Články autora

Fantaskní vize Aléna Diviše

Alén Diviš, Zvěřinec (1946)

S každou výstavou Aléna Diviše se potvrzuje, že jeho výtvarný odkaz je trvalejší, než se zdálo. Divišova výstava v Galerii Smečky to potvrzuje.

25.6.2016

Osobní cesta k probuzení s určujícím ženským prvkem

Dante Alighieri, Božská komedie.

Poezie Dante Alighieriho je osobním příběhem, více či méně skrytým podobenstvím i pojednáním o okultním zasvěcení. Obsahuje však také řadu tehdy nových prvků, jež se slily do kompaktního tvaru. Takovou celistvost měl zřejmě na mysli Dante, když prohlásil: „Jsem čtverhran, stojím, ač vržen jakkoli.“

8.6.2016

Václav Bláha otevírá ve Vrchlabí své šuplíky

Václav Bláha vystavuje v galerii Morzin dvě desítky obrazů.

Malíř Václav Bláha nevystavuje často. Kromě ojedinělých a komornějších výstav se kolem něho zdánlivě nic nedělo. Zdání však klame, jak dokládá expozice ve vrchlabské galerii Morzin.

4.6.2016

Živote, co s tebou...

Jiří Cieslar, Matouš. Deník z let 2003–2006.

Deníky osobností, zpravidla vydávané posmrtně, směřují k ryze subjektivním záznamům a smysl jejich případného zveřejnění je založen na časovém odstupu i editorském posouzení. V tomto ohledu lze deník filmového kritika, publicisty, redaktora a pedagoga Jiřího Cieslara, který dobrovolně odešel 16. ledna 2006, s Událostmi Jana Hanče.

4.5.2016

Zrcadlo představ Františka Hudečka

František Hudeček - Zrcadlo představ

Druhá světová válka běsnila a humanita skomírala. Dosud opěvovaná civilizace a technický pokrok se obrátily proti člověku – mizí ničím nezatížená poetika a do obrazů se vkrádá pocit vnějšího ohrožení, odcizení, bloudění i vzhlížení. Toto rozpoložení nabízí i výstava Františka Hudečka (1909–1990) v Galerii U Betlémské kaple v Praze.

1.5.2016

Jak být nekompromisní k sobě samému

Arthur Cravan, Dílo. Básně, články, dopisy

Dadaista a surrealista Arthur Cravan (1887–1918) byl nejen básník, umělecký kritik a vydavatel vlastní revue, ale i vrcholový boxer, excentrik a nihilista. Během svého krátkého života stačil rozčeřit již tak neklidné vody nastupující umělecké avantgardy. Jeho útočné, ale mnohdy trefné články vyvolávaly veřejné přestřelky i soudní pře.

6.4.2016

Svět emocí a depresí Vladimíra Boudníka

Vladimír Boudník - Svět emocí

Experimentující, geniální a extrovertní umělec, ale i záchvaty vzteku, chudobou a žárlivostí sžíraný úzkostlivý muž – tím vším byl Vladimír Boudník. Galerie Moderna nyní láká na expozici Boudníkova závěrečného tvůrčího období z šedesátých let.

26.3.2016

Karlovarská retrospektiva Jiřího Johna

Obnažená krajina, Jiří John

V dějinách umění existují malíři, kteří byli jednou oslavováni, podruhé zatracování či zapomínáni. Patří k nim Jiří John, který vytvořil i přes poměrně brzkou smrt nadčasové dílo.

5.3.2016

Mystika všedního dne Jakuba Špaňhela

Jakub Špaňhel a jeho mystika všedního dne.

Nejlepší současné umění se soustřeďuje v Evropě v Bruselu, Londýně a Berlíně. Právě sem upnul pozornost malíř Jakub Špaňhel. Loni měl v těchto centrech samostatné výstavy. Nyní je jeho nově uspořádaná kolekce k vidění ve Špálově galerii.

12.2.2016

Barokní kanceláře Daniela Pitína

Daniel Pitín, Grotto, 2015.

Člověk současnosti má tendenci minulost paušalizovat a vřazovat ji do pochopitelnějších pojmů. Náš sklon po redukci si zřetelně uvědomí návštěvník výstavy Daniela Pitína Barokní kancelář.

24.1.2016

Trafačka aneb Kronika osmi let streetartu

Michal Cimala, Blanka Čermáková, Jan Kaláb, Jakub Nepraš, Otto M. Urban, Jan H....

Stavební objekt bývalé trafostanice na meziválečné pražské vysočanské periférii byl opuštěný, chátral a stal se souhrou náhod v letech 2006 až 2014 multifunkčním centrem nezávislého umění. Výpravná kniha Trafology je symbolickým završením pozoruhodné etapy aktuálních tendencí.

13.1.2016

Opomíjená Křižovnická škola v Roudnici

Obrazy Zbyška Siona a plastika Karla Nepraše.

V Galerii moderního umění v Roudnici nad Labem je otevřena výstava prazvláštního uměleckého sdružení nazývaného Křižovnická škola čistého rozumu bez vtipu. Pro své outsiderství bylo opomíjeno před rokem 1989 a opomíjeno zůstává i dnes. Bohužel. Jeho členové totiž za sebou zanechali dílo vážné i závažné.

31.12.2015

Sekalovy zázračné recyklace v Olomouci

Zbyněk Sekal: Target (1979)

Muzeum umění Olomouc pořádá retrospektivní výstavu Zbyňka Sekala, malíře a především sochaře, který po roce 1968 žil a pracoval v emigraci.

12.12.2015

Šmidrové – fenomén nejen své doby

Karel Nepraš: Prosím račte tančit (50 x 75 x 210 cm, podstavec  80 x 90 cm,...

I z dnešního pohledu je zřejmé, že výstavy Šmidrů stavěly na „aktivním nihilismu“, stále kvalitnějším umění, ale i na humoru, který byl později následovníky označován jako česká groteska... V jejich „tvrdém“ jádru figuroval vedle Jana Koblasy zvláště Karel Nepraš. Jeho jedinečné dílo je tahákem současné výstavy v pražském Museu Kampa.

4.12.2015

Adam Štech: Nevím, co chci, ale vím, jak toho dosáhnout

Z instalace výstavy Žyvot v Nové galerii.

V každé nastupující generaci se najdou malíři nenápadně introvertní či naopak zjevně provokativní. Ke druhému typu lze řadit Adama Štecha.

7.11.2015

O autorovi

Radan Wagner

Radan Wagner | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Vystudoval dějiny umění na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy v Praze. Je kurátorem, recenzentem, publicistou a malířem na volné noze. Dříve pracoval na různých postech v oblasti kultury. V letech 2004 až 2009 byl šéfredaktorem časopisu Revue Art. Věnuje se především současnému českému umění.