Články autora

Velikonoční spása jako přijetí konečnosti

Velikonoce a Panna Marie.

Smrtelnost je darem. Požehnáním pak je, jsme-li jej schopní přijmout. Podobně je třeba přijmout svět, který se vzpouzí velkým idejím. Vychovává nás totiž k tomu, že v naší konečnosti není nic konečného. Píše Tereza Matějčková.

4.4.2015

Současný člověk je naplněn sám sebou aneb O hrůzných dětech

Peter Sloterdijk, Die schrecklichen Kinder der Neuzeit: Über das...

Evropská civilizace dospívá k naplnění svých sókratovských a ježíšovských kořenů. Každý se stává ztělesněním výroku madame de Pompadour: „Po nás potopa!“

25.3.2015

Nihilismus aneb O relativismu a náboženském fundamentalismu

François Guery, Archéologie du nihilisme: De Dostoïevski aux djihadistes

Fundamentalisté tím, že kladou jedinou a nezpochybnitelnou absolutní pravdu nad dvojznačný svět, odsuzují vše světské k bezvýznamnosti – stejně jako sekulární nihilisté.

4.3.2015

Nestydatá hloupost: Škola života – nejlepší škola

Konrad P. Liessmann, Geisterstunde: Praxis der Unbildung. Eine Streitschrift

Školu označujeme za užitečnou, pomáhá-li lépe zvládat každodennost, uskutečňovat naše sny. „Reálně“ žijeme, začleňujeme-li se do společnosti a využíváme jejích možností. Je-li škola prostředkem k takovému životu, jsou jí přisuzovány takřka nadpozemské schopnosti. Lze dokonce tvrdit, že jsme si ze vzdělání vytvořili sekulární náboženství.

4.2.2015

Jen psy jsem ochotný ušetřit své jízlivosti

Michel Houellebecq, Soumission

Francouzský spisovatel Michel Houellebecq nenapsal knihu o muslimech ani o islámu, ale o západní společnosti. Té nehrozí zánik, protože by byla málo vzdělaná, příliš svobodná a otevřená imigrantům, nýbrž proto, že je málokdo schopný milovat druhého.

21.1.2015

Falešné metafory pokřivily vnímání nemocí a umírání

Eula Biss, On Immunity: An Inoculation

V kontextu debat o vakcinaci podléháme iluzi, že existuje čisté tělo, jež je třeba hájit před nepřátelským prostředím i za cenu ohrožení jiného člověka. Naše imunitní systémy jsou sdílené prostory, v nichž se bezohlednost vůči druhému obrací proti nám. Náš vztah ke světu je odpovědnou bezradností.

7.1.2015

Automaty a počítače by nás mohly vrátit zpět na „zem“

Stroje, 1974.

Možnost budoucnosti bez práce by nás mohla přimět, abychom se namísto pracovitosti začali omezovat. Roboti by mohli dodat důstojnost starostem o domácnost, manuální práci či výchově dětí. Možná se ukáže, že člověk, který vložil veškerý smysl do sebe samého a svého výkonu, byl slepou uličkou. Možná však nikoli. Píše Tereza Matějčková.

30.12.2014

Je tvrzení o křesťanském původu Západu oprávněné?

Jörg Lauster, Die Verzauberung der Welt: Eine Kulturgeschichte des Christentums

V Ježíšově zvěsti přichází ke slovu vítězství života nad smrtí i selhání, neboť není schopný přesvědčit druhé o své cestě. Vítězství a selhání jsou součástí nejen Ježíšova příběhu, ale i dějin křesťanství.

24.12.2014

Jak v skrytosti rozvíjet posvěcení každodenního života

Tomáš Halík: Obnovíš tvář země.

Ve srovnání s teologickými esejemi je soubor textů a projevů Tomáše Halíka z let 1989 až 1998 jakoby „níže“ – náhledem do bojů katolické církve v rodící se svobodné společnosti.

3.12.2014

Nacista Adolf Eichmann nepředstavoval banalitu zla

Bettina Stangnethová, Eichmann vor Jerusalem: Das unbehelligte Leben eines...

Historička Bettina Stangnethová ukazuje Eichmanna v protikladu k filozofce Hannah Arendtové. Vnucuje se však, nakolik může být neschopnost myslet za sebe zdrojem zla, jako byl holocaust. Zlo z poslušnosti může být banální, ale nezdá se, že by zlo hlavních nacistů postrádalo hloubku.

12.11.2014

Radim Palouš: Uchovej řád a řád uchová tebe

Radim Palouš při diskusi ve svém bytě na pražském Újezdě předminulý týden, 23....

Ve čtvrtek 6. listopadu se dožívá Radim Palouš devadesáti let. Je to příležitost vzpomenout na jeden napínavý a také doslova napjatý život. Za poslání si totiž Palouš zvolil úsilí spatřovat ve všem jednotlivém celek a přesah – a vzmáhat se k tomuto přesahu.

5.11.2014

Paralelní polis: Bláznovství, jež nutí k zamyšlení

Paralelní polis.

Je znamením moudrosti demokratické společnosti, že je schopná do sebe vstřebávat antistruktury, které ji znejišťují. Jako by věděla, že do „moudrosti světa“ je třeba přimíchat i „ústranní moudrost“. Alternativní koncept v totalitní společnosti českého disidenta Václava Bendy dává do širších filozofických souvislostí Tereza Matějčková.

2.11.2014

Vysoké školy nevzdělávají. Jen umožňují nicnedělání.

Richard Arum, Josipa Roksaová, Aspiring Adults Adrift: Tentative Transitions of...

Kdo se rozhodne přečíst si knihu Josipy Roksaové a Richarda Aruma, musí počítat s tím, že na něho mnohokrát padne děs. Mladí lidé jsou nevzdělaní, obtížně vzdělavatelní a nedisciplinovaní – nejhorší ale je, že si svou neschopnost neuvědomují.

15.10.2014

Magie demokracie: Po překvapivém vítězství propad na dno

David Runciman, The Confidence Trap: A History of Democracy in Crisis from...

Dle vtipu dokážou ekonomové předpovědět šest ze tří minulých recesí. Britský politolog David Runciman dodává, že zprávy o krizích šíří i politologové, novináři a politici. Demokracie je totiž slalomem mezi krizemi – domnělými, očekávanými i skutečnými.

17.9.2014

Princip novin je mrtvý

Mitchell Stephens, Beyond News: The Future of Journalism; Michael...

Novináři si musejí uvědomit, že pokles čtenosti deníků není problémem čtenářů, ale jejich vlastní. Jen pokud přehodnotí svůj názor na médium v digitálním věku a mnohdy přezíravý postoj ke čtenáři, budou schopní zachránit alespoň princip žurnalistiky.

O autorovi

Tereza Matějčková

Tereza Matějčková | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Spolupracovnice ČESKÉ POZICE. Po dlouholetém pobytu v Rakousku vystudovala Anglo-American University in Prague, obor Humanities and Social Sciences. Nyní studuje filozofii a religionistiku na Univerzitě Karlově. Zajímá se o období německého idealismu a o postavení náboženství v sekularizované společnosti. Pro ČESKOU POZICI překládá z němčiny a píše recenze.