Náboženství

Evropa střet s islámem o veřejný prostor prohrává. Zatím

Lidé na prohlídce mešity ve Francii

Čím více bude v Evropě muslimů, kteří se s ní nebudou hodnotově ztotožňovat, tím více se bude měnit. Čím později se objeví snaha kapitulaci Evropy zvrátit, tím ošklivější může být.

S Chartou 77 jsem hluboce souzněl

Jiří Machourek, advokát

„Advokáti obhajující disidenty nebyli nabádáni k podpisu Charty 77. Znamenal by totiž vyloučení z advokacie. Když jsem však obhajoval disidenty,“ říká v rozhovoru třiasedmdesátiletý brněnský advokát Jiří Machourek.

Roztříštěná naděje povolebního ráje

Diktátor a spasitel.

Namísto uvědomění si, že ráj a pokrok jsou naivní projekce náboženské naděje, se lidé zmítají v pokusech o uskutečnění střípků ráje už na této zemi. Důsledkem je příklon k politickým spasitelům ve volbách.

Jak vyvést společenský dialog ze slepé uličky osočování

Společenská smlouva.

To, že někdo věří lživým faktům a ignoruje pravdu, není jedinou příčinou polarizace společnosti. Je jí neuvědomění si, že odlišné předsudky způsobují odlišné pojetí reality. Pak si uvědomíme, že lidé s odlišným názorem mají odlišné předporozumění, a nejsou pomýlení ignoranti.

Ať každý slaví Vánoce podle svého

Panna Marie a Ježíš.

S článkem Petra Bahníka „Nad křesťanskou civilizací se smráká. Ale náhrada za ni není“ polemizuje překladatel Zdeněk Zacpal. Dle něho, spojuje-li někdo snahu o uchování Vánoc s osudem nějaké doktríny či organizace, může natropit škodu. Mají totiž spojovat všechny lidi dobré vůle, aniž by na ně měla jakákoli skupina přednostní právo.

Chci být politickým a současně i poetickým aktivistou

Putinovo Rusko.

Ruský básník Kirill Medveděv na své dílo neuplatňuje autorská práva a veškerou literární tvorbu zveřejňuje na internetu. Je v opozici vůči režimu prezidenta Putina a v rozhovoru mimo jiné konstatuje, že se svými názory stojí na okraji ruské společnosti.

Přemysl Houda 31.12.2017

Do každodenního života je třeba vrátit náboženství a etiku

Ježíš vytvořený z dobrovolníků.

Měli bychom nově promyslet náboženskou a etickou neutralitu jak ve veřejném prostoru, tak ve vzdělávání a humanitních vědách. Současně je třeba začít nově přemýšlet o člověku z etického a náboženského hlediska. Lidé by měli vědět, že existují křesťanské, židovské, buddhistické i sekulární tradice.

Problémem Blízkého východu není samotný islám

Jared Rubin, Rulers, Religion, and Riches: Why the West Got Rich and the Middle...

Před tisícem let byl Blízký východ nepoměrně rozvinutější než Západ. Jeho zaostávání je pak především důsledkem vzájemného působení náboženství a vlády.

Petr Kain 20.12.2017

Je možné dlouhodobě žít ve společnosti ovládané fikcemi?

Rémi Brague, Giulio Brotti, Où va l’histoire ? Entretiens avec Giulio...

Postmoderní kultura není schopná uvažovat o dlouhodobých vztazích lidí ve společnosti a je nepřátelská k historicitě, subjektivitě a pravdě. Cestou z krize je nový přístup k humanismu, přičemž překážkou jsou dva odlišné požadavky – svoboda pro všechny a rovnost. Oba jsou ale fikce.

Církev odsoudila jen čtyři z 95 Lutherových tezí z 31. října 1517

Martin Luther.

V Česku se vnímá církevní reformátor Martin Luther, který před 500 lety nechtěně inicioval německou reformaci na základě představ o Janu Husovi. V tomto smyslu však reformátorem nebyl, zápasy, které pro wittenberského profesora teologie byly existenciální, se odehrávají v lidském nitru.

Mystika je proměna sexuální energie v lásku k Bohu

Anselm Grün, Gerhard Riedl, Mystika a erós.

V dějinách náboženství existují dva proudy. První by chtěl dospět k Bohu zřeknutím se sexuality, druhý zakoušením sexuality a erósu. Mystika a erós patří k sobě a oddělení vedlo k neblahým hnutím. Mystika by neměla být únikem od sexuality, ale jejím naplněním.

Víra je neoddělitelnou lidskou vlastností

Bůh a věda.

Řada lidí dělí ostatní lidské bytosti na „iracionální“ věřící a „rozumné“ skeptiky. Toto dělení je ale iluzorní. Sklon k iracionální víře je totiž vlastní všem. Bylo by mylné považovat víru za něco negativního, protože posiluje vlastnosti, jako je odvaha, obětavost. Všechny pokusy o její „zničení“ vedou k vytvoření dalšího druhu víry.

V Česku může být i hipster z Berlína považovaný za teroristu

Daniel Bartoň, advokát v Praze.

„Zdá se mi, že místo Romů teď lidé nenávidí ty, které je možné na základě vzhledu a předsudků nějak spojit s islámem,“ říká v rozhovoru Daniel Bartoň, expert na vztah náboženství a práva.

Posouzení upřímnosti je věcí Boha

Obrácený Csanád Szegedi (vlevo) a rabín Báruch Oberlander.

Zločin, pokání a odpuštění – Sam Blair a Joe Martin v dokumentu Keep Quiet skvěle uchopili téma staré jako lidstvo samo. Příběh Csanáda Szegediho, který si vysloužil přezdívku „král antisemitů 21. století“, vyrazil dech i americkým divákům. Zlom v kariéře tohoto politika nastal, když mu bylo 28 let. V dubnu 2012 zjistil, že je Žid.

Odkaz Petera L. Bergera: Stále lze objevovat náboženské absolutno

Peter L. Berger, americký sociolog a luteránský teolog.

Teolog Peter L. Berger, jeden z nejvýznamnějších sociologů 20. století, který zemřel 27. června 2017 ve věku 88 let, obohatil sociologii o dnes již klasickou teorii sociální konstrukce reality.