Vzdělávání

Školy by měly začít kultivovat digitální učební texty

Překážkou pro rozvoj a uplatnění distančního vzdělávání v České republice je i...

S nástupem internetu se začal rozpadat vzdělávací proces, v němž hrál hlavní roli učitel. Portály, jako je Quora, mění způsoby získávání informací. Středoškoláci mohou samostudiem získat větší přehled o problematice, než má vyučující.

Společenský sestup ohrožuje i demokracii

Oliver Nachtwey, Die Abstiegsgesellschaft: Über das Aufbegehren in der...

Západní společnosti se stále více dělí na lidi užívající si efektů globalizace a na ty, kteří sice udělali vše správně, ale jsou neúspěšní. Způsob života orientovaný na společenský vzestup skončil a nahradil jej strach z ekonomického poklesu.

Může se EU stát ve 3. tisíciletí školou demokracie?

Krize identity Evropské unie.

Slabost EU jako identitotvorné instituce je nejnebezpečnějším aspektem krize její autority – je spíše vnímaná, že identitu ohrožuje. Přistoupení postkomunistických zemí navíc ukázalo zastaralost učebního programu staré Evropy. Jeho aktualizace se nepodařila, a loajalita občanů k EU začala upadat.

Školy se od září změní. Nejde pouze o inkluzi.

Ilustrační foto: Škola.

Školní rok 2015/2016 před měsícem skončil. Už ten příští bude poznamenán změnami, jež zavádí novela školského zákona. Ta vzdělávací systém mění. Nejdiskutovanější změnou je inkluze.

Jen akademická svoboda zaručí posun vědy kupředu

Profesor Jan Svoboda, biolog.

Profesor Jan Svoboda, světově uznávaný biolog, který byl v roce 2015 zvolen zahraničním členem Akademie věd USA, se v rozhovoru věnuje virologii i tuzemské a světové vědě. Zamýšlí se nad významem vědy pro demokracii, potřebou nezávislých vědeckých institucí, angažovaností vědce ve společnosti a nad důležitostí tradice pro vzdělání.

Lidé budou měnit pracovní zaměření každých pět až deset let

Tahar Melliti, generální ředitel francouzské Alliance Industrie du Futur.

Nové technologie způsobí, že se produkce stane lokální. Změní i požadavky na zaměstnance. Stroje práci lidem seberou, ale firmy by je měly využít v nových oborech, říká v rozhovoru Tahar Melliti, generální ředitel Alliance Industrie du Futur.

Otevřený dopis ministryni školství: Inkluze? Dcera to má naopak.

Hlavní diagnózy dětí, jež vyžadují individuální přístup.

Fotografka Darina Kuźmová napsala ve věci inkluze otevřený dopis ministryni školství Kateřině Valachové. Její zkušenost může rodičům pomoci, zda využít inkluze nebo speciální/praktické školy.

Nejslabší místo našeho vzdělávacího systému – asi střední školy

Studenti (ilustrační foto)

Střední školy zpravidla rozhodují, zda se jejich student vydá na domácí nebo zahraniční univerzitu, do práce, či začne podnikat. Ekonomicky řečeno, v jaký lidský kapitál se promění. Reportáž, jak vypadá džungle před tabulí z druhé strany.

Jak se vyznat na bojišti jménem inkluze

Hlavní diagnózy dětí, jež vyžadují individuální přístup.

V poslední době se o inkluzi namluvilo víc než dost, většinou ale jen obecně. Jaké jsou profily handicapovaných dětí, o jejichž vzdělávání debatujeme? A jakou podporu a pomůcky budou během vyučovací hodiny potřebovat?

Přichází věk lokálního a regionálního podnikání

Milan Zelený, česko-americký ekonom, emeritní profesor ekonomie na americké...

„U nás i ve světě v současnosti existuje víceméně doprovodné podnikání v místech a oborech, kam mamutí globální podniky nedosáhly, tedy jakýsi doprovodný proces. Velké podniky se však rozkládají nebo dokonce rozpadají na menší a nezávislé jednotky. Nastává velká kvalitativní změna,“ říká v rozhovoru česko-americký ekonom Milan Zelený.

Českému průmyslu chybí až sto tisíc techniků do výroby

Studenti českých vysokých škol z týmu CTU CarTech v úterý představili inovované...

České školství není schopné vychovat dostatek technicky vzdělaných lidí – do studia technických oborů se mladí nehrnou. Přitom je třeba až sto tisíc techniků do výroby. Proto je nutné ke studiu technických oborů přitáhnout nové žáky.

Osvícenská emancipace či zakořenění v tradici?

Chantal Delsolová, Populisme: Les demeurés de l’Histoire.

Západní společnost je vydána napospas souboji populistů s globalisty, který se vede neustále a nikdy neskončí. Stoupenci univerzálního dobra mají v současném mediálním světě politickou převahu, a proto je populismus ostrakizován. V tom ale paradoxně spočívá jeho síla.

Podivné projekty a málo expertů. Školské fondy čekají trable.

Ilustrační foto: Škola.

Na ministerstvu školství vznikají svérázné projekty, často cílené na inkluzi. S podobným „přeléváním“ peněz z EU do škol však mělo Česko v minulosti obrovské potíže. Na některé takzvané Individuální projekty národní byla Evropská komise natolik alergická, že vyhrožovala zastavením toku peněz.

Eva Jiřičná: Architekt má na fantazii právo

Eva Jiřičná, světoznámá architektka.

Stavby architektky Evy Jiřičné stojí po celém světě. Aktuálně projektuje dům v pražské Revoluční ulici. A podobně jako s jinými stavbami v Česku to ani s ním není jednoduché. V rozhovoru mluví světoznámá architektka i o tom, jak se v Británii s lidmi hovoří o vznikajících projektech či jak to bylo s Národní knihovnou Jana Kaplického.

Německo: Integrace migrantů – minimální mzda, nebo vzdělání?

Migranti na nádraží v Mnichově.

Němečtí politici se snaží vyřešit, jak migrantům dlouhodobě poskytnout důstojné místo ve společnosti. Především je třeba se postarat, aby neskončili mimo pracovní trh.