Automobilový veterán není jen koníčkem, je i výhodnou investicí

Automobilová vášeň nemusí být jen zábava, ale lze ji proměnit i v investici, historické vozy získávají v současnosti na popularitě.

Porsche 356 | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Porsche 356 | foto: ve spolupráci s Autoweb.cz
Porsche 356 | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Nevelká a poměrně nenápadná dílna ve středočeských Neratovicích ukrývá hned několik automobilových pokladů. Vždy ovšem pouze dočasně, přijely sem na renovaci, která probíhá pod rukama zkušeného mechanika Jaroslava Rejlka. Ten se servisu automobilů věnuje v podstatě celý život, do učení na automechanika nastoupil v roce 1968. „My jsme vlastně auta doma neměli, ale moc mě bavila, hledal jsem k nim cestu. Když jsem svému třídnímu tehdy sdělil, že chci do učení na automechanika, odvětil, že s mým prospěchem těžko. Pravda, školu jsem tehdy docela flákal, nicméně po tomhle varování jsem zabral a hned další pololetí jsem měl vyznamenání, abych se do učení mohl přihlásit,“ popisuje Jaroslav Rejlek počátky své automobilové vášně.

Jako automechanik se Rejlek živí prakticky celý svůj aktivní život, po vyučení k tomu přidal ještě závodění. Není tedy divu, že doma u Rejlků to vždy vonělo benzinem. Dnes je Jaroslav Rejlek šéfmechanikem v poměrně nové firmě Legendy Classic and Sports Car Service. Název odkazuje k automobilové slavnosti Legendy, jejíž druhý ročník se i letos konal v areálu pražské Psychiatrické nemocnice Bohnice. S organizací zakladateli akce Luboru Kosovi pomáhá syn Jaroslava Rejlka Jakub. Ten motoristické nadšení po otci zdědil. Nejprve pracoval s tátou v rodinném autoservisu, teď se už patnáct let živí jako motoristický novinář a neustále vymýšlí další aktivity kolem aut.

„Většině dnešních nových aut chybí atmosféra, srdce a určitá zajímavost. To mě zřejmě nějakým automatickým způsobem přivedlo k veteránům,“ popisuje Jakub svůj zájem o klasická auta. Jako novinář, který vydává vlastní motoristický časopis, v nich viděl především atraktivní téma, postupem času ale do tajů pronikal hlouběji. A když se v roce 2014 dal do řeči právě se zakladatelem akce Legendy, spolupráce byla na světě.

Po dvou ročnících se teď organizátoři rozhodli rozšířit samotnou akci za hranice pevných termínů a plotu bohnické léčebny. „Začali jsme přemýšlet o tom, co dalšího dělat, aby Legendy nebyly jen jednou aktivitou, ale celoroční záležitostí,“ popisuje záměr Jakub Rejlek. A tak vznikla galerie Legendy, což je místo pro automobilové nadšence, kde se mohou setkávat u kávy a mohou si koupit oblečení, knihy a suvenýry s automobilovou tematikou. Tím ale rozšiřování aktivit nekončí, ba naopak. „Několik lidí mě oslovilo s tím, abych jim udělal přehled toho, do jakých aut by se vyplatilo investovat. A zároveň se ptali, zda bychom se neuměli o takové auto kompletně postarat – od nákupu přes jeho dovoz až po samotnou renovaci,“ popisuje Jakub Rejlek cestu k nové firmě, jež se specializuje na renovace historických vozů a další služby kolem nich.

Cenná investice

V neratovické dílně tak teď stojí několik unikátů. Nádherně zelený kabriolet Ford Mustang s burácivým osmiválcem Cobra 428 patří k těm s hodnotou v řádu milionů. Přijel sem až z Německa, aby tu absolvoval kompletní renovaci-generálku motoru a automatické převodovky. Za precizní prací, jak vidno, někdy veteránská auta cestují i hodně daleko. Hned vedle ovšem stojí důkaz toho, že investice do historických vozů nemusí být nijak závratné a že si je může dovolit i člověk s průměrným příjmem. Sněhově bílá Škoda 125L totiž určitě není drahá vzácnost. I když tahle konkrétní už také má svou hodnotu. Rejlkům se totiž podařilo sehnat výjimečně zachovalý exemplář, vůz po prvním majiteli má najeto jen asi 40 tisíc kilometrů a například hever a další příslušenství jsou ještě originálně zabaleny. S tímto autem podnikl Jakub „retro“ cestu do Chorvatska. „Zopakoval jsem v podstatě to, jak jsme jezdili na dovolenou s rodinou, když jsem byl dítě,“ komentuje výpravu. Není třeba dodávat, že stará škodovka, navíc doprovázená trabantem slovenského kolegy a kamaráda, budila na cestě opravdu významnou pozornost.

Klíčem je nakoupit ještě v době, kdy po daném autu není taková poptávka, ale kdy už je jasné, že bude mít historickou hodnotu. Celkově v současnosti platí, že zájem o historická vozidla roste nejen v zahraničí, ale i v Česku.

Tato výprava i auto, se kterým ji Jakub Rejlek absolvoval, ukazují, jaké potěšení mohou i zdánlivě obyčejná auta poskytovat. Jízda se zachovalou „stodvacítkou“ je prostě zábava sama o sobě. Navíc je takové auto dnes již vlastně dobrou investicí a právě starší škodovky jsou z tohoto hlediska pro automobilové nadšence zajímavé. „Zatím jsou za dobré peníze, což znamená, že s většinou budete muset čekat klidně i pět let, než jejich ceny půjdou vzhůru. Ale právě když je nepořídíte hned, tak už potom nebudou k sehnání,“ vysvětluje Jakub Rejlek podstatu investice do historického vozidla. Klíčem tedy je nakoupit ještě v době, kdy po daném autu není taková poptávka, ale kdy už je jasné, že bude mít historickou hodnotu. Celkově v současnosti platí, že zájem o historická vozidla roste nejen v zahraničí, ale i v Česku. A to samozřejmě zvedá ceny.

Jaroslav k tipům na vhodná auta dodává ještě jedno mladší z Mladé Boleslavi. „Nastává čas uvažovat o investicích do Favorita. Díly jsou dnes stále ještě docela snadno k sehnání a nestojí moc peněz, přitom Favorit v parádním stavu je dnes v podstatě rarita,“ naznačuje Jaroslav Rejlek potenciál vozu s designem od slavného studia Bertone. Právě „frak“ od některého z legendárních návrhářů může přitom i pro relativně obyčejná historická auta znamenat, že porostou na ceně více než jiná.

Obecně se ovšem ceny veteránů a takzvaných youngtimerů, tedy aut, která ještě nedosáhla 30 let věku, ale už patří mezi klasiku, odhadují velmi těžko. „Růst cen u aut velmi různých cenových hladin nelze předem určit. Stává se, že se dlouho auto drží na nějaké cenové hladině – a pak teprve po letech jeho hodnota náhle vzroste. Stačí, když se třeba o daném autě začne trochu více psát nebo když nějaká známá osobnost uveřejní, že si jej koupila. Pak cena vystřelí. Například milovníci vozů Ferrari mohli ještě zhruba před rokem pořídit modely jako Testarossa nebo 550 M přibližně za 100 tisíc eur, ale teď ke konci roku 2015 ceny vystřelily o polovinu nahoru,“ vysvětluje Jakub Rejlek. Existují i příklady nárůstu ceny mnohem běžnějších aut. Třeba první generace Renaultu Clio v provedení 1,8 16V. Malý hatchback tehdy víceméně definoval novodobou kategorii sportovních hatchbacků za rozumnou cenu a stanovil v ní měřítka z hlediska jízdních vlastností. Auto před renovací se ještě před dvěma lety dalo podle Rejlka sehnat přibližně za 25 tisíc korun. Teď ale dáte za stejný vůz téměř trojnásobek, a to nebude zrovna v kdovíjak dobrém stavu.

Jaroslav k tomu dodává, že jako při každé investici je potřeba i ke koupi historického auta používat zdravý rozum. „Zdaleka ne každé auto bude mít vysokou hodnotu. Je třeba hledat auta něčím zajímavá, vzácná a neobvyklá,“ vysvětluje zkušený mechanik a závodník, jenž ve svém životě vystřídal spoustu aut. Mnohá z nich by mu dnes vynesla nemalé finanční prostředky, v tehdejší době ovšem většinou putovala dál jako ojetina od majitele k majiteli. Dobrým odůvodněním pro investici do historického auta může být také sentiment, pak ovšem nelze počítat s kdovíjakou návratností vložených prostředků. Historické auto sice investice je, ale kdo si jej pořizuje z nadšení, výnos z ní vlastně nejspíš neuvidí. Milovaného veterána bude každý jeho majitel prodávat jen s těžkým srdcem.

Rekonstrukci nechte odborníkům

Když už si automobilový nadšenec vybere vhodný vůz nebo si nechá s jeho výběrem poradit, nastupuje otázka samotné renovace. To je velmi náročný proces. „Dělat stará auta je něco úplně jiného než klasické opravy,“ říká mechanik Rejlek. Klíč je v tom, že pro renovaci je potřeba celé auto kompletně do posledního šroubku rozebrat, následně jednotlivé díly zakonzervovat či opravit a pak zase celé auto poskládat dohromady. Je to náročný proces, který i odborníkům trvá klidně rok. A paradoxně je v tomto případě v podstatě jedno, zda se renovuje nějaké obyčejné auto, nebo velmi vzácný kus. Na ten se sice budou náhradní díly shánět špatně, budou drahé a mnohé se musí nechat znovu vyrobit, což je ještě nákladnější, ale co se práce týče, je jí při renovaci na všech autech prakticky stejně. Na to je dobré pamatovat třeba při záměru investovat do zmíněného Favorita. Auto i díly lze pořídit levně, ale samotná práce bude stát dost peněz nebo vlastního času.

Je nesmysl dát autu hned na začátku hezký lak, aby „vypadalo“, s tím, že mechanické části zrenovuje majitel později.

Otec i syn Rejlkové proto doporučují svěřit renovaci odborníkům. „Jen samotné rozebrání auta je velký úkol. Pořizujeme při tom detailní fotodokumentaci, protože pokud máte auto rozebrané třeba půl roku, těžko si pak vzpomenete, co kam patří a který díl byl kde,“ vysvětluje Jaroslav Rejlek. Odborníci navíc dbají renovaci na správné postupy. Je třeba nesmysl dát autu hned na začátku hezký lak, aby „vypadalo“, s tím, že mechanické části zrenovuje majitel později. Lak jednak časem stárne, a hlavně může při následných opravách snadno dojít k jeho poškození.

Odborníci si navíc vědí rady s řešením zapeklitých problémů a znají postupy montáže součástek, které se dnes už třeba ani nepoužívají. Podle Jaroslava Rejlka jsou překvapivě nejproblematičtější věcí šrouby a další spojovací materiály. „Je jich spousta a při opravdu pečlivé renovaci auta do původního stavu musí být každý z nich očištěn a zakonzervován,“ vysvětluje.

Pro toho, kdo by se přece jen chtěl do renovace auta pustit sám, má Jakub Rejlek jednu zásadní radu, jíž je dobré se držet při výběru auta. „Hlavní je nenechat se zlákat autem po rádoby renovaci za slušné peníze. Vždy se vyplatí koupit auto v horším stavu a kompletně jej zrenovovat, protože pak vás nic nepřekvapí,“ radí. Renovace znamená, že majitel ví, co vše bylo na autě uděláno a s jakou péčí, a podle toho může k vozu následně přistupovat při jeho provozování.

Auto v obýváku

Historické auto po sebenáročnější renovaci by totiž nemělo být jen na okrasu. S autem je potřeba alespoň občas vyjet, aby jeho mechanika byla funkční a nezůstala „zaseknutá“. Zásadou však je, že opečovávaná a vzácná auta by neměla jezdit v dešti a mokru. Největším nepřítelem historických vozů je totiž koroze a sebemenší vlhkost může i po kvalitní renovaci znamenat, že auto začne někde skrytě rezavět.

I proto je jednou z velmi důležitých otázek při koupi historického auta ta nerudovská: „Kam s ním?“ Veterán potřebuje suchou, dobře větranou a temperovanou garáž. Tedy minimálně. „Nejlepší je s ním bydlet, a to doslova. Mít to auto v obýváku, starat se o něj jako o člena domácnosti,“ vysvětluje nadšeně Jaroslav Rejlek. Podle něj je to stejný princip jako při investici do umění. Jen s tím, že auto zabere více místa než obraz.

„Mým snem je mít malý baráček někde na samotě a uvnitř, hezky pod plachtou, klasické Porsche 911. Když bude sluníčko a sucho, auto vytáhnu a projedu se. S vozy Porsche jsem toho hodně zažil, teď bych se k nim chtěl vrátit,“ uzavírá rozpravu o historických autech Jaroslav Rejlek.

Diskuse neobsahuje žádné příspěvky.