Školství

Můj šéf? To je pro mě Bůh!

Katolický kněz René Václav Strouhal.

Je populárním zástupcem mladé generace českých duchovních, již se netají otevřenými názory na církev i politiku. Spolu s dalšími se může René Václav Strouhal už brzy stát pro ateistický establishment víc než tvrdým oříškem. Jak vnímá dopad církevních restitucí? Proč se bojí o papeže Františka? Také na tyto otázky se pokouší v rozhovoru odpovědět.

Velká dědictví Lee Kuan Yewa a Petra Vopěnky

Bývalý singapurský premiér Lee Kuan Yew (1923–2015) a český exministr školství...

Kdyby matematiku učili lidé jako Petr Vopěnka na školách by nestrašila. Zesnulý „otec“ Singapuru Lee Kuan Yew zase dostal tento kdysi zaostalý ostrov dostal mezi nejbohatší země na světě.

Život matematika Petra Vopěnky se zatměl jako Slunce

Bývalý ministr školství Petr Vopěnka (1935–2015).

Množinový teoretik pedagog a ministr, který zemřel v pátek 20. března, svým zaujetím historickými a filozofickými tématy matematiku neopustil.

Jak zlepšit výuku? Také plošným shromažďováním dat.

Viktor Mayer-Schönberger, Kenneth Cukier, Learning with Big Data: The Future of...

Použití moderních technologií ve školním vzdělávání by se mělo mnohem více zaměřovat například na plošné shromažďování dat – Big Data – a jejich efektivní využití. Ta především umožňují přizpůsobení učebního plánu jednotlivým žákům.

Státní maturity: v Rakousku spíš frustrace než radost

Motivy pro zavedení maturitní zkoušky, která bude zčásti shodná pro všechny...

Motivy pro maturitní zkoušku částečně shodnou pro všechny školy jsou u našich sousedů podobné jako u nás – zejména férovost a stanovení povinného penza, co musí zvládnout každý, kdo se chce prokazovat středoškolským titulem. Panují však i obavy, že nová forma maturity povede spíše k biflování a učení se jen kvůli závěrečnému testu.

Uruguay: Veselý odchod nejchudšího prezidenta na světě

José Mujica, odcházející uruguayský prezident.

Za vlády Josého Mujiky od roku 2010 byly povoleny potraty, schváleny sňatky homosexuálů a legalizován prodej marihuany. Uruguayci však tohoto politika milují především proto, že ani v prezidentském postu neopustil extrémně skromný způsob života.

Matematické kořeny Češi mají – ale co budoucnost?

Úroveň vzdělávání upadá. „Středoškolská příprava studentů často není...

„Matematika učí lidi myslet. Učí mladé se nejen ptát, že něco platí, ale i proč to platí. Na věci je smutné to, že mnozí mladí dnes ani nechápou, proč by se taková otázka měla klást,“ říká profesor Pavel Exner.

Nestydatá hloupost: Škola života – nejlepší škola

Konrad P. Liessmann, Geisterstunde: Praxis der Unbildung. Eine Streitschrift

Školu označujeme za užitečnou, pomáhá-li lépe zvládat každodennost, uskutečňovat naše sny. „Reálně“ žijeme, začleňujeme-li se do společnosti a využíváme jejích možností. Je-li škola prostředkem k takovému životu, jsou jí přisuzovány takřka nadpozemské schopnosti. Lze dokonce tvrdit, že jsme si ze vzdělání vytvořili sekulární náboženství.

Abeceda je věda aneb Co je mi do jména

Abecední řazení dokonce mění naši šanci uspět v různých konkurenčních situacích.

Jména odhalují vlastnosti svých nositelů, třeba etnikum studenta nebo kvalitu instalatérské firmy. Jejich lingvistické vlastnosti nevědomky ovlivňují naše rozhodování jak v osobním, tak v ekonomickém životě. A abecední řazení dokonce mění naši šanci uspět v různých konkurenčních situacích.

Proč české školáky učení nebaví – a proč to nikoho nezajímá

Způsob vzdělání na školách se českým školákům příliš nelíbí.

Zabíjí škola touhu po vzdělání? Mezinárodní šetření žáků PISA i další ukazují, že čeští školáci školu a učení příliš neoblibují. Je problém v datech těchto šetření, jak jejich výsledky vnímá Stanislav Štech ve své polemice? Reakce Daniela Münicha.

Povinná maturita z matematiky: Dědictví komunistické výuky

Měření vzdělanosti podle PISA aneb IQ test?

Ve vzdělání se nic nemění, ani nezmění. Proto se i naše děti a děti jejich dětí budou rozčilovat nad podvody okolo veřejných zakázek, korupcí a vydáváním soukromých zájmů za veřejné. A sledovat paralyzování společnosti organizovaným sobectvím.

Paralelní polis: Bláznovství, jež nutí k zamyšlení

Paralelní polis.

Je znamením moudrosti demokratické společnosti, že je schopná do sebe vstřebávat antistruktury, které ji znejišťují. Jako by věděla, že do „moudrosti světa“ je třeba přimíchat i „ústranní moudrost“. Alternativní koncept v totalitní společnosti českého disidenta Václava Bendy dává do širších filozofických souvislostí Tereza Matějčková.

Ekonom z Harvardu: Rozvoj naráží na byrokracii a úzké cíle

Lant Pritchett, ekonom, Harvardova univerzita

Plnění světových rozvojových cílů bylo zdánlivě úspěšné – většina dětí na Zemi například má základní vzdělání. Jenže mnohé africké zůstávají negramotné, upozorňuje také v rozhovoru Lant Pritchett.

Jan Žižka 2.11.2014

Všichni na žebříčky brblají, ale každý chce být nahoře

Jan Konvalinka, prorektor pro vědu Univerzity Karlovy

„Nikdo z nás není dost dobrý, musíme aspirovat na světovou špičku. Nestačí, že jsme nejlepší v Česku a dobří v středoevropském měřítku. V evropském měřítku stále dobří nejsme,“ říká v rozhovoru Jan Konvalinka, prorektor Univerzity Karlovy pro vědu, a sám také špičkový vědec.

Jak být šťastný a spokojený

Lidský úděl a Sisyfos.

Kupujeme věci, které nepotřebujeme, za peníze, které nemáme, abychom udělali dojem na lidi, které nesnášíme. Nápis vyjadřuje absurdní pocit z vlastního života. V tomto smyslu je archetypem moderního člověka Sisyfos. Zamýšlení Terezy Matějčkové.