Vzdělávání

Hlavní potíž Česka: Nízká produktivita práce

Proč stagnuje produktivita práce?

V porovnání s jinými evropskými zeměmi činila loni zdejší produktivita na jednu odpracovanou hodinu necelých 76 procent. To znamená, že Češi odedřeli o dost víc hodin, aby se dostali na stejný zisk jako kolegové v zahraničí. Tratí na tom oni sami ve své výplatnici a množství volného času, tratí firma v zisku i národní hospodářství.

Učitel IT musí sledovat trendy oboru, jinak ztratí respekt žáků

Jana Krichebauerová, metodička ICT

„Pro první stupeň základní školy prakticky neexistuje aprobovaný učitel informatiky, neboť takový obor na pedagogických fakultách není,“ říká v rozhovoru metodička ICT Jana Krichebauerová.

Největší změny ve způsobu výuku nastaly až v posledních letech

Jaroslava Marešová, učitelka v důchodu.

„Dnes děti přijdou do školy a hned se učí písmena, to my jsme měli čtvrt roku předslabikářové období, kdy jsme je na čtení připravovali zrakově, sluchově,,“ vypráví učitelka v důchodu Jaroslava Marešová.

Lucie Fialová 20.12.2019

Problém vzdělávání: Investovat do špiček, nebo do inkluze?

Přijímací zkoušky.

U Číny se zřejmě v hodnocení 15letých studentů PISA uplatnila obousměrná kauzalita – růst bohatství má za následek vyšší IQ a opačně. Západ investuje ohromné prostředky do studentů s nízkým IQ, Izrael do těch, kteří jsou schopni něco dokázat.

V českém vzdělávacím systému není vize, na níž by byla shoda

Jiří Růžička.

„Někteří rodiče tlačí na změny, ale většina nespokojenost necítí. Neuvědomují si, že budeme stále víc zaostávat za těmi s lépe nastaveným vzděláváním,“ říká v rozhovoru senátor a ředitel pražského Gymnázia Jana Keplera Jiří Růžička.

Chtěla bych více učit venku, když učím přírodní předměty

Aneta Hrdinová, začínající mimopražská učitelka.

Aneta Hrdinová (29) teprve pár týdnů zažívá, co obnáší být učitelkou. „Nechávám žáky hodnotit se navzájem. Od sebe informace berou lépe než od učitele. Doufám, že to do důchodu vydržím,“ přeje si v rozhovoru mimopražská kantorka.

Českým rodičům učarovaly alternativní vzdělávací instituce

Netradiční výuka dějepisu v trutnovské základní škole.

Mnoho českých domácností řeší, zda zapsat dítě do jiné školy. A nemusí jít o církevní ani soukromou. V Česku vznikaly waldorfské školy od devadesátých let, dnes je jich několik desítek, ale příliš nepřibývají, přibývá však alternativních škol.

Radka Kvačková 10.11.2019

Má v době digitálních technologií smysl učit školáky vázané písmo?

Psaní projevu - ilustrační foto

Rukopis ustupuje moderním technologiím a většina dětí i dospělých již pomalu lépe ovládá psaní na klávesnicích a displejích než pero nebo tužku. Zřejmě by však byla škoda zapomenout na rukopis úplně.

Posedlost bezpečím: Jádro vzestupu mentálních potíží mladých lidí

Univerzity šikany.

Ve své knize The Coddling of the American Mind: How Good Intentions and Bad Ideas Are Setting Up a Generation for Failure odpovídají Greg Lukianoff a Jonathan Haidt na otázku, zda se zabývat protesty na amerických univerzitách, rezolutním ano.

Kino už nemůže být pouhou distribuční platformou

Jiří Forejt, dramaturg a producent společnosti Free Cinema.

„Nejmladší generace, narozená do digitalizované společnosti, bude mít jiné divácké zvyklosti,“ říká v rozhovoru dramaturg a producent společnosti Free Cinema Jiří Forejt.

Digitální budoucnost přináší více otázek než odpovědí

Jak má Česko zareagovat na novou průmyslovou revoluci?

Duch konference Výzvy digitální budoucnosti byl ukázkou rozdílu mezi postojem demokratickým a totalitarizujícími manýry se sklonem neargumentovat.

Školáci lehkomyslně hospodaří. Jejich vzorem jsou rodiče

Finanční gramotnost.

Z průzkumu krizového centra Theia mezi žáky od devíti do jedenácti let ve školním roce 2018/2019 vyplynulo, že polovina z nich si někdy peníze půjčila. Zlobit se na ně příliš nelze, dospělí totiž nejsou příkladem. Děti by však měli naučit nakládat s financemi především rodiče.

Islám ve společenském, demografickém a vzdělávacím kontextu

Veřejná modlitba českých muslimů na pražské Letné, 2. květen 2014

Německý politik Thilo Sarrazim ve své knize Feindliche Übernahme: Wie der Islam den Fortschritt behindert und die Gesellschaft bedroht (Nepřátelské převzetí. Jak islám brání pokroku a ohrožuje společnost) připouští několik forem islámu, jež však omezují myšlení a mají autoritativní sklony.

Petr Pietraš 4.9.2019

Až budoucí vláda moderních liberálů uzákoní právo na štěstí…

Liberalismus.

V průběhu 20. století až do dneška se stal z klasického liberalismu politický protipól. Kde klasický liberalismus hlásá tři základní práva – na život a svobodu a sledování osobního štěstí –, moderní liberalismus jich hlásá desítky.

Ředitel školy by měl být pedagogickým lídrem, ne administrátorem

Ministr školství Robert Plaga.

„Vycházíme z čísel za rok 2018, a víme, kolik peněz jsme do systému pustili pro rok 2019 a co je v prvním návrhu rozpočtu pro rok 2020 i střednědobě. Je to designováno, abychom vládní závazek, ve kterém jsme slíbili navýšit během čtyř let průměrný plat o 50 procent, splnili,“ říká v rozhovoru ministr školství Robert Plaga (za ANO).