Automobilový mejdan v SŽDC jen tak neskončí

Antimonopolní úřad pozastavil tendr na sledování vozidel správy železnic. Konsorcium si stěžovalo, že bylo ze soutěže vyřazeno neprávem.

 | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy foto: © ČESKÁ POZICE, Alessandro CanuČeská pozice
 | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) zřejmě pořádek ve svém vozovém parku v dohledné době mít nebude. Osmnáctimilionový tendr na sledování automobilové flotily prostřednictvím GPS jí totiž pozastavil antimonopolní úřad poté, co si část uchazečů stěžovala na vyloučení ze soutěže kvůli údajnému nesplnění kvalifikačních požadavků.

Na první pohled přitom tendr vypadá jako krok, za nějž by bylo na místě tuto státní organizaci pochválit. Už v roce 2012 totiž Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ) upozornil, že SŽDC s vozovým parkem nehospodaří právě ekonomicky.

Úspory v nedohlednu

Problém, na který NKÚ poukázal, se týkal flotily aut používaných vedením SŽDC. „Průměrné roční náklady na opravu a udržování jednoho automobilu byly u ředitelství SŽDC v kontrolovaném období téměř 80 tisíc korun, což je o 241 procent víc než u jiných kontrolovaných složek správy. Ředitelství si také některé vozy pronajímalo – v letech 2009 až 2011 za to zaplatilo tři miliony korun. I u těchto pronájmů kontroloři narazili na zbytečné utrácení. Nájemné se například odvíjelo od počtu dnů. SŽDC tak zaplatila za 436 dnů pronájmu jednoho auta 830 tisíc korun, přestože vůz skutečně jezdil jen 146 dnů,“ stojí ve zprávě kontrolorů z října loňského roku.

Tendr, do kterého se přihlásilo pět uchazečů, na první pohled nevykazuje závažné nedostatkySŽDC na toto zjištění reagovala tvrzením, že vše v dohledné době napraví, mimo jiné proto, že už připravuje zakázku na systém sledování vozidel. „Výstupem tohoto zařízení budou záznamy v elektronické knize jízd, což společnosti přinese významné úspory,“ uvedla organizace. Nové řešení mělo kompletně nahradit současný způsob evidence, který spočívá v ručním přepisování papírových záznamů do systému pracujícím v zastaralém prostředí DOS.

Otázkou ale je, zda to SŽDC vzala za správný konec. Slibované významné úspory se totiž asi jen tak konat nebudou. Přestože tendr, do kterého se přihlásilo pět uchazečů, při prvním pohledu do zadávací dokumentace nevykazuje závažné nedostatky (kvalifikační podmínky jsou standardní, cena 18 milionů se vzhledem k počtu 1400 vozidel a čtyřletému trvání smlouvy nezdá přehnaná a výše požadované referenční zakázky dokonce klesla z pěti milionů na tři), antimonopolní úřad zakázku pozastavil.

Čtyři neznámí čekatelé

„Správní řízení v této věci je vedeno na návrh sdružení RADIUM, s. r. o., KonekTel, a. s., Telekomunikace a servis, a. s., které si stěžuje na své údajně nezákonné vyřazení ze zadávacího řízení kvůli nesplnění kvalifikačních předpokladů,“ uvedl mluvčí antimonopolního úřadu Martin Švanda. Řízení podle něj potrvá minimálně několik měsíců.

Co bylo příčinou vyřazení zmíněného konsorcia firem, není zřejmé. Jednatel firmy RADIUM Martin Kudrna ČESKÉ POZICI pouze řekl, že teď je řada na ÚOHS. „Uchazeč i po vyžádání nedoložil všechny základní kvalifikační předpoklady,“ dodává bez dalšího upřesnění mluvčí SŽDC Pavel Tesař.

V pozastaveném tendru tedy zůstávají další čtyři uchazeči, neboť zmíněné konsorcium je bráno jako jeden zájemce. O jaké firmy jde, mluvčí SŽDC kvůli obavám o ovlivnění soutěže odmítl zveřejnit.