Jak zpomalit stárnutí

Stárnutí.

Většina z nás touží po co nejdelším zdravém životě. Stárnutí je však spojeno se zvýšenou četností řady chorob. Osmdesátiletý člověk má 40krát větší šanci, že dostane rakovinu, a 600krát, že Alzheimerovu chorobu. Je stárnutí rizikový faktor těchto chorob? Není stárnutí také jedna komplexní choroba?

1.10.2017

Polemika: Volat po změně vedení Grantové agentury smysl má!

Cožpak k hlavnímu problému podfinancování musíme snášet ještě problémy další a zbytečné, způsobované vedením GAČR? ptá se Václav Hořejší.

15.4.2014

Nobelova cena: Jak se v buňkách přesouvají proteiny

Objevy oceněné letošní Nobelovou cenou za lékařství mají klíčový význam z hlediska porozumění jednomu ze základních buněčných mechanismů.

18.10.2013

Vědci, napište něco o svých objevech! To se lehko řekne...

Jak vyřešit nesnadnou srozumitelnost specializovaných vědeckých projektů? O úskalích popularizace základního výzkumu píše Václav Hořejší.

5.7.2013

Je skutečně třeba „osvobodit vězněného ducha bádání“?

S požadavky Sheldrakea a Kurase, aby věda otevřela dveře „nevědeckým“ metodám, nápadům, debatám a dialogům, nesouhlasí Václav Hořejší.

5.6.2013

Může vědec chodit do kostela?

Jdeme po správné cestě, jejímž důležitým výsledkem je, že věda a „rozumné“ náboženství jsou zjevně zcela kompatibilní, píše Václav Hořejší.

20.5.2013

O smutné pýše Cyrila Höschla

V poradním orgánu vlády opravdu nemají co dělat podnikatelé s minimálním ponětím o světově kvalitním výzkumu, domnívá se Václav Hořejší.

2.1.2013

Ministerstvo vědy? Jen to ne!

Vyřešil by problémy financování výzkumu v Česku jeden samostatný úřad, který by rozděloval 26 miliard? Dle Václava Hořejšího nikoliv.

6.12.2012

Jeden text k výročí 17. listopadu a proč ho autor cenzuroval

Třicet jedna úspěchů a sedm nenaplněných sametových ideálů polistopadové historie očima profesora Václava Hořejšího.

23.11.2012

Lze měřit kvalitu a produktivitu vědců?

Hodnocení aplikovaného výzkumu není problém, ale jak pozná daňový poplatník nebo mecenáš, že má smysl jím placený výzkum základní?

1.11.2012

Na cestě k dokonalejším a bezpečnějším lékům

Laureáti letošní Nobelovy ceny za chemii: američtí biochemici Brian K. Kobilka (vlevo) a Robert J. Lefkowitz.

Téměř 40 procent léků působí prostřednictvím buněčných receptorů. Za výzkum v této oblasti byly letos uděleny Nobelovy ceny za chemii.

15.10.2012

Naděje pro miliony budoucích nemocných

Letošní Nobelovy ceny za fyziologii a lékařství: Šinja Jamanaka z univerzity v Kjótu a John B. Gurdon z Cambridge.

Objevy letošních laureátů Nobelovy cenu za fyziologii a lékařství posilují důvěru, že jednou dokážeme vyvolat u lidí mimořádnou schopnost regenerace.

13.10.2012

Karel Schwarzenberg a víra v šarlatány

U vzdělaných lidí bych neočekával, že budou účinnost homeopatie vysvětlovat působením okultních „duchovních“ principů, píše Václav Hořejší.

26.9.2012

Hodnocení vědy: Proč „kafemlejnek“ nemele, jak by měl

Hodnocení vědy (ilustrační obrázek).

V systému, který každému výsledku bádání přiřazuje určitý počet bodů, lze snadno nahradit kvalitu kvantitou, píše Václav Hořejší.

31.8.2012

Oč je jateční prase nebo pokusná myš horší než domácí pes?

Zásadním kritériem etické ospravedlnitelnosti pokusů na zvířatech je, aby se nepoužívala a nezabíjela pro špatné a bezvýznamné experimenty.

19.8.2012

Václav Hořejší

Václav Hořejší | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy
Molekulárni imunolog. Profesor imunologie na Přírodovědecké fakultě  Univerzity Karlovy a ředitel Ústavu molekulární genetiky Akademie věd ČR. Vystudoval biochemii na PřF UK, v roce 1977 obhájil kandidátskou práci. V letech 1985 až 1986 a 1988 pracoval na Harvardově univerzitě. Od roku 1977 působí v AV ČR (molekulární imunologie). Je autorem desítek odborných i popularizačních článků a editorem  časopisu Immunology Letters. V roce 2004 obdržel státní medaili Za zásluhy.