Školství

Proč některá práce vyvolává frustraci a pocit nesmyslnosti?

Zaměstnanci (ilustrační foto)

Posun ekonomiky k abstraktním povoláním nezpůsobilo spiknutí, ale zřejmě její samopohyb. Smysluplná zaměstnání jsou ta, jimiž se podílíme na rozvoji společnosti, a vyznačují se přímým kontaktem s lidmi, jenž má povahu pomoci.

Nepravdivé obviňování z rasismu ničí nevinné lidi

Jean Raspail, Tábor svatých

Těm, kdo nepravdivě volají „rasismus, rasismus!“, se může stát, že až si pro ně přijdou skuteční rasisté a oni to znovu začnou volat, nikdo jim to nebude věřit. V tom spočívá význam knih, jako je dystopický román Jeana Raspaila Tábor svatých z roku 1973, jenž v důsledku uprchlické krize nabyl na aktuálnosti.

Roman Joch 4.11.2015

Ne povinné předškolní docházce od pěti let!

Mateřská škola (ilustrační foto)

Návrh zákona, který by dětem zkrátil dětství o jeden rok, je nepromyšlený a nepřipravený. Navíc by rodičům omezil svobodu volby, což by se mělo dělat výjimečně, možná při bezprostředním ohrožení země.

V digitálním věku by se školy měly začít učit, jak nově učit

Překážkou pro rozvoj a uplatnění distančního vzdělávání v České republice je i...

Nechtějí-li se školy stát pouhými skořápkovými institucemi, musejí se adaptovat na současné potřeby. Pokud se to nestane, může to mít negativní dopad nejen na vzdělanost, ale i vzdělávací systémy.

Nakolik si vážíme profesí učitel a politik?

Bývalý ministr školství Ondřej Liška si vyzkoušel učit šesťáky na ZŠ Hanspaulka...

Ze sociologických průzkumů vyplývá, že povolání učitel patří v Česku mezi nejváženější a nejprestižnější. Tato profese je však považovaná spíše za projev neúspěchu. Nejméně si pak vážíme povolání poslance. Proč tím, čeho si vážíme, pohrdáme? A proč to, čím pohrdáme, obdivujeme?

Můj šéf? To je pro mě Bůh!

Katolický kněz René Václav Strouhal.

Je populárním zástupcem mladé generace českých duchovních, již se netají otevřenými názory na církev i politiku. Spolu s dalšími se může René Václav Strouhal už brzy stát pro ateistický establishment víc než tvrdým oříškem. Jak vnímá dopad církevních restitucí? Proč se bojí o papeže Františka? Také na tyto otázky se pokouší v rozhovoru odpovědět.

Velká dědictví Lee Kuan Yewa a Petra Vopěnky

Bývalý singapurský premiér Lee Kuan Yew (1923–2015) a český exministr školství...

Kdyby matematiku učili lidé jako Petr Vopěnka na školách by nestrašila. Zesnulý „otec“ Singapuru Lee Kuan Yew zase dostal tento kdysi zaostalý ostrov dostal mezi nejbohatší země na světě.

Život matematika Petra Vopěnky se zatměl jako Slunce

Bývalý ministr školství Petr Vopěnka (1935–2015).

Množinový teoretik pedagog a ministr, který zemřel v pátek 20. března, svým zaujetím historickými a filozofickými tématy matematiku neopustil.

Jak zlepšit výuku? Také plošným shromažďováním dat.

Viktor Mayer-Schönberger, Kenneth Cukier, Learning with Big Data: The Future of...

Použití moderních technologií ve školním vzdělávání by se mělo mnohem více zaměřovat například na plošné shromažďování dat – Big Data – a jejich efektivní využití. Ta především umožňují přizpůsobení učebního plánu jednotlivým žákům.

Státní maturity: v Rakousku spíš frustrace než radost

Motivy pro zavedení maturitní zkoušky, která bude zčásti shodná pro všechny...

Motivy pro maturitní zkoušku částečně shodnou pro všechny školy jsou u našich sousedů podobné jako u nás – zejména férovost a stanovení povinného penza, co musí zvládnout každý, kdo se chce prokazovat středoškolským titulem. Panují však i obavy, že nová forma maturity povede spíše k biflování a učení se jen kvůli závěrečnému testu.

Uruguay: Veselý odchod nejchudšího prezidenta na světě

José Mujica, odcházející uruguayský prezident.

Za vlády Josého Mujiky od roku 2010 byly povoleny potraty, schváleny sňatky homosexuálů a legalizován prodej marihuany. Uruguayci však tohoto politika milují především proto, že ani v prezidentském postu neopustil extrémně skromný způsob života.

Matematické kořeny Češi mají – ale co budoucnost?

Úroveň vzdělávání upadá. „Středoškolská příprava studentů často není...

„Matematika učí lidi myslet. Učí mladé se nejen ptát, že něco platí, ale i proč to platí. Na věci je smutné to, že mnozí mladí dnes ani nechápou, proč by se taková otázka měla klást,“ říká profesor Pavel Exner.

Nestydatá hloupost: Škola života – nejlepší škola

Konrad P. Liessmann, Geisterstunde: Praxis der Unbildung. Eine Streitschrift

Školu označujeme za užitečnou, pomáhá-li lépe zvládat každodennost, uskutečňovat naše sny. „Reálně“ žijeme, začleňujeme-li se do společnosti a využíváme jejích možností. Je-li škola prostředkem k takovému životu, jsou jí přisuzovány takřka nadpozemské schopnosti. Lze dokonce tvrdit, že jsme si ze vzdělání vytvořili sekulární náboženství.

Abeceda je věda aneb Co je mi do jména

Abecední řazení dokonce mění naši šanci uspět v různých konkurenčních situacích.

Jména odhalují vlastnosti svých nositelů, třeba etnikum studenta nebo kvalitu instalatérské firmy. Jejich lingvistické vlastnosti nevědomky ovlivňují naše rozhodování jak v osobním, tak v ekonomickém životě. A abecední řazení dokonce mění naši šanci uspět v různých konkurenčních situacích.

Proč české školáky učení nebaví – a proč to nikoho nezajímá

Způsob vzdělání na školách se českým školákům příliš nelíbí.

Zabíjí škola touhu po vzdělání? Mezinárodní šetření žáků PISA i další ukazují, že čeští školáci školu a učení příliš neoblibují. Je problém v datech těchto šetření, jak jejich výsledky vnímá Stanislav Štech ve své polemice? Reakce Daniela Münicha.