Australský zpěvák Dub FX: Lidé jsou chytřejší, než se zdají

V rozhovoru jeden na jednoho často souzníme. Problém je, že ve společnosti máme strach vybočit. A mocní s tím počítají.

| na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy foto: © ISIFAČeská pozice
 | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Benjamin Stanford je malý nenápadný muž, který by se v davu lehce ztratil. Dokud nezapne své smyčkové efekty a začne jen za pomoci vlastních úst vyluzovat tóny pohybující se v množině drum and bass, reggae či dubstepu. Ačkoli na laiky může jeho hudba působit strojovým dojmem, tepe vlastním životem. Temperamentem však neoplývají pouze jeho skladby, v diskuzi mu stačí nahodit motor.

Se Stanfordem, známějším pod uměleckým pseudonymem Dub FX, jsme se setkali po jeho vystoupení na festivalu Colours of Ostrava, v jehož rámci odehrál i pouliční koncert na Masarykově náměstí. Industriální prostory Dolních Vítkovic na něj zřejmě udělaly obrovský dojem, mezi řečí několikrát řekl, že nikdy nic podobného nezažil.

V Evropě se dá hudbou lépe uživit

ČESKÁ POZICE: Benjamin Stanford byl rockovým zpěvákem. Jak se z něj stal Dub FX, který pracuje se samplovacím zařízením a tvoří své zvukové smyčky jen za pomoci vlastního hlasu?

DUB FX: Víc než rockovým zpěvákem jsem byl jazzmanem, u tohoto žánru pro mě všechno začalo. Byl jsem také v heavymetalových, funkových, soulových či reggae kapelách. Když mi bylo sedmnáct šel jsem na raveový koncert a dal si u toho první extázi. Tenhle zážitek kompletně změnil můj pohled na hudbu, zejména tu elektronickou, kterou jsem předtím nesnášel. Teď ale určitě nechci říkat, že elektronická hudba je jediná, která má duši. Moje hudba je kolekcí vlivů, které na mě odmalička působily. Jsem inspirován hudbou, která má srdce, i když to zní jako klišé.

Hudba, která nemá duši? To se týká lidí, kteří nevědí, jak hudbu dělat.

ČESKÁ POZICE: Myslíte si, že je nějaký výsek hudby, který duši nemá?

DUB FX: Jistěže, takové muziky je spousta. Netýká se to přímo žánrů, všechny ji mohou mít. Týká se to lidí, kteří nevědí, jak takovou hudbu dělat. Existuje hodně kapel hrajících oduševnělý heavy metal, ale většinou to tak není. Naopak většina interpretů hrajících soul, reggae a další žánry pocházející prapůvodně z Afriky tu vroucnost ve své hudbě má. Jak jsem ale říkal, nedá se to generalizovat.

ČESKÁ POZICE: Původem jste z jihovýchodní Austrálie, ale již řadu let se potloukáte po různých koutech Evropy. Co vás vedlo k tomu přesunu?

Hudební scéna v Austrálii byla sice plná kvalitních muzikantů, ale bylo tam velmi málo lidí, kteří by ji podporovali

DUB FX: Moje matka je Italka a já v této zemi pár let žil jako dítě, takže pro mě byla Evropa poměrně přirozeným prostředím. Navíc hudební scéna v Austrálii byla sice plná kvalitních muzikantů, ale bylo tam velmi málo lidí, kteří by ji podporovali. Uživit se hudbou v Austrálii bylo těžké i pro popové hvězdy. V Evropě se dá tohle zvládnout lépe, člověk navíc může zůstat relativně nad vodou i v undergroundu, aniž by se zaprodával.

ČESKÁ POZICE: Jako busker vystupující často v ulicích světových metropolí máte možnost poznávat neustále nové kultury. Jakým způsobem se dostávájí do vaší hudby?

DUB FX: Spíš se snažím zjistit, co se lidem v daných zemích, které navštěvuji, líbí. Třeba takoví Italové si potrpí na melodické skladby a pop, v Anglii mají zase rádi ty temnější a agresivnější. Snažím se porozumět místním a učit se od nich, protože si opravdu nemyslím, že to, co dělám já, je ta nejlepší věc na světě.

Dub FX hraje v ulicích Bristolu skladbu Flow, okořeněnou o impozantní saxofonové sólo spřízněného Mr. Woodnotea.

ČESKÁ POZICE: Jednou jste řekl, že prodáváním cédéček na ulici po svých vystoupeních jste si vydělal víc než kdy dřív. Čím si tento úspěch vysvětlujete?

DUB FX: Když někdo přijde na můj koncert do klubu, utratí něco za vstupenku a zbytek peněz chce nechat na baru. Cédéčko si nikdo kupovat nechce. Kdybych udělal show pro tisíc lidí, prodám po koncertě tak pětadvacet kusů a ještě za to budu rád. Na ulici dokážu prodat i sto cédéček během hodiny. Když člověka zastavíte svou hudbou na ulici a překvapíte ho svou hudbou tak, že si říká „páni, jakto, že dělá elektronickou hudbu, když používá jen svou pusu“, bude si vás chtít poslechnout i na cédéčku. Koupí si ho, vám jde do kapsy deset babek. Proklatě jednoduché. Doporučuji každému.

ČESKÁ POZICE: Ve své hudbě občas snoubíte elektronickou hudbu s prvky toho či onoho folklóru jako ve skladbě „No Rest for the Wicked“ s indickým zpěvákem Makeshem Vinayakramem. Je to způsob, jakým lze tradiční hudbu přiblížit mladým lidem?

DUB FX: Většina toho, co dělám, vychází z náhlého impulsu, z toho, co mi v daný moment dává smysl. Moc neplánuji, nevytvářím situace. Konkrétně video k uvedené skladbě vzniklo tak, že se mě po příletu do Indie promotér zeptal, jestli chci, aby se mnou na koncertě hrál i nějaký místní muzikant, s čímž jsem nadšeně souhlasil. Ten samý den jsme vylezli na střechu a na první pokus jsme nahráli to video. Natočili jsme to pak ještě dvakrát, ale nebylo to ono.

Zvedni zadek a začni něco dělat

ČESKÁ POZICE: V písni Society Gates zpíváte: „Můžu být součástí systému, ale kdybych tomuto území vládl já, byla by pravidla jiná. Jenže jsem pouze jeden muž.“ Dá se říci, že nevěříte tomu, že jeden člověk dokáže pohnout myšlením mnoha lidí?

DUB FX: Samozřejmě, jedna osoba je pouze jedna osoba. Když se všichni na něčem shodnou, je to kolektivní souhlas. Když má jeden člověk jiný názor než všichni ostatní, pravděpodobně se plete.

Když budeš věřit ve stejné věci jako já, ale stejně budeš sedět doma na gauči, jsi zbytečný

ČESKÁ POZICE: Při pohledu do historie můžeme ale vidět hodně silných individualit, které měly jiný názor.

DUB FX: Dobře, tak jinak – většina lidí se se mnou třeba na něčem shodne, ale tím to pro ně končí, nic dalšího neudělají. Když budeš věřit ve stejné věci jako já, ale stejně budeš sedět doma na gauči a hrát celý den na počítači debilní Command & Conquer (realtimová strategie), jsi zbytečný. Zvedni zadek a začni se svým životem něco dělat.

ČESKÁ POZICE: Jaký impuls potřebují tito lidé, aby nastala změna?

DUB FX: Přestat do sebe prát nesmyslná množství alkoholu a trávy, sedět u televize a věřit všemu, co média naservírují. Myslím si však, že většina lidí, kteří se mnou ideově souzní, tenhle problém nemá. Říká se, že lidé jsou hloupí, že v stupidní televizi hraje ještě stupidnější hudba. Já věřím, že jsou lidé chytřejší než se mnohdy zdají, dobře se to pozná z rozhovoru jeden na jednoho. Ve skupině nebo společnosti mají zkrátka lidé strach vybočit svým názorem, je jednodušší jít s většinou a nemít žádné problémy. Já tomu rozumím, také jsem někdy takový. Koneckonců i nerad vyčnívám na veřejnosti, nikdy se neoblékám tak, aby na mě lidé civěli. Nechci být nikým registrován. Když mi ale vadí chování někoho ve skupině, klidně mu řeknu, že je rasista nebo idiot. Už mě to hodněkrát dostalo do problémů, ale stojím si za tím.

Jak udržet sedm miliard lidí ve spokojenosti

ČESKÁ POZICE: Ve skladbě Society Gates sdělujete, že místo útěku jste se zasekl mezi společenskými branami. Co to znamená?

DUB FX: Nemůžu říkat, že potřebujeme anarchii, když mám doma MacBook Pro, létám s British Airways ze země do země a platím účty za elektřinu a daně. Jsem součástí tohoto systému a této společnosti. Bez ohledu na to, jak moc se snažím jí nebýt, vždycky to tak bude. V této pozici tedy nemůžu jít proti společnosti. Potřebuji jen, aby se zbytek společnosti usnesl na stejných hodnotách, které mám zvnitřněné. Jestli ne, kašlu na ně a půjdu žít do lesa, což už jsem ostatně párkrát udělal.

Já jsem také na YouTube, mám tam svá videa, jsem součástí toho problému!

ČESKÁ POZICE: Souhlasil byste tedy, že systém je zrcadlem masové mentality?

DUB FX: Určitě, navíc je tato mentalita poháněna médii. Vláda a média spolu spí v jedné posteli. Věřím, že kdyby každý mohl vědět, jak se věci doopravdy mají, mohla by nastat kolektivní změna myšlení a mohli bychom mít mnohem zdravější společnost. Lidé, kteří disponují mocí, si ji ale chtějí za každou cenu udržet. Jediná možnost, jak udržet sedm miliard lidí ve spokojenosti, je nechat žít v nevědomosti a krmit je zábavou na YouTube nebo MTV. Já jsem také na YouTube, mám tam svá videa, jsem součástí toho problému! Nic není černobílé, jedeme v tom všichni, já jsem stejný ďábel jako ti mocní lidé, o kterých mluvím. Když se podíváme na svět z nadhledu, jsme jeden velký organismus.

ČESKÁ POZICE: Podle vás je strach tím, co tlačí mocné k represím vůči individualismu.

DUB FX: Ano, strach ze ztráty kontroly. Teď to začne znít opravdu bláznivě, ale já věřím, že určitou roli v tom všem hrají i mimozemšťané. Zní to šíleně, ale slyšel jste vystoupení bývalého kanadského ministra obrany Paula Hellyera? Tenhle pán oficiálně řekl, že mimozemšťané spolupracují s některými lidmi z vlády USA za účelem nastolení jediné celosvětové vlády. Zachází tam místy do hnoje konspirací. Před zhlédnutím jeho vystoupení jsem si říkal, že určitě mimozemšťané existují, ale nemají o nás zájem, protože jsme idioti. Od té doby jsem si projel mnoho dokumentů a nasbíral informace, ale člověk stejně neví, čemu má věřit. Nějak mi to ale dává smysl v rámci toho, jak dnes věci fungují.

ČESKÁ POZICE: Co máte konkrétně na mysli?

DUB FX: Nemůžu proplout dnem, aniž bych oznámil svou polohu na FourSquare. Jsme tak bytostně propojení s internetem, že to nebude dlouho trvat a budeme si pod kůži strkat čipy a integrovat technologie do našich živočišných systémů. To může jednou dojít až do bodu, kdy budeme z větší části stroje než lidé. Když se vrátím k těm mimozemšťanům – tlumočím pouze to, co jsem četl a viděl – jsou na Zemi i tací, kteří mají dokonalou umělou inteligenci. Pak jsou tu další, kteří se nás snaží podporovat v tom, aby naše lidská těla byla silná i bez využívání technologií – můžeme meditovat a dostat se do transu, můžeme komunikovat s jinými světy, někteří lidé dokonce věří, že můžeme cestovat v čase, jde prý jen o změnu myšlení. Umím tohle dělat? Ne. Viděl jsem to někoho dělat? Ne. Věřím, že je to možné? Ano.

Myšlenka hostování indického zpěváka Makeshe Vinayakrama v písni No Rest for the Wicked vznikla ve stejný den jako klip, který byl navíc natočen na první pokus.

Ignorantství je sladké, ale…

ČESKÁ POZICE: Čím více roste celosvětově životní úroveň, tím více se mluví o krizích. Čím si to vysvětlujete?

Média dělají svět horším místem, než jakým doopravdy je

DUB FX: Všechno je o balancování. Média dělají svět horším místem, než jakým doopravdy je. Příkladem je terorismus. V USA umírá ročně 15 tisíc lidí z nedostatku zdravotní péče, což je víc než při útocích během 11. září. Zajímá se americká vláda o ty či ony? Nikoli, ale vyvolává tak v lidech strach z nějakých islamistů schovávajících se v jeskyních na druhé straně světa. Proč se nepíše o jiných věcech? Obama nedávno podepsal zákon na ochranu Monsanta, jejichž ovoce nemá pecky a ztrácí tím životní vitalitu. Jak se jim to povedlo prosadit? Tím, že předhodili lidem jiná témata – jako je terorismus.

ČESKÁ POZICE: Jsou podle vás lidé žijící v chudších zemích šťasnější?

Máš výsostné právo prosedět život před televizí a být ignorant

DUB FX: V chudších zemích je luxusem jíst ve fastfoodech, naopak v bohatých zemích chudšímu obyvatelstvu moc jiného než jíst nekvalitní jídlo nezbude. Je to zamotaný kruh, v Americe je levnější koupit si počítač nebo vířivku než být zdravý. Jídlo je naše medicína, vždy to tak bylo. Tohle je moje víra: jsi na téhle planetě jako jedna vítězná spermie z milionu ostatních, a máš tak výsostné právo být retardem po zbytek svého života, pokud chceš, protože si ušel obrovskou cestu, jen abys mohl žít. Máš výsostné právo prosedět život před televizí a být ignorant, je mi to jedno. Jestli ale zemřeš kvůli tomu, že si dostal v pětadvaceti infarkt z toho, že jíš smažené jídlo a piješ denně čtyři Red Bully, nebudu pro tebe plakat, protože jsi idiot a je to tvoje vina. Ignoranství je sladké, nemám s tím vůbec žádný problém. Jestli bude chtít někdo regulovat populaci, ať začne u těchto lidí. Jestli jste spokojeni se svým životem, je všechno v pořádku, jestli ne, dělejte něco proto, abyste to změnili.

DUB FX (30)

Vlastním jménem Benjamin Stanford. Australský zpěvák, beatboxer, rapper, ale především busker cestující po celém světě se svou přítelkyní Flower Fairy, taktéž beatboxerkou. Při svých vystoupeních, v nichž často improvizuje, používá pouze svůj hlas, který nahrává do stop na loopovacím zařízení. Než začal vystupovat sólově, prošel si v Austrálii kapelami, které pohlcují všechny možné žánry od soulu až po heavy metal. Na kontě má zatím dvě alba, z čehož jedno je kompilací skladeb sesbíraných přímo z pouličních vystoupení. Založil vlastní hudební label Convoy Unlimited, pod jehož hlavičkou vydává kromě vlastních desek i alba spřízněných intepretů, například saxofonisty vystupujícího jako Mr. Woodnote. V České republice zatím vystupoval třikrát, další koncert ho čeká v srpnu na Sázavafestu.