestující, jež nám vzal Flixbus

Společnost Student Agency si pořídila 45 autobusů Irizar i8. Na snímku majitel...

Majitel Student Agency Radim Jančura má nového rivala na českém trhu. Německý Flixbus začal v Česku jezdit za zlomek cen žlutých autobusů. Jančura bojuje s tímto globálním autobusovým gigantem a v rozhovoru říká, že jej chce porazit se svými vlaky.

25.7.2018

Dráhy požadují od plzeňské Škody penále až čtvrt miliardy korun

Lokomotiva řady 380 s polepem připomínající výročí expreního spojení Slovenská...

Napjatý vztah Českých drah a jejího dvorního výrobce Škody Transportation se táhne několik let. Nyní je ve hře nový soudní spor. Důvodem jsou nasčítané smluvní pokuty za jednu nepříliš vydařenou, ale důležitou zakázku. V souhrnu jde o více než 200 milionů korun. Ty od Škody Transportation – zatím neúspěšně – České dráhy nárokují.

11.7.2018

Šéf ČD: Zkoumáme podmínky možného vstupu do Leo Expressu a RegioJetu

Ve srovnání se silniční dopravou se to sice podle Pavla Krtka může zdát, „kdyby...

„Železnice není drahá. Drahá se zdá, neboť do silniční dopravy nejsou započteny všechny náklady. Budujeme značku, že České dráhy nejsou mastodont osmdesátých let, ale moderní značka,“ říká v rozhovoru generální ředitel ČD Pavel Krtek.

2.7.2018

Hudební festivaly v Česku zatím nikdo nedělal na vyšší úrovni

Slovenský finančník a spolumajitel lyžařského areálu Špindlerův Mlýn Igor...

Před lety se staral o chod J&T banky v Praze, nyní sází na zábavnější byznys. Miliardář Igor Rattaj několik sezon investuje do skiareálů, druhým rokem se snaží prorazit s hudebním festivalem.

3.6.2018

J&T versus CEFC skončilo dohodou – 11,5 miliardy korun uhrazeno

Tweet zveřejněný ve středu 23. května v noci. Na snímku jsou spolumajitelé...

Dohoda v pátek 25. května o strategické spolupráci učinila tečku za velkým obchodním střetem skupiny J&T v čele s Patrikem Tkáčem a Dušanem Palcrem a společností CEFC Europe, která je symbolem čínských investic v Česku a Jaroslav Tvrdík její hlavní tváří. Více než týdenní bitvu nikdo nevyhrál, ale reputační šrámy utržily obě strany.

1.6.2018

O autorovi

Michal Pavec

Michal Pavec, vedoucí ekonomické rubriky | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy
Ekonomickou rubriku LN vede od října 2017. Předtím působil jako redaktor serveru Lidovky.cz, kam nastoupil v srpnu 2014. Předtím byl tři roky v Hospodářských novinách a na serveru IHNED.cz. Věnoval se původním byznysovým i domácím zprávám, například o českém železničním trhu či kauzách pražského dopravního podniku. V minulosti pracoval také jako redaktor týdeníku Sedmička či serveru Aktuálně.cz.