Polemika: Volat po změně vedení Grantové agentury smysl má!

| na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Cožpak k hlavnímu problému podfinancování musíme snášet ještě problémy další a zbytečné, způsobované vedením GAČR? ptá se Václav Hořejší.

15.4.2014

Nobelova cena: Jak se v buňkách přesouvají proteiny

| na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Objevy oceněné letošní Nobelovou cenou za lékařství mají klíčový význam z hlediska porozumění jednomu ze základních buněčných mechanismů.

18.10.2013

Vědci, napište něco o svých objevech! To se lehko řekne...

| na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Jak vyřešit nesnadnou srozumitelnost specializovaných vědeckých projektů? O úskalích popularizace základního výzkumu píše Václav Hořejší.

5.7.2013

Je skutečně třeba „osvobodit vězněného ducha bádání“?

| na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

S požadavky Sheldrakea a Kurase, aby věda otevřela dveře „nevědeckým“ metodám, nápadům, debatám a dialogům, nesouhlasí Václav Hořejší.

5.6.2013

Může vědec chodit do kostela?

| na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Jdeme po správné cestě, jejímž důležitým výsledkem je, že věda a „rozumné“ náboženství jsou zjevně zcela kompatibilní, píše Václav Hořejší.

20.5.2013

O smutné pýše Cyrila Höschla

| na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

V poradním orgánu vlády opravdu nemají co dělat podnikatelé s minimálním ponětím o světově kvalitním výzkumu, domnívá se Václav Hořejší.

2.1.2013

Ministerstvo vědy? Jen to ne!

Vyřešil by problémy financování výzkumu v Česku jeden samostatný úřad, který by rozděloval 26 miliard? Dle Václava Hořejšího nikoliv.

6.12.2012

Jeden text k výročí 17. listopadu a proč ho autor cenzuroval

| na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Třicet jedna úspěchů a sedm nenaplněných sametových ideálů polistopadové historie očima profesora Václava Hořejšího.

23.11.2012

Lze měřit kvalitu a produktivitu vědců?

| na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Hodnocení aplikovaného výzkumu není problém, ale jak pozná daňový poplatník nebo mecenáš, že má smysl jím placený výzkum základní?

1.11.2012

Na cestě k dokonalejším a bezpečnějším lékům

Laureáti letošní Nobelovy ceny za chemii: američtí biochemici Brian K. Kobilka (vlevo) a Robert J. Lefkowitz. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Téměř 40 procent léků působí prostřednictvím buněčných receptorů. Za výzkum v této oblasti byly letos uděleny Nobelovy ceny za chemii.

15.10.2012

Naděje pro miliony budoucích nemocných

Letošní Nobelovy ceny za fyziologii a lékařství: Šinja Jamanaka z univerzity v Kjótu a John B. Gurdon z Cambridge. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Objevy letošních laureátů Nobelovy cenu za fyziologii a lékařství posilují důvěru, že jednou dokážeme vyvolat u lidí mimořádnou schopnost regenerace.

13.10.2012

Karel Schwarzenberg a víra v šarlatány

| na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

U vzdělaných lidí bych neočekával, že budou účinnost homeopatie vysvětlovat působením okultních „duchovních“ principů, píše Václav Hořejší.

26.9.2012

Hodnocení vědy: Proč „kafemlejnek“ nemele, jak by měl

Hodnocení vědy (ilustrační obrázek). | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

V systému, který každému výsledku bádání přiřazuje určitý počet bodů, lze snadno nahradit kvalitu kvantitou, píše Václav Hořejší.

31.8.2012

Oč je jateční prase nebo pokusná myš horší než domácí pes?

| na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Zásadním kritériem etické ospravedlnitelnosti pokusů na zvířatech je, aby se nepoužívala a nezabíjela pro špatné a bezvýznamné experimenty.

19.8.2012

Profesor Hořejší: Věřím, že se zhoubné myšlenky docenta Ciencialy neprosadí

| na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Viceprezident Svazu průmyslu je dalším bojovníkem za likvidaci Akademie věd, píše Václav Hořejší v reakci na článek Jiřího Ciencialy.

13.8.2012

Václav Hořejší

Václav Hořejší | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Profesor imunologie na Přírodovědecké fakultě  Univerzity Karlovy a ředitel Ústavu molekulární genetiky Akademie věd ČR. Vystudoval biochemii na PřF UK, v roce 1977 obhájil kandidátskou práci. V letech 1985 až 1986 a 1988 pracoval na Harvardově univerzitě. Od roku 1977 působí v AV ČR (molekulární imunologie). Je autorem desítek odborných i popularizačních článků a editorem  časopisu Immunology Letters. V roce 2004 obdržel státní medaili Za zásluhy.