Články autora

Komu a kam patří historické památky?

Tiffany Jenkinsová, Keeping Their Marbles: How the Treasures of the Past Ended...

Nárokovat si památky na základě místa jejich původu a považovat je za základ národní identity, znamená vytvářet umělé spojení mezi místem původu památek a lidmi, kteří toto území obývají dnes.

25.5.2016

Odpadu se nelze vyhnout. A už vůbec ne na Vánoce.

Thomas Hylland Eriksen, Odpady. Odpad ve světě netušených vedlejších účinků.

Industrializovaná výroba zlepšila výrobu zboží, které se již nevyplatí opravovat. Na Vánoce pak velí západní zvyk dárek v obalu na jedno použití znovu zabalit, a to do vánočního balicího papíru. A ten následně nasytí kontejnery.

23.12.2015

Svět netvoří izolované kultury

Orin Starn, ed., Writing Culture and the Life of Anthropology.

Tradiční knihy antropologů o jiných kulturách se dříve podobaly příručkám vzorného chování. Těmito příručkami se již není možné řídit. Antropologické poznatky jsou fragmentární a pravdivé jen kontextuálně, protože takový je i současný lidský svět.

11.11.2015

Poznatek paleoantropologie: Pod kůží jsme všichni Afričané

Ian Tattersall, The Strange Case of the Rickety Cossack: and Other Cautionary...

Evoluci lidstva nelze vyprávět jako ságu osamělého hrdiny, který si klestí cestu od primitivnosti k dokonalosti. Rozdíly mezi lidmi, jako jsou barva kůže či tvar vlasů, vznikly během uplynulých 60 tisíc let, když se přizpůsobovali různým klimatům. Fosilní nálezy svědčí o věčném nomádství lidského rodu. Lidstvo je neustále v pohybu.

7.10.2015

Milostný život mezi domorodci jako fikce a skutečnost

Lily Kingová, Euphoria

Setkáním americké kulturní antropoložky Margaret Meadové (v románu Nelly Stonová) a jejího manžela Rea Fortuna (Fenwick či Fen) na začátku 30. let 20. století na Nové Guinei s Gregorym Batesonem (Andrew Bankson) vznikl milostný trojúhelník a román americké spisovatelky Lily Kingové.

Jak vyřešit záhadu altruismu

David Sloan Wilson, Does Altruism Exist?: Culture, Genes, and the Welfare of...

Motivů k altruistickému chování může být nesčetně mnoho a některé z nich se jevit sobecké. Při řešení altruismu nás musí zajímat pouze to, zda chování prospívá, nebo neprospívá blahu skupiny.

8.7.2015

Není žádný osud. Pouze to, co se světem a se sebou provedeme.

Edward Osborne Wilson, The Meaning of Human Existence

Jaký je smysl lidské existence? Ptá se americký entomolog Edward O. Wilson. Dle něho jsou lidé výsledkem víceúrovňového výběru se všemi ctnostmi i neřestmi.

18.2.2015

Proč nedůvěřujeme kresbě stejně jako textu nebo fotografii?

Michael Taussig, I Swear I Saw This: Drawings in Fieldwork Notebooks, Namely My...

Přivykli jsme slovu jako spolehlivému prostředku prezentace. Oproti němu fotografie a kresby je možné „číst“ různými způsoby. Nejnižší spolehlivost přisuzujeme kresbě, jelikož předpokládáme, že na rozdíl od fotografie nezachycuje skutečnost věrně. Jaká je povaha očitého svědectví a jak jsme schopní ho spolehlivě zprostředkovat druhým?

14.1.2015

Proč se lidé chovají sociálně?

Edward Osborne Wilson. The Social Conquest of Earth

Kdekomu vadí, když se někdo chová sebestředně, fixluje a zneužívá výhod společnosti, pokud se tak nechová sám. Tvrzení, že úspěšnost skupiny je ovlivněna geneticky, jak vyplývá z tezí amerického entomologa E. O. Wilsona, se však nachází příliš blízko myšlence o „vyvolené rase“.

26.11.2014

Jak nabourat mýty o zahalování muslimek a islámu

Sahar Amerová, What is Veiling?

Proč se může kus látky stát natolik žhavým a citlivým tématem jak pro nemuslimy, tak pro muslimy? Nelze chápat snahy zakázat muslimkám zahalovat se jako ozvěnu 19. století, jež se vyznačovalo latentní erotickou touhou Evropanů svléknout „Orientálky“?

29.10.2014

O kanibalismu aneb Jak byl sněden Michael Rockefeller

Carl Hoffman, Savage Harvest: A Tale of Cannibals, Colonialism, and Michael...

Příběh v knize amerického cestovatele Carla Hoffmana je v souladu s asmatskou kosmologií, lokálními událostmi a napjatou mezinárodní politickou situací. Naznačuje, jak geopolitické spory o území ovlivnily osud obdivovatele primitivního umění a potomka významné americké rodiny.

Jsme předurčeni přírodou, nebo kulturou?

Tim Ingold, Gísli Pálsson, Biosocial Becomings: Integrating Social and...

Vědecké diskuse o biologické a kulturní determinaci se mohou jevit vzdálené běžnému životu. Odvíjejí se však od nich představy o uspořádání společnosti, o tom, co je a není přirozené, a promítají se například do názorů, zda mají registrovaní partneři mít právo adoptovat děti.

13.8.2014

Úzkostlivý pohled do černé skříňky dějin antropologie

George Ward Stocking, Glimpses into My Own Black Box: An Exercise in...

Poslední kniha zesnulého antropologa George Warda Stockinga umožňuje pochopit vývoj antropologie do druhé poloviny 20. století. Rozebírá v ní i svou profesní kariéru a život a nabízí vhled do akademické politiky, v níž se odrážejí změny americké společnosti.

Porod jako kulturní konstrukt společnosti

Robbie E. Davis-Floydová, Birth as an American Rite of Passage

Západní technické pojetí porodu je výrazem víry ve vládu technologií nad přírodou a touhy dostat pod kontrolu přirozené, ale nevyzpytatelné tělesné procesy. Z tohoto hlediska je kultura nad přírodou, jejíž nedokonalosti věda a technika napravuje.

28.5.2014

Imaginární představa Západu: „Islámsko“ a „muslimské ženy“

Na základě existence mytické země získávají nevládní organizace a nadnárodní instituce obrovské finanční prostředky na záchranu muslimek.

18.4.2014

O autorovi

Martin Soukup

Martin Soukup | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy
Kulturní antropolog. Působí na Katedře sociologie, andragogiky a kulturní antropologie Palackého Univerzity v Olomouci a také v Náprstkově muzeu. Zabývá se historií, metodologií a teorií kulturní antropologie. Zvláštní pozornost věnuje kulturám Melanésie, kde uskutečnil vlastní terénní výzkumy.