Články autora

České dráhy dostaly varování. Politický vliv je může přijít draho

Rychlík Interpanter Českých drah

Státní dopravce se ocitl v hledáčku ratingové agentury Moody’s. Ta v červnu vydala zprávu, v níž popisuje neustálý personální průvan ve vedení podniku. Vládní vliv se může zle nevyplatit. Agentura má možnost zvýšit, ale samozřejmě i snížit ratingové hodnocení, od něhož se odvíjí pověst firmy dlužníka.

10.7.2019

Kvůli výpadku boeingů zvažujeme koupi airbusů

Miliardář Jiří Šimáně.

Letecká společnost Smartwings řeší kvůli uzemnění části boeingů výpadek ve flotile a půjčuje si na trhu letadla. K tomu tahanice s nevyzpytatelným čínskou firmou, která odmítala do firmy investovat. Stále je ve hře odkup tohoto podílu, říká v rozhovoru Jiří Šimáně, předseda představenstva Smartwings.

9.7.2019

Dálnici ze sedmdesátých let 20. století musíme znovu postavit

Na to, aby se předvedl ve funkci ministra dopravy, dostal advokát Vladimír...

„Probíhá novelizace zákona o urychlení výstavby dopravní infrastruktury s cílem zrychlit povolování. Návrh chceme dát co nejrychleji do vlády, aby jej pak poslala do sněmovny,“ říká v rozhovoru ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO).

25.6.2019

Nikdy jsme nebyli v přípravě vysokorychlostní tratě tak daleko

Jiří Svoboda, ředitel Správy železniční dopravní cesty.

První části extra rychlých tratí budou v Česku nejdřív za šest let, říká v rozhovoru šéf Správy železniční dopravní cesty Jiří Svoboda. Jeho lidé při jejich přípravě „opisují“ od kolegů z Francie, již už roky brázdí vlaky TGV.

18.6.2019

Čínský obr si za vstupní bránu do EU vybral české koleje

Vlaky si objednal Leo Express od čínského obra CRRC.

Tři nové soupravy pro Leo Express připlují po moři. Výrobce? Čínská firma CRRC. Díky dodávce a následné certifikaci vlakových souprav získá vstupenku na prestižní evropský trh, který nyní ovládají firmy jako Siemens, Stadler či Alstom. Čínský obr se zhruba 180 tisíci zaměstnanci má na kontě zatím jen zakázky v Makedonii a Srbsku.

17.6.2019

Cena je jediný nástroj, jak návštěvnost sjezdovek ovládat

Finančník Igor Rattaj ve skiareálu Ještěd.

Je ambiciózní, sebevědomý a nebojí se říkat nepříjemné věci – například skiareály je třeba v exponovaných termínech „ovládat“ vyšší cenou. „Žádanější termíny budou dražší a méně vyhledávané za výrazně nižší cenu než dosud,“ říká v rozhovoru o příští sezoně slovenský investor Igor Rattaj, šéf společnosti Tatry Mountain Resorts (TMR).

12.6.2019

České dráhy zvýší bezpečí svých vlaků. Bude to ale drahé

Průvodčí (ilustrační foto).

České dráhy (ČD) řeší jednu z největších zakázek své moderní historie. Nabídky na elektronické zabezpečení souprav, kterým má být osázeno 468 strojů, jsou výrazně vyšší, než čekaly. Původně odhadovanou cenu 4,7 miliard korun nabídky překračují více než dvojnásobně a i jinak zakázku provázejí značné rozpaky.

17.4.2019

Boeing musí současnou situaci zvládnout v co nejkratší době

Miliardář Jiří Šimáně.

Česká letecká společnost Smartwings má mimo provoz sedm Boeingů 737 MAX. A firmu to stojí velké peníze, zlobí se její majitel Jiří Šimáně. Celkem má provozovatel nízkonákladových linek a charterových letů 47 letadel. A absence sedmi z nich je citelná. „Škoda pravděpodobně přesáhne sto milionů korun měsíčně,“ říká v rozhovoru Šimáně.

26.3.2019

Moos: Liberalizace železnice je nevyhnutelný proces

Petr Moos.

Národní vlakový dopravce zastavil před důležitou výhybkou. RegioJet a další soukromníci mu už dlouhý čas přebírají tratě – a ČD se brání. „Novými vlaky i moderním prodejem jízdenek,“ říká Petr Moos, šéf dozorčí rady Českých drah.

9.3.2019

Vedení Českých drah je opět kompletní. Přichází i cizinec

Průvodčí (ilustrační foto).

Představenstvo státního dopravce doplní manažer slovenských drah Michal Vereš a exšéf polského těžaře Michal Heřman. Přicházejí v klíčový čas. Státní dopravce totiž v současnosti bojuje se soukromníky v krajích o zakázky. V řadě případů přitom prohrává. Mimo jiné proto, že konkurence nabízí krajům nižší cenu.

6.2.2019

Energetický trh ovládá nejistota. Regulační úřad nefunguje

Energetický regulační úřad.

Domácnosti od ledna zaplatí více za teplo. Ministerstvo průmyslu a obchodu varuje, že ceny mohou vzrůst o 10 až 20 procent. Teplárenské sdružení odhady mírní, přičemž teplárny přenášejí zátěž na zákazníky. Kolik si přidají, usměrňuje Energetický regulační úřad. Proto je právě teď mimořádně ošemetné, že se rozkládá v přímém přenosu.

17.12.2018

ČEPS zasáhlo personální zemětřesení. Skončil i šéf Kalina

Jan Kalina, šéf ČEPS.

Energetická společnost ČEPS zažila velký třesk. Dozorčí rada firmy odvolala nejvyššího šéfa Jana Kalinu. Jeho odvolání někteří pozorovatelé hodnotí jako ukázku síly ze strany premiéra Andreje Babiše vůči Danielu Benešovi, neboť Kalina byl považován za blízkého spojence generálního ředitele ČEZ.

26.10.2018

Máme plán B, kdyby antimonopolní úřad rozhodl ve prospěch Kapsche

Dan Ťok.

Podpis mýtné smlouvy s CzechTollem a personální průvan v Českých drahách. V obou případech je ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) přesvědčen, že jednal správně. A v rozhovoru také říká: „Mám pocit, že Kapsch neumí prohrávat.“

12.10.2018

Poražený správce českého mýta se nevzdává. Zvažuje žalobu

Jaká je budoucnost českého mýta?

U českého mýta jde o hodně – ve hře je desetiletá zakázka za více než deset miliard korun. Dle firmy Kapsch, jež ho spravuje, ale v nedávném tendru o správu mýta neuspěla, ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) kontrakt s konkurenční společnosti CzechToll podepsat neměl. Mimo jiné proto, že jejich stížnost na soutěž nebyla ještě uzavřena.

11.10.2018

Snažíme se naučit české firmy chovat na cizím trhu globálně

Silvana Jirotková, šéfka CzechInvestu.

„Nyní směřujeme větší část svých aktivit k zahraničním investicím a menší na startupy a malé a střední firmy. Tento poměr ale chceme otočit. Cílem je firmy propojovat,“ říká v rozhovoru Silvana Jirotková, která od konce března vede CzechInvest.

28.8.2018

O autorovi

Michal Pavec

Michal Pavec, vedoucí ekonomické rubriky | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy
Ekonomickou rubriku LN vede od října 2017. Předtím působil jako redaktor serveru Lidovky.cz, kam nastoupil v srpnu 2014. Předtím byl tři roky v Hospodářských novinách a na serveru IHNED.cz. Věnoval se původním byznysovým i domácím zprávám, například o českém železničním trhu či kauzách pražského dopravního podniku. V minulosti pracoval také jako redaktor týdeníku Sedmička či serveru Aktuálně.cz.