Články autora

Karlovarská retrospektiva Jiřího Johna

Obnažená krajina, Jiří John

V dějinách umění existují malíři, kteří byli jednou oslavováni, podruhé zatracování či zapomínáni. Patří k nim Jiří John, který vytvořil i přes poměrně brzkou smrt nadčasové dílo.

5.3.2016

Mystika všedního dne Jakuba Špaňhela

Jakub Špaňhel a jeho mystika všedního dne.

Nejlepší současné umění se soustřeďuje v Evropě v Bruselu, Londýně a Berlíně. Právě sem upnul pozornost malíř Jakub Špaňhel. Loni měl v těchto centrech samostatné výstavy. Nyní je jeho nově uspořádaná kolekce k vidění ve Špálově galerii.

12.2.2016

Barokní kanceláře Daniela Pitína

Daniel Pitín, Grotto, 2015.

Člověk současnosti má tendenci minulost paušalizovat a vřazovat ji do pochopitelnějších pojmů. Náš sklon po redukci si zřetelně uvědomí návštěvník výstavy Daniela Pitína Barokní kancelář.

24.1.2016

Trafačka aneb Kronika osmi let streetartu

Michal Cimala, Blanka Čermáková, Jan Kaláb, Jakub Nepraš, Otto M. Urban, Jan H....

Stavební objekt bývalé trafostanice na meziválečné pražské vysočanské periférii byl opuštěný, chátral a stal se souhrou náhod v letech 2006 až 2014 multifunkčním centrem nezávislého umění. Výpravná kniha Trafology je symbolickým završením pozoruhodné etapy aktuálních tendencí.

13.1.2016

Opomíjená Křižovnická škola v Roudnici

Obrazy Zbyška Siona a plastika Karla Nepraše.

V Galerii moderního umění v Roudnici nad Labem je otevřena výstava prazvláštního uměleckého sdružení nazývaného Křižovnická škola čistého rozumu bez vtipu. Pro své outsiderství bylo opomíjeno před rokem 1989 a opomíjeno zůstává i dnes. Bohužel. Jeho členové totiž za sebou zanechali dílo vážné i závažné.

31.12.2015

Sekalovy zázračné recyklace v Olomouci

Zbyněk Sekal: Target (1979)

Muzeum umění Olomouc pořádá retrospektivní výstavu Zbyňka Sekala, malíře a především sochaře, který po roce 1968 žil a pracoval v emigraci.

12.12.2015

Šmidrové – fenomén nejen své doby

Karel Nepraš: Prosím račte tančit (50 x 75 x 210 cm, podstavec  80 x 90 cm,...

I z dnešního pohledu je zřejmé, že výstavy Šmidrů stavěly na „aktivním nihilismu“, stále kvalitnějším umění, ale i na humoru, který byl později následovníky označován jako česká groteska... V jejich „tvrdém“ jádru figuroval vedle Jana Koblasy zvláště Karel Nepraš. Jeho jedinečné dílo je tahákem současné výstavy v pražském Museu Kampa.

4.12.2015

Adam Štech: Nevím, co chci, ale vím, jak toho dosáhnout

Z instalace výstavy Žyvot v Nové galerii.

V každé nastupující generaci se najdou malíři nenápadně introvertní či naopak zjevně provokativní. Ke druhému typu lze řadit Adama Štecha.

7.11.2015

Kamil Lhoták slavný i neznámý

Kamil Lhoták: Dva balony nad Bohdalcem (1939). Olej na plátně, 60,5 x 70,5 cm...

Výstava v pražském Museu Kampa nabízí díla známá, ale i dosud dnešní veřejností neviděná: to nejlepší z let 1937–1954. Unikátní nabídka nemá za cíl vědeckou studii a další interpretaci díla Kamila Lhotáka, přesto se v této výstavní konstelaci můžeme na umělce dívat v neobvyklých souvislostech i některých paradoxech.

16.10.2015

Toyen se vrátila do Prahy

Toyen: Půlnoc, erbovní hodina (Minuit L´heure blasonnee, 1961). Olej, plátno,...

„Vidím neboť je noc“ se jmenuje výstava probíhající v pražském Museu Kampa pořádaná u příležitosti životního jubilea jeho zakladatelky Medy Mládkové. A volba to byla šťastná. Expozice představuje dílo česko-francouzské malířky Toyen.

2.10.2015

Zákulisí „žížal“ Zdeňka Sýkory

Zdeněk Sýkora (2004).

Ve druhé polovině 20. století se do mezinárodního kontextu prosadili prakticky jen tři původem čeští výtvarníci: František Kupka, Josef Šíma a Zdeněk Sýkora, jehož tvorbu lze ocenit na výstavě v Emil Schumacher Museu v německém Hagenu.

20.9.2015

Bosonozí proroci i geniální umělci

Karl Wilhelm Diefenbach: Per aspera ad astra (1892, část vlysu). Kombinovaná...

Národní galerie v Praze se v novém směřování dále „otevírá světu“ již nejen slovy, ale i skutky. Dokladem je i výstava Umělci a proroci.

12.9.2015

Maoři migrovali do Plzně

Gottfried Lindauer: Tohunga-ta-moko při práci.

Na výstavě v Masných krámech můžeme skrze mistrovské malby Maorů, sugestivních v reprezentativních pozicích s tetovanými tvářemi, vnímat dnes už málo čitelnou kulturu.

22.8.2015

Příběh Mary Duras a její Evy

Pohled do expozice v galerii Klatovy / Klenová.

Díla ze soukromých sbírek, ale například i z Národní galerie v Praze představují na výstavě v Klenové jeden z dominantních proudů meziválečného umění v Evropě, i osobitý autorčin vklad.

14.8.2015

Konkrétní abstrakce v Topičově salonu

Pohled do expozice v Topičově salonu.

Exponáty jsou spíše jakýmisi laboratorními výstupy, hrou barev a příběhem tvarů, odrazem sofistikovaných konceptů. To ale není málo. Klubovou příslušností poukazují zúčastnění na své – společné – teritorium, na kterém čtverec či jiný obrazec není jen dekorací...

31.7.2015

O autorovi

Radan Wagner

Radan Wagner | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Vystudoval dějiny umění na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy v Praze. Je kurátorem, recenzentem, publicistou a malířem na volné noze. Dříve pracoval na různých postech v oblasti kultury. V letech 2004 až 2009 byl šéfredaktorem časopisu Revue Art. Věnuje se především současnému českému umění.