Články autora

Mistr duchapřítomnosti, improvizace i zábavy

Andreas Ströhl, Vilém Flusser (1920–1991). Fenomenologie komunikace.

Světoznámý filozof českého původu Vilém Flusser, jenž strávil většinu života v Brazílii, patřil k posledním „Mohykánům“ česko-židovsko-německé tradice, která byla živnou půdou i mu blízkým autorům Franzi Kafkovi, Franzi Werflovi a Edmundu Husserlovi. Praha, kde se Flusser narodil, pak pro něho byla i za pobytu v cizině středobodem.

5.10.2016

Celník Rousseau v Praze v plné parádě

Henri Rousseau, Bouře na moři (ca 1989)

Dílo Henriho Rousseaua je v těchto dnech poprvé k vidění v pražské Národní galerii. Návštěvníkům je Rousseau ukázán v kontextu tvorby jiných známých umělců, kteří rozpoznali jeho talent a obdivovali ho.

1.10.2016

Méně známý Adolf Loos

Jedna z ikon Loosova designu - lenoška z bytu na Klatovské třídě 455/12

V zahradě Valdštejnské jízdárny v Praze proběhla výstava, která fotografiemi, texty a kresbami přiblížila dílo jednoho z našich nejslavnějších rodáků. Zaměřila se na méně známého Loose navrhujícího plzeňské interiéry na sklonku života na počátku 30. let.

17.9.2016

Nadčasový český surrealismus v Alšově jihočeské galerii

Toyen: Spící (1937). Olej, plátno, 81 × 100 cm (soukromá sbírka, Praha).

Hluboká nad Vltavou a České Budějovice lákají v těchto dnech na výstavu českého meziválečného surrealismu. Nese jméno podle známé Nezvalovy básně Krása bude křečovitá.

27.8.2016

Jak setřít hranice mezi undergroundem a oficiálním uměním

Andy Warhol, Pat Hackettová, Popismus. Šedesátá léta očima Andyho Warhola.

Svědectví Andyho Warhola o vzrušujících šedesátých letech je kaleidoskopem drbů, anekdot i smutných či vážných příběhů i překvapivých zamyšlení.

17.8.2016

„Rodina“ sochaře Karla Nepraše se vrátila ze šrotiště

Karel Nepraš, Rodina připravená k odjezdu.

Kdyby mohl ve své době Karel Nepraš působit na mezinárodní umělecké scéně, stal by se světově proslulým sochařem. Předlistopadové poměry mu v tom zabránily. Ukázkou těchto paradoxních i trapných časů je příběh jeho díla Rodina připravená k odjezdu vystavená v pražském DOXu.

6.8.2016

Americký pohled na opatrný pocit naděje čapkovské generace

Thomas Ort, Umění a život v modernistické Praze. Karel Čapek a jeho generace,...

Ve filozofické rovině se Čapkova generace ubírala od vitalismu Henriho Bergsona přes antiracionalismus k distingovanému liberalismu či pragmatismu. Karel Čapek toto směřování v mnohém sám formuloval.

27.7.2016

Světový počin: Sean Scully vystavuje v Českých Budějovicích

Sean Scully

České Budějovice „vytřely zrak“ Praze i dalším českým kulturním centrům. Pro letní sezónu připravil zdejší Dům umění výstavu, která snese nejpřísnější měřítka. Pod názvem The Body and the Frame představuje malířské a fotografické dílo Seana Scullyho.

16.7.2016

Kdo je umělec, o co mu jde a role diváka

Radek Horáček, Umění bez revolucí? Proměny současného výtvarného umění.

Co je v umění pokrok, změna, revoluce? Kdy se to stává a jak se to poznává? V čem tyto přelomové okamžiky spočívají a jak je možné být jejich svědkem? Mohou se v současnosti vyskytovat? Co je to paradigma a jaké jsou jeho důsledky? Kde se dnes tvoří a stvrzují nové trendy? V čem spočívá postmoderní přístup umělce, kritika i diváka?

Fantaskní vize Aléna Diviše

Alén Diviš, Zvěřinec (1946)

S každou výstavou Aléna Diviše se potvrzuje, že jeho výtvarný odkaz je trvalejší, než se zdálo. Divišova výstava v Galerii Smečky to potvrzuje.

25.6.2016

Osobní cesta k probuzení s určujícím ženským prvkem

Dante Alighieri, Božská komedie.

Poezie Dante Alighieriho je osobním příběhem, více či méně skrytým podobenstvím i pojednáním o okultním zasvěcení. Obsahuje však také řadu tehdy nových prvků, jež se slily do kompaktního tvaru. Takovou celistvost měl zřejmě na mysli Dante, když prohlásil: „Jsem čtverhran, stojím, ač vržen jakkoli.“

8.6.2016

Václav Bláha otevírá ve Vrchlabí své šuplíky

Václav Bláha vystavuje v galerii Morzin dvě desítky obrazů.

Malíř Václav Bláha nevystavuje často. Kromě ojedinělých a komornějších výstav se kolem něho zdánlivě nic nedělo. Zdání však klame, jak dokládá expozice ve vrchlabské galerii Morzin.

4.6.2016

Živote, co s tebou...

Jiří Cieslar, Matouš. Deník z let 2003–2006.

Deníky osobností, zpravidla vydávané posmrtně, směřují k ryze subjektivním záznamům a smysl jejich případného zveřejnění je založen na časovém odstupu i editorském posouzení. V tomto ohledu lze deník filmového kritika, publicisty, redaktora a pedagoga Jiřího Cieslara, který dobrovolně odešel 16. ledna 2006, s Událostmi Jana Hanče.

4.5.2016

Zrcadlo představ Františka Hudečka

František Hudeček - Zrcadlo představ

Druhá světová válka běsnila a humanita skomírala. Dosud opěvovaná civilizace a technický pokrok se obrátily proti člověku – mizí ničím nezatížená poetika a do obrazů se vkrádá pocit vnějšího ohrožení, odcizení, bloudění i vzhlížení. Toto rozpoložení nabízí i výstava Františka Hudečka (1909–1990) v Galerii U Betlémské kaple v Praze.

1.5.2016

Jak být nekompromisní k sobě samému

Arthur Cravan, Dílo. Básně, články, dopisy

Dadaista a surrealista Arthur Cravan (1887–1918) byl nejen básník, umělecký kritik a vydavatel vlastní revue, ale i vrcholový boxer, excentrik a nihilista. Během svého krátkého života stačil rozčeřit již tak neklidné vody nastupující umělecké avantgardy. Jeho útočné, ale mnohdy trefné články vyvolávaly veřejné přestřelky i soudní pře.

6.4.2016

O autorovi

Radan Wagner

Radan Wagner | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Vystudoval dějiny umění na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy v Praze. Je kurátorem, recenzentem, publicistou a malířem na volné noze. Dříve pracoval na různých postech v oblasti kultury. V letech 2004 až 2009 byl šéfredaktorem časopisu Revue Art. Věnuje se především současnému českému umění.