Náboženství

Francie: Islám se sekularizovat může

Hakim El Karoui, Un islam français est possible.

Muslimové tvoří 5,6 procenta Francouzů nad 15 let a třetina je nakloněná radikálnímu islámu. Příčina jejich neúspěšné integrace je dle Hakima El Karouiho v tom, že francouzská identita nedokáže předložit model společnosti, do níž by se chtěli začlenit.

Je třeba opustit mýtus, že většina migrantů se začlení

Migranti na přeplněném člunu (Ilustrační foto)

Evropa může zůstat Evropou, nejen pokud si bude uvědomovat evropské hodnoty, ale i za nimi pevně stát.

Antidiskriminační vidění negativně ovlivňuje naše veřejné mínění

Diskriminace.

Je diskriminace problémem obyčejných lidí? Nedeterminuje obava před diskriminací naše jednání natolik, že naše, bezpochyby lidské právo rozhodnout se dle svého prakticky neexistuje?

Kdo ohrožuje naše občanské svobody

Nadia Khiari. Svoboda vs. strach / Freedom vs. Fear 2015

Žádná ideologie nezajistí zachování našich současných svobod. Proto musíme být obezřetní vůči jakémukoli světonázoru. Současné svobody si nezachováme tím, že budeme nekriticky uctívat politiky, kteří se „svobodou“ zaštiťují, ale tím, že budeme mravenčím úsilí zvažovat klady a zápory každého zvažovaného opatření. Píše Milan Petrák.

Žijeme-li v simulaci, Ježíš mohl vstát z mrtvých

Virtuální realita v podobě Sony a jeho produktu PlayStation VR.

Kniha Genese líčí, jak Bůh stvořil svět, což se podobá vzniku počítačové hry. Ve Starém zákoně Bůh zasahuje mnohokrát, činí zázraky. V kontextu hypotézy simulace, jež poskytuje nový pohled na Boha, lze říct, že tvůrce vstupuje do světa, který stvořil. Ježíš vybízí ,,hrát hru“ podle jeho pravidel.

Navzdory buřičství učenec staré školy

Zdeněk Neubauer, Hledání společného světa. Úvahy o filosofii a proměnách vědění.

Zesnulý český myslitel Zdeněk Neubauer přesahoval hranice svého původního vědeckého oboru biologie a posunoval představy o dnešním muži vědoucím – intelektuálovi – a moudrém – filozofovi. Neubauerova nejnovější kniha studií, respektive esejů a úvah z různých časových období, je klíčem k jeho chápání, prožívání i reflektování světa.

Nesmrtelnost aneb Jak člověk vyrazil bohu taktovku z ruky

Průvod doprovázela smrtka.

Prodloužení doby lidského života je spojené s mnoha otázkami. Jde o univerzální lidské právo nebo pouze pro některé skupiny? Kdo o této záležitosti bude rozhodovat? Bude privilegiem majetných? Pokud bude možné lidský život prodloužit, kdo ponese odpovědnost za rozhodnutí o konci dějin Homo sapiens v dnešní podobě? Píše Petr Pietraš.

Současnost stravuje spíše nostalgie

Mark Lilla, The Shipwrecked Mind: On Political Reaction.

Heslo „dříve bylo lépe“ spojuje nebezpečné proudy Blízkého východu s těmi Západu. Nostalgie je však projevem intelektuální nepoctivosti – nelze s ní polemizovat, je nevyvratitelná. Naděje mohou splasknout, realita je může pošlapat, ale bájná minulost je imunní vůči všem námitkám – blouznění o minulosti nemá s přítomností slitování.

Ježíšovo umučení je nevhodné pro nezletilou mládež

Velikonoční pátek.

Možná se brzy budeme na křesťanství dívat moderněji – třeba, jak budoucnost vylíčili Aldous Huxley a George Orwell. Proto se smyšlená Evropská komise pro náboženské záležitosti rozhodla vydat směrnici o takzvaném velikonočním příběhu.

Katolické církvi vládne zmatek

Křesťanství.

Z hlediska víry nebyl, snad s výjimkou arianismu ve 4. století, v katolické církvi větší zmatek než dnes. A odpovědnost za něj nenesou prostí věřící, ale církevní hierarchie v čele s papežem. Proto lze stěží očekávat, že bývalé křesťanské společnosti Západu objeví cestu k vnitřní obrodě a návratu ke svým kořenům. Píše Michal Semín.

Ježíš na kříži nevolá po trestu. Ale po odpuštění cizích hříchů

Ježíš na kříži.

Pod zmrtvýchvstáním si lze představit víru navazující na Ježíšův historický příběh. Člověk věří, že se v tomto příběh, jenž přesáhl dějiny, odhalil smysl života.

Multikulturalismus je nový pokus o diktaturu

Matthieu Bock-Côté, Le multiculturalisme comme religion politique.

Ve Francii mají právo kritizovat multikulturalismus jen levicoví myslitelé, ostatní jsou umlčováni jako reakcionáři. Tato cenzura vylučuje z diskuse mnoho témat. Multikulturalismus usiluje o člověka bez identity, přičemž jde o novou formu totality.

Doménou intelektuála bude internet

Francouzský intelektuál.

Izraelský historik Šlomo Sand se stal ve světě uznávaným, nenáviděným i obdivovaným kritickým přezkumem dějin Izraele a židovské identity. Je však i bystrým pozorovatelem intelektuálního života ve Francii. V rozhovoru hovoří o své nejnovější knize Konec francouzského intelektuála?, ve které se věnuje úpadku intelektuálního prostředí.

Francie: Jak vést dialog s islámem

Pierre Manent, Situation de la France.

Islám je součástí francouzské společnosti a muslimy je třeba akceptovat takové, jací jsou, tedy odmítnout ideu evropského nebo moderního islámu. Francouzi by měli přehodnotit sekularizaci a znovu objevit roli náboženství ve veřejném životě, francouzští muslimové by se pak měli zbavit pasivity a převzít odpovědnost za svou komunitu.

Soudní dvůr EU: Zákaz náboženských znaků v práci není diskriminace

Muslimka s hidžhábem - ilustrační

Soudní dvůr EU se zabýval případem recepční z Belgie, která chtěla v práci nosit muslimský šátek, a proto dostala výpověď. A rozhodl, že pokud zaměstnavatel ve firmě zakáže nosit náboženské znaky, věřící pracovníky tím nediskriminuje.