Školy

Učitel IT musí sledovat trendy oboru, jinak ztratí respekt žáků

Jana Krichebauerová, metodička ICT

„Pro první stupeň základní školy prakticky neexistuje aprobovaný učitel informatiky, neboť takový obor na pedagogických fakultách není,“ říká v rozhovoru metodička ICT Jana Krichebauerová.

Největší změny ve způsobu výuku nastaly až v posledních letech

Jaroslava Marešová, učitelka v důchodu.

„Dnes děti přijdou do školy a hned se učí písmena, to my jsme měli čtvrt roku předslabikářové období, kdy jsme je na čtení připravovali zrakově, sluchově,,“ vypráví učitelka v důchodu Jaroslava Marešová.

Lucie Fialová 20.12.2019

Problém vzdělávání: Investovat do špiček, nebo do inkluze?

Přijímací zkoušky.

U Číny se zřejmě v hodnocení 15letých studentů PISA uplatnila obousměrná kauzalita – růst bohatství má za následek vyšší IQ a opačně. Západ investuje ohromné prostředky do studentů s nízkým IQ, Izrael do těch, kteří jsou schopni něco dokázat.

České školství v mezinárodních testech PISA 2018: Mírně nad průměrem

Měření vzdělanosti podle PISA aneb IQ test?

V šetření Programme for International Student Assessment (PISA), nejdůležitějším mezinárodním měření vzdělávání, se tentokrát před nás dostaly i například Polsko nebo Estonsko, jež bývaly až za námi. Estonsko se vyšvihlo mezi úplnou špičku.

Radka Kvačková 19.12.2019

V českém vzdělávacím systému není vize, na níž by byla shoda

Jiří Růžička.

„Někteří rodiče tlačí na změny, ale většina nespokojenost necítí. Neuvědomují si, že budeme stále víc zaostávat za těmi s lépe nastaveným vzděláváním,“ říká v rozhovoru senátor a ředitel pražského Gymnázia Jana Keplera Jiří Růžička.

Chtěla bych více učit venku, když učím přírodní předměty

Aneta Hrdinová, začínající mimopražská učitelka.

Aneta Hrdinová (29) teprve pár týdnů zažívá, co obnáší být učitelkou. „Nechávám žáky hodnotit se navzájem. Od sebe informace berou lépe než od učitele. Doufám, že to do důchodu vydržím,“ přeje si v rozhovoru mimopražská kantorka.

Českým rodičům učarovaly alternativní vzdělávací instituce

Netradiční výuka dějepisu v trutnovské základní škole.

Mnoho českých domácností řeší, zda zapsat dítě do jiné školy. A nemusí jít o církevní ani soukromou. V Česku vznikaly waldorfské školy od devadesátých let, dnes je jich několik desítek, ale příliš nepřibývají, přibývá však alternativních škol.

Radka Kvačková 10.11.2019

Školáci přestávají pít alkohol, kouřit či užívat lehké drogy

Mladá generace (ilustrační foto)

Z dat výzkumu Mezinárodní výzkumná studie o zdraví a životním stylu školáků (HBSC) z roku 2018, o který se v Česku stará Univerzita Palackého v Olomouci, vyplývá, že pokračuje trend poklesu konzumace alkoholu a marihuany. Neřesti u tuzemských dětí stále víc „prohrávají“ s tím, kolik času stráví na počítačích či chytrých telefonech.

Eduard Petiška 15.10.2019

Zájem žen o informatiku se pozvolna zvyšuje

Žena u počítače - ilustrační foto.

Žen, jež míří na kdysi „pánské“ fakulty, přibývá. Z miniankety LN na českých vysokých školách vyplývá, že zájem žen o obory informačních technologií (IT) roste. Čísla dokládají, že pro řadu mladých slečen už počítače, technologie či programování nepředstavují „strašidelný svět“. Řada škol hovoří o stabilních, neklesajících počtech.

Školáci lehkomyslně hospodaří. Jejich vzorem jsou rodiče

Finanční gramotnost.

Z průzkumu krizového centra Theia mezi žáky od devíti do jedenácti let ve školním roce 2018/2019 vyplynulo, že polovina z nich si někdy peníze půjčila. Zlobit se na ně příliš nelze, dospělí totiž nejsou příkladem. Děti by však měli naučit nakládat s financemi především rodiče.

Ředitel školy by měl být pedagogickým lídrem, ne administrátorem

Ministr školství Robert Plaga.

„Vycházíme z čísel za rok 2018, a víme, kolik peněz jsme do systému pustili pro rok 2019 a co je v prvním návrhu rozpočtu pro rok 2020 i střednědobě. Je to designováno, abychom vládní závazek, ve kterém jsme slíbili navýšit během čtyř let průměrný plat o 50 procent, splnili,“ říká v rozhovoru ministr školství Robert Plaga (za ANO).

Stále víc dětí se učí individuálně v rámci domácího vzdělávání

První školní den v plzeňské 7. ZŠ.

Roste počet dětí, které i po prázdninách zůstávají doma. Do školy chodí jen dvakrát ročně, a to pouze na přezkoušení. Říká se jim „domškoláci“. V září 2015 bylo individuálně učených dětí 1339, loni už 3232. Na prvním stupni stačí, aby měl rodič maturitu. Chce-li vzdělávat dítě i na stupni druhém, už to vyžaduje vysokoškolský diplom.

Progresivisté na západních univerzitách potlačují jiné názory

Milo Yiannopoulos, 32letý Brit žijící v USA, který se zřejmě touží zařadit mezi...

Stoupenci nové levice ovládající většinu západních univerzit a médií jsou extrémně netolerantní k jiným názorům i faktům. Kritici politické korektnosti, odpůrci uzákonění manželství homosexuálů či skeptici ke klimatické změně jsou vytlačováni z veřejné diskuse.

Učitelé smýšlejí o svém povolání méně pozitivně než společnost

Kampaň CHCI UČIT v březnu spustila obecně prospěšná společnost EDUin, která se...

Podle mezinárodního šetření TALIS (Teaching and Learning International Survey) za rok 2018 by čeští učitelé potřebovali zvednout sebevědomí, přičemž svou profesi by si znovu zvolily tři čtvrtiny z nich.

Vysoké školy by se měly zaměřovat na praxi i na teorii

Financování veřejných vysokých škol.

Praxe není nade vše, protože se může změnit v nevědomost, či v ideologii. Není třeba z univerzit vytvořit „praktické školy“. Vysoké školy mají vzdělávat, učit kritickému myšlení a vystupovat proti situaci, kdy civilizace zapomněla na své kořeny. K tomu je třeba teorie.